World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 03 mar 2021, 06:58

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 09 mei 2009, 20:03 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Hmm, vreemd. Misschien dat ze hier drie maanden aanhouden. Maar ik ben bang dat je het niet veel goedkoper zal kunnen krijgen, helaas... Of je moet zondagochtend vertrekken en met een Schönes Wochenende Ticket (alleen regionale treinen in heel Duitsland) naar Nederland terugreizen, dan ben je voor maximaal 5 personen 35 euro kwijt. :) 05:04 vertrekken vanuit München, dan ben je om 16:57 in Venlo, ruim op tijd dus om naar Utrecht door te reizen. Als je om 09:29 vertrekt ben je om 20:57 in Venlo, nog altijd mooi op tijd. En natuurlijk zijn er tussendoor nog meer opties.

Dan zou je op 5 september 's avonds met de nachttrein van Ljubljana naar München moeten gaan, waarschijnlijk heb je daar meer kans op goedkope tickets. EuropaSpezial Slowenien bijvoorbeeld. Die trein komt om 06:15 aan in München, vroeg genoeg om met een SWT door te reizen voor erg weinig geld.

BerichtGeplaatst: 08 aug 2009, 14:39 
Sprinter

Inmiddels is het bijna zo ver. Nu heb ik nog wat vragen:

1) Bagage:
* zijn daar limieten aan waar ik me aan moet houden?
* kan je dit binnen je zicht/veilig neerzetten? In de nachttrein verwacht ik te slapen (couchette), hoe houd je je bagage veilig in een dergelijke situatie?

2) Ik heb op: http://www.nshispeed.nl/nl/gewijzigd-tr ... -overzicht gekeken naar vertragingen e.d. Zijn er meer plaatsten waar ik kan kijken? Is het aan te raden voor vertrek naar huis dit op te zoeken in een internetcafe?

3) Eten: Is het aan te raden zelf eten mee te nemen of wordt het ook verkocht (of zit het zelfs bij de reis zoals bij sommige vluchten)

4) Onderweg van Slovenie naar Kroatie, nemen we vanaf Buzet de bus. Iemand enig idee of ze in die bus Euros accepteren? We hebben in Buzet trouwens van 15.54 tot 18:30 dus ik gok dat we daar toch wel gaan pinnen.

5) Nog dingen die ik vergeten ben? Ik ben op dit moment de volledige reis uit aan het werken op papier om mee te nemen

BerichtGeplaatst: 08 aug 2009, 17:50 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Inmiddels is het bijna zo ver. Nu heb ik nog wat vragen:

1) Bagage:
* zijn daar limieten aan waar ik me aan moet houden?
Formeel 30 kilo en er is ook een maximum van ik geloof 3 stuks, maar in de praktijk zoveel als dat je kan meenemen, zolang het voor andere reizigers niet in de weg staat. Dus niet zitplaatsen, het gangpad of het balkon blokkeren.
Citeer:
* kan je dit binnen je zicht/veilig neerzetten?
Ja, in de bagagerekken boven de stoelen, onder je stoel en voor grote bagage is er in de meeste langeafstandstreinen in het rijtuig een bagagerek waar je grote bagage in moet.
Citeer:
In de nachttrein verwacht ik te slapen (couchette), hoe houd je je bagage veilig in een dergelijke situatie?
Een couchettecompartiment kan op slot.
Citeer:
2) Ik heb op: http://www.nshispeed.nl/nl/gewijzigd-tr ... -overzicht gekeken naar vertragingen e.d. Zijn er meer plaatsten waar ik kan kijken? Is het aan te raden voor vertrek naar huis dit op te zoeken in een internetcafe?
NS Hispeed geeft nauwelijks informatie buiten de trajecten van en naar Nederland. Het beste is om dit per land zelf te checken.
Citeer:
3) Eten: Is het aan te raden zelf eten mee te nemen of wordt het ook verkocht (of zit het zelfs bij de reis zoals bij sommige vluchten)
Inclusief is het alleen in sommige treinen in de eerste klasse, wel hebben veel langeafstandstreinen een bar- of restauratierijtuig. In een barrijtuig kun je drinken en kleine snacks krijgen, in een restauratierijtuig kun je een volledige maaltijd krijgen.
Citeer:
4) Onderweg van Slovenie naar Kroatie, nemen we vanaf Buzet de bus. Iemand enig idee of ze in die bus Euros accepteren? We hebben in Buzet trouwens van 15.54 tot 18:30 dus ik gok dat we daar toch wel gaan pinnen.
Ik zou gaan pinnen, je hebt in Kroatië toch kuna's nodig, met euro's kom je niet ver en als je er wel mee kan betalen is de koers die men gebruikt voor het omrekenen vaak ongunstiger voor jou. Houd er wel rekening mee dat je voor elke pintransactie buiten de eurozone bij de meeste banken € 2,00 betaalt. Pin dus niet elke keer kleine bedragen, maar probeer een beetje vooruit te kijken. Overgebleven vreemde valuta kun je bij vertrek uit het land nog omwisselen op een wisselkantoor, op de meeste grote stations en in de meeste grotere plaatsen zijn die wel te vinden.

BerichtGeplaatst: 09 aug 2009, 22:50 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
Citeer:
Inclusief is het alleen in sommige treinen in de eerste klasse, wel hebben veel langeafstandstreinen een bar- of restauratierijtuig. In een barrijtuig kun je drinken en kleine snacks krijgen, in een restauratierijtuig kun je een volledige maaltijd krijgen.
Bij sommige nachttreinen zit een klein ontbijt bij de prijs in, ook in de tweede klas. :)

Maar als je het niet van te voren weet voor precies de route die jij neemt, dan zou ik er maar niet op rekenen. ;)

BerichtGeplaatst: 09 aug 2009, 22:58 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Bij sommige nachttreinen zit een klein ontbijt bij de prijs in, ook in de tweede klas. :)
Alleen in slaaprijtuigen (in West-Europa, in Oost-Europa vrijwel nooit), in couchetterijtuigen alleen in de EuroNights van de ÖBB (Oostenrijkse spoorwegen). Mag ook wel voor de toeslag van € 37,00 in een zespersoonscompartiment. In zitrijtuigen nooit.

BerichtGeplaatst: 09 aug 2009, 23:03 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
Alleen in slaaprijtuigen (in West-Europa, in Oost-Europa vrijwel nooit), in couchetterijtuigen alleen in de EuroNights van de ÖBB (Oostenrijkse spoorwegen). Mag ook wel voor de toeslag van € 37,00 in een zespersoonscompartiment. In zitrijtuigen nooit.
In de couchettes op Berlijn-Boedapest en Boedapest-Boekarest kreeg ik wel degelijk een klein ontbijt.

Maar in het ÖBB-T3-slaaprijtuig op Belgrado-Wenen dan weer niet, terwijl dat met 39 euro toch veruit de duurste reservering was. :?

BerichtGeplaatst: 09 aug 2009, 23:11 
Trans-Siberië Express

Citeer:
In de couchettes op Berlijn-Boedapest en Boedapest-Boekarest kreeg ik wel degelijk een klein ontbijt.
Berlijn-Boedapest is weliswaar een MAV-rijtuig, maar die hele trein wordt als EN aangemerkt, en in alle rijtuigen is dus dezelfde standaard. Dus net als in het ÖBB-rijtuig daar ontbijt.

Boedapest-Bukarest zal wel in de EN geweest zijn dan. Wist niet dat je daar ook ontbijt krijgt.
Citeer:
Maar in het ÖBB-T3-slaaprijtuig op Belgrado-Wenen dan weer niet, terwijl dat met 39 euro toch veruit de duurste reservering was. :?
39 euro is voor een bed in een slaaprijtuig niet eens superduur. Zoals ik al zei, in vrijwel alle Oost-Europese treinen is ontbijt niet inbegrepen. Normaal kost een plek in een ÖBB-slaaprijtuig in een EuroNight veel meer dan 39 euro. Deze is dus goedkoper, en je hebt dus ook geen ontbijt. Overigens, in Belgrado zelf kost een plek in T3 voor dit rijtuig slechts een euro of 15, in ieder geval minder dan de helft van de prijs die je via het elektronisch boeken betaalt.

BerichtGeplaatst: 09 aug 2009, 23:43 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Berlijn-Boedapest is weliswaar een MAV-rijtuig, maar die hele trein wordt als EN aangemerkt, en in alle rijtuigen is dus dezelfde standaard. Dus net als in het ÖBB-rijtuig daar ontbijt.

Boedapest-Bukarest zal wel in de EN geweest zijn dan. Wist niet dat je daar ook ontbijt krijgt.
Ja, in beide gevallen was het een EN-trein. Heeft dat er misschien iets mee te maken? Krijg je in alle EN-treinen een ontbijt?
Citeer:
Overigens, in Belgrado zelf kost een plek in T3 voor dit rijtuig slechts een euro of 15, in ieder geval minder dan de helft van de prijs die je via het elektronisch boeken betaalt.
Ik denk het niet - een van mijn medereizigers had in Belgrado gereserveerd en mopperde over de hoge prijs van eveneens ongeveer 40 euro. Maar dit gaat toch wel behoorlijk off-topic. :oops:

BerichtGeplaatst: 09 aug 2009, 23:55 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Ja, in beide gevallen was het een EN-trein. Heeft dat er misschien iets mee te maken? Krijg je in alle EN-treinen een ontbijt?
Nee, in de EN van Amsterdam naar Warschau dan weer niet, maar wel bij alle EN's van de ÖBB en blijkbaar ook die van de MÁV en CFR. EN is wel een Europees gebruikte benaming die staat voor een bepaalde kwaliteitsstandaard, zoals ook EuroCity.
Citeer:
Ik denk het niet - een van mijn medereizigers had in Belgrado gereserveerd en mopperde over de hoge prijs van eveneens ongeveer 40 euro. Maar dit gaat toch wel behoorlijk off-topic. :oops:
Wellicht dat dat veranderd is, het was tot niet zo lang geleden anders een heel stuk goedkoper om in Belgrado zelf te reserveren.

BerichtGeplaatst: 10 aug 2009, 10:12 
Trans-Siberië Express

Land: België
Ik heb het in budapest ook aan de oostenrijkse slaapwagenbegeleider gevraagt wat budapest-belgrado kost, en dat was 40€ pp in een WLAB30 (veel luxueuser als de WLABm's. Ook maar 2persoonscompartimenten)
we zijn dan maar bij de Bulgaar gegaan, daar kost hetzelfde traject 11€ pp in het slaaprijtuig, goedkoper als een Oostenrijkse couchette (!)

BerichtGeplaatst: 10 aug 2009, 16:40 
Sprinter

Ik ga straks weg. Allemaal nogmaals harstikke bedankt voor de hulp :)

BerichtGeplaatst: 12 aug 2009, 18:13 
Trans-Siberië Express

Vorig jaar kreeg ik in de slaapwagen van de EN Boedapest naar München een pakje aangelengd sinaasappelsap van 0,2 liter en een verpakt cakeje (naast twee flesjes water van 0,2 liter). Dat noem ik geen ontbijt.

In de EN Geneve - Bologne (-Rome) was in het couchetterijtuig het onbijt ook inbegrepen. Twee croissantjes, pakje drinken en nog een zoet broodje dacht ik. Voor 35 euro pp mocht dat ook wel.

BerichtGeplaatst: 13 aug 2009, 19:45 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Vorig jaar kreeg ik in de slaapwagen van de EN Boedapest naar München een pakje aangelengd sinaasappelsap van 0,2 liter en een verpakt cakeje (naast twee flesjes water van 0,2 liter). Dat noem ik geen ontbijt.

In de EN Geneve - Bologne (-Rome) was in het couchetterijtuig het onbijt ook inbegrepen. Twee croissantjes, pakje drinken en nog een zoet broodje dacht ik. Voor 35 euro pp mocht dat ook wel.
Er is ook nog een verschil tussen Ontbijtsnack en ontbijt. Net als bij de CNL het verschil wat je krijgt in Deluxe en Economy.

BerichtGeplaatst: 13 aug 2009, 20:21 
ICE

Citeer:
Plus een kop (oplos)koffie... die was erg teleurstellend, zeker als je vervolgens in het koffieland bij uitstek uitstapt...

BerichtGeplaatst: 13 aug 2009, 20:56 
Trans-Siberië Express

Ik had een paar maanden geleden in de CNL naar Zwitserland geen ontbijt, maar kocht wat croissantjes in het barrijtuig. Iets later gingen we weer naar Zwitserland, toen heb ik 's ochtends croissantjes in het station van Basel gekocht; de trein staat daar ruim een kwartier stil.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00