World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 27 feb 2021, 15:50

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: Interrail zomer 2009
BerichtGeplaatst: 18 jan 2009, 12:43 
Intercity

Inmiddels zijn de vluchten geboekt, vakantiebeurs is bezocht. Op moment wil ik alle dagen/treintijden beetjes vast gaan zetten aan de hand van de (nieuwe) dienstregeling. Zodat ik ook voor hotels kan gaan kijken.
Nu zit ik echter even beetje ''klem'' met skopje, is er veel te doen/zien en hoe lang heb je er nodig?
Heb namelijk 2 opties.

26 juli:
9.45 – 12.45 Thessaloniki – Skopje

27 juli:
20.40 - 5.44 Skopje - Belgrado

Of

26 juli:
9.45 – 12.45 Thessaloniki – Skopje

28 juli:
20.40 - 5.44 Skopje - Belgrado

BerichtGeplaatst: 18 jan 2009, 15:49 
Maglev

Land: Nederland
Je zou eventueel kunnen overwegen vanuit Skopje heen en weer naar Ohrid te reizen, schijnt een prachtig meer te zijn met allerlei bezienswaardige kloosters.

But all I need are cigarettes and alcohol! (Oasis, cigarettes and alcohol)

BerichtGeplaatst: 18 jan 2009, 18:11 
Trans-Siberië Express

Of je kunt vanaf Skopje een dagtrip maken naar Prishtina, de hoofdstad van Kosovo, echter schijnt het zo te zijn dat het soms problemen oplevert aan de grens met Servië als je Kosovaarse stempels in je paspoort hebt staan.

Naar Ohrid kan ook, maar om dat in één dag te doen lijkt me wat krap. Of je zou Skopje helemaal moeten schrappen en gelijk naar Ohrid doorreizen.

Al met al, als je Skopje wilt bezoeken zou ik voor de eerste optie gaan. Als je Ohrid wilt bezoeken zou ik na aankomst in Skopje gelijk de bus naar Ohrid pakken, of de trein naar Kicevo en vanaf daar een bus naar Ohrid. Die trein naar Kicevo zal vast niet in de DB-planner staan, maar hij vertrekt vanuit Skopje om 15:30, aankomst in Kicevo om 17:37. Terug vanuit Kicevo om 17:57, aankomst in Skopje om 19:58, mooi op tijd voor de nachttrein naar Belgrado (die laatste kun je trouwens ook vanuit Nederland reserveren; ter plekke lukt dat soms niet). Tussen Skopje en Ohrid doet de bus er ongeveer 3 tot 4 uur over, tussen Kicevo en Ohrid ongeveer een uur. De trein van Skopje naar Kicevo is waarschijnlijk de snelste trein van Macedonië, met een gemiddelde snelheid van 80 km/u. :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 19 jan 2009, 15:44 
Intercity

anderhalve dag in Skopje kan je wel vullen met bezienswaardigheden en gewoon wat rondlopen, maar als je er 2 en een halve dag hebt zou ik ook overwegen een tripje naar Ohrid of Prishtina in te lassen. Het ligt er dan een beetje aan wat je het meest interesseert: Ohrid is zonder enige twijfel een pak mooier en gezelliger dan Prishtina. De hoofdstad van Kosovo is wel leuk om zien (vooral al de bizarre USA-memorabilia vond ik fascinerend) en fijn om eens voet te zetten in het jongste land van Europa, maar voor de bezienswaardigheden moet je het zeker niet doen...
Zoals Andries ook al zei: Wasteels in het station van Belgrado is uw vriend! Wij werden aan 2 officiële loketten weggestuurd toen we vroegen voor tickets van Belgrado naar Bar deze zomer (geen plaatsen meer overdag, noch 's nachts, minstens 12 dagen wachten voor er nog eens plek zou zijn), dezelfde vraag bij Wasteels was helemaal geen probleem (we kochten de tickets daar 2 dagen voor vertrek, ligplaatsen konden we wel niet meer bemachtigen, dus erg comfortabel was het niet, maar als je de dag nadien een rustig dagje inlast in Bar is het zeker doenbaar)
Geen slecht idee ook om de raad van Andries op te volgen en de nachttrein Skopje-Belgrado vanuit Nederland te reserveren als dat kan, want dat konden wij ter plekke inderdaad niet en hoewel er wel plek was op de trein, werd ook dat dus een rit zonder ligplaats.
Veel plezier ginder, je gaat een leuke reis tegemoet!

BerichtGeplaatst: 19 jan 2009, 15:53 
Trans-Siberië Express

Citeer:
anderhalve dag in Skopje kan je wel vullen met bezienswaardigheden en gewoon wat rondlopen, maar als je er 2 en een halve dag hebt zou ik ook overwegen een tripje naar Ohrid of Prishtina in te lassen. Het ligt er dan een beetje aan wat je het meest interesseert: Ohrid is zonder enige twijfel een pak mooier en gezelliger dan Prishtina. De hoofdstad van Kosovo is wel leuk om zien (vooral al de bizarre USA-memorabilia vond ik fascinerend) en fijn om eens voet te zetten in het jongste land van Europa, maar voor de bezienswaardigheden moet je het zeker niet doen...
Is dus nog even te bezien in verband met de Kosovo-stempels in je paspoort. Een betrouwbare bron (de Britse FCO) meldt dat er mensen zijn die geweigerd zijn aan de grens met Servië vanwege de Kosovo-stempels, omdat ze die niet erkennen. Wie nog de oude UNMINK-stempels (VN-stempels) in zijn paspoort heeft staan hoeft zich echter geen zorgen te maken.
Citeer:
Zoals Andries ook al zei: Wasteels in het station van Belgrado is uw vriend! Wij werden aan 2 officiële loketten weggestuurd toen we vroegen voor tickets van Belgrado naar Bar deze zomer (geen plaatsen meer overdag, noch 's nachts, minstens 12 dagen wachten voor er nog eens plek zou zijn), dezelfde vraag bij Wasteels was helemaal geen probleem (we kochten de tickets daar 2 dagen voor vertrek, ligplaatsen konden we wel niet meer bemachtigen, dus erg comfortabel was het niet, maar als je de dag nadien een rustig dagje inlast in Bar is het zeker doenbaar)
Geen slecht idee ook om de raad van Andries op te volgen en de nachttrein Skopje-Belgrado vanuit Nederland te reserveren als dat kan, want dat konden wij ter plekke inderdaad niet en hoewel er wel plek was op de trein, werd ook dat dus een rit zonder ligplaats.
Veel plezier ginder, je gaat een leuke reis tegemoet!
Thessaloniki-Skopje-Belgrado ligt in het elektronische Servische boekingssysteem en daar kunnen ze vanuit Macedonië niet bij, aangezien ze daar bij mijn weten niets eens een boekingssysteem hebben...

Voor wie naar Bar gaat: die treinen zijn niet vanuit Nederland te reserveren, op één uitzondering na. In de zomer rijdt op bepaalde dagen een couchetterijtuig van Praag via Bratislava, Budapest, Subotica en Novi Beograd naar Bar. Dit rijtuig is in beide richtingen te reserveren vanuit Nederland; de plaatsen liggen namelijk (deels) in het Tsjechische boekingssysteem. Vereist dus wel een beetje planning, maar dan ben je in ieder geval verzekerd van een ligplaats, wat bij de Bar-treinen vaak lastig is omdat deze doorgaans overvol zitten. Novi Beograd ligt trouwens vlakbij Belgrado en er rijden frequent treinen tussen die twee stations. Als het goed is zou je dus ook Novi Beograd-Bar moeten kunnen reserveren in dit couchetterijtuig.

BerichtGeplaatst: 19 jan 2009, 19:24 
Trans-Siberië Express

Land: België
je kunt trouwens op de site van de belgische buitenlandse zaken het reisadvies van alle landen zien :)
voor kosovo is dit niveau 3 (niet essentiele reizen naar bepaalde gebieden afgeraden)
:arrow: http://www.diplomatie.be/nl/travel/coun ... ENL=KOSOVO

BerichtGeplaatst: 19 jan 2009, 21:31 
Trans-Siberië Express

Citeer:
je kunt trouwens op de site van de belgische buitenlandse zaken het reisadvies van alle landen zien :)
Let op dat reisadviezen voor Belgen en voor Nederlanders niet per se hetzelfde hoeven te zijn! Nederlanders moeten kijken op de site van het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse zaken:
http://www.minbuza.nl/nl/reizenlanden/reisadviezen

In het geval van Kosovo komen de reisadviezen overigens overeen, waarbij opgetekend moet worden dat het reisadvies al 10 maanden niet meer is aangepast en een bezoek aan Kosovo in de praktijk geen probleem is.

BerichtGeplaatst: 19 jan 2009, 21:59 
Trans-Siberië Express

Land: België
waarmee zou er dan een verschil kunnen zijn tussen de belgen en de nederlanders :shock:

BerichtGeplaatst: 19 jan 2009, 22:09 
Trans-Siberië Express

In islamitische landen zou het kunnen uitmaken, waar rond het moment dat de film van de rechtse Nederlandse politicus Geert Wilders uitkwam enkele protesten tegen Nederland waren. Maar over het algemeen denk ik dat de Nederlandse en Belgische reisadviezen aardig overeen zullen komen.

BerichtGeplaatst: 20 jan 2009, 12:39 
Intercity

Kosovo had ik tijd terug al naar gekeken maar naar wat verhalen te hebben gelezen wil ik toch geen risico gaan nemen om problemen aan de servische grens te gaan krijgen ;)
Aangezien de verhalen over skopje heel wisselend zijn en als ik er over lees ook niet heelveel dagen nodig is om het een beetje te zien maar gaan neuzen naar Ohrid.
Ik denk dat ik nu Skopje in ga ruilen voor Ohrid, dan proberen voor de nachttrein naar Belgrado nog een paar uurtjes in Skopje door te brengen om zo toch wat van deze stad te zien.
Ik vond een site waar de tijden van de bus Skopje -> Ohrid stonden, ze gaan vrij regelmatig dus ik neem aan dat ze beide kanten op vrij regelmatig rijden.
Verder rest mij dan de vraag hoe lang ongeveer in Ohrid te verblijven 1 a 2 dagen?

BerichtGeplaatst: 21 jan 2009, 12:38 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Ik vond een site waar de tijden van de bus Skopje -> Ohrid stonden, ze gaan vrij regelmatig dus ik neem aan dat ze beide kanten op vrij regelmatig rijden.
Verder rest mij dan de vraag hoe lang ongeveer in Ohrid te verblijven 1 a 2 dagen?
Ik zou dan twee dagen blijven. Bussen rijden in beide richtingen frequent, het busstation in Skopje ligt naast het treinstation.

BerichtGeplaatst: 21 jan 2009, 18:47 
Intercity

Dan zal ik dat is mee gaan nemen verder in de planning.
Als bussen toch vrij veel rijden kunnen we dan die dag bekijken bekijken of we nog paar uurtjes/dagdeel door skopje gaan of niet. :)
Bedankt

BerichtGeplaatst: 22 jan 2009, 17:58 
Trans-Siberië Express

Tja, Skopje is niet zo groot, dus dat zou moeten kunnen.

Iets anders dan Skopje op weg van Thessaloníki naar Ohrid zou [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Veles_(city)]Veles[/quote] kunnen zijn. Een kleine stad in Macedonië. De trein die om 09:45 vanuit Thessaloníki vertrekt stopt om 12:05 in Veles. Dan kun je daar een paar uurtjes het stadje bezoeken en om 15:24 de trein naar Bitola nemen, een hele mooie rit. Die komt daar om 18:20 aan. Vanaf Bitola rijden ook frequent bussen naar Ohrid (duurt iets meer dan een uurtje als ik het goed heb).

BerichtGeplaatst: 09 feb 2009, 20:51 
Intercity

Helaas vind de routeplanner van bahn.de geen veles en bitola. Veles ziet er inderdaad uit als een mooi stadje.

BerichtGeplaatst: 11 feb 2009, 08:43 
Trans-Siberië Express

De tijden die ik genoemd heb kloppen voor de trein die aansluit op de trein vanaf Thessaloníki. Bahn.de is met regionale treinen in Zuidoost-Europa lang niet altijd compleet.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00