Nederlands InterRail Forum

Powered by WorldOnRails.nl
Het is nu 08 sep 2010, 14:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: vraag interrailreis
BerichtGeplaatst: 26 jul 2010, 11:39 
Stoptrein

Hallo!

Ik ben mijn interrailreis aan het plannen, en wil ongeveer 6 augustus weggaan met een 10 uit 22 ticket. Ik twijfel over de route en vroeg me af of iemand mij kan helpen.

De steden die ik zeker wil bezoeken zijn Berlijn, Praag, Wenen en Boedapest.
De steden waar ik over twijfel zijn Warschauw, Krakow (en Auswitz), Belgrado, Zagreb, Napels, Milan, Rome, Sarajevo, Bratislava, Ljubljana en Boekarest. Hier moet ik dus nog uit kiezen.

Wat zouden jullie voor route aanbevelen met bovenstaande steden? Hebben jullie misschien nog ideeën/ alternatieven? In eerste instantie dacht ik ongeveer aan de route Huis (Utrecht/ Rotterdam) - Berlijn – Praag – Wenen (Bratislava) – Boedapest – Boekarest – Belgrado – Sarajevo – Milan – Huis.

Ik wil zo veel mogelijk nachttreinen nemen. Welke nachttreinen raden jullie aan?

Zijn steden als Sarajevo, Belgrado en Boekarest veilig genoeg als je als (blond) meisje alleen gaat? Ik begrijp dat ik niet ’s nachts om 3 uur alleen over straat moet lopen, maar wil me overdag en ‘s avonds ook veilig genoeg voelen. Zijn er veel toeristen in deze steden?

Super bedankt alvast voor de reacties! :)

Groetjes,
Charlotte

Profiel E-mail  

Berichttitel: Re: vraag interrailreis
BerichtGeplaatst: 26 jul 2010, 11:56 
Moderator

Charlotteav schreef:
Hallo!

Ik ben mijn interrailreis aan het plannen, en wil ongeveer 6 augustus weggaan met een 10 uit 22 ticket. Ik twijfel over de route en vroeg me af of iemand mij kan helpen.

De steden die ik zeker wil bezoeken zijn Berlijn, Praag, Wenen en Boedapest.
De steden waar ik over twijfel zijn Warschauw, Krakow (en Auswitz), Belgrado, Zagreb, Napels, Milan, Rome, Sarajevo, Bratislava, Ljubljana en Boekarest. Hier moet ik dus nog uit kiezen.

Wat zouden jullie voor route aanbevelen met bovenstaande steden? Hebben jullie misschien nog ideeën/ alternatieven? In eerste instantie dacht ik ongeveer aan de route Huis (Utrecht/ Rotterdam) - Berlijn – Praag – Wenen (Bratislava) – Boedapest – Boekarest – Belgrado – Sarajevo – Milan – Huis.

Citaat:
Ik wil zo veel mogelijk nachttreinen nemen. Welke nachttreinen raden jullie aan?
Van Budapest naar Bukarest kun je een dagtrein of nachttrein nemen (nachttrein is aanbevolen). Van Bukarest naar Belgrado is er alleen maar een nachttrein. Van Praag naar Wenen is ook nog een nachttrein. Van Sarajevo naar Milaan neem je een dagtrein naar Zagreb en daar de nachttrein naar Venetië. Venetië is mooier dan Milaan en vanaf Venetië zou je overigens ook net zo goed naar Rome kunnen doorreizen. Van Rome naar Nederland kun je ofwel via Parijs, of via Zwitserland reizen; in het eerste geval kun je de nachttrein Rome-Parijs gebruiken, in het tweede geval de nachttrein Zürich-Amsterdam of Rome-Milaan.

Citaat:
Zijn steden als Sarajevo, Belgrado en Boekarest veilig genoeg als je als (blond) meisje alleen gaat?
Ja.

Citaat:
Ik begrijp dat ik niet ’s nachts om 3 uur alleen over straat moet lopen,
Tja, dat geldt overal. :) Bukarest schijnt nog wel een probleem met zwerfhonden te hebben en de omgeving van het station is 's avonds niet het meest fijn; mocht je 's avonds aankomen dan kun je het beste een onderkomen hebben niet te ver van het station. Als je de nachttrein vanuit Budapest neemt en 's ochtends in Bukarest aankomt heb je dit probleem natuurlijk niet. Maar goed, over dit soort dingen moet je je ook niet al te veel zorgen maken; er wordt veel voor gewaarschuwd maar ik lees eerlijk gezegd vrijwel nooit iets over echt negatieve ervaringen.

Citaat:
maar wil me overdag en ‘s avonds ook veilig genoeg voelen. Zijn er veel toeristen in deze steden?
Toeristen zijn er zeker wel. :)

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 26 jul 2010, 14:08 
Trans-Siberië Express

Een T-3 in de nachttrein (plek in het slaaprijtuig waar drie mensen kunnen slapen) is in Oost-Europa meestal gescheiden op man en vrouw. Je slaapt dan dus alleen bij vrouwen. Bij andere nachttreinen kun je soms ook vragen om in een speciaal damescompartiment te slapen.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 26 jul 2010, 16:45 
Stoptrein

Bedankt voor t snelle antwoord! :)

Tot nu toe heb heb ik het lijstje Berlijn, Praag, (nachttrein naar) Wenen, Boedapest, Belgrado, Sarajevo en Zagreb.
Is Boekarest de moeite waard? En Ljubljana? En Bratislava? Welke steden zouden jullie in deze reis nog toevoegen? Of zouden jullie een volgorde veranderen?
Ik ben al eens in Venetië geweest, dus zie liever een andere stad na Zagreb. Is Rome vanuit Zagreb te doen of kan ik dan beter een andere stad bezoeken? Ook heb ik Sofia en en Plovdiv al eens aangedaan.
Kan je het beste met de bus vanuit Belgrado naar Sarajevo gaan of met de trein?

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 26 jul 2010, 19:23 
Trans-Siberië Express

In Boekarest staat het op een na grootste gebouw ter wereld, dat is zeker de moeite waard. In Roemenië kun je ook Brasov aandoen dat aan de voet van de bergen ligt. Een pittoreske stad waar veel toeristen op af komen (of natuurlijk nog een van de minder bekende steden).
Ik denk niet dat Ljubljana en Bratislava iets toevoegen dat je niet kunt vinden in de andere steden die je bezoekt. Ik weet niet of je een Oost-Europaliefhebber bent, maar je kunt met Interrail alle kanten op. Thessaloniki - Athene en overvaren naar Italië is met wat planning dus ook mogelijk. Rome is ook mogelijk met de Zagreb-Venetië nachttrein, met een van de snelle treinen (toeslag verplicht) vanuit Venetië duurt dat niet al te lang.

Treinen op de Balkan is vaak een belevenis op zich. Grenscontroles, het landschap, het langzame ritme, maar je moet uiteindelijk zelf weten of je met de trein of de bus gaat. Het zal ook afhangen van de tijden en het aantal reisdagen dat je gebruikt.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 26 jul 2010, 20:57 
Moderator

Charlotteav schreef:
En Bratislava?
Misschien als dagtrip vanaf Wenen.

Citaat:
Ik ben al eens in Venetië geweest, dus zie liever een andere stad na Zagreb. Is Rome vanuit Zagreb te doen of kan ik dan beter een andere stad bezoeken?
Kan prima. Nachttrein naar Venetië, aldaar overstappen.

Citaat:
Kan je het beste met de bus vanuit Belgrado naar Sarajevo gaan of met de trein?
Er is dagelijks een rechtstreekse trein, dat is een stuk comfortabeler dan een krappe bus.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 27 jul 2010, 17:19 
Stoptrein

Omdat ik voor het eerst ga interrailen, heb ik toch maar een planning gemaakt. Ik zou heel graag jullie reacties horen.

6 aug 6:35 Rotterdam – 13:20 Berlijn
7 aug Berlijn

8 aug 16:36 Berlijn – 21:27 Praag
9 aug Praag
10 aug Praag

11 aug 00:37 Praag – 6:22 Wenen (Gelijk deze dag Bratislava?)

12 aug 17:50 of 19:50 Wenen – 20:49 of 22:49 Boedapest
13 aug Boedapest

14 aug 23:00 Boedapest – 15 aug 6:29 Belgrado
15 aug Belgrado
16 aug Belgrado

17 aug 8:15 Belgrado – 17:35 Sarajevo
18 aug Sarajevo

19 aug 21:27 Sarajevo – 20 aug 6:43 Zagreb (Dag naar Ljubljana?)
20 aug Zagreb

21 aug of 18:14 of 23:35 Zagreb – 22 aug 9:05 of 11:13 Rome 17 dg
23 aug Rome
24 aug Rome

Omdat al deze treinen om dezelfde tijden een dag eerder of later gaan, heb ik een beetje speling overgehouden. Als ik een 10 uit 22 pas heb moet ik voor 27 aug 24:00 in NL zijn. Dus al blijf ik in Rome t/m de 24e en reis de 25e naar huis, heb ik 2 dagen over om aan een andere stad toe te voegen ofzo. Hebben jullie ideeën? Is er een rechtstreekse trein uit Rome of zal ik nog 1 dag in een tussenstation blijven?

Ik kon geen nachttrein van Belgrado naar Sarajevo vinden, klopt dat?
Ik twijfel na Sarajevo naar Split en Dubrovnik (met de boot) te gaan. Dit wordt echter wel krap in m'n tijdschema. Ik kan eventueel wel een andere stad overslaan, maar weet niet zo goed welke (Zagreb? Rome?)

Tot slot nog een klein vraagje: Vanaf hoe laat kun je meestal een hostel in? Ik kom namelijk een aantal keer 's morgens aan met m'n backpack. Is het dan handig deze naar het hostel te brengen of in een kluisje te stoppen?

Groetjes,
Charlotte

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 27 jul 2010, 18:55 
Trans-Siberië Express

Vanuit Rome zijn er nachttreinen naar Parijs, Wenen en München. Ook zijn de binnenlandse nachttreinen naar Milaan en Venetië een mogelijkheid. Je tussenstop kan dus zo'n beetje overal zijn. Van Nice tot Innsbruck, net waar je het leuk vindt nog even te blijven. Aan de andere kant wil je misschien zo snel mogelijk naar huis vanuit Rome na zo'n lange reis. Vanuit München en Parijs is dat ook mogelijk (let wel op de hoge Thalystoeslag en het is niet onmogelijk dat de Interrailplekken in de nachttrein Rome-Parijs uitverkocht zijn).

Rome kun je niet zien in 2 dagen, 3,5 dag is al kort. Dus als je Split en Dubrovnik wilt zien, zou ik Rome laten vervallen. Je kunt nog steeds naar Italië overvaren vanuit Dubrovnik, maar met nog maar een paar dagen zou ik voor een kleinere stad kiezen.

Als je hostel 24 uur receptie heeft, kun je altijd naar binnen. Vanaf 07.00 zal de deur toch altijd wel open zijn, dan gaan de eerste gasten ook al weer weg. Een hostel met een beetje service zal er niet moeilijk over doen om je backpack tijdelijk op te slaan voordat je later op de dag incheckt. Op de grotere stations zijn ook wel kluizen of bagagedepots te vinden.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 27 jul 2010, 22:15 
Moderator

Charlotteav schreef:
11 aug 00:37 Praag – 6:22 Wenen (Gelijk deze dag Bratislava?)
Er is een rechtstreeks slaaprijtuig dat om 23:11 vanuit Praag vertrekt en om 06:22 in Wenen aankomt. Zo heb je een langere nachtrust.

Citaat:
Ik kon geen nachttrein van Belgrado naar Sarajevo vinden, klopt dat?
Klopt.

Citaat:
Ik twijfel na Sarajevo naar Split en Dubrovnik (met de boot) te gaan. Dit wordt echter wel krap in m'n tijdschema. Ik kan eventueel wel een andere stad overslaan, maar weet niet zo goed welke (Zagreb? Rome?)
Vanaf Sarajevo naar Dubrovnik is maar een paar uur met de bus. Dubrovnik is mooi maar vrij klein. Als ik tussen Zagreb en Rome zou moeten kiezen dan zou ik zeker naar Rome gaan en Zagreb schrappen.

Profiel E-mail  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]