World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 27 feb 2021, 16:46

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 5 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Interrail zomer 2009
BerichtGeplaatst: 15 nov 2008, 16:18 
Intercity

Eindelijk is mijn interrail zomer 2009 bijna helemaal uit de Pen.
De eerste 3 weken staan eigenlijk al vast echter de laatste week nog niet.

Sofia, Thessaloniki, Skopje, Belgrado, Bar, Budva, Kotor, Dubrovnik, Split, Zagreb.
Vanaf daar nog een week erbij, zat zelf te denken aan weekje door slovenie trekken met de trein.

Naar eerste bestemming en van de laatste bestemming naar huis zal per vliegtuig gaan.

Zou iemand mij kunnen helpen met het aantal dagen/nachten (per stad) hetgeen voldoende is om de stad aardig te zien?

Alvast bedankt!

Berichtonderwerp: Re: Interrail zomer 2009
BerichtGeplaatst: 15 nov 2008, 16:43 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Citeer:
Eindelijk is mijn interrail zomer 2009 bijna helemaal uit de Pen.
De eerste 3 weken staan eigenlijk al vast echter de laatste week nog niet.

Sofia, Thessaloniki, Skopje, Belgrado, Bar, Budva, Kotor, Dubrovnik, Split, Zagreb.
Vanaf daar nog een week erbij, zat zelf te denken aan weekje door slovenie trekken met de trein.

Naar eerste bestemming en van de laatste bestemming naar huis zal per vliegtuig gaan.

Zou iemand mij kunnen helpen met het aantal dagen/nachten (per stad) hetgeen voldoende is om de stad aardig te zien?

Alvast bedankt!
Voor Thessaloniki heb je aan twee dagen wel voldoende, weinig oudheden maar de stad heeft wel een fijne, relaxte sfeer. Aan de Montenegrijnse kust (Bar, Kotor, Budva) zou ik een aantal dagen blijven hangen en één van die plaatsen (Budva ligt het meest centraal) als uitvalsbasis kiezen; er rijden langs de hele kust frequent bussen en Bar en Kotor zijn niet ver weg. Zagreb vond ik zelf niet zo bijzonder, maar het is al acht jaar geleden dat ik daar was. Belgrado verdient wel de nodige tijd, daar zou ik twee of drie dagen voor uittrekken.

Zou je Sarajevo niet overwegen in je route, in plaats van Split? Niet om het een of ander, maar je hangt dan al een tijdje langs de kust, en persoonlijk lijkt Sarajevo mij mooier en interessanter dan Split. Daarnaast is het een keer wat anders dan die kustplaatsen; Dubrovnik en Split schijnen bijvoorbeeld nogal vergelijkbaar te zijn. Ook qua cultuur en bouwstijlen (islamitische invloeden) is Sarajevo heel anders. En het is goedkoper dan Kroatië.

BerichtGeplaatst: 15 nov 2008, 17:28 
Intercity

Je zou dus zeggen dat je voor de meeste steden wel 2 dagen voldoende is?
Ik wilde inderdaad ook wel graag naar Mostar en Sarajevo maar als split inderdaad zegmaar combi is van zagreb en dubrovnik dan kan ik dat inderdaad beter veranderen.

Verder ook bedankt voor je montegrijnse kust tip!
Dan kan ik binnekort is vliegtickets gaan boeken en zoeken naar hotels/hostels.

BerichtGeplaatst: 15 nov 2008, 17:30 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Je zou dus zeggen dat je voor de meeste steden wel 2 dagen voldoende is?
In mijn ogen wel. Misschien drie dagen voor wat grotere steden zoals Belgrado en Sofia. Sofia is misschien zelf niet voor drie dagen interessant, maar het Rilagebergte ligt dichtbij en schijnt erg mooi te zijn.
Citeer:
Ik wilde inderdaad ook wel graag naar Mostar en Sarajevo maar als split inderdaad zegmaar combi is van zagreb en dubrovnik dan kan ik dat inderdaad beter veranderen.
Mostar en Sarajevo zouden persoonlijk meer mijn voorkeur hebben dan Split, zeker als je al in Dubrovnik bent geweest. Anders is het wellicht een beetje veel van hetzelfde, en Mostar en Sarajevo zijn toch duidelijk andere steden. Daarnaast is de treinrit van Mostar naar Sarajevo erg mooi. 8)

BerichtGeplaatst: 15 nov 2008, 18:24 
Intercity

Prima dan ga ik dat veranderen :)

BerichtGeplaatst: 15 nov 2008, 21:03 
Trans-Siberië Express

Mag ik je nog een tip geven voor de trein van Belgrado naar Bar, welke je ook neemt? Deze zitten in de zomer meestal erg vol en je kunt ze niet reserveren vanuit Nederland. Reserveer deze dus gelijk na aankomst in Belgrado, ook al is het pas voor enkele dagen later. Als het bij het loket niet lukt kan dat wellicht nog wel bij het bureau van Wasteels, wat in de stationshal zit. Ook zij kunnen treinreserveringen maken. De nachttrein zit meestal stampvol en het is daar in de zomer erg warm, dus is alleen aan te raden als je een couchette of liever nog een slaapcompartiment neemt. Er zijn zomers twee dagtreinen, maar die hebben ook vaak vertraging. Wel is het een prachtig traject, over de hoogste spoorbrug van Europa. Als je een dagtrein neemt, neem dan de vroege dagtrein (die rond 10:00 vertrekt).

BerichtGeplaatst: 17 nov 2008, 17:33 
Intercity

Bedankt voor de aanvulling, zo begint alles een beetje op zijn plaats te vallen :)

Verder zit ik te rekenen qua treinprijzen/kaarten.
Zelf zat ik te denken aan Balkan flexi pas, trein in Kroatie en Bosnie losse kaartjes, in Slovenie kaart voor paar dagen. Ik denk dat dit de goedkoopste manier is.

Qua terugvlucht zit ik te kijken naar terug vliegen vanuit Wenen, Venetie of Zagreb. Was net aan het neuzen voor treinprijzen van Slovenie naar Venetie maar vond erg wisselende prijzen. Weet er iemand toevallig een beetje voor die 3 plaatsen een +- prijs? Vanuit Ljubljana.

BerichtGeplaatst: 17 nov 2008, 18:40 
Trans-Siberië Express

Er is maar één rechtstreekse trein van Ljubljana naar Venetië, en die vertrekt rond 2 uur 's nachts... Dat is dus niet ideaal. Andere treinen zijn er niet meer tussen Slovenië en Italië, dan zou je moeten omreizen via Villach! De beste verbindingen zijn met een korte busrit de grens over. Een paar dagen geleden schreef ik dit in een andere topic:
Citeer:
Ljubljana-Venetië, mijn voorstel:

Ljubljana V. 08:08
Sezana A. 10:01

Prijs (2e klas): € 6,24

Sezana V. 11:00 (busstation, 100 m van treinstation)
Trieste Centrale A. 11:28

Prijs: vermoedelijk enkele euro's (ik gok zelf op 3-5 euro), bus rijdt alleen op werkdagen. Op zaterdag of zondag zou je moeten omreizen via Nova Gorica/Gorizia, ook hier moet je een stuk met de bus (of lopen), dit duurt echter langer.

Trieste Centrale V. 11:45
Venezia Santa Lucia A. 13:50 (precies een uur later is er ook een verbinding, mocht je deze niet halen; loketten in Trieste zijn echter niet superdruk is mijn ervaring)

Prijs: weet ik niet exact, vermoedelijk ter plekke ca. € 15,00
Lijkt het langzaam? De rechtstreekse trein is ook niet snel; die doet er ook ruim 5 uur over.

Voor goedkope vluchten: kijk ook eens bij AirBerlin. Vanuit grote delen van Nederland is vliegen vanaf bv. Düsseldorf een heel goede optie. Waarschijnlijk zal een vlucht vanuit Venetië of Wenen het goedkoopst zijn. EasyJet is ook een optie, een vriend van mij is vanaf Brussel/Charleroi gevlogen naar Venetië. Was ook niet duur. Je kunt ook kijken in hoeverre er nog Sparpreisen beschikbaar zijn voor de nachttrein Wenen-Amsterdam. Is ook niet duur, misschien wel goedkoper dan vliegen, en als je 's nachts reist kost het je op zich ook weinig kostbare tijd.

BerichtGeplaatst: 18 nov 2008, 19:22 
ICE

ik heb afgelopen zomer deze reis gemaakt (met losse kaartjes want ook groot deel met bus en boot):

bled - ljubljana - zagreb - split - hvar -korcula - dubrovnik - kotor - durmitor gebergte - sarajevo (+uitstapje mostar) - belgrado - brasov - bukarest

en het was echt geweldig :D
belgrado vond ik 1 dag genoeg (kwamen 's ochtends vroeg aan met nachttrein en gingen eind vd middag ook meteen weer door met nachttrein) maar 2 dagen kan ik me ook wel voorstellen
ik zou in montenegro 1 kustplaats kiezen, ik vond kotor heel authentiek, ze noemen het wel "poor men's dubrovnik" en daar zit wel iets in ;) het is wel echt de moeite waard, maar in 1 dag heb je het echt wel gezien (het is gewoon heel klein)
durmitor gebergte is een enorme aanrader (als je tenminste van natuur/bergen houdt), echt prachtig, dus misschien past die nog in je reis

ik vond zelf zagreb, split, dubrovnik allemaal de moeite waard, wederom 1 dag voor nodig
split en dubrovnik zijn wel allebei heel drukke, toeristische, dure (maar mooie!!) kustplaatsen

ik zou zeggen sarajevo 2 dagen en dan nog 1 dag (uitstapje) naar mostar

slovenie is ook zeker de moeite waard trouwens...
eigenlijk vond ik alle plaatsen die ik heb bezocht super, en ik zou achteraf niets veranderen ;) alhoewel we dus wel behoorlijk wat van de dalmatische kust hebben gezien

BerichtGeplaatst: 19 nov 2008, 12:55 
Intercity

Sprintertje klinkt allemaal heel erg goed, durmitor gebergte aan welke (grotere) plaats in de buurt moet ik dan denken en hoe deze te bereiken?

Andries, ik heb alle prijzen al uitgezocht.
Heen Thessaloniki of sofia vliegen wat op moment beide een 40eu kost.
Terug Venetie 29eu, Wenen 29eu, Zagreb 75eu
Zal dus even moeten overwegen of ik gewoon wat extra neer leg en vlieg vanaf Zagreb of wat reizen en nog Wenen of Ventie 1 dagje meepikken.
Ik weet niet of er vanuit Slovenie wel makkelijkere verbindingen zijn met Wenen en ook niet super duur zijn.

Verder qua aantal dagen in de plaatsen is denk ik vrij lastig te zeggen aangezien iedereen beetje een andere doel heeft qua steden bezoeken. De ene persoon wil alles zien van de stad (incl musea) en de ander alleen de stad globaal en wat trekpleisters. Denk dat ik voor de grotere steden toch allemaal 2 dagen ga kiezen ook voor een stukje eigen rust.

Het treinboekje (met alle tijden) las ik dat die vorig jaar pas in juni of iets in die richting uit kwam, wachten de meeste mensen tot zo laat met hotels/hostels zoeken of is er een manier om al eerder incl tijden de trein/verblijf te plannen?

BerichtGeplaatst: 19 nov 2008, 13:26 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Sprintertje klinkt allemaal heel erg goed, durmitor gebergte aan welke (grotere) plaats in de buurt moet ik dan denken en hoe deze te bereiken?
Durmitor ligt in het noorden van Montenegro. Het Nationaal Park heeft een officiële site. Zabljak is het dichtsbijzijnde dorp, er zijn busverbindingen vanaf in ieder geval Podgorica en misschien ook vanaf Bar. Sprintertje kan je daar vast meer over vertellen, die is er dit jaar geweest.

Edit: Reisverslag van Sprintertje. Ze is via Niksic (een grotere plaats in Montenegro) naar Durmitor gereisd.
Citeer:
Het treinboekje (met alle tijden) las ik dat die vorig jaar pas in juni of iets in die richting uit kwam, wachten de meeste mensen tot zo laat met hotels/hostels zoeken of is er een manier om al eerder incl tijden de trein/verblijf te plannen?
Dienstregeling voor de zomer komt inderdaad midden juni uit, echter zijn de meeste treintijden nu al bekend. De wijziging in juni is een kleine update, de grote dienstregelingwijziging vindt altijd plaats halverwege december. Je kunt die treintijden dus aanhouden. Bahn.de kent de meeste treinen vanaf december al, in het subforum FAQ per Land staan van vele nachttreinen al de nieuwe dienstregelingen en routes vanaf 2009. Die kun je ook gebruiken voor je planning.

BerichtGeplaatst: 19 nov 2008, 15:19 
Intercity

Dit is voorlopig in grove lijnen (want wil binnekort vluchten gaan boeken) de reis die ik wil gaan maken. Iemand gaat eerste 3 weken mee die ik in zagreb op vliegveld af zet, vandaar die vlucht ertussen.
Ik zou zeggen lees het eens door en schiet er maar is op (waar het beter kan evt. toevoegingen).
Dan kan ik binnekort de vluchten gaan boeken want worden aardig snel duurder :wink:

21 juli
08.25 – 12.00 Vertrek Charleroi – Sofia (€68,99)
Sofia

22 juli
Sofia

23 juli
Sofia
22.53 – 05.24 Sofia – Thessaloniki

24 juli
Thessaloniki

25 juli
Thessaloniki

26 juli
Thessaloniki
16.15 – 19.39 Thessaloniki – Skopje

27 juli
Skopje

28 juli
06.12 – 15.13 Skopje – Belgrado
Belgrado

29 juli
Belgrado

30 juli
Belgrado

31 juli
10.10-19.16 Belgrado – Bar
Bar

1-3 augustus
Bar – Budva (Bus)
Standplaats budva, even onsnappen op strand en dagtochtje(s) Kotor.

4 augustus
7.50 Budva – Dubrovnik (Bus) +- 3u
Dubrovnik

5 augustus
Dubrovnik
17.15 Dubrovnik – Mostar (Bus) +- 3u

6 augustus
Mostar
18.40-20.59 Mostar – Sarajevo

7 augustus
Sarajevo

8 augustus
Sarajevo
21.20 – 06.43 Sarajevo – Zagreb

9 augustus
Zagreb

10 augustus
Zagreb

11 augustus
13.25 – 15.15 Zagreb – Keulen-Bonn (€91,45)
18.10 – 20.30 Zagreb – Ljubljana

12-19 augustus
Slovenie + Italie (nader in te delen)

20 augustus
12.40 – 14.20 Venetie (€29,00)

Andere opties voor terug zijn Zagreb en Wenen.

BerichtGeplaatst: 19 nov 2008, 16:09 
Trans-Siberië Express

Het is misschien een goed idee om vanaf Skopje de nachttrein naar Belgrado te nemen, in plaats van daar een overnachting te moeten betalen en heel vroeg te moeten vertrekken. De trein van Skopje naar Belgrado heeft vrijwel altijd vertraging. Skopje-Belgrado kun je hier al reserveren, neem dan wel een couchette (kost € 13,40) of een plekje in het slaaprijtuig. Op de zitplaatsen kun je gedurende de reis wakker gemaakt worden voor politiecontroles, tevens wordt aangeraden om je spullen in de gaten te houden. Een couchette of slaapcompartiment kan op slot. Ter plekke reserveren kan ook en is wellicht iets goedkoper; de kans dat de trein vol zit is erg klein (er zijn tussen Skopje en Belgrado twee slaaprijtuigen en vijf couchetterijtuigen in de zomer). Waarschijnlijk dat een boeking ter plekke voor het slaaprijtuig niet veel duurder is dan een couchette; dan kun je beter dat doen, het is veel comfortabeler. Hoe duur het slaaprijtuig bij boeking vanuit Nederland is weet ik niet exact, zal rond de 20 euro p.p. liggen vermoed ik. Couchette kost € 13,40.

Wat de exacte vertrektijd is in de nieuwe dienstregeling is weet ik niet, maar nu is het 20:06. De belachelijk vroege aankomsttijd van 05:06 wordt in de regel toch nooit gehaald, dus je hebt zeker wel enige nachtrust. Na Skopje ben je al gauw bij de grens met Servië, na de grenscontroles kun je dan gaan slapen. :) Zo interessant is Skopje-Belgrado ook niet. Thessaloníki-Skopje overigens wel, waar de trein door de Vardarkloof gaat. 8)

Voor Sofia-Thessaloniki adviseer ik je ook het goedkope Bulgaarse slaaprijtuig, ter plekke reserveren. Kost vrijwel niks meer dan een couchette en de echte bedden liggen veel fijner dan de ligbanken van een couchette, en je hebt meer privacy. Vanuit Nederland reserveren kan wel, je komt dan echter in het duurdere (zij het ook iets modernere) Roemeense slaaprijtuig.

Voor Sarajevo-Zagreb adviseer ik je het couchetterijtuig te nemen. € 13,40 als je hier reserveert, ter plekke misschien ietsje minder. Deze trein heeft geen slaaprijtuig (is sowieso een erg kort treintje, met verder alleen nog twee zitrijtuigen).

Ik zou trouwens één dagje Thessaloniki opofferen. Het is een leuke stad, maar feitelijk ben je er in jouw planning drie hele dagen en een middag. Dat is wel wat veel in mijn ogen. Dan zou ik een extra dagje gaan relaxen in Budva halverwege. 8)

BerichtGeplaatst: 22 nov 2008, 13:02 
Intercity

Citeer:
Het is misschien een goed idee om vanaf Skopje de nachttrein naar Belgrado te nemen, in plaats van daar een overnachting te moeten betalen en heel vroeg te moeten vertrekken. De trein van Skopje naar Belgrado heeft vrijwel altijd vertraging. Skopje-Belgrado kun je hier al reserveren, neem dan wel een couchette (kost € 13,40) of een plekje in het slaaprijtuig. Op de zitplaatsen kun je gedurende de reis wakker gemaakt worden voor politiecontroles, tevens wordt aangeraden om je spullen in de gaten te houden. Een couchette of slaapcompartiment kan op slot. Ter plekke reserveren kan ook en is wellicht iets goedkoper; de kans dat de trein vol zit is erg klein (er zijn tussen Skopje en Belgrado twee slaaprijtuigen en vijf couchetterijtuigen in de zomer). Waarschijnlijk dat een boeking ter plekke voor het slaaprijtuig niet veel duurder is dan een couchette; dan kun je beter dat doen, het is veel comfortabeler. Hoe duur het slaaprijtuig bij boeking vanuit Nederland is weet ik niet exact, zal rond de 20 euro p.p. liggen vermoed ik. Couchette kost € 13,40.
Als ik het goed zeg is verschil tussen slaapcompartiment (prive 2 pers.) en couchette (4-6 pers.) toch? Wanneer dan slaapcompartiment maar paar euro duurder is en je met 2 personen aan het reizen bent is dat denk ik persoonlijk fijner qua prive en nachtrust.
Citeer:
Wat de exacte vertrektijd is in de nieuwe dienstregeling is weet ik niet, maar nu is het 20:06. De belachelijk vroege aankomsttijd van 05:06 wordt in de regel toch nooit gehaald, dus je hebt zeker wel enige nachtrust. Na Skopje ben je al gauw bij de grens met Servië, na de grenscontroles kun je dan gaan slapen. :) Zo interessant is Skopje-Belgrado ook niet. Thessaloníki-Skopje overigens wel, waar de trein door de Vardarkloof gaat. 8)
Ik had inderdaad ook zitten kijken naar de nachttrein maar met oog op 5.06 aankomen en meestal pas in hotel/hostel de kamer op kunnen om uur of 12 leek mij dat niet zo fijn als je flink moet bent (van een korte nacht). Maar wanneer hij inderdaad vaak veer vertraging heeft kan dat inderdaad wel mee gaan vallen.

Citeer:
Ik zou trouwens één dagje Thessaloniki opofferen. Het is een leuke stad, maar feitelijk ben je er in jouw planning drie hele dagen en een middag. Dat is wel wat veel in mijn ogen. Dan zou ik een extra dagje gaan relaxen in Budva halverwege. 8)
Heb even gekeken maar ben in Thessaliniki 2,5 dag, heb bewust gekozen voor iets langer dan 2 dagen aangezien we dan vroeg in Thessaloniki aan zijn gekomen en misschien weinig geslapen hebben/moe zijn dan is wel lekker om even wat langer ergens te verblijven. Tevens zoude we dan ook nog dagje/dagdeel strand kunnen doen.

Dan nog een vraagje over de slaaprijtuigen/couchettes.
Is het verstandig dit safe te spelen in Nederland of gewoon ter plekke te reserveren met wat eurotjes korting.
Verder zit je misschien wel met niet of slecht sprekende loket bediendes in die landen.

BerichtGeplaatst: 22 nov 2008, 13:36 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Als ik het goed zeg is verschil tussen slaapcompartiment (prive 2 pers.) en couchette (4-6 pers.) toch? Wanneer dan slaapcompartiment maar paar euro duurder is en je met 2 personen aan het reizen bent is dat denk ik persoonlijk fijner qua prive en nachtrust.
Couchetterijtuigen hebben zes bedjes, maar zijn ook soms opgesteld als vierpersoons. Slaapcompartimenten hebben drie echte bedden en kun je boeken voor 1, 2 of 3 personen. In bijna alle landen is voor een tweepersoonscompartiment een InterRail 2e klas voldoende (behalve in Griekenland in binnelandse treinen; in binnelandse treinen in Italië alleen in T2-slaaprijtuigen).
Citeer:
Ik had inderdaad ook zitten kijken naar de nachttrein maar met oog op 5.06 aankomen en meestal pas in hotel/hostel de kamer op kunnen om uur of 12 leek mij dat niet zo fijn als je flink moet bent (van een korte nacht). Maar wanneer hij inderdaad vaak veer vertraging heeft kan dat inderdaad wel mee gaan vallen.
Reken eerder op een aankomsttijd tussen 6 en 7 uur 's ochtends.
Citeer:
Heb even gekeken maar ben in Thessaliniki 2,5 dag, heb bewust gekozen voor iets langer dan 2 dagen aangezien we dan vroeg in Thessaloniki aan zijn gekomen en misschien weinig geslapen hebben/moe zijn dan is wel lekker om even wat langer ergens te verblijven. Tevens zoude we dan ook nog dagje/dagdeel strand kunnen doen.
Volgens mij is er niet heel veel strand rond Thessaloniki, je zult dus wel even moeten zoeken. Thessaloniki ligt aan een baai, en daar is het water ook niet altijd het meest schoon. Maar het is wel een fijne relaxte stad, en op de boulevard bij de Witte Toren is het heerlijk toeven. 8)
Citeer:
Dan nog een vraagje over de slaaprijtuigen/couchettes.
Is het verstandig dit safe te spelen in Nederland of gewoon ter plekke te reserveren met wat eurotjes korting.
Verder zit je misschien wel met niet of slecht sprekende loket bediendes in die landen.
Spreken kunnen ze wel :wink:, en Engels zal in de meeste gevallen ook geen probleem zijn. In het buitenland heb ik mij altijd verstaanbaar kunnen maken en heb ik me altijd met Engels of Duits (in Frankrijk één keer Frans) kunnen redden. De enige keer dat het wat lastiger was was in Szczecin, waar de vrouw achter het loket alleen Pools sprak. Overigens lukte het ook daar het juiste kaartje te krijgen.

Tja, je zal wel wat besparen. Maar reserveringen vooraf hebben kan heel wat stress wegnemen (en het in lange rijen voor het loket wachten).

Sofia-Thessaloniki kun je hier reserveren, maar juist die zal ter plekke veel goedkoper zijn. Beste even een dag van te voren in Sofia reserveren, zal in double 11-15 euro p.p. kosten. Een reservering vanuit Nederland gaat via het Roemeense boekingssysteem en je komt dan in één van de duurdere Roemeense rijtuigen (double ca. 33 euro p.p.). Het Bulgaarse slaaprijtuig is wel wat ouder, maar je hebt net zoveel privacy. En ik verwacht opzich genoeg aanwezige plaatsen, ook al is het midden in juli. Je kunt ook in de moderne Roemeense couchettes reserveren vanuit Nederland, maar dat zal ongeveer net zo duur zijn als in Sofia plekken in het slaaprijtuig reserveren.

Voor de vergelijking: Roemeens slaaprijtuig, Bulgaars slaaprijtuig.

Thessaloniki-Skopje hoef je niet te reserveren. Genoeg zitplaatsen.

Skopje-Belgrado: Ik heb gelezen dat reserveren ter plekke soms lastig is bij het loket. Plaatsen liggen waarschijnlijk allemaal in het Servische boekingssysteem. Het kan in ieder geval wel in Nederland. Geen idee wat double kost bij boeking in Nederland, ik gok rond de 20-30 euro p.p. Ter plekke waarschijnlijk iets goedkoper (ca. 18 euro p.p. vermoedelijk). Waarschijnlijk ook plekken genoeg aanwezig.

Belgrado-Bar wordt lastig. Beste gelijk ná aankomst in Belgrado bij het loket proberen, anders bij het kantoor van Wasteels in het station zelf. Er is vanuit Nederland maar één trein naar Bar te reserveren, en dat is het couchetterijtuig Praag-Novi Beograd-Bar wat tweemaal per week rijdt. Is ook niet de beste optie, want dan reis je 's nachts en het is toch een prachtige spoorlijn (en die trein die tweemaal per week rijdt moet bovendien maar net in je schema passen). Eventueel het overwegen waard, maar een reservering voor de dagtrein moet niet een probleem zijn lijkt mij. Gewoon de dagtrein doen dus. Houd rekening met een uur vertraging bij aankomst in Bar.

Mostar-Sarajevo: kun je waarschijnlijk niet eens reserveren, is ook niet nodig. Genoeg zitplaatsen.

Sarajevo-Zagreb: zal echt heel weinig schelen. Kun je net zo goed hier reserveren, € 13,40 p.p. zespersoons, € 20,00 p.p. vierpersoons (indien mogelijk). Zal vermoedelijk ook niet helemaal vol zitten. :)

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 5 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00