Hallo!
Ik ben mijn interrailreis aan het plannen, en wil ongeveer 6 augustus weggaan met een 10 uit 22 ticket. Ik twijfel over de route en vroeg me af of iemand mij kan helpen.
De steden die ik zeker wil bezoeken zijn Berlijn, Praag, Wenen en Boedapest.
De steden waar ik over twijfel zijn Warschauw, Krakow (en Auswitz), Belgrado, Zagreb, Napels, Milan, Rome, Sarajevo, Bratislava, Ljubljana en Boekarest. Hier moet ik dus nog uit kiezen.
Wat zouden jullie voor route aanbevelen met bovenstaande steden? Hebben jullie misschien nog ideeën/ alternatieven? In eerste instantie dacht ik ongeveer aan de route Huis (Utrecht/ Rotterdam) - Berlijn – Praag – Wenen (Bratislava) – Boedapest – Boekarest – Belgrado – Sarajevo – Milan – Huis.
Citaat:
Ik wil zo veel mogelijk nachttreinen nemen. Welke nachttreinen raden jullie aan?
Van Budapest naar Bukarest kun je een dagtrein of nachttrein nemen (nachttrein is aanbevolen). Van Bukarest naar Belgrado is er alleen maar een nachttrein. Van Praag naar Wenen is ook nog een nachttrein. Van Sarajevo naar Milaan neem je een dagtrein naar Zagreb en daar de nachttrein naar Venetië. Venetië is mooier dan Milaan en vanaf Venetië zou je overigens ook net zo goed naar Rome kunnen doorreizen. Van Rome naar Nederland kun je ofwel via Parijs, of via Zwitserland reizen; in het eerste geval kun je de nachttrein Rome-Parijs gebruiken, in het tweede geval de nachttrein Zürich-Amsterdam of Rome-Milaan.
Citaat:
Zijn steden als Sarajevo, Belgrado en Boekarest veilig genoeg als je als (blond) meisje alleen gaat?
Ja.
Citaat:
Ik begrijp dat ik niet ’s nachts om 3 uur alleen over straat moet lopen,
Tja, dat geldt overal.

Bukarest schijnt nog wel een probleem met zwerfhonden te hebben en de omgeving van het station is 's avonds niet het meest fijn; mocht je 's avonds aankomen dan kun je het beste een onderkomen hebben niet te ver van het station. Als je de nachttrein vanuit Budapest neemt en 's ochtends in Bukarest aankomt heb je dit probleem natuurlijk niet. Maar goed, over dit soort dingen moet je je ook niet al te veel zorgen maken; er wordt veel voor gewaarschuwd maar ik lees eerlijk gezegd vrijwel nooit iets over echt negatieve ervaringen.
Citaat:
maar wil me overdag en ‘s avonds ook veilig genoeg voelen. Zijn er veel toeristen in deze steden?
Toeristen zijn er zeker wel.