Citeer:
Als ik het goed zeg is verschil tussen slaapcompartiment (prive 2 pers.) en couchette (4-6 pers.) toch? Wanneer dan slaapcompartiment maar paar euro duurder is en je met 2 personen aan het reizen bent is dat denk ik persoonlijk fijner qua prive en nachtrust.
Couchetterijtuigen hebben zes bedjes, maar zijn ook soms opgesteld als vierpersoons. Slaapcompartimenten hebben drie echte bedden en kun je boeken voor 1, 2 of 3 personen. In bijna alle landen is voor een tweepersoonscompartiment een InterRail 2e klas voldoende (behalve in Griekenland in binnelandse treinen; in binnelandse treinen in Italië alleen in T2-slaaprijtuigen).
Citeer:
Ik had inderdaad ook zitten kijken naar de nachttrein maar met oog op 5.06 aankomen en meestal pas in hotel/hostel de kamer op kunnen om uur of 12 leek mij dat niet zo fijn als je flink moet bent (van een korte nacht). Maar wanneer hij inderdaad vaak veer vertraging heeft kan dat inderdaad wel mee gaan vallen.
Reken eerder op een aankomsttijd tussen 6 en 7 uur 's ochtends.
Citeer:
Heb even gekeken maar ben in Thessaliniki 2,5 dag, heb bewust gekozen voor iets langer dan 2 dagen aangezien we dan vroeg in Thessaloniki aan zijn gekomen en misschien weinig geslapen hebben/moe zijn dan is wel lekker om even wat langer ergens te verblijven. Tevens zoude we dan ook nog dagje/dagdeel strand kunnen doen.
Volgens mij is er niet heel veel strand rond Thessaloniki, je zult dus wel even moeten zoeken. Thessaloniki ligt aan een baai, en daar is het water ook niet altijd het meest schoon. Maar het is wel een fijne relaxte stad, en op de boulevard bij de Witte Toren is het heerlijk toeven.
Citeer:
Dan nog een vraagje over de slaaprijtuigen/couchettes.
Is het verstandig dit safe te spelen in Nederland of gewoon ter plekke te reserveren met wat eurotjes korting.
Verder zit je misschien wel met niet of slecht sprekende loket bediendes in die landen.
Spreken kunnen ze wel

, en Engels zal in de meeste gevallen ook geen probleem zijn. In het buitenland heb ik mij altijd verstaanbaar kunnen maken en heb ik me altijd met Engels of Duits (in Frankrijk één keer Frans) kunnen redden. De enige keer dat het wat lastiger was was in Szczecin, waar de vrouw achter het loket alleen Pools sprak. Overigens lukte het ook daar het juiste kaartje te krijgen.
Tja, je zal wel wat besparen. Maar reserveringen vooraf hebben kan heel wat stress wegnemen (en het in lange rijen voor het loket wachten).
Sofia-Thessaloniki kun je hier reserveren, maar juist die zal ter plekke veel goedkoper zijn. Beste even een dag van te voren in Sofia reserveren, zal in double 11-15 euro p.p. kosten. Een reservering vanuit Nederland gaat via het Roemeense boekingssysteem en je komt dan in één van de duurdere Roemeense rijtuigen (double ca. 33 euro p.p.). Het Bulgaarse slaaprijtuig is wel wat ouder, maar je hebt net zoveel privacy. En ik verwacht opzich genoeg aanwezige plaatsen, ook al is het midden in juli. Je kunt ook in de moderne Roemeense couchettes reserveren vanuit Nederland, maar dat zal ongeveer net zo duur zijn als in Sofia plekken in het slaaprijtuig reserveren.
Voor de vergelijking:
Roemeens slaaprijtuig,
Bulgaars slaaprijtuig.
Thessaloniki-Skopje hoef je niet te reserveren. Genoeg zitplaatsen.
Skopje-Belgrado: Ik heb gelezen dat reserveren ter plekke soms lastig is bij het loket. Plaatsen liggen waarschijnlijk allemaal in het Servische boekingssysteem. Het kan in ieder geval wel in Nederland. Geen idee wat double kost bij boeking in Nederland, ik gok rond de 20-30 euro p.p. Ter plekke waarschijnlijk iets goedkoper (ca. 18 euro p.p. vermoedelijk). Waarschijnlijk ook plekken genoeg aanwezig.
Belgrado-Bar wordt lastig. Beste gelijk ná aankomst in Belgrado bij het loket proberen, anders bij het kantoor van Wasteels in het station zelf. Er is vanuit Nederland maar één trein naar Bar te reserveren, en dat is het couchetterijtuig Praag-Novi Beograd-Bar wat tweemaal per week rijdt. Is ook niet de beste optie, want dan reis je 's nachts en het is toch een prachtige spoorlijn (en die trein die tweemaal per week rijdt moet bovendien maar net in je schema passen). Eventueel het overwegen waard, maar een reservering voor de dagtrein moet niet een probleem zijn lijkt mij. Gewoon de dagtrein doen dus. Houd rekening met een uur vertraging bij aankomst in Bar.
Mostar-Sarajevo: kun je waarschijnlijk niet eens reserveren, is ook niet nodig. Genoeg zitplaatsen.
Sarajevo-Zagreb: zal echt heel weinig schelen. Kun je net zo goed hier reserveren, € 13,40 p.p. zespersoons, € 20,00 p.p. vierpersoons (indien mogelijk). Zal vermoedelijk ook niet helemaal vol zitten.