World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 26 feb 2021, 23:11

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: Met de trein naar Finland
BerichtGeplaatst: 15 aug 2009, 14:16 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
In Stockholm liggen de bagagekluizen richting het metrostation (T-bana) van het treinstation. Volg gewoon de pictogrammen van een koffer met een sleutel en dan kom je er van zelf. Een kluis waar met gemak twee normale koffers in kunnen kost 50 kronen (ik neem aan voor 24 uur). Er staat een wisselautomaat bij de kluizen waar je Zweedse briefjes mee kunt wisselen voor munten. De kluis werkt met een fysieke sleutel, niet met een code.

Zorg dat je in Stockholm niet te veel met het openbaar vervoer reist, het is gewoon hartstikke duur. Een enkeltje kost 30 kronen, zo'n 3 euro! De metro en bus die ik deze zomer heb gebruikt hadden allebei een lichtkrant waarop de volgende halte werd aangekondigd. Bij aanschaf uit de automaat werd het buskaartje direct gevalideerd door de automaat en was het nog een uur geldig. Je kunt op die manier dus geen kaartjes vooraf kopen.
Een ferry van de zuid-oosthoek van de oude stad naar het eiland Djurgarden kost je 40 kronen per persoon per reis.

BerichtGeplaatst: 15 aug 2009, 14:44 
Trans-Siberië Express

Land: België
In Kopenhagen zijn er kluizen en een bagagedepot

BerichtGeplaatst: 15 aug 2009, 16:53 
Intercity

Citeer:
In Kopenhagen zijn er kluizen en een bagagedepot
Die zijn ook gemakkelijk te vinden, ze zijn beneden ergens, maar er staan bordjes. De kluizen waren 30/40 DKK als ik het mij goed herinner, het bagagedepot was ook 30-40 DKK per stuk bagage. Voor ons waren de kluizen dus goedkoper, omdat we 2 backpackrugzakken in één grote bagagekluis konden doen. Ook daar staat een wisselautomaat voor briefjes.

BerichtGeplaatst: 15 aug 2009, 17:36 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Zorg dat je in Stockholm niet te veel met het openbaar vervoer reist, het is gewoon hartstikke duur. Een enkeltje kost 30 kronen, zo'n 3 euro!
Of koop gewoon een 24-uurs-, 72-uurs- of weekkaart:

24-Hour Pass - SEK 100*
72-Hour Pass - SEK 200*

Weekly Pass - SEK 260*

Dat valt nog wel mee qua prijs. Als je drie dagen blijft is 200 kronen, € 19,41, zeker niet duur voor een 72-uurskaart. Omgerekend nog geen € 6,50 per dag... Dan is het ongeveer gelijk aan of lager dan de prijs van een dagkaart in veel andere West-Europese steden (ter vergelijking: Amsterdam € 6,40, Berlijn € 6,10).

BerichtGeplaatst: 28 aug 2009, 19:20 
Shinkansen

Inmiddels ben ik veilig aangekomen in Joensuu. Het treinen ging prima, m'n koffer was alleen eigenlijk iets te breed. Of ik de aansluiting in Hamburg ging halen was nog even spannend, ook omdat ik door de vele bagage niet echt makkelijk normale trappen op en af kon komen. De trein op de boot tussen Puttgarden en Rodby was leuk om mee te maken. In Kopenhagen was de lift naar de bagagekluizen buiten werking en daardoor moest ik met veel bagage 2 trappen af en ook weer op.... Verder vind ik het station daar niet echt ideaal. De nachttrein Malmö-Stockholm was oké. Stockholm station is prima, de bewegwijzering is daar aanmerkelijk beter als in Kopenhagen. De InterCity’s in Zweden en Finland zijn comfortabeler dan in Nederland. En dat ze in Finland de stations niet alleen in het Fins maar ook het Zweeds en Engels zowel omroepen als op schermen laten zien is helemaal fijn. Tot slot de nachtboot. Voor 37 euro heb je bij SiljaLine een eigen hut met badkamer. Da’s voor 1 nacht meer dan voldoende. Het varen tussen de eilandjes die tussen Zweden en Finland was landschappelijk gezien zonder twijfel het hoogtepunt van de reis. De boot komt aan op 200 meter vanaf station Turku-haven. Vanaf daar heb je een rechtstreekse InterCity naar Helsinki en vanaf daar naar de meeste steden in de rest van het land.

Bedankt iedereen die me de afgelopen maanden heeft geholpen met tips. Ik hoop in de toekomst met de opgedane ervaring anderen van dienst te kunnen zijn.

Jaap

BerichtGeplaatst: 28 aug 2009, 22:23 
Trans-Siberië Express

Citeer:
En dat ze in Finland de stations niet alleen in het Fins maar ook het Zweeds en Engels zowel omroepen als op schermen laten zien is helemaal fijn.
Dat is niet zo gek voor een land dat tweetalig is. Elke Fin leert Fins en Zweeds, in enkele steden aan de westkust is Zweeds de belangrijkste taal.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+01:00