Citeer:
Zo, nou, heb de reserveringen gisteren ontvangen.
Ik was in eerste instantie heel blij: alles op één ding na kon gereserveerd worden.
Blijkt dan dat we bij heel veel treinen niet naast elkaar zitten, waaronder de trein
van Montpellier naar Barcelona waar we zo'n 5 uur inzitten. ( vind ik heel raar, weet iemand waarom
dat is??

)
Hoe weet je dat? De nummering van zitplaatsen in treinen is namelijk niet altijd logisch. Normaal gesproken zitten plaats x1 en x3, plaats x7 en plaats x5, plaats x2 en x8 en plaats x4 en x6 naast elkaar in rijtuigen met een middengang (open rijtuigen). Heb je dus plaats 32 en 38, dan zit je wel naast elkaar (al lijkt dat misschien niet zo). In principe zal het boekingssysteem bij een aanvraag van twee zitplaatsen ook twee plaatsen naast elkaar toewijzen, tenzij er geen andere plaatsen meer beschikbaar zijn. Op de meeste reserveringen zal waarschijnlijk staan 1 Fenster, 1 Gang, wat betekent dat één van jullie aan het raam zit en eentje aan de gangzijde.
In rijtuigen met zespersoons compartimenten is de nummering vanaf de gangzijde zo dat x1 (gang), x3 (midden) en x5 (raam) naast elkaar zitten, en x2 (gang), x4 (midden) en x6 (raam). Zijn het achtpersoonscompartimenten, dan is de nummering x2, x8, x4, x6 (vreemd genoeg) en x1, x3, x7, x5. In couchette- en slaapcompartimenten zijn de bedden met de nummers x1 en x2 de onderste bedden, met x3 en x4 de middelste bedden en met x5 en x6 de bovenste bedden (daar kun je ook specifiek onderste, middelste en bovenste bedden boeken; voor de CNL die ik vanavond neem heb ik bijvoorbeeld gevraagd om twee onderste bedden en ik heb plaatsen 31 en 32 gekregen).
De enige keer dat ik pech had was in een rijtuig met compartimenten, waar ik op een middelste stoel belandde en mijn vriendin schuin tegenover mij, op een stoel aan de gangzijde.
Nog een tip: je kunt ook expliciet aangeven wat voor plekken je wilt hebben.
Citeer:
Maar nog erger:Blijkt dat de interrailkaarten zelf er helemaal niet bij zitten
Citeer:
Heb vandaag gebeld, maar degene die onze reserveringen had gedaan
was er niet en ik zou maandag iets horen. Ik vind het erg vervelend, de twee tickets zijn betaald
en nu moeten we nog zien of we ze nog krijgen....

Ondanks deze fout (ja, dat soort dingen komen helaas ook bij de Treinreiswinkel voor), ga ik er van uit dat het gewoon goed komt en is de service van de Treinreiswinkel over het algemeen beter dan bij NS Hispeed.