World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 21 apr 2021, 23:56

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 17 mar 2009, 17:32 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8184
Land: Nederland
Nadat ik een week eerder al met mijn vriendin een weekend weg was geweest voor de start van de wielerwedstrijd Parijs-Nice (verslag is hier te lezen), gingen we dit weekend weg voor de finish van de wedstrijd, aan de Franse Côte d'Azur. Met een voorspelling van zonnig weer en 16 graden beloofde het een mooi weekend te worden.

We vertrokken vrijdagmiddag om 12:18 vanuit Zwolle met de Intercity naar Arnhem, welke met de comfortabele ICRm-rijtuigen werd gereden. Het was wel wat drukker in de trein, want tussen Nunspeet en Amersfoort Vathorst was een stremming en doorgaande reizigers moesten omreizen via Deventer; tot aan Deventer zat de trein dus goed vol. Punctueel kwamen we aan in Arnhem en we gingen naar spoor 8, waar ook onze ICE punctueel vertrok. De trein was rustig, zeker voor een vrijdagmiddag en we namen de vrije stoelen in de Lounge voorin de trein, waar we achter de machinist mee konden kijken. Voor mijn vriendin, die dat nog niet eerder had meegemaakt, een leuke belevenis.

Afbeelding
Blik vanuit de Lounge in de ICE tussen Arnhem en Oberhausen

Vlak voor Emmerich waren er werkzaamheden en de trein moest enkele keren stoppen voor een overweg, waarbij de machinist de trein uitging om met een sleutel een sein om te zetten. Gelukkig leverde dit niet meer dan enkele minuten vertraging op en in de trein werd gemeld dat onze aansluitende Intercity naar Koblenz zou wachten. We stapten uit in Düsseldorf en de IC zou op hetzelfde perron binnenkomen, aan de overzijde, maar hij stond met 30 minuten vertraging op de borden. Dus gauw weer de ICE in, tot aan Keulen. In Keulen stapten we uit en besloten we een uur te wachten op de rechtstreekse Intercity naar Luxemburg. Dan hadden we een uur minder tijd in Luxemburg, maar was ons uur wachttijd dus feitelijk verschoven naar Keulen.

Afbeelding
Hal van station Köln Hbf

In Keulen namen we wat te eten en liepen we wat rond in het station. Ook keken we van buitenaf even naar de Dom, die pal naast het station staat.

Afbeelding
Dom in Keulen, pal naast het Hauptbahnhof

Daarna liepen we weer naar binnen en gingen op onze Intercity wachten. De Intercity kwam op tijd binnen en reed de hele reis ook op tijd, eerst langs de Rijn tot aan Koblenz en vanaf daar langs de Moezel via Trier naar Luxemburg. In de BordBistro heb ik nog een lekkere pizza voor mijn vriendin gekocht, die in de oven werd bereid. Het smaakte in ieder geval goed!

De trein kwam Luxemburg binnen bij Wasserbillig en stopte daar (waarmee Luxemburg als land dus twee IC-stations heeft, iets wat ik niet wist) en op tijd kwamen we aan in Luxemburg-stad, waar onze Corail Lunéa-nachttrein naar Marseille al klaar stond. We hadden via de Treinreiswinkel twee Forfait-reserveringen tot aan Marseille gekocht. Forfait-reserveringen zijn reserveringen die eigenlijk alleen geldig zijn met een Frans netabonnement, maar conducteurs doen niet moeilijk als je zo'n reservering met InterRail gebruikt. Het aantal plekken wat per trein namelijk voor InterRailers beschikbaar is is beperkt, maar Forfait-reserveringen kun je krijgen zo lang er vrije plaatsen in de trein zijn en zijn even duur als gewone reserveringen met InterRail (allen voor de TGV zijn ze goedkoper, € 1,50 in plaats van € 3,00). En met InterRail in Frankrijk gaat het er uiteindelijk om dat je een reservering hebt, niet zozeer wat voor een reservering (zie ook het vorige reisverslag, waar we met een reservering voor een trein later zonder problemen mochten meereizen met de TGV van Parijs naar Lille). Let er wel op dat Franse reserveringen (van de SNCF) altijd gestempeld moeten worden in de gele stempelautomaten, dit staat ook op de reservering zelf! Dit geldt overigens niet voor reserveringen die door buitenlandse spoorwegmaatschappijen zijn uitgegeven. We hadden trouwens reserveringen voor de ruststoelen (Sièges Inclinables), die voor mij in normale stand fijner waren dan als ik volledig naar achteren zou gaan.

Afbeelding
Ruststoelen in de Corail Lunéa-nachttrein 'Lorazur' Luxemburg-Nice

Enfin, onze trein vertrok stipt op tijd en via Metz en Nancy gingen we naar het zuiden. Tot de laatste stop 's avonds, Culmont-Chalindrey. In dit plaatsje, ten noorden van Dijon, bleef onze trein 4,5 uur stilstaan! Reden: een kapotte locomotief van een trein even verderop het spoor. Blijkbaar was daardoor het dubbelspoor geblokkeerd. Na uren wachten op het kleine stationnetje vertrok onze trein. De volgende ochtend werd ik om 07:20 wakker. Onze trein stond in Valence, even ten zuiden van Lyon. We hadden al twee uur in Marseille moeten zijn! Dat zouden we dus nooit meer redden. Tientallen minuten bleef de trein in Valence staan: er was geen machinist beschikbaar! Om tien over acht werd omgeroepen dat reizigers naar Avignon en Marseille beter de TER-trein van 08:32 naar Marseille konden nemen. Iets wat wij sowieso al van plan waren, want dan zouden we in ieder geval sneller kunnen zijn. We wilden bij de start van de voorlaatste etappe van Parijs-Nice in Manosque zijn, maar dat konden we sowieso wel vergeten. Ons doel was nu om zo snel mogelijk de finishplaats Fayence te bereiken.

We zaten dus in de comfortabele TER richting Avignon en we pakten de Thomas Cook European Timetable er bij, de redder in nood in dit soort situaties. Voor iedereen is het echt een aanrader om dit boekje mee te nemen op reis! We besloten om in Avignon Centre uit te stappen en vanaf daar de bus naar Avignon TGV te nemen om te proberen met onze reservering voor een latere trein (Aix-en-Provence TGV - Saint-Raphaël-Valescure) toch mee te mogen reizen.

Afbeelding
Aankomst van onze TER in Avignon Centre

De meeste bussen tussen stadsstations en TGV-stations buiten de stad worden gereden door de SNCF en InterRail is er dus ook geldig (zoals in Valence en Aix-en-Provence), maar niet in Avignon; hier is de Navette TGV (TGV-pendeldienst) opgenomen in de normale stadsdienstregeling en moet je een kaartje kopen voor € 1,20 per persoon.

Afbeelding
Uitzicht vanaf Avignon Centre. Voor de bus naar Avignon TGV moet je door de stadspoort lopen en direct linksaf, bij de eerste bushalte van het kleine busstationnetje vertrekt frequent een bus naar Avignon TGV.

Afbeelding
Het busstationnetje langs de stadsmuur. Bij de eerste halte links (aan de meest linkse rij met bomen) stopt de 'Navette TGV'.

De Navette TGV bracht ons in 13 minuten naar het imposante TGV-station met een grote parkeerplaats en een groot hek er om heen en we werden pal voor het TGV-station afgezet. Het was nu tegen 10:00 uur. Om 10:12 en 10:27 zouden er TGV's gaan waar wij wat aan hadden. Ik maakte nog snel een foto van de Navette TGV richting Avignon Centre.

Afbeelding
Navette TGV van Avingon TGV naar Avignon Centre

We liepen in het moderne station naar het spoor waar de TGV richting Nice zou vertrekken met onze reservering voor de latere TGV van Aix-en-Provence TGV naar Saint-Raphaël-Valescure. Toen de trein binnen kwam rijden liep ik gelijk naar de conducteur, vroeg of hij Engels kon (dat kon hij best goed) en legde de situatie uit. De conducteur schreef 'Autorisé 5103' op het treinkaartje (5103 was het treinnummer van deze TGV) en pakte een klein stempeltje wat hij bij zich had en zette dat op de reservering. We mochten nu meereizen en een vrije plek in de TGV zoeken.

Afbeelding
Reservering voor TGV 6173, geldig gemaakt voor TGV 5103

De TGV was een dubbelsdekstrein, een TGV Duplex. Wat een ruimte en wat een comfort voor een dubbeldekstrein! Hier kan de NS een voorbeeld aan nemen! We zaten bovenin en waren positief verrast. We reisden via Marseille en aangezien daar een rijrichtingswissel was namen we de plaatsen aan de andere kant van het viertje waar we zaten. Dat bleek een goede keuze, want die plaatsen waren niet gereserveerd vanaf Marseille, terwijl de meeste andere plaatsen wel gereserveerd waren! Het was nog best druk vanaf Marseille. We reisden niet tot aan Saint-Raphaël-Valescure, maar tot aan Les Arcs-Draguignan, omdat we dachten via Draguignan sneller in Fayence te kunnen geraken.

Afbeelding
Aankomst van onze TGV Duplex in Les Arcs-Draguignan

Vanaf Les Arcs-Draguignan ging ook weer een Navette naar Draguignan, een stadje wat een kilometer of 15 verderop ligt. Draguignan heeft vroeger wel een treinstation gehad en de bus komt tegenwoordig aan bij het oude treinstation, waar nog steeds een verkooppunt van de SNCF (Franse spoorwegen) zit. Heel apart, om te zien dat het oude treinstation tegenwoordig een busstation is!

Afbeelding
Voormalig treinstation in Draguignan

We liepen naar de weg richting Fayence, maar deze bleek afgesloten. Omdat de wielrenners Draguignan ook nog aan zouden doen. Daar had ik eerlijk gezegd geen rekening mee gehouden. We liepen wat verder over de weg om te hopen dat er een omleiding zou zijn en we vanzelf op een plek zouden komen waar het doorgaande verkeer weer op de weg zou komen, maar het was warm en het was bergop en het leek eindeloos te duren dus op een gegeven moment liepen we maar weer terug naar het centrum. Even later bleek dat de weg weer zou worden vrijgegeven en we de passage van de wielrenners door Draguignan net gemist hadden - dat was balen! We wilden nu zo snel mogelijk naar Fayence liften, maar dat bleek ook wat lastiger. Maar op een gegeven moment kregen we een lift, naar een kruising een stuk verder, en daarna nog een lift tot vlakbij Fayence, en daarna nog één. Maar toen besloten we door te gaan liften tot aan Grasse, omdat we de finish in Fayence ook zouden missen en we moe waren. We hadden tevens besloten om langer in Nice te blijven en niet zondagochtend te vertrekken, maar zondagavond.

Met nog een lift vanaf even ten oosten van Fayence naar de parfumstad Grasse, van een heel aardige vrouw die ons in het stadje met grote hoogteverschillen afzette bij het station, kwamen we dus aan in Grasse, vanaf waar elk uur een trein naar Nice (en door naar Ventimiglia) vertrekt.

Afbeelding
Station Grasse

De trein die vanaf Grasse naar Ventimiglia gaat is een moderne comfortabele dubbeldekstrein (precies zulke treinen rijden ook in Luxemburg) en in mijn ogen beter dan wat er bij de NS aan dubbeldekstreinen als Intercity rondrijdt. Blijkbaar betaalt het vorstendom Monaco ook nog mee aan deze treinverbinding (die inderdaad een heel klein stukje door Monaco gaat en daar het station Monaco-Monte-Carlo bedient), want de naam van Monaco prijkt groot op de buitenkant van de trein.

Afbeelding
De dubbeldekstrein van Grasse naar Nice en Ventimiglia

Afbeelding
Provence-Alpes-Côte d'Azur en Principauté de Monaco op de buitenkant van de trein

Afbeelding
Interieur van de trein in de tweede klasse

Na een rit van iets meer dan een uur, langs bekende badplaatsen als Cannes, Juan-les-Pins en Antibes kwamen we aan in Nice Ville, het hoofdstation van Nice. Ons hotel zat op twee minuten loopafstand van het station, aan de Rue de Belgique, die pal voor het station schuin naar links loopt. Een echte stationsbuurt, met wat nachtwinkeltjes, maar het station en de McDonald's waren dichtbij en het hotel, wat we online geboekt hadden via hostelworld.com, was netjes en schoon. Hotel Trocadero is een tweesterrenhotel en de tweepersoonskamers met eigen wc en douche, tv en airconditioning kostten online slechts 42 euro per nacht (ter plekke 56 euro).

Afbeelding
Hotel Trocadero in Nice

Onze kamer had ook een balkon en we hadden uitzicht op het station.

Afbeelding
Rue de Belgique en station Nice Ville, gezien vanuit onze kamer in Hotel Trocadero

De volgende ochtend stonden we op tijd op, want we moesten nog een reservering kopen voor de nachttrein naar Luxemburg. Maar volgens de lokettiste zat die vol. Dan maar de nachttrein naar Parijs proberen. Geen zitplaatsen meer, het enige wat ze ons wilde aanbieden waren twee couchettes voor € 17,50 per stuk. Dat werd ons toch wat te gortig en ik heb vriendelijk bedankt. Dus heb ik maar weer eens de automaten opgezocht. Eerder was ik er al achter gekomen dat mijn Rabobankpas niet werkte (in Valence) toen ik probeerde Forfait-reserveringen te boeken, maar ik probeerde het nog maar een keer. In ieder geval konden er twee zitplaatsen geboekt worden voor de Corail Lunéa-nachttrein naar Luxemburg (die dus helemaal niet vol zat), maar mijn Rabobankpas werd wederom niet geaccepteerd (ondanks het Maestrologo op mijn pas). De creditcard van mijn vriendin had geen chip en die zou dus ook niet geaccepteerd worden. Uiteindelijk probeerden we het maar met haar pinpas (van ING) en warempel, het werkte! Voor 3 euro hadden we twee zitplaatsen gereserveerd. :) We hadden de reserveringen gemaakt tot aan Thionville, het laatste station in Frankrijk, want aangezien Forfait alleen geldig is op het Franse netwerk zouden we met een Forfait-reservering tot aan Luxemburg ook nog extra betaald hebben voor het Luxemburgse traject (die reservering kost € 9,20 in plaats van € 1,50 per persoon).

We gingen daarna met de tram en bus naar de Promenade des Anglais, de beroemde boulevard in Nice waar traditiegetrouw de laatste etappe van Parijs-Nice van start gaat. Nice heeft een moderne tramlijn, geopend in 2007, en bij het Place Masséna, het grote plein midden in de stad, rijden de trams zonder bovenleiding.

Afbeelding
Tram in Nice op het Place Masséna

Uiteindelijk kwamen we aan op de Promenade des Anglais, die al grotendeels afgesloten was voor de wielerploegen.

Afbeelding
Promenade des Anglais afgesloten

Een grappig detail was dat enkele straatnaambordjes tweetalig zijn uitgevoerd, in het Frans en in het Provençaals. Zo ook op de Promenade des Anglais, die dan Camin dei Ingles heet.

Afbeelding
Tweetalige straatnaambordjes in Nice

De Promenade des Anglais loopt langs de Middellandse Zee en is een kilometers lange boulevard. Er waren veel mensen aan het joggen, fietsen en ook op het strand waren al wat mensen. Het eerste wielerteam, Agritubel met als bekendste renner de Fransman Christophe Moreau, was al gearriveerd. Het was al lekker zonnig en de temperatuur was goed.

Afbeelding
Promenade des Anglais

Afbeelding
Mensen lopen en joggen over de boulevard

Afbeelding
Strand en een blik in oostelijke richting

Dat het al voorjaar is bleek hier duidelijk. In de middenberm van de weg waren allemaal mooie, kleurrijke bloemen, wat een mooi beeld gaf.

Afbeelding
Bloemenpracht op de Promenade des Anglais

Even later kwamen eindelijk de wagens van Team Saxo Bank, het team van onze favoriet Fränk Schleck uit Luxemburg. Een dag eerder was hij in Fayence als derde gefinisht en daarmee ook opgeklommen naar de derde plaats in het algemeen klassement. Winst zou lastig worden, maar de tweede plaats in het algemeen klassement zou er nog in kunnen zitten. Het zou voor ons en voor hem dus een spannende dag worden.

We spraken Fränk even en hij was erg relaxt. Het weer was hier dan ook heerlijk. Was een week eerder de koers in Amilly met enorm veel regen van start gegaan, nu was het prachtig weer en voor hem lag een hele mooie klassering in het verschiet. We wensten hem veel succes voor de etappe van vandaag.

Afbeelding
Fränk Schleck op weg naar de start van de etappe

Het parcours werd helemaal vrijgemaakt; de renners zouden op de zuidelijke baan van de Promenade des Anglais starten om vlak daarna te keren en over de noordelijke baan Nice uit te rijden, in westelijke richting. Na 160 km, een kleine vier uur later, zouden ze weer finishen op de Promenade des Anglais.

Afbeelding
Renners direct na de start op de Promenade des Anglais, Fränk Schleck is in het midden achteraan te zien

Nu waren de renners weg en moesten wij een paar uur doorbrengen in Nice. We gingen allereerst naar de McDonald's aan de Promenade des Anglais om goedkoop even lekker te kunnen eten. Wel had deze McDonald's een bedenkelijk patroon in de vloer.

Afbeelding
Vloer in de McDonald's in Nice, het lijkt wel een hakenkruis

We liepen nog weer even langs de Promenade des Anglais om daar even lekker te zitten. Op het strand lagen zelfs vrouwen in stringbikini's te zonnen; in de zon was het dan ook lekker warm en er was weinig wind. In de schaduw daarentegen was het wel koel.

Afbeelding
Strand aan de Promenade des Anglais (wie gehoopt had op een foto van zonnende vrouwen in stringbikini's heeft pech)

Op de Promenade was nog wel een wielerwedstrijd voor amateurs aan de gang. Wij zaten op een bankje en volgden die wedstrijd niet, maar ineens hoorden we een hoop lawaai: pal achter ons gebeurde een valpartij waarbij enkele wielrenners vielen. Een wielrenner schreeuwde, vloekte en een andere wielrenner bleef liggen. Even later kwam de ambulance om die wielrenner af te voren naar het ziekenhuis. Waarschijnlijk heeft hij wat gebroken.

Afbeelding
Wielrenner die wordt afgevoerd met de ambulance

We liepen nog even een rondje langs het Place Masséna, een mooi groot plein met veel fonteinen.

Afbeelding
Place Masséna

We liepen daarna weer terug naar de Promenade des Anglais en we kwamen langs een groot scherm waarop de laatste etappe te volgen was. Schleck was in de aanval gegaan en juist op dat moment kreeg zijn concurrent voor de tweede plaats, Sylvain Chavanel, te maken met een afgelopen ketting. Koren op de molen voor hem en voor ons, want de wedstrijd zou niet lang meer duren. In een groepje van drie kwam Schleck als derde over de finish, maar het peloton met daarin Chavanel had teveel achterstand opgelopen; Schleck sloot voor het eerst in zijn loopbaan een etappekoers die langer dan een week duurt op het podium af, als tweede en versloeg daarmee Tourfavorieten Alberto Contador en Cadel Evans.

We liepen daarna naar de bus van Saxo Bank, waar Fränk Schleck al was, maar hij moest gelijk weer weg naar het podium. We konden hem nog wel even feliciteren. Na een hele tijd wachten, waarbij het hele team alleen nog op het stond te wachten, kwam hij terug van het podium (na een paar interviews te hebben gegeven).

Afbeelding
Fränk Schleck is net terug, met de medaille voor de tweede plaats om zijn nek en hij krijgt de felicitaties van zijn vader

Fränk had weinig tijd, maar hij kon nog wel even met mijn vriendin op de foto. :) Daarna vertrokken wij langzaamaan richting het station, waar die avond onze nachttrein naar Luxemburg zou vertrekken. We moesten een tijdlang wachtten en we haalden nog wat eten en drinken bij één van de nachtwinkeltjes in de Rue de Belgique (die waren op zondag wel open, in tegenstelling tot de gewone supermarkten). Ongeveer drie kwartier voor vertrek werd onze trein gereed gezet en als eersten stapten we in.

Afbeelding
Corail Lunéa-nachttrein van Nice naar Luxemburg

Aangezien we als eersten ingestapt waren gaf mij dat de gelegenheid om een mooiere en betere foto (met flits) te maken van het interieur van ons ruststoelrijtuig.

Afbeelding
Interieur van één van het ruststoelrijtuigen in de Corail Lunéa (de trein heeft er twee, naast vijf couchetterijtuigen)

De volgende ochtend kwamen vanaf Nancy meer mensen in de trein, blijkbaar mag deze trein ook voor forenzen naar Luxemburg gebruikt worden (en dat zijn er nogal wat). Ook in Metz en Thionville stapten meer mensen in. Precies op tijd kwamen we aan in Luxemburg, vanaf waar we naar de woonplaats van de Schlecks gingen, naar Mondorf-les-Bains. De bus daar naar toe is lijn 175 en van de CFL, de Luxemburgse spoorwegen, en InterRail is er dus geldig. :)

Afbeelding
CFL-bus op lijn 175 Luxemburg-Mondorf-Remich

Mondorf-les-Bains is een leuk dorp aan de Franse grens, met een kuurbad en een casino. In Mondorf dronken we wat in het fancafé, daar waren we nog niet eerder geweest en het was leuk om dat een keer gezien te hebben.

Afbeelding
Blik vanaf Mondorf-les-Bains op Frankrijk, de kerncentrale in het Franse Cattenom, eventjes over de grens, is vanaf de hoge delen van Mondorf duidelijk zichtbaar

Na een paar uurtjes in Mondorf gebleven te zijn gingen we weer terug naar Luxemburg-stad, om vanaf daar per trein via Duitsland naar huis te reizen. Als eerste namen we de RE naar Trier Hbf, een dieseltreinstelletje zoals de DB veel heeft, maar deze was overgekocht door de CFL.

Afbeelding
CFL-treinstel als RE van Luxemburg naar Trier Hbf

Vanaf Trier namen we een andere RE, langs de Moezel naar Koblenz. Een rit van een uur en een kwartier in een vrij oncomfortabele trein zonder armleuningen (ook niet aan de gangzijde).

Afbeelding
RE van Trier Hbf naar Koblenz Hbf

Bij aankomst in Koblenz hadden we meer dan een half uur overstaptijd op de ICE naar Münster, genoeg tijd dus om wat te eten. Daarna liepen we naar het perron.

Afbeelding
Koblenz Hbf, bovenop de heuvel naast het station staat Fort Großfürst Konstantin

De trein vanaf Koblenz is dus een ICE, die echter niet over hogesnelheidsspoor gaat. De reis duurde 2,5 uur en ging over de Linke Rheinstrecke tot aan Keulen, waarna de trein via Wuppertal, Hagen en Dortmund naar Münster reed.

Afbeelding
ICE bij aankomst in Koblenz

De trein werd gereden met een ICE-1, een type met een BordRestaurant en een BordBistro. Omdat we tot aan 17:55 in deze trein zouden zitten en we dan maar een korte overstap hadden besloten we om wat te eten te halen. Voor tien euro hadden we een bord pasta en twee worstjes met brood, alles netjes op borden met echt bestek en bij ons aan tafel gebracht.

Afbeelding
Pasta Bolognese (€ 6,90) en twee Frankfurters met brood (€ 3,10) in de BordBistro van de ICE

Daarna kwamen we aan in Münster, waar op hetzelfde perron al onze trein naar Enschede klaarstond. We hadden nog geen kaartje vanaf Gronau grens, dus die moesten we nog kopen, maar ik gokte er op dat we geen controle zouden krijgen. Dat is namelijk heel vaak het geval op dit traject. Maar toen ik in Gronau ging kijken of er een conducteur instapte kwam er, je raad het al, net door een andere deur een conductrice naar binnen. Ik liet de InterRail Passen zien en vroeg of ik nog bij kon betalen vanaf Gronau grens, maar in het Nederlands antwoordde ze dat alle kaartjes die gekocht zijn in Duitsland geldig zijn tot aan Enschede en dat het dus wel goed was. Dus weer wat geld uitgespaard! In Enschede een korte overstap (6 minuten) en dus gauw even twee enkeltjes Zwolle met korting uit de automaat gehaald, waarna we in de Intercity naar Deventer stapten, zoals gewoonlijk gereden met een Koploper. In Deventer was de laatste overstap van de dag en met een VIRM-dubbeldekker kwamen we stipt op tijd in Zwolle aan, alwaar we moe op de stadsbus naar huis stapten.

Afbeelding
Onze IC van Enschede naar Deventer

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 17 mar 2009, 18:27 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 16 jan 2008, 13:59
Berichten: 2705
Land: Nederland
Locatie: Tilburg
De conductrice op Münster - Enschede deed precies het omgekeerde van de conductrice in de IC naar Brussel. Hoewel een NRW-ticket idd geldig is op het traject Enschede - Gronau Grens, is een Interrailticket dat natuurlijk niet. Het is onmogelijk om de regel dat Interrail niet in je thuisland geldig is anders te interpreteren. Hier mocht je echter gratis mee. Gezien de paar euro's die de kaartjes hadden gekocht (en het feit dat je best wilde betalen en je best heb gedaan om kaartjes proberen te bemachtigen) en waarschijnlijk ook de vermoeidheid die duidelijk zichtbaar was, is dit echter wel een mooi gebaar, niet te vergelijken met de conductrice in de IC Brussel.
Vrijdagavond rond 21.00 uur zag ik op Deventer nog omreizende reizigers. Moet een serieuze stremming zijn geweest dan.

_________________
Concordia res parvae crescunt.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 17 mar 2009, 18:36 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8184
Land: Nederland
Citeer:
De conductrice op Münster - Enschede deed precies het omgekeerde van de conductrice in de IC naar Brussel. Hoewel een NRW-ticket idd geldig is op het traject Enschede - Gronau Grens, is een Interrailticket dat natuurlijk niet.
Precies. Schönes Wochenende Ticket is overigens ook van en naar Enschede geldig, en het Münsterlandtarief ook.
Citeer:
Het is onmogelijk om de regel dat Interrail niet in je thuisland geldig is anders te interpreteren. Hier mocht je echter gratis mee. Gezien de paar euro's die de kaartjes hadden gekocht (en het feit dat je best wilde betalen en je best heb gedaan om kaartjes proberen te bemachtigen) en waarschijnlijk ook de vermoeidheid die duidelijk zichtbaar was, is dit echter wel een mooi gebaar, niet te vergelijken met de conductrice in de IC Brussel.
Nou ja, mijn best gedaan. Ik heb het een keer gevraagd in station Luxemburg, maar daar konden ze geen tickets met voordeelurenkorting verkopen, maar in Koblenz had ik de tijd en heb ik het niet geprobeerd. Ik had in Gronau in de automaat op het perron twee enkeltjes Enschede kunnen halen, tijd genoeg voor, maar ik gokte er op dat er geen conducteur zou komen. Desalniettemin een aardig gebaar van de DB-conductrice, de trein stond namelijk nog stil in Gronau en ik bood wel uit mezelf aan om kaartjes vanaf de grens te kopen, dus echt zwartreizen deden we nog niet. :) Vraag me trouwens af of zij kaartjes met de 40% korting waar we recht op hadden voor het Nederlandse traject had kunnen verkopen; ik vermoed van niet.
Citeer:
Vrijdagavond rond 21.00 uur zag ik op Deventer nog omreizende reizigers. Moet een serieuze stremming zijn geweest dan.
Geen idee wat er aan de hand was.

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 17 mar 2009, 21:12 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 17 jan 2008, 17:20
Berichten: 3109
Land: België
Locatie: Lokeren (België)
mooi verslag :D

in culmont kwam waarschijnlijk het deel uit reims erbij (weet wel niet of het nu al rijdt, heb hem vorige keer wel in de zomer genomen), vorige zomer stond ik daar een uur stil :(
die slaapstoelen in de CLN zijn inderdaad zeer goed :D beter als die van CNL, en veeel goedkoper :)

en ik ken het probleem ook met de forfait reserveringen :P
ik ga altijd naar frankrijk voor interrail reserveringen in frankrijk, en soms accepteert hij het of soms annuleert hij de reservering :P altijd spannend of er approved of declined op de automaat komt :mrgreen:
officiel is maestro trouwens geen betaalmethode op die automaat, alleen CB en creditcards, maar mijn maestrokaart accepteert hij gelukkig soms wel :D
op reis had ik er wel last van dat ik soms dringend een reservering nodig heb, maar de automaat geen zin heeft in mijn kaart, dan rijd ik maar gewoon grijs :)
mijn masterdcard accepteert dat ding niet, maar een maestro kaart dus wel, FRANSE LOGICA :shock:

een zeer groot voordeel van forfait's aan de SNCF automaat gekocht: ze hebben dezelfde voorwaarden als een pro ticket, dus je kunt er echange minute mee doen (omruilen voor of na vertrek van de trein), dit kun je doen op alle gele of roze automaten. gewoon je kaartje erin steken, en er komt een nieuw uit 8) dit lukt niet bij DB tickets, omdat ze geen magneetstrip hebben

ik heb ook al eens geprobeerd een forfait aan het loket te kopen, maar die vroeg dan mijn forfait kaart en ik had dat niet dus hij wou het niet doen (zelfs niet met interrail)

ik heb vorige week ook eens een pizza margeritha bestelt in de DB IC :)
hij was wel aangebrand, en de barman kreeg het pizzadoosje niet ineen :lol:

waarom ben je eigelijk langs duitsland naar luxemburg geweest?
langs luxemburg is toch sneller, en als je een gopass gebruikt kun je zelfs een reisdag besparen :) het is dan wel duurder

_________________
http://www.treinreisinfo.nl Alle info over reizen tussen Nederland en België


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 17 mar 2009, 21:22 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 17 jan 2008, 17:20
Berichten: 3109
Land: België
Locatie: Lokeren (België)
waarom ben je trouwens niet van milaan naar nice gereist? :)
je had toch al kaartjes naar milaan, kun je toch even goed de ICplus naar nice nemen, of nog een dagje door italie interrailen en zo reisdagen besparen :) :mrgreen:

_________________
http://www.treinreisinfo.nl Alle info over reizen tussen Nederland en België


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 17 mar 2009, 21:46 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8184
Land: Nederland
Citeer:
mooi verslag :D

in culmont kwam waarschijnlijk het deel uit reims erbij (weet wel niet of het nu al rijdt, heb hem vorige keer wel in de zomer genomen), vorige zomer stond ik daar een uur stil :(
Nee, er kwam niks bij.
Citeer:
die slaapstoelen in de CLN zijn inderdaad zeer goed :D beter als die van CNL, en veeel goedkoper :)
Mwa, ik vond ze niet zo lekker, ik kreeg er rugpijn van. Maar wat meer rechtop vond ik het goed te doen. Komende zaterdag weer, van Ventimiglia naar Parijs.
Citeer:
ik heb ook al eens geprobeerd een forfait aan het loket te kopen, maar die vroeg dan mijn forfait kaart en ik had dat niet dus hij wou het niet doen (zelfs niet met interrail)
Dat heb ik in Nice dus niet geprobeerd, om die reden.
Citeer:
ik heb vorige week ook eens een pizza margeritha bestelt in de DB IC :)
hij was wel aangebrand, en de barman kreeg het pizzadoosje niet ineen :lol:
Hmm, dat lukte bij ons dan beter. De pizza was prima en het doosje zat goed dicht.
Citeer:
waarom ben je eigelijk langs duitsland naar luxemburg geweest?
langs luxemburg is toch sneller, en als je een gopass gebruikt kun je zelfs een reisdag besparen :) het is dan wel duurder
Goedkope optie en makkelijker dan met een Go Pass, die ik eerst nog weer in België zou moeten aanschaffen. Bovendien is de route via Duitsland ook mooi en was ik in oktober al via Brussel naar Luxemburg geweest. Via Luik staat nog steeds op mijn verlanglijstje, maar dat had het helemaal duurder gemaakt (lang traject binnen Nederland).
Citeer:
waarom ben je trouwens niet van milaan naar nice gereist? :)
je had toch al kaartjes naar milaan, kun je toch even goed de ICplus naar nice nemen, of nog een dagje door italie interrailen en zo reisdagen besparen :) :mrgreen:
We zouden eerst naar Manosque, vlakbij Aix-en-Provence. Via Milaan zouden we daar nooit op tijd zijn, dat is nog best lang. En we gingen voor de wielerwedstrijd. Via Marseille zouden we planmatig even na achten in Manosque kunnen zijn. Via Milaan zouden we om acht uur in Milaan zijn en de eerstvolgende EC naar Nice vertrekt pas om 11:10 en doet er ruim 4 uur over, Nice-Marseille duurt dan ook nog een kleine 3 uur en rijdt ook niet erg frequent... We hadden die tickets al, omdat het eerst de bedoeling was dat Fränk Schleck in Italië zou rijden, in de Tirreno-Adriatico.

Komend weekend gaan we naar Milaan-Sanremo, dus dan zijn we in Italië. :)

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 20 mar 2009, 00:36 
Offline
ICE

Lid geworden op: 12 mar 2008, 23:19
Berichten: 225
Land: Nederland
leuk verslag, en jullie reizen zo mooi wat wielerwedstrijden af, jammer dat je de eerste dag net het peleton gemist hebt, maar gelukkig wel de finish kunnen zien!

Wens jullie veel plezier op jullie reis naar Milaan San-remo, heb ooit de bokaal van Francesco Moser gezien van Milaan Sanremo en die bokaal was echt gigantisch haha ;)

_________________
http://globeskater.blogspot.com


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 20 mar 2009, 08:18 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 04 jan 2004, 16:52
Berichten: 371
Land: Nederland
Locatie: alphen a.d. rijn
Jammer voor jullie dat Fränk niet meedoet dit weekend. Toch goede reis gewenst, ik kijk al uit naar het volgende verslag!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 20 mar 2009, 12:39 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8184
Land: Nederland
We gaan zijn broertje Andy aanmoedigen, die doet wel mee. Is ook al weer een tijdje geleden dat we die hebben gezien. :)

We zouden volgende week naar nog wat Belgische wedstrijden gaan, maar door die valpartij van eergisteren zijn die geschrapt en zal Fränk volgende week starten in het Critérium International in Frankrijk. Daar gaan wij ook naar toe. :)

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 25 mar 2009, 08:14 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 16 jan 2008, 13:59
Berichten: 2705
Land: Nederland
Locatie: Tilburg
Het traject tussen Koblenz en Trier wordt door Interrail aangeduid als legendarisch traject. Ik ben er zelf nog niet geweest. Denk je dat die waardering terecht is of is het wel mooi maar niet superbijzonder?
Koblenz - Mainz is ook een legendarisch traject. Dat vond ik zelf wel terecht. De midden-Rijn staat ook de op UNESCO-lijst.

_________________
Concordia res parvae crescunt.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 25 mar 2009, 09:29 
Offline
Shinkansen

Lid geworden op: 17 feb 2009, 19:44
Berichten: 293
Land: Nederland
Locatie: Utrecht
Tussen Koblenz en Bengel is het absoluut supermooi :D . Of het legendarisch is durf ik niet te zeggen, daarvoor heb ik nog te weinig van Europa uit de trein gezien. Het laatste stuk tussen Bengel en Trier is een flink stuk saaier. Het traject ervoor van Keulen naar Koblenz mag er trouwens ook zonder meer zijn.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 25 mar 2009, 13:09 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8184
Land: Nederland
Citeer:
Het traject tussen Koblenz en Trier wordt door Interrail aangeduid als legendarisch traject. Ik ben er zelf nog niet geweest. Denk je dat die waardering terecht is of is het wel mooi maar niet superbijzonder?
Koblenz - Mainz is ook een legendarisch traject. Dat vond ik zelf wel terecht. De midden-Rijn staat ook de op UNESCO-lijst.
Het is wel mooi, maar zeker niet superbijzonder. Ben er de afgelopen weken dus driemaal langs geweest, maar superbijzonder... nee.
Citeer:
Het traject ervoor van Keulen naar Koblenz mag er trouwens ook zonder meer zijn.
De Linke Rheinstrecke tussen Koblenz en Bingen, met de scherpe bocht van de Rijn bij Boppard en de Loreley, is in mijn ogen echter nog veel mooier. En zeker een legendarisch traject.

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 15 apr 2009, 16:44 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 04 jan 2004, 16:52
Berichten: 371
Land: Nederland
Locatie: alphen a.d. rijn
Citeer:
Precies op tijd kwamen we aan in Luxemburg, vanaf waar we naar de woonplaats van de Schlecks gingen, naar Mondorf-les-Bains. De bus daar naar toe is lijn 175 en van de CFL, de Luxemburgse spoorwegen, en InterRail is er dus geldig
Ik heb het nog eens nagevraagd. De InterRail is niet (meer) geldig op de bus in Luxemburg. De buschauffeurs moeten op de hoogte zijn, maar misschien boeit het ze niet?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 15 apr 2009, 17:03 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8184
Land: Nederland
:lol:

In Luxemburg hoef je je vervoerbewijs niet te laten zien aan de chauffeur, je kunt gewoon instappen en doorlopen en ze vertrouwen er op dat je een geldig vervoerbewijs hebt of dat je een kaartje koopt. Dus ik heb ook nog zwart gereisd... Nou ja, dat wist ik niet, ik ging er vanuit dat InterRail in de CFL-bussen geldig was. Heb bewust de 175 genomen en niet de 177 (zelfde route), die is niet van CFL maar van Vandivinit.

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 15 apr 2009, 17:54 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 04 jan 2004, 16:52
Berichten: 371
Land: Nederland
Locatie: alphen a.d. rijn
OK.

nog gefeliciteerd met de verjaardag van Fränk


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]