Citeer:
Inmiddels is het bijna zo ver. Nu heb ik nog wat vragen:
1) Bagage:
* zijn daar limieten aan waar ik me aan moet houden?
Formeel 30 kilo en er is ook een maximum van ik geloof 3 stuks, maar in de praktijk zoveel als dat je kan meenemen, zolang het voor andere reizigers niet in de weg staat. Dus niet zitplaatsen, het gangpad of het balkon blokkeren.
Citeer:
* kan je dit binnen je zicht/veilig neerzetten?
Ja, in de bagagerekken boven de stoelen, onder je stoel en voor grote bagage is er in de meeste langeafstandstreinen in het rijtuig een bagagerek waar je grote bagage in moet.
Citeer:
In de nachttrein verwacht ik te slapen (couchette), hoe houd je je bagage veilig in een dergelijke situatie?
Een couchettecompartiment kan op slot.
Citeer:
2) Ik heb op:
http://www.nshispeed.nl/nl/gewijzigd-tr ... -overzicht gekeken naar vertragingen e.d. Zijn er meer plaatsten waar ik kan kijken? Is het aan te raden voor vertrek naar huis dit op te zoeken in een internetcafe?
NS Hispeed geeft nauwelijks informatie buiten de trajecten van en naar Nederland. Het beste is om dit per land zelf te checken.
Citeer:
3) Eten: Is het aan te raden zelf eten mee te nemen of wordt het ook verkocht (of zit het zelfs bij de reis zoals bij sommige vluchten)
Inclusief is het alleen in sommige treinen in de eerste klasse, wel hebben veel langeafstandstreinen een bar- of restauratierijtuig. In een barrijtuig kun je drinken en kleine snacks krijgen, in een restauratierijtuig kun je een volledige maaltijd krijgen.
Citeer:
4) Onderweg van Slovenie naar Kroatie, nemen we vanaf Buzet de bus. Iemand enig idee of ze in die bus Euros accepteren? We hebben in Buzet trouwens van 15.54 tot 18:30 dus ik gok dat we daar toch wel gaan pinnen.
Ik zou gaan pinnen, je hebt in Kroatië toch kuna's nodig, met euro's kom je niet ver en als je er wel mee kan betalen is de koers die men gebruikt voor het omrekenen vaak ongunstiger voor jou. Houd er wel rekening mee dat je voor elke pintransactie buiten de eurozone bij de meeste banken € 2,00 betaalt. Pin dus niet elke keer kleine bedragen, maar probeer een beetje vooruit te kijken. Overgebleven vreemde valuta kun je bij vertrek uit het land nog omwisselen op een wisselkantoor, op de meeste grote stations en in de meeste grotere plaatsen zijn die wel te vinden.