Citeer:
Uit de reis verslagen die ik hier op het forum lees begrijp ik dat het een mooie rit is. Op de reisplanner van de DB kan ik alleen de trein vinden van het Kroatische Plocé naar Sarajevo die één keer per dag rijdt (vertrek 17.06uur uit Plocé). De plaats Mostar zelf wordt niet herkent door de reisplanner.
Het is inderdaad een schitterende rit, het aantal treinen is mij ook niet duidelijk. Maar dat er sochtends en smiddags één rijdt is wel het geval, in 2011 waren ze aan het werk en was de dienstregeling uitgedund. Ook toen kon je in de ochtend van Sarajevo naar Mostar en in de middag weer terug. Zij het met gigantische vertraging, maar dat hoort er allemaal bij
Citeer:
Vanuit Sarajevo zou ik graag weer met de bus naar Montenegro (Podgorica) reizen om vandaar uit met de trein naar Budapest te gaan. Deze omweg maak ik omdat de bus van Sarajevo naar Podgorica via een mooi natuurgebied zou rijden wat ik wel graag zou willen zien. Ook over deze bus kan ik weinig informatie vinden op het internet.
Ik kan iedereen aanraden om deze bus te nemen. In Bosnië is het een groot avontuur, deels dwars door de bergen over geitenpaadjes langs diepe ravijnen. Maar vanaf de Montenegrijnse grens zijn de wegen perfect en is de natuur ongelofelijk mooi. Je komt door het National Park Durmitor langs/over de Piva River Canyon. De bus maakt tussenstops in Foča (Bosnië) en in Plužine aan de rand van het Piva stuwmeer aan het einde van de Canyon. Hier is ook een supermarktje om nog wat in te slaan voor het laatste deel.
Het enige lastige was het bereiken van de plek waarvan deze bus vertrekt, namelijk helemaal in een uithoek van Sarajevo. Het bus station heet Lukavica, vanaf hier kan je onder andere naar Servië en Montenegro.
LINK voor meer informatie. Dit bus station is weer te bereiken vanuit de stad zelf, ik zou de locals vragen hoe je daar het beste kunt komen.