World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 22 apr 2021, 01:09

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 10 mar 2009, 17:54 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Afgelopen zaterdag ben ik, samen met mijn vriendin, vertrokken voor een kort uitstapje naar Frankrijk om bij de start van de wielerwedstrijd Parijs-Nice te zijn en een renner die we kennen aan te moedigen. Zaterdagavond vertrokken we met de bus naar station Zwolle, om vanaf daar met de trein via Amersfoort en Utrecht naar 's-Hertogenbosch te gaan. In de treinen tot aan 's-Hertogenbosch zaten aardig wat hardcorefans, het bleek dat Masters of Hardcore die avonbd in de Brabanthallen was. Wij reisden via 's-Hertogenbosch omdat de Beneluxtrein dat weekend vanwege werkzaamheden tussen Rotterdam en Lage Zwaluwe vanaf Den Bosch vertrok. Om 22:36 vertrok de Beneluxtrein naar Brussel, waar die om 00:45 aan zou moeten komen. Ik dacht dus gebruik te kunnen maken van de nachttreinregeling (ik had mijn ticket op zaterdag in laten gaan en zondag als eerste reisdag ingevuld), maar de conductrice van NS Hispeed, een zeer onbeleefde vrouw, kwam met allerlei rare argumenten ('maar dit is geen internationale trein', 'in België is dit een gewone Intercity', 'maar die regeling geldt voor heel andere treinen', 'een dag bij de spoorwegen duurt van 04:00 tot 04:00 uur') om mij maar duidelijk te maken dat de nachttreinregeling hier niet geldig is. Maar even naar de Engelstalige regels in de InterRail kijken wilde ze niet. Wel, nergens staat expliciet vermeld dat die niet geldig is; ik had een trein genomen die na 19:00 vertrok en na middernacht, dus op de volgende dag, zou aankomen en ik ga hier zeker nog contact over opnemen met NS Hispeed omdat ik dus in Roosendaal nog twee enkeltjes Roosendaal(fr)-Antwerpen Agglo (waar de trein na 00:00 vertrok) moest bijkopen (€ 4,30 per stuk). Enfin, door werkzaamheden tussen Roosendaal en Antwerpen liepen we een half uur vertraging op en rond 01:15 kwamen we aan in Brussel-Zuid, waar we een paar uur zouden wachten alvorens door te reizen naar Lille. We liepen een paar keer het station door, we werden nog een keer gecontroleerd omdat alleen reizigers met een kaartje voor de komende ochtend in het station mochten blijven, we speelden nog wat spelletjes op computers die er stonden maar al het wachten waren we behoorlijk zat en we waren moe dus we stapten in de eerste de beste trein van de dag: om 04:50 naar de luchthaven. Na een korte overstap op de luchthaven gingen we in de IR naar Bergen zitten om weer wat te kunnen slapen, en aangekomen in Bergen namen we de IC naar Lille. Om tien voor acht kwamen we in Lille aan en daar stapten we over op de TGV naar Parijs.

Afbeelding
TGV Lille-Parijs, gereden met ex-Eurostar

De TGV van Lille naar Parijs werd gereden met een zeer comfortabele voormalige Eurostar, waar de stoelen en de beenruimte beduidend beter waren dan in de TGV's die tussen Parijs en Bordeaux/Irún rijden. Omdat de Eurostars langer zijn dan de gewone TGV's was een deel van de trein afgesloten. Na een fijne rit van een uur kwamen we om 09:20 aan in Parijs, waar we op het Gare du Nord gelijk de trap naar beneden namen naar de zijtunnel aan de noordzijde van het station. Dat bleek de goede keuze, want het was de snelste weg naar de RER. Ik haalde twee 'contremarques de passage' voor RER D, die van de SNCF is en waar InterRail dus geldig is en we liepen door naar het perron. Binnen vijf minuten na aankomst van de TGV stonden we al op het perron voor de RER die om 09:30 vertrok en 11 minuten later in Gare de Lyon aankwam.

Afbeelding
Contremarque de passage voor de poortjes van de Parijse RER, alleen geldig op de RER's van de SNCF in combinatie met een geldige InterRail Pass

Vanaf het Gare de Lyon zouden we de trein nemen naar Montargis. Op spoor I (Fransen houden er van om sporen met letters aan te geven) stond de Transilien-dubbeldekker klaar; een regionale trein waar je als InterRailer niet gauw mee zult reizen, omdat ze vooral voor het agglomeratieverkeer rond Parijs worden gebruikt (tot afstanden van ongeveer 100 km). Montargis heeft met zulke treinen elk uur een verbinding met Parijs, naar de Corail Intercités en Corail Téoztreinen.

Afbeelding
Transilien-dubbeldekker van Paris Gare de Lyon naar Montargis

Het interieur van de dubbeldekker was eenvoudig, een 2+3-opstelling van de stoelen (alleen tweede klasse) en van alle drie wc's werkten er welgeteld nul. Maar de rit duurde gelukkig maar anderhalf uur en het was rustig in de trein, dus het was te doen.

Afbeelding
Interieur van de Transilien-dubbeldekker

Aangekomen in Montargis moesten we nog iets verder, naar Amilly, een kilometer of 7 verderop, waar Parijs-Nice zou starten met een individuele tijdrit over 9 kilometer. We kregen een lift en waren op tijd in Amilly; het regende echter pijpestelen en we zijn die dag compleet natgeregend, maar het was wel mooi. :)

Afbeelding
Station van Montargis

Na de wedstrijd kregen we een lift van een Japanse wielerfan die in Luxemburg woont naar Cepoy, enkele kilometers te noorden van Montargis, waar we een tweepersoonskamer in de jeugdherberg hadden gereserveerd. Het was een prima jeugdherberg, in een oud klein château en de kamer was schoon, het tweepersoonsbed was goed en voor € 16,40 p.p. was dit een hele goede deal. Douches en toiletten waren op de gang en ook die waren schoon. Het was erg rustig in de jeugdherberg en we hebben heerlijk lang geslapen, maar niet nadat ik in Cepoy bij de plaatselijke bakker nog twee broodjes had gekocht.

De volgende ochtend namen we de stadsbus van het bedrijf Amelys naar Montargis, vanaf waar we de Corail Intercité naar Gien, een kleine 30 km verderop, namen. Waar Montargis elk uur een verbinding met Parijs heeft, heeft het iets verderop gelegen Gien slechts zesmaal per dag een verbinding met Parijs met deze Corail Intercités (die van Parijs naar Nevers rijden). De trein reed op tijd en had voor de tweede klas twee verschillende soorten rijtuigen: open rijtuigen en achtpersoonscompartimenten. Wij zaten met z'n tweeën in zo'n achtpersoonscompartiment, wat best te doen was, alleen de stoelen waren wat krap.

Afbeelding
Achtpersoonscompartiment in Corail Intercité van Montargis naar Gien

Het station van Gien is behoorlijk overgedimensioneerd voor het kleine aantal trein wat hier dagelijks nog rijdt. Desalniettemin is dit zowaar een overstapstation, want vanaf hier vertrekt ook nog een TER-busje van de SNCF waar InterRail ook geldig is. Wij hebben er geen gebruik van gemaakt.

Afbeelding
Corail Intercité in Gien

Afbeelding
TER-busje in Gien

We liepen door Gien heen, wat wisselende indrukken achterliet. Her en der zag het er best okee uit, maar er waren ook huizen die er erg vervallen uitzagen. Ook omdat er verder niet zo gek veel te doen is zie ik deze regio nou niet direct uitgroeien tot een echte vakantieregio in Frankrijk. Wel was er nog een aardige ouderwetse wegwijzer naar Parijs, waarschijnlijk uit de tijd dat in zo'n beetje elk Frans plaatsje van betekenis een wegwijzer naar Parijs stond. Er zijn immers zat logischer bestemmingen te bedenken dan alleen de 130 km verderop gelegen hoofdstad...

Afbeelding
Wegwijzer in Gien

Afbeelding
Straatbeeld Gien

In het centrum van het plaatsje kochten we wat bij de bakker en daarna liepen we de brug over de Loire over. Naar het noorden kijkend zagen we nog de grote kerncentrale van Dampierre, waarvan de koeltorens indrukwekkende wolken van stoom uitstootten.

Afbeelding
Loire met in de achtergrond de kerncentrale van Dampierre

Na de brug gingen we liften aan de weg richting Saint-Brisson-sur-Loire, waar de tweede etappe van Parijs-Nice van start zou gaan. Dat lukte ook en we werden aan de hoofdweg afgezet, op een kilometer van het dorpje.

Afbeelding
Saint-Brisson-sur-Loire

In het kleine dorpje was het podium voor de start en er stonden dranghekken. Op de helling vanaf de hoofdweg, waar wij waren afgezet, naar het dorp toe moesten de wielerploegen hun bussen en auto's parkeren. Dat leverde een lang lint op, bijna tot aan de hoofdweg, ruim een kilometer lang! De meeste ploegen hadden namelijk één bus en drie auto's.

Afbeelding
Wagens van wielerploegen in Saint-Brisson-sur-Loire

Het was gelukkig droog en de zon liet zich zelfs zien, maar het waaide hard. De fietsen die uitgestald waren buiten de bus vielen door de wind enkele keren, alvorens men besloot ze maar tegen een muurtje te zetten. Pijnlijk om fietsen, die enkele duizenden euro's per stuk kosten, om te zien vallen...

Afbeelding
Hier staan de fietsen nog

Nadat de renners richting de start waren vertrokken gingen wij weer terug naar de hoofdweg, om naar Gien terug te liften. Het openbaar vervoer op het Franse platteland is zo slecht, Saint-Brisson-sur-Loire heeft maar eenmaal per dag een vaste busverbinding. We kregen een lift tot aan de brug over de Loire, maar we kwamen voorin de karavaan te zitten van de ronde, nog voor de wielrenners! De gendarmerie had ons per ongeluk doorgelaten. Langs de kant stonden bij de officiële start, even buiten het dorp, schoolkinderen te zwaaien. Dus ik zwaaide maar terug, wat erg vermakelijk was. We werden bij de brug afgezet en waren dus nog op tijd om de wielrenners te zien. Dus we pakten de vlag om onze favoriet nogmaals aan te moedigen en al snel kwam het peloton voorbij. Daarna liepen we weer over de brug en gingen wat drinken en eten in een restaurantje direct na de brug. De cola was duur (€ 2,60 per flesje), maar voor € 2,50 hadden we een heerlijk groot bord friet wat er goed in ging, aangezien we de dag daarvoor ook al geen warm eten hadden gehad. We moesten tot 15:28 wachten op de eerstvolgende trein naar Parijs, dus we bleven lang zitten in het restaurant en we liepen daarna rustig naar het station. Ik kocht voor € 0,60 nog anderhalve liter water bij een tankstation.

Afbeelding
Station Gien

Het station was eerst nog uitgestorven, maar het werd steeds drukker en voor de trein naar Parijs stonden op een gegeven moment toch wel enkele tientallen mensen te wachten, door de trein naar Nevers stonden ook wat mensen te wachten.

Afbeelding
Perrons in Gien

De trein was weer een Corail Intercité, maar nu zaten we in één van de open rijtuigen. Heerlijke stoelen en er waren per rijtuig twee wc's, één voor mannen en één voor vrouwen. De conducteur zag ons DB-ticket van de Treinreiswinkel en begon gelijk in het Duits te spreken, wat hij ook nog goed kon! Ook eerder in Frankrijk hadden we al goede ervaringen met Fransen die, als ik mijn best deed om Frans te spreken, naar het Engels overschakelden. Dat is dus niet zo'n probleem als wat velen denken. :)

De trein reed naar Parijs, naar het Gare de Bercy. Van de zeven eindstations in Parijs is dit de kleinste terminus, met maar vijf sporen. Oorspronkelijk was het een station voor autotreinen, tegenwoordig vertrekken hier de nachttreinen naar Italië, de regionale treinen richting Auxerre en de Corail Intercités naar Nevers.

Afbeelding
Aankomst van onze trein in Paris Gare de Bercy

Gelukkig hadden we op de heenreis in het Gare de Lyon al metrokaartjes gekocht, dus we konden zo doorlopen richting de metro. In het metrostation Bercy is aan de ingang vanaf het station geen loket en slechts één kaartjesautomaat!

Vanaf het Gare de Bercy moet je over de trappen naar beneden vanuit de stationshal, en dan de straat oversteken om bij het metrostation te komen.

Afbeelding
Gare de Bercy, gezien vanaf vlak voor het metrostation

Met de volautomatische metro 14 en een overstap in Châtelet op RER B reisden we snel naar Gare du Nord. Binnen 25 minuten stonden we op het Gare du Nord en we liepen naar de trein naar Lille van 17:28. We hadden een reservering voor de trein van 17:58, maar we mochten van de conducteur met deze trein mee. Deze komt aan op Lille Europe, terwijl de latere trein op Lille Flandres aankomt, waar ook onze trein naar Antwerpen zou vertrekken. Maar aangezien de overstap nu 38 minuten zou zijn om van Europe naar Flandres te lopen (400 meter) en we anders maar 5 minuten zouden hebben op Flandres waren we erg blij om mee te kunnen. De trein werd gereden met een gewone TGV en we zaten op de klapstoelen omdat ons geen zitplaats gegarandeerd kon worden, alhoewel later bleek dat die er nog genog waren. De aankomst in Lille Europe was punctueel en we liepen voor het winkelcentrum Euralille langs om naar Lille Flandres te gaan.

Afbeelding
Station Lille Europe

Afbeelding
De weg tussen beide stations staat goed aangegeven en is erg makkelijk te vinden

Afbeelding
Euralille gezien vanaf de kant van Lille Flandres, loop links langs het gebouw om naar Lille Europe te gaan

In Lille Flandres moesten we even wachten op de Intercity naar Antwerpen. In Lokeren heb ik nog even gezwaaid, misschien dat Bruno mij gezien heeft. :mrgreen: Bij vertrek uit Antwerpen-Berchem hadden we enkele minuten vertraging en we zagen de Beneluxtrein al naast ons rijden. Die trein is altijd vertraagd, behalve als je aansluitende trein vertraagd is. We renden over de roltrappen naar beneden naar spoor 21 (de trein uit Lille kwam aan op niveau -1, onze trein vertrok van niveau -2). We haalden de trein net en we reden zonder vertraging naar Rotterdam, vanaf waar we de rechtstreekse Intercity naar Zwolle namen, die gereden werd met een gemoderniseerde Koploper. Om 00:14 kwamen we aan in Zwolle, op spoor 1 waardoor we zo naar de Treintaxi konden lopen die ons snel naar huis bracht. En thuis gingen we gelijk in bed, na twee vermoeiende doch fantastische dagen! 8)

Na volgende weekend een nieuw deel, want vrijdagmiddag vertrekken we om de laatste twee dagen van Parijs-Nice mee te maken in Zuid-Frankrijk, waar de temperatuur rond 18 graden Celsius zal zijn!

BerichtGeplaatst: 10 mar 2009, 18:32 
Trans-Siberië Express

Leuk verslag! Het zit vol met allerlei Interrailelementen die je zeker in Frankrijk maar ook in andere landen tegenkomt. Ik zat zelf wel ooit in een Franse dubbeldekker met 3 + 2 opstelling tussen Valenciennes en Aulnoye-Aymeries (om vanaf daar de trein naar Quevy te nemen: plaats voor zeker 250 man: welgeteld 3 passagiers!).
Ik ben benieuwd of je gelijk krijgt over de nachttreinregeling. Het Nederlandse rechtsysteem gaat naast de wetten en regels ook uit van de bedoeling van overeenkomsten, contracten (en kaartjes dus ook). De nachttreinregeling is uiteraard niet bedoeld voor de IC Brussel. Mocht je dus ooit in beroep willen gaan tegen NS Hispeed dan zul je zeer waarschijnlijk kansloos verliezen. Je hebt natuurlijk wel gelijk dat ze het begrip nachttrein dan maar duidelijk moeten definiëren, hetgeen ze niet doen. Het argument 'dit is een intercity' is bovendien niet zo sterk, want de nachtICE in Duitsland van Kiel naar Basel in ook een soort Intercity en dat is toch duidelijk een nachttrein.

BerichtGeplaatst: 10 mar 2009, 19:24 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Ik ben benieuwd of je gelijk krijgt over de nachttreinregeling. Het Nederlandse rechtsysteem gaat naast de wetten en regels ook uit van de bedoeling van overeenkomsten, contracten (en kaartjes dus ook). De nachttreinregeling is uiteraard niet bedoeld voor de IC Brussel. Mocht je dus ooit in beroep willen gaan tegen NS Hispeed dan zul je zeer waarschijnlijk kansloos verliezen. Je hebt natuurlijk wel gelijk dat ze het begrip nachttrein dan maar duidelijk moeten definiëren, hetgeen ze niet doen.
De Engelstalige tekst spreekt over 'overnight'. Is dat van de één op de andere dag, of wordt daarmee een aankomst na een bepaalde tijd bedoeld? Er zijn nachttreinen die erg vroeg op hun eindbestemming zijn (Sofia-Belgrado om 04:44) en als ik van Amsterdam naar Hamburg reis in de CNL (aankomst 03:56) mag ik zeker weten van de nachttreinregeling gebruik maken. Er staat geen tijdsgrens aangegeven (bijvoorbeeld aankomst na 04:00 of 06:00) en aangezien InterRail van 00:01 tot 24:00 op een reisdag geldig is en in de regel over de nachttreinregeling staat dat bij gebruik van die regeling het vervoer tussen 19:00 en 24:00 op de voorgaande dag inbegrepen is impliceert dat dat een aankomst vanaf 00:01 al voldoende zou moeten zijn om van de nachttreinregeling gebruik te kunnen maken, temeer daar geen tijdsgrens is aangegeven.

Overigens rijdt er alleen op zaterdag een IC naar Brussel die na middernacht aankomt. Wel is het zo dat het absurd zou zijn dat ik in dat geval twee reisdagen zou moeten invullen, daar InterRail elke reisdag slechts van 00:01 tot 24:00 geldig is, terwijl ik voor de CityNightLine naar bijvoorbeeld Milaan één reisdag in zou hoeven vullen.

Wat een nachttrein (of, zoals in de officiële Engelse tekst staat, een overnight train) is is inderdaad niet duidelijk gedefinieerd. Ik zinspeel er ook meer op om duidelijkheid te krijgen; de regels spreken mij niet tegen. Dat de nachttreinregeling niet voor treinen als de Beneluxtrein is gemaakt snap ik, maar ik zie nergens in de regels dat ik die regeling daar niet mag toepassen. Noem het creatief gebruik van de nachttreinregeling.
Citeer:
Het argument 'dit is een intercity' is bovendien niet zo sterk, want de nachtICE in Duitsland van Kiel naar Basel in ook een soort Intercity en dat is toch duidelijk een nachttrein.
Wat ze ook nog zei was: maar dit is geen internationale trein. Ook een zwak argument, want in de meeste Europese landen zijn binnenlandse nachttreinen waar InterRail en de nachttreinregeling geldig is.

BerichtGeplaatst: 10 mar 2009, 19:28 
Trans-Siberië Express

Land: België
tof verslag 8)
heb je nu een interrail global of one country pass hiervoor gebruikt?

wel interessant trouwens dat ze moeilijk kunnen doen met die nachttreinregeling :?
ik was ook al eens van plan de EC JEAN monnet te nemen tussen arlon en basel met nachttreinregeling, hij vertrekt in arlon na 19u en komt in basel na 0u aan.
is dit nu officiel een nachttrein of niet :)
of is er ergens een document dat duidelijk zegt dat een nachttrein een trein is die voor 0u vertrekt en na 0u aankomt?

toen ik mijn interrail toonde kreeg ik een contremarque gratuite en geen contremarque de passage :) hoelang is zo'n contremarque gratuite eigelijk geldig?

en de SNCF neemt corail intercite echt niet serieus hoor :shock:
in rouen zag ik dat ze TRANSILIEN treintjes in de corail intercite naar parijs gingen inzetten :mrgreen:
Afbeelding

BerichtGeplaatst: 10 mar 2009, 20:27 
Trans-Siberië Express

Citeer:
tof verslag 8)
heb je nu een interrail global of one country pass hiervoor gebruikt?
Global Pass 10 reisdagen binnen 22 dagen, ik heb nog meer tripjes gepland.
Citeer:
wel interessant trouwens dat ze moeilijk kunnen doen met die nachttreinregeling :?
ik was ook al eens van plan de EC JEAN monnet te nemen tussen arlon en basel met nachttreinregeling, hij vertrekt in arlon na 19u en komt in basel na 0u aan.
is dit nu officiel een nachttrein of niet :)
of is er ergens een document dat duidelijk zegt dat een nachttrein een trein is die voor 0u vertrekt en na 0u aankomt?
Er staat nergens duidelijk omschreven wat een nachttrein is. Erg vervelend en erg onduidelijk.
Citeer:
toen ik mijn interrail toonde kreeg ik een contremarque gratuite en geen contremarque de passage :) hoelang is zo'n contremarque gratuite eigelijk geldig?
Geen idee. Ik vroeg trouwens expliciet om 'Deux contremarques de passage pour RER D s'il vous plaît' en kreeg ze. :) Natuurlijk liet ik de InterRail Passen zien bij het loket.
Citeer:
en de SNCF neemt corail intercite echt niet serieus hoor :shock:
in rouen zag ik dat ze TRANSILIEN treintjes in de corail intercite naar parijs gingen inzetten
:shock: Maar goed, voor de CIC betaal je ook geen toeslag en hoef je ook niet te reserveren.

BerichtGeplaatst: 10 mar 2009, 20:56 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Om 22:36 vertrok de Beneluxtrein naar Brussel, waar die om 00:45 aan zou moeten komen. Ik dacht dus gebruik te kunnen maken van de nachttreinregeling (ik had mijn ticket op zaterdag in laten gaan en zondag als eerste reisdag ingevuld), maar de conductrice van NS Hispeed, een zeer onbeleefde vrouw, kwam met allerlei rare argumenten ('maar dit is geen internationale trein', 'in België is dit een gewone Intercity', 'maar die regeling geldt voor heel andere treinen', 'een dag bij de spoorwegen duurt van 04:00 tot 04:00 uur') om mij maar duidelijk te maken dat de nachttreinregeling hier niet geldig is. Maar even naar de Engelstalige regels in de InterRail kijken wilde ze niet. Wel, nergens staat expliciet vermeld dat die niet geldig is; ik had een trein genomen die na 19:00 vertrok en na middernacht, dus op de volgende dag, zou aankomen en ik ga hier zeker nog contact over opnemen met NS Hispeed omdat ik dus in Roosendaal nog twee enkeltjes Roosendaal(fr)-Antwerpen Agglo (waar de trein na 00:00 vertrok) moest bijkopen (€ 4,30 per stuk).
Klaag hier zeker over en vul het klachtenformuliertje bij het OV-loket ook even in.
In dit soort gevallen zou ik overigens om een "uitstel van betaling" vragen. Dan hoef je niet meteen te betalen en kun je het achteraf op je gemak met de klantenservice afhandelen. Ik vind het ook vreemd dat de conductrice daar zelf niet mee kwam.
Verder is het al dan niet een internationale trein zijn niet van belang voor de geldigheid van Interrail in het algemeen of de toepassing van de nachttreinregel in het bijzonder. En uiteraard in de Benelux een internationale trein: hij rijdt immers de grens over.

Groetjes,
Rian

BerichtGeplaatst: 10 mar 2009, 21:35 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Klaag hier zeker over en vul het klachtenformuliertje bij het OV-loket ook even in.
In dit soort gevallen zou ik overigens om een "uitstel van betaling" vragen. Dan hoef je niet meteen te betalen en kun je het achteraf op je gemak met de klantenservice afhandelen. Ik vind het ook vreemd dat de conductrice daar zelf niet mee kwam.
Verder is het al dan niet een internationale trein zijn niet van belang voor de geldigheid van Interrail in het algemeen of de toepassing van de nachttreinregel in het bijzonder. En uiteraard in de Benelux een internationale trein: hij rijdt immers de grens over.

Groetjes,
Rian
Ik wilde gezeik met de NMBS-conducteur voorkomen. Die heb ik, samen met de NS Hispeed-conductrice nog gesproken, maar die zei dat hij hem dan op de 7e zou stempelen. Ik weet niet of hij helemaal begreep waar het overging, hij was Franstalig van origine en leek de nachttreinregeling sowieso niet te kennen. De kaartjes heb ik bij de automaat in Roosendaal gekocht, dus bij NS.

Overigens raar dat de NS Hispeed-conductrice hier zo druk over maakte; tot aan Roosendaal(fr) hadden wij geldige vervoersbewijzen. Hoe dan ook, ik zal een klacht indienen, de regels geven mij (in mijn ogen) gelijk.

BerichtGeplaatst: 10 mar 2009, 21:59 
Trans-Siberië Express

Land: België
had je wel tijd om in roosendaal naar de automaat te lopen :shock:
Citeer:
Overigens raar dat de NS Hispeed-conductrice hier zo druk over maakte; tot aan Roosendaal(fr) hadden wij geldige vervoersbewijzen. Hoe dan ook, ik zal een klacht indienen, de regels geven mij (in mijn ogen) gelijk.
zijn 50% kaartjes wel geldig als op je interrail GEEN reisdag is ingevult?

BerichtGeplaatst: 10 mar 2009, 22:08 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Ja, negen minuten, de trein was erg vroeg in Roosendaal.
Citeer:
Volgens mij staat nergens in de regels dat dat niet mag. Mijn InterRail ging in op 07/03/2009, ik heb 08/03/2009 als eerste reisdag ingevuld. Mijn aanreisticket was vanaf 07/03/2009 geldig. De NS Hispeed-conductrice zei dat ik voor het Nederlandse traject inderdaad een geldig vervoersbewijs had.

BerichtGeplaatst: 11 mar 2009, 08:51 
Trans-Siberië Express

Je kunt als je geen oplossing vindt bij NS HiSpeed ook Interrail de schuld geven (onduidelijke voorwaarden van het product als gevolg waarvan jij in goedertrouw de fout in gaat) en bij hen een schadevergoeding gaan eisen.

BerichtGeplaatst: 11 mar 2009, 09:12 
Trans-Siberië Express

Nee, dat ga ik niet proberen, NS erkent InterRail dus ook de voorwaarden. InterRail heeft de voorwaarden weliswaar opgesteld en NS is daar mee akkoord gegaan, dus moeten ze ze ook toepassen.

BerichtGeplaatst: 12 mar 2009, 17:00 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
Ja, negen minuten, de trein was erg vroeg in Roosendaal.
Citeer:
Volgens mij staat nergens in de regels dat dat niet mag. Mijn InterRail ging in op 07/03/2009, ik heb 08/03/2009 als eerste reisdag ingevuld. Mijn aanreisticket was vanaf 07/03/2009 geldig. De NS Hispeed-conductrice zei dat ik voor het Nederlandse traject inderdaad een geldig vervoersbewijs had.
Officieel lijkt me dat juist ongeldig. Een 50% kaartje is immers geldig in combinatie met een gevalideerde InterRailpass (dus als de goede reisdatum is ingevuld). Dus als de conductrice beweerde dat het geen 'overnight' verbinding was, dan was de IR ook niet rechtmatig gevalideerd en dus het 50% kaartje ongeldig. Tot zover mijn mening :roll:

BerichtGeplaatst: 12 mar 2009, 20:00 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Officieel lijkt me dat juist ongeldig. Een 50% kaartje is immers geldig in combinatie met een gevalideerde InterRailpass (dus als de goede reisdatum is ingevuld). Dus als de conductrice beweerde dat het geen 'overnight' verbinding was, dan was de IR ook niet rechtmatig gevalideerd en dus het 50% kaartje ongeldig. Tot zover mijn mening :roll:
Als ik de CNL naar München had genomen en 08/03 als eerste reisdag had ingevuld, terwijl mijn InterRail Pass op 07/03 in was gegaan en mijn aanreisticket ook klopt het sowieso wel. In mijn ogen is de door mij gebruikte verbinding overnight, want van de een op de andere dag. Maar ja, de klacht gaat binnenkort de deur uit. :)

BerichtGeplaatst: 12 mar 2009, 20:36 
Trans-Siberië Express

Ja volgens de voorwaarden van Interrail reisde je inderdaad met een nachttrein (je kwam aan na 24:00), dus had je op je gehele traject een geldig vervoersbewijs.
Ik zou in zo'n situatie weigeren om iets te betalen, je hebt immers een geldig vervoersbewijs. Normaal gesproken zou dat ook niet kunnen omdat je niet genoeg tijd hebt in Roosendaal. Waarschijnlijk wordt het nou moeilijk om je geld terug te krijgen.

Misschien is het een idee om de uitgeprinte voorwaarden van Interrail mee te nemen als je op reis gaat? :P

Dat HiSpeed baliemedewerkers weinig verstand van zaken hebben was al bekend. Maar nu blijkt het dat de conducteurs helemaal niet beter zijn... :(

BerichtGeplaatst: 12 mar 2009, 20:41 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Ja volgens de voorwaarden van Interrail reisde je inderdaad met een nachttrein (je kwam aan na 24:00), dus had je op je gehele traject een geldig vervoersbewijs.
Ik zou in zo'n situatie weigeren om iets te betalen, je hebt immers een geldig vervoersbewijs. Normaal gesproken zou dat ook niet kunnen omdat je niet genoeg tijd hebt in Roosendaal. Waarschijnlijk wordt het nou moeilijk om je geld terug te krijgen.
Ach, het zal wel een NS Hispeed-tegoedbon ofzo worden.

[/quote]Misschien is het een idee om de uitgeprinte voorwaarden van Interrail mee te nemen als je op reis gaat? :P[/quote]
Die staan in het ticket, maar daar weigerde de conductrice naar te kijken, ondanks dat ik meerdere malen vroeg om eens naar een bepaalde regel te kijken.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00