De informatie is ontleend aan informatie op dit forum, verscheidene internetsites en verscheidene boeken. Ondanks alle zorg voor correcte informatie, kunnen er aan deze informatie geen rechten worden ontleend. Zie je een fout of heb je een aanvulling? Plaats dan een bericht in het
meldtopic fouten/aanvullingen in de FAQ's.
Slovenië, Kroatië en Bosnië-Herzegovina
Algemene informatie
Nationale spoorwegmaatschappij van Slovenië:
Slovenske Železnice
Nationale spoorwegmaatschappij van Kroatië:
Hrvatske Željeznice
Nationale spoorwegmaatschappij van Bosnië-Herzegovina:
Željeznice Republike Srpske in de Republika Srpska;
Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine in de Federatie Bosnië en Herzegovina.
Taal in Slovenië: Sloveens
Taal in Kroatië: Kroatisch
Taal in Bosnië-Herzegovina: Kroatisch in de Moslim-Kroatische Federatie Bosnië en Herzegovina; Servisch in Cyrillisch schrift in de Republika Srpska
Munteenheid in Slovenië: Euro (onderverdeeld in 100 Eurocent)
Munteenheid in Kroatië: Kuna HRK (onderverdeeld in 100 Lipa). 1 EUR = 7,53 HRK (koers van 5 januari 2012)
Munteenheid in Bosnië-Herzegovina: Konvertibilna Marka BAM (onderverdeeld in 100 Fenig). 1 EUR = 1,95 BAM (koers van 5 januari 2012)
Nederlandse ambassade in Bosnië-Herzegovina: Grbavička 4, 71000 Sarajevo
Nederlandse ambassade in Kroatië: Medvešćak 56, 10000 Zagreb; consulaten in Dubrovnik, Opatija, Split.
Nederlandse ambassade in Slovenië: Poljanski Nasip 6, Palaca Kapitelj, 1000 Ljubljana
Belgische ambassade in Bosnië-Herzegovina: geen; diplomatiek bureau in Sarajevo (Grbavička 4, 71000 Sarajevo)
Belgische ambassade in Kroatië: Pantovchak 125, B1 - 10000 Zagreb; consulaten in Dubrovnik, Zadar.
Belgische ambassade in Slovenië: Trg Republike 3/IX, 1000 Ljubljana
Je kunt naar al deze landen reizen met een Europese identiteitskaart. Heb je een paspoort, dan verdient dat voor reizen naar Kroatië en Bosnië-Herzegovina wel de voorkeur.
Belangrijke spoorwegknooppunten: Doboj, Jesenice, Ljubljana, Novi Grad, Ogulin, Osijek, Pivka, Sarajevo, Strizivojna-Vrpolje, Zagreb, Zidani Most
Spoorkaart van Slovenië, Kroatië en Bosnië-Herzegovina
Belangrijkste soorten treinen
EuroCity, afgekort tot EC, is een internationale naam voor moderne dagtreinen. Er zijn EuroCity's van Zagreb en Ljubljana naar München en van Zagreb en Ljubljana naar Wenen.
InterCity, afgekort tot IC, wordt in Slovenië en Kroatië gebruikt voor het aanduiden van snelle, kwalitatief goede treinen. Deze rijden op verschillende trajecten.
InterCity Slovenija, afgekort tot ICS, is de naam voor de modernste Sloveense treinen, die gereden worden met Italiaanse Pendolino's (kantelbaktreinen). Deze treinen vormen in Slovenië het topsegment. Een toeslag inclusief reservering is voor deze treinen verplicht. Ze rijden op de routes Ljubljana-Maribor; een keer per dag is er een rechtstreekse ICS Koper-Ljubljana-Maribor (in beide richtingen),
InterCity Nagibni, afgekort tot ICN, is de benaming voor de moderne Kroatische kantelbaktreinen die op de lijn van Zagreb naar Split rijden. Een toeslag inclusief reservering is voor deze treinen verplicht.
Zeleni Vlak komt niet expliciet voor in de dienstregeling, maar deze zogenaamde Groene Trein (er zijn ook blauwe) is weliswaar oud, maar erg comfortabel. Ze rijden in Slovenië. De stoelen zijn verstelbaar en om te draaien, zodat je met de rijrichting meereist of makkelijk met z'n vieren bij elkaar kunt zitten. Van oorsprong waren dit treinen met alleen eerste klasse, maar ze zijn gedeklasseerd tot tweede klasse. Het comfort is gebleven. De rechtstreekse trein Ljubljana-Pula wordt met dit materieel gereden (alhoewel er soms een overstap in Buzet is). Ze worden soms ook als Intercity ingezet.
De overige langeafstandstreinen zijn D-treinen en van de gebruikelijke standaard die in Oost-Europa voor veel langeafstandstreinen wordt gehanteerd. Sommigen hebben een restauratie- of barrijtuig.
Nachttreinen
Lisinski is de belangrijkste nachttrein in deze regio: hij verbindt München met Ljubljana, Rijeka en Zagreb (met een koersrijtuig naar Belgrado) en hij geeft in Zagreb een prima aansluiting naar Sarajevo. Deze treinen wachten doorgaans op elkaar bij vertraging.
EuroNight (afgekort EN) Modernere nachttreinen met een hoger comfort. De nachttrein van München naar Zagreb is een EN.
D-Nacht is de benaming van normale nachttreinen in en naar Oost-Europa. Er is een D-Nacht tussen Ljubljana, Zagreb en Belgrado en tussen Zagreb en Sarajevo. Ook zijn er binnen Kroatië verschillende nachttreinen: van Osijek naar Rijeka en van Zagreb naar Split, Zadar en Sibenik. Ook van Banja Luka naar Belgrado rijdt een nachttrein (maar niet de andere kant op, dan is er alleen een dagtrein). Deze laatste nachttrein heeft enkel zitplaatsen.
Bereikbaarheid vanuit Nederland en België
De snelste route loopt via München. Vanaf München zijn meerdere verbindingen per dag naar Ljubljana en Zagreb: ofwel per IC of EC, ofwel met de nachttrein. De nachttrein heeft rechtstreekse koersrijtuigen naar Rijeka. Eén IC en een koersrijtuig in de nachttrein rijden door naar Belgrado en bedienen zo Slavonië (Noordoost-Kroatië). Tweemaal per dag is er in Zagreb aansluiting naar Sarajevo, een dagtrein en een nachttrein. Deze treinen wachten op de aansluiting vanaf München. Ook heb je tussen Zagreb en Sarajevo nog één extra reismogelijkheid per dag met overstappen in Strizivojna-Vrpolje.
Naar Italië rijden geen treinen meer vanuit Slovenië, maar er zijn bussen tussen Trieste en Koper (
dienstregeling) en tussen Gorizia en Nova Gorica (
dienstregeling in pdf). Wie het volledig met de trein wil doen kan overdag ook via Villach in Oostenrijk reizen, al rijden er tussen Villach en Italië enkel nog nachttreinen.
Er rijdt nu ook (zesmaal per dag) een bus tussen Trieste en het Sloveense grensstation Sežana, vanaf waar goede verbindingen richting Ljubljana en Bled bestaan. Dienstregeling is
op de site van het busstation Trieste te vinden.
Dubrovnik, Plitvicemeren, Meer van Bled
Dubrovnik, de parel van de Adriatische Zee, is niet op het spoor aangesloten. Het beste neem je vanaf Split (trein vanaf Zagreb) of Ploče (trein vanaf Zagreb en Sarajevo) de bus naar Dubrovnik. Vanaf Ploče duurt dit ca. 2 uur. Ook vanuit Bar (trein vanaf Belgrado) in Montenegro rijden bussen naar Dubrovnik, zij het minder frequent (extra reisopties met overstap in Herceg Novi). Tevens zijn er verschillende rechtstreekse bussen, onder andere vanaf Sarajevo. Schrik niet als je denkt dat de bus verkeerd rijdt: de bus vanaf Split en Ploče gaat op weg naar Dubrovnik een klein stukje door Bosnië-Herzegovina, bij de kustplaats Neum, daarna ben je echter weer snel in Kroatië.
De Plitvicemeren zijn het beste bereikbaar per bus vanaf Zagreb of Karlovac. Ook vanaf Split rijden er bussen. Er is ook het treinstation Vrhovine vlakbij de Plitvicemeren, maar hier stoppen maar zeer weinig treinen. Vanaf Zagreb of Rijeka moet je dan overstappen in Ogulin. Voor de dienstregeling van bussen naar de Plitvicemeren (Plitvicka Jezera) kun je het beste op
deze site kijken.
Het meer van Bled ligt vlakbij het station Bled Jezero, te bereiken vanaf Jesenice of Nova Gorica.
Overzicht van toeslagen
Alle toeslagen zijn gebaseerd op een InterRail tweede klas.
ICS: Gratis indien vooraf gedaan, in de trein € 2,50
IC Zagreb-Rijeka/Osijek-Cakovec: ca. € 1,00
ICN Zagreb-Split: toeslag met verplichte reservering, € 5,00
Voor andere treinen geldt geen toeslag of reserveringsplicht. In alle langeafstandstreinen kunnen wel plaatsen gereserveerd worden.
Niet-verplichte zitplaatsreservering: € 4,00
Nachttreinen: couchette vanaf € 14,00, ter plekke goedkoper