Citeer:
Citeer:
Bij de treinen naar Spanje is het probleem dat ze slechte aansluitingen bieden op lange-afstandstreinen in Irún en Portbou, en dat ze ook niet kunnen doorrijden naar bv. San Sebastián of Barcelona.
Ik ga ervan uit dat een eventuele nieuwe operator niet verplicht volgens dezelfde uurregeling als de SNCF moet rijden ?
En eigenlijk valt het met de aansluitingen momenteel nog mee.
Heen : aankomst Paris-Portbou 0810 / Vertrek Portbou-Barcelona 0833
Terug : aankomst Barcelona-Cerbere 1957 / Vertrek Cerbere-Paris 2005
Gok jij het tijdens een internationale reis op een overstapje van 8 minuten? In Cerbère vertrekt de nachttrein naar Parijs bovendien van een ander perron. Als je aankomt vanuit Spanje moet je eerst de stationshal door, dan de trap af, tunnel door en weer de trap op. Op zich goed te doen, maar je moet geen vertraging hebben, en met wat meer bagage is het ook niet prettig.
Citeer:
Men kan ook dromen van de herintroductie van een rechtstreekse verbinding Paris-Barcelona. Met al de afschaffingen van de voorbije jaren staan er vast wel twee Talgo-stellen ergens werkloos. Deze zouden ook de hogesnelheidslijn tussen Perpignan en Barcelona kunnen gebruiken zodat de reistijd nog aantrekkelijker wordt.
Alleen de Talgo VI-treinen van Elipsos zijn zowel in Frankrijk als in Spanje toegelaten. Maar die mogen niet de hogesnelheidslijn gebruiken. De Spaanse Talgo VII-treinen die in de binnenlandse Trenhotels gebruikt worden zijn wel geschikt voor de hogesnelheidslijnen, en daarvan staan er helaas ook veel werkloos. Geweldige treinen zijn dat.

Maar die hebben voor zover ik weet geen toelating voor Frankrijk. De vraag is of Frankrijk zit te wachten op getrokken treinen op hun hogesnelheidslijnen.
Een Talgo-nachttrein over de route via Cerbère en Portbou kan dan weer een aantal badplaatsen zoals Argelès-sur-Mer bedienen, en toelating zal minder een probleem zijn. Reistijd is voor nachttreinen toch niet het belangrijkste issue, je wil niet te laat vertrekken en ook niet te vroeg aankomen.