World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 27 feb 2021, 15:48

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Met de trein naar Finland
BerichtGeplaatst: 17 feb 2009, 20:01 
Shinkansen

Land: Nederland
Hallo allemaal,

Eind augustus ga ik voor 4 maanden in Joensuu, Finland studeren en het lijkt me leuk om daar met de trein naar toe te gaan. Ook omdat er naar Finland nauwelijks low-budget wordt gevlogen en ik toch nog geen serieuze vakantieplannen heb voor komende zomer. Probleem is alleen dat ik nog nooit heb ge-interraild dus ik heb jullie advies nodig en dat is als ik verschillende topics doorlees ruim aanwezig :shock: Bij de NS-Hispeed balie in Arnhem wisten ze weinig, vandaar dat ik op internet ben gaan zoeken.

Omdat de treinverbindingen in de Baltische Staten helaas niet al te best zijn, denk ik dat de handigste manier is om via Kopenhagen te gaan, te beginnen met de nachttrein vanaf Arnhem naar de Deense hoofdstad. Vervolgens wil ik daar 1 à 2 dagen blijven en dan doorreizen met als doel Stockholm (ook daar 1 à 2 dagen) om vanaf daar de boot te pakken naar Turku en verder te reizen met de trein. Ik twijfel tussen een 5 in 10 en een 10 in 22 Interrailpas. Dat hangt er natuurlijk vanaf wat ik tussen Kopenhagen en Stockholm ga doen. Wie heeft er goede ideeën? Is bijvoorbeeld Göteborg de moeite waard? Heeft iemand goede tips om er een paar dagen natuur bij te doen? Is Oslo de omweg (en de hoge kosten van levensonderhoud) waard? Heeft iemand een idee wat het kost om een dag in een stad als Stockholm rond te komen (ik ben student, dus het hoeven geen dure restaurants te zijn)?

Omdat ik er ga studeren neem ik waarschijnlijk vrij veel bagage mee. Is daar een maximum aan in de trein?

Er komen vast nog wel meer vragen naar boven de komende dagen maar dit is het voor nu.

Jaap

Berichtonderwerp: Re: Met de trein naar Finland
BerichtGeplaatst: 17 feb 2009, 20:31 
Trans-Siberië Express

Aan bagage is officieel wel een maximum, maar in principe geldt: zoveel als je mee kunt nemen en andere passagiers niet hindert. Het is ook nog een optie om vanaf Stockholm via Noord-Zweden en Noord-Finland te reizen. Dat hoeft ook maar één nacht te kosten.

Göteborg ben ik geweest toen ik 14 was. Aardige stad, maar weinig bijzonders.

Via de Baltische staten kan wel, maar is wat omslachtiger en InterRail is in die landen niet geldig. Als je vroeg kan boeken voor de nachttrein van Arnhem naar Warschau (vanaf drie maanden van te voren) kun je echter wel goedkoop reizen via de Baltische staten. Dat is natuurlijk ook een leuk avontuur en de kosten van levensonderhoud zijn er beduidend lager, en Warschau is een leuke stad. Over Kaunas, Vilnius, Riga, Tartu en Tallinn hoor ik ook veel positieve verhalen. Vanaf mei schijnt er bovendien weer een rechtstreekse trein van Vilnius naar Riga te komen. De treinverbinding tussen Riga en Tallinn is er wel, maar is niet geweldig; desalniettemin ligt Tartu op de route en dat schijnt een leuke studentenstad te zijn. Je kunt ook voor (delen) de bus nemen.

Voor de veerboten van Tallinn naar Helsinki is de keuze erg ruim en door de concurrentie zijn de prijzen laag. De overtocht duurt 1,5 uur (fastferry) tot 3 uur (gewone veerboot). wat ik maar wil zeggen: het is best mogelijk om via de Baltische staten te reizen, dus je kunt die optie nog open houden. Wel vereist het iets meer planning omdat er simpelweg wat minder treinen rijden, maar daar kun je op dit forum altijd hulp voor vragen als je er niet uitkomt! :)

BerichtGeplaatst: 17 feb 2009, 21:20 
Trans-Siberië Express

Het hoort natuurlijk niet op een treinforum, maar de busverbindingen (Eurolines bijvoorbeeld) tussen de Baltische staten zijn prima. Oncomfortabel, maar je reist voor een prikkie.

Oslo is denk ik je omweg en de extra kosten niet waard. Voornamelijk omdat het veel extra kosten met zich meebrengt hoor, Oslo is een prima stad, maar Noorwegen is duuuuuuur. Kopenhagen en Stockholm zijn wel absoluut de moeite waard.

Toch, persoonlijk vind ik de route die Andries voorstelt ook boeiender, maar ik ben nu eenmaal een Baltische Staten (en Rusland) freak. ;) Vilnius, Riga en Tallinn zijn stuk voor stuk steden waar je je een paar dagen uitstekend kan vermaken en voor heel weinig geld. Door de crisis (die in die drie landen ongenadig toeslaat) is het nog een stuk goedkoper ook. (Hoewel daar enige onzekerheid tegenover staat, ik werd net op tijd door een Litouwse vriendin gewaarschuwd dat de maatschappij waarmee ik naar Vilnius wilde vliegen failliet is...)

BerichtGeplaatst: 17 feb 2009, 23:22 
Intercity

De goedkoopste optie is denk ik wel met air berlin naar Helsiniki vliegen, ben ik zelf ook geweest voor 29eu enkele reis.

BerichtGeplaatst: 18 feb 2009, 08:50 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Het hoort natuurlijk niet op een treinforum, maar de busverbindingen (Eurolines bijvoorbeeld) tussen de Baltische staten zijn prima. Oncomfortabel, maar je reist voor een prikkie.
En rechtstreeks. Daar staat wel tegenover dat de treinverbinding tussen Warschau en Vilnius goed is. Tussen Tartu en Tallinn rijden veel bussen, maar de treinen zijn ook goed. Sommigen hebben een (ook nog steeds goedkope) 1e klasse, met een bar.
Citeer:
(Hoewel daar enige onzekerheid tegenover staat, ik werd net op tijd door een Litouwse vriendin gewaarschuwd dat de maatschappij waarmee ik naar Vilnius wilde vliegen failliet is...)
De vraag naar vervoer zal wel blijven, dus die bussen en treinen blijven ook gewoon rijden. :)

BerichtGeplaatst: 22 feb 2009, 14:56 
Shinkansen

Dank voor alle tips! De optie via de Baltische Staten houd ik nog even open, maar zeker als ik alleen ga (is nog niet zeker) lijkt me de route door Scandinavië fijner. De route via Estland lijkt me zeker avontuurlijker maar omdat er bij zo'n periode naar het buitenland toch al genoeg komt kijken, kies ik liever voor een wat relaxtere weg.

Mijn conceptplanning nu om met een 5 in 10 naar Finland te gaan is de volgende:
Dag 1: 's avonds vertrek met nachttrein vanuit Arnhem
Dag 2: 's ochtends aankomst Kopenhagen
Dag 3: Kopenhagen en eind van de middag vertrek naar Göteborg, 's avonds daar aankomst
Dag 4: Göteborg
Dag 5: 's ochtends vertrek naar een plek midden in de natuur, niet ver van een treinstation ruwweg op de route Göteborg-Stockholm
Dag 6: dag in de natuur
Dag 7: 's ochtends vertrek naar Stockholm
Dag 8: overdag in Stockholm, 's avonds met de boot naar Turku
Dag 9: Begin van de middag met de trein naar Joensuu, aankomst rond 22.00

Volgens mij kom ik dan op 5 reisdagen (dag 2, 3, 5, 7, 9), of telt de boottocht ook mee als reisdag? Ook nog 1 niet-reisdag speling dus het lijkt me haalbaar.

Wat vinden jullie hiervan en heeft iemand een tip voor een mooie plek in de natuur, waarbij de omgeving van het Vänern-meer een redelijk logische keuze zou zijn naar mijn idee?

Klopt het dat ik dan alleen de nachttrein en de trein in Finland moet reserveren en de stukken in Zweden met regionale treinen/intercity's kan doen?

BerichtGeplaatst: 22 feb 2009, 15:11 
Trans-Siberië Express

De boot vertrekt om 19.30 dus kun je gebruik maken van de nachttrein/nachtbootregeling. Je hoeft dan alleen de dag van aankomst als reisdag in te vullen en dat was je toch al van plan.

BerichtGeplaatst: 22 feb 2009, 15:17 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Klopt het dat ik dan alleen de nachttrein en de trein in Finland moet reserveren en de stukken in Zweden met regionale treinen/intercity's kan doen?
In Zweden moet je X2000-treinen ook reserveren. Dat kost 7 euro per stuk. Als je die niet neemt hoef je dat inderdaad niet te reserveren. In Finland betaal je toeslag voor de IC's en Pendolino's, maar niet voor de gewone sneltreinen (en die rijden ook tussen Turku en Helsinki).

BerichtGeplaatst: 23 feb 2009, 16:08 
Shinkansen

Denken jullie dat de planning goed haalbaar is? En weet iemand een mooi midden in de natuur gelegen plaats tussen Göteborg en Stockholm?

BerichtGeplaatst: 23 feb 2009, 16:30 
Trans-Siberië Express

Ik ben jaren gelden op het eilandje Brommö geweest, een natuurreservaat waar je mooi kan fietsen. Het ligt vlakbij Mariestad en is vanaf het eiland Fagelö, wat met een brug verbonden is met het vasteland, via een pontje bereikbaar. Niet ver daarvandaan heb je nog Hindens Rev, een lang rif wat enkele kilometers het Vänermeer insteekt. Ook bijzonder. :) Sowieso vond ik die omgeving, gedomineerd door de heuvel Kinnekulle, wel mooi, her en der ook plekken waar nog stenen waren met runentekens er in (bij Husaby). 8) Lidköping is daar ook een mooi stadje en het kasteel Läckö is ook mooi. :) Tot zover mij Zwedenervaring, maar het ligt niet te ver van de route van Göteborg naar Stockholm en ik vond het er wel mooi.

BerichtGeplaatst: 28 apr 2009, 18:31 
Shinkansen

Om diverse redenen (vooral beperktere tijd) heb ik de afgelopen maanden meerdere keren mijn reisschema moeten aanpassen. Ik wil het nog steeds gaan doen met een InterRail 5 in 10, want dat blijkt het voordeligst. Het ziet er nu als volgt uit:

Di 25-8:
08:08 vertrek uit Arnhem met ICE 121
09:06 aankomst Duisburg
09:47 vertrek uit Duisburg met IC 2310
13:12 aankomst Hamburg
13:28 vertrek uit Hamburg met EC 35
18:27 aankomst Kopenhagen
22:03 vertrek uit Kopenhagen met R 1108
22:38 aankomst Malmö
23:08 vertrek uit Malmö met nachttrein NZ 202

Wo 26-8:
05:54 aankomst Stockholm
19:30 vertrek Stockholm met nachtboot SiljaLine

Do 27-8:
07:00 aankomst Turku
07:35 vertrek Turku met S2 126
09:19 aankomst Helsinki
10:00 vertrek Helsinki met IC 3 (in Helsinki blijf ik maar kort omdat ik er vast nog wel een keer kom in de 4 maanden dat ik in Finland zit)
14:45 aankomst Joensuu

Ik twijfel nog een klein beetje of ik toch niet maandag al de nachttrein naar Kopenhagen neem zodat ik 12 ipv 3 uur heb om de Deense hoofdstad te bekijken. Nadeel is dan wel dat het bij slecht weer een erg lange dag wordt. Of weet iemand iets overdekts daar, waar je voor weinig geld ook je een tijd kunt vermaken?

Dan had ik nog 2 vragen: de overstaptijd in Hamburg is maar 16 minuten en erna zijn er niet veel mogelijkheden om voor 23.00 in Malmö te komen; wacht de EuroCity op de InterCity? Hoe groot is de kans op vertragingen daar?
En tot slot: in hoeverre is het aan te raden de treinen in Duitsland te reserveren (ICE, IC en EC)?

Jaap

BerichtGeplaatst: 28 apr 2009, 19:38 
Trans-Siberië Express

Land: België
wat je ook bv kunt doen is pas s'avonds in nederland de nachttrein nemen, ben je tegen 10u in kopenhagen, daar neem je de trein naar malmo en daar de X200 naar stockholm
dan ben je tegen 16u in stockholm en heb je nog altijd 3,5 uur overstaptijd.
als je al een ticket voor de boot enzo hebt lijkt me dit best te doen

je bespaard hiermee trouwens ook een reisdag

die X2000 kun je in malmo ook reserveren voor 66 kroon, maar voor die euro verschil is dat dus niet echt de moeite :)

BerichtGeplaatst: 28 apr 2009, 20:21 
Trans-Siberië Express

Citeer:
En tot slot: in hoeverre is het aan te raden de treinen in Duitsland te reserveren (ICE, IC en EC)?
De EC Hamburg-Kopenhagen moet je verplicht reserveren, zijn hele korte treinen.
Citeer:
Dan had ik nog 2 vragen: de overstaptijd in Hamburg is maar 16 minuten en erna zijn er niet veel mogelijkheden om voor 23.00 in Malmö te komen; wacht de EuroCity op de InterCity? Hoe groot is de kans op vertragingen daar?
Ik weet niet of die treinen op elkaar wachten, maar bij vertraging gelijk de conducteur waarschuwen. Ik heb goede ervaringen met de Duitsers wat betreft het afwachten van aansluitingen; ze hebben vorige maand mijn ICE laten wachten toen mijn IC vertraagd was en die overstap was planmatig maar 6 minuten.

Overigens moet de trein van 17:28 ook nog net lukken, dan ben je om 22:11 in Kopenhagen, kun je om 22:23 de trein naar Malmö nemen en ben je daar net op tijd voor de nachttrein.

Andere optie is vanaf Hamburg Hbf de trein van 14:43 naar Padborg (aankomst 17:11), dan de trein van 17:17 van Padborg naar Kolding (aankomst 18:24) en dan de trein van 18:33 naar Kopenhagen (aankomst 20:53).

BerichtGeplaatst: 16 mei 2009, 19:07 
Shinkansen

De reis is inmiddels geboekt :) Heb tot Kopenhagen alles gereserveerd, evenals de slaaptrein en de boot. Als ik zin heb kan ik in Finland nog een reisje maken met de 2 dagen die ik over heb op m'n Interrail pas, maar dat zie ik dan wel. De EuroCity is eind augustus een ICE en de nachttrein naar Stockholm komt ruim een uur later aan dan eerder vermeld, maar dat maakt allemaal weinig uit. Ik kan jullie melden dat de service van de TRW ook telefonisch prima is!

BerichtGeplaatst: 15 aug 2009, 13:57 
Shinkansen

Mijn vertrek komt dichterbij en ik had nog een paar vraagjes:
-zijn er bagagekluizen op de stations van Kopenhagen en Stockholm, zijn ze makkelijk vindbaar en wat kosten ze ongeveer?
-werkt het openbaar vervoer een beetje handig en duidelijk in Stockholm? Valt snel en eenvoudig te ontdekken wat je voor welke rit van waar naar waar moet betalen?
-vertrekken de treinen vanuit Kopenhagen, Malmö, Turku en Helsinki vanaf vaste perrons? Ik kan in de reisplanner van de DB geen vertrekperrons vinden.

Alvast bedankt!

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00