Je hoeft niet per se op het dek te slapen:
Citeer:
Interrail Global, Interrail Greece Plus, Interrail Italy Plus, Eurail Global, Eurail Select Pass (2, 3 or 4 countries – including Greece) as well as Balkan Flexipass holders travel free of charge on board Superfast Ferries & Blue Star Ferries and they are only liable for port dues, possible accommodation upgrades, a fuel surcharge (if applicable) and 20€ High Season (July and August) or 10€ Shoulder Season (June and September) surcharges. Holders of a 1st Class Interrail/Eurail pass travel free of charge in aircraft type seats or dormitories (where available). Holders of a 2nd Class Interrail/Eurail pass travel free of charge in deck as well as in all public areas of the vessel.
Wat betreft upgrades: voor de air seats op de route Bari-Patras betaal je € 18,00 toeslag p.p., al zul je dan waarschijnlijk wel een wat betere nachtrust hebben en gezien het een lange reis is, is het wellicht wel de moeite waard. Een bed in een hut is fors duurder, check de
website van Superfast Ferries voor de volledige informatie en tarieven.
Als Venetië je enige bestemming in Italië is kun je ook de bootverbindingen van Patras direct naar Venetië of naar Ancona overwegen. Op die boten zijn ook een soort couchettes (dormitories) aanwezig. Maar het is wel een lange reis. Normaliter zal het sneller zijn om van Patras naar Bari te reizen en vanaf Bari met de trein verder te reizen. Al betaal je voor de trein(en) ook weer toeslagen. Er is overigens een rechtstreekse trein van Bari naar Venetië, die vertrekt om 14:30 en om 22:00 uur aankomt. Nachttrein met overstap in Bologna is ook een optie, al heb je dan een vrij korte nachtrust. Venetië zelf is mooi maar niet heel groot, ik vond een dag meer dan genoeg.
Onder de streep vermoed ik dat de route geheel over land, dus vanaf Athene via Thessaloniki, Belgrado, Zagreb en Ljubljana en vooropgesteld dat de trein Thessaloniki-Belgrado überhaupt rijdt, wel een stuk goedkoper zal zijn, al heb je dan tussen Athene en Belgrado wel weer dezelfde route. Plus dat het passeren van de grens tussen Slovenië en Italië niet goed te vinden is in de reisplanners: je moet ofwel een klein stukje lopen of de stadsbus nemen tussen het Sloveense station Nova Gorica en het Italiaanse station Gorizia (één stad die in twee landen ligt), of je moet vanaf Villa Opicina een stukje met de tram naar het station van Trieste. En volgens mij is het niet sneller dan de reis met de boot, vooral omdat de treinen op de Balkan traag en spaarzaam zijn en je vanaf Bari met een hogesnelheidstrein in 7,5 uur door kan reizen naar Venetië. Dat is een stuk efficiënter.
Wat betreft jullie reisschema: ik zou geen tijd uittrekken om Düsseldorf tijdens je InterRail te bezoeken. Zeker een leuke stad hoor, maar dusdanig dichtbij Nederland dat het meer iets is voor een dagje/weekendje weg. Dan kun je beter die tijd ergens anders spenderen, persoonlijk vind ik het zonde om dat tijdens een InterRail te doen.
En wat betreft de trein van Belgrado naar Thessaloniki: tja, als die niet rijdt kun je altijd nog via Sofia reizen. Met die route is niks mis. Je zult wel in Sofia moeten overnachten, maar dan zou je de volgende dag per trein verder kunnen naar Thessaloniki. In Thessaloniki heb je dan aansluiting op de nachttrein naar Athene. Het is wat behelpen, dat geef ik toe, maar dat is het op de Balkan wel vaker.