World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 26 feb 2021, 13:59

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 18 mei 2009, 21:38 
Stoptrein

Hallo!

Wij zijn 2 meiden die voor het eerst gaan interrailen.

We willen in 3 weken zoveel mogelijk plekken zien, cultuur snuiven en toch chillen!

WAt vinden jullie van het volgende idee:

Dag 1: Nederland - Brussel - Nice
Dag 2: Nice
Dag 3: Nice - Rome
Dag 4, 5, 6 : Rome
Dag 7, 8: Rome - Bari - Patras - Athene (dit is een bootreis)
Dag 9, 10, 11: Athene
Dag 12: Athene - Thessaloniki
Dag 13, 14: Thessaloniki
Dag 15: Thessaloniki - Budapest (daar kijken we nu al tegenop, veels te lang!)
Dag 16: Budapest
Dag 17: Budapest - Split
Dag 18, 19, 20: Split
Dag 21: Split - Amsterdam

Wij zijn heel enthousiast en willen graag jullie reacties horen!

Tips & Tools zijn heel welkom :D

Groetjes Carolien & Dania

BerichtGeplaatst: 18 mei 2009, 21:56 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Citeer:
Hallo!

We willen in 3 weken zoveel mogelijk plekken zien, cultuur snuiven en toch chillen!

Dit is best een lange reis. Daarnaast kan de TGV tussen Brussel en Nice erg druk zijn en helemaal volgeboekt. Vanaf Lille zijn er meer plaatsen, overweeg dus om via Lille te reizen (met de Intercity Antwerpen-Lille). Een andere goede optie is om via Luxemburg te reizen en vanaf daar de nachttrein naar Nice. De volgende ochtend kom je dan uitgeslapen in Nice aan. Bespaart je weer een overnachting in een ho(s)tel en de Franse nachttreinen zijn goed.
Citeer:
Drie daagjes Rome is wel wat weinig, zeker als je er nooit eerder bent geweest. Als het kan zou ik een dagje Rome erbij doen, en een dagje Thessaloniki minder.

O ja, neem vanaf Rome de Intercity Plus van ongeveer 08:00 uur 's ochtends naar Bari. Met andere treinen loop je het risico te laat te komen in Bari. Reserveren is verplicht voor deze trein.
Citeer:
Ach, het valt mee. Je kunt rechtstreeks reizen in een couchette (sowieso aanbevolen, zitplaatsen zou ik niet doen). Je vertrekt aan het einde van de middag vanuit Thessaloniki en hebt nog een mooi treintochtje door Macedonië. Na de grenscontrole tussen Macedonië en Servië ga je slapen. De volgende ochtend word je wakker en kun je nog een beetje relaxen, alvorens je de grens met Hongarije passeert. Als het goed is ben je even voor drieën in Budapest. Mocht de trein vertraging hebben en de aansluiting in Budapest missen (het couchetterijtuig wordt daar van de ene trein weggehaald en bij de andere trein geplaatst), dan zal het rijtuig met een latere trein naar Budapest gaan en ben je even na vijf uur in Budapest. Maar je zult het gezellig hebben met medereizigers. Haast je niet, het is de Balkan, en daar is het belangrijkste dat je op je bestemming aankomt. :) Als het lang duurt kun je altijd nog wat languit liggen op de bedden in de couchette. :) Vergeet niet dat voor Macedonië en Servië een paspoort verplicht is en dat een identiteitskaart niet voldoende is (anders kun je omreizen via Bulgarije en Roemenië, ook over deze route kun je rechtstreeks vanaf Thessaloniki, het duurt alleen langer).

O ja, Athene-Thessaloniki gelijk na aankomst in Athene reserveren, is voor een zitplaats gratis in de gewone sneltreinen (met een nummer in de 500 of 600). De IC's zijn duur en de gewone sneltreinen zijn net zo comfortabel, ook met airco. De route is erg mooi. Neem je de nachttrein, reserveer ook dan op tijd, een couchette kost ongeveer 9 euro. Reserveren voor deze treinen kan alleen in Griekenland zelf.
Citeer:
Als je met de rechtstreekse nachttrein wilt: die rijdt maar tweemaal per week. Anders overstappen in Zagreb. Voor de dagtreinen tussen Zagreb en Split absoluut reserveren: dit is verplicht en deze kunnen snel vol zitten.
Citeer:
Dat moet natuurlijk in twee dagen, je kunt niet in één dag terug vanaf Split naar Amsterdam. ;)

Voor de rest een hele leuke reis, met allerlei InterRail-hoogtepunten. 8) Realistisch plan. :)

BerichtGeplaatst: 18 mei 2009, 22:09 
Intercity

Hele leuke reis! :)
Persoonlijk zou ik een extra daagje in Budapest doen en dan een dagje minder in Split.
Ziet er leuk uit!

BerichtGeplaatst: 18 mei 2009, 22:14 
Trans-Siberië Express

Land: België
Citeer:
O ja, Athene-Thessaloniki gelijk na aankomst in Athene reserveren, is voor een zitplaats gratis in de gewone sneltreinen (met een nummer in de 500 of 600). De IC's zijn duur en de gewone sneltreinen zijn net zo comfortabel, ook met airco. De route is erg mooi. Neem je de nachttrein, reserveer ook dan op tijd, een couchette kost ongeveer 9 euro. Reserveren voor deze treinen kan alleen in Griekenland zelf.
probeer dat maar eens uit te leggen aan een griek :shock:
ze zitten je te zeggen dat ze niet willen reserveren omdat het niet verplicht is, en als je blijft aandringen zitten ze je uit te lachen, ze proberen je altijd eerst veel te dure kaartjes te verkopen, en ze zitten gewoon te roken achter het loket en dan nog eens de rook in je gezicht blazen :shock:

ik wens je veel succes :)

thessaloniki is inderdaad niet echt heel erg veel bijzonder aan, wel tof stadje, maar om er 2 dagen te blijven, athene viel me ook tegen, maar daar heb ik ook niet echt veel van gezien :)

BerichtGeplaatst: 18 mei 2009, 22:15 
Maglev

cultuur en chillen...het kan allemaal op de plekken die je noemt.

Om het moeilijk te maken: ik zou weer wel voor drie dagen Split gaan.
Een oude binnenstad, je kunt naar het strand, met de ferry een dagtochtje maken naar een eiland voor de kust, of met de bus een dagtocht naar andere mooie kustplaatsje.

BerichtGeplaatst: 18 mei 2009, 22:16 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Persoonlijk zou ik een extra daagje in Budapest doen en dan een dagje minder in Split.
Paar daagjes relaxen aan het water is heerlijk aan het einde van een reis. Zeker als je nog een lange terugreis voor de boeg hebt. 8)

Ik zou net als Jacco dus ook voor de drie dagen Split gaan. Hoe mooi Budapest ook is, aan het einde van je vakantie wil je ook wel wat relaxen.

BerichtGeplaatst: 19 mei 2009, 12:37 
ICE

ik zou denk ik iets korter naar Athene gaan, met een dagje minder kan je daar in de stad ook alles zien wat je wilt..

trouwens vanuit split is een tochtje naar Trogir ook erg leuk!

BerichtGeplaatst: 19 mei 2009, 14:31 
Trans-Siberië Express

Klopt. Athene is mooi en groot, maar het aantal echte bezienswaardigheden is vrij beperkt. Waar je in Rome bij wijze van spreken een week lang elke dag nieuwe dingen kan ontdekken, is dat in Athene wat minder; de grootste bezienswaardigheid is natuurlijk de Akropolis. Desalniettemin heb ik me prima vermaakt in Athene, maar ik was er drie dagen. Dat was ook wel genoeg. In Rome ben ik meerdere malen een langere tijd verbleven (een weekje ongeveer) en dat blijft leuk.

BerichtGeplaatst: 19 mei 2009, 14:36 
Stoptrein

Citeer:
Citeer:
Hallo!

Dit is best een lange reis. Daarnaast kan de TGV tussen Brussel en Nice erg druk zijn en helemaal volgeboekt. Vanaf Lille zijn er meer plaatsen, overweeg dus om via Lille te reizen (met de Intercity Antwerpen-Lille). Een andere goede optie is om via Luxemburg te reizen en vanaf daar de nachttrein naar Nice. De volgende ochtend kom je dan uitgeslapen in Nice aan. Bespaart je weer een overnachting in een ho(s)tel en de Franse nachttreinen zijn goed.
Citeer:
Drie daagjes Rome is wel wat weinig, zeker als je er nooit eerder bent geweest. Als het kan zou ik een dagje Rome erbij doen, en een dagje Thessaloniki minder.

O ja, neem vanaf Rome de Intercity Plus van ongeveer 08:00 uur 's ochtends naar Bari. Met andere treinen loop je het risico te laat te komen in Bari. Reserveren is verplicht voor deze trein.
Citeer:
Ach, het valt mee. Je kunt rechtstreeks reizen in een couchette (sowieso aanbevolen, zitplaatsen zou ik niet doen). Je vertrekt aan het einde van de middag vanuit Thessaloniki en hebt nog een mooi treintochtje door Macedonië. Na de grenscontrole tussen Macedonië en Servië ga je slapen. De volgende ochtend word je wakker en kun je nog een beetje relaxen, alvorens je de grens met Hongarije passeert. Als het goed is ben je even voor drieën in Budapest. Mocht de trein vertraging hebben en de aansluiting in Budapest missen (het couchetterijtuig wordt daar van de ene trein weggehaald en bij de andere trein geplaatst), dan zal het rijtuig met een latere trein naar Budapest gaan en ben je even na vijf uur in Budapest. Maar je zult het gezellig hebben met medereizigers. Haast je niet, het is de Balkan, en daar is het belangrijkste dat je op je bestemming aankomt. :) Als het lang duurt kun je altijd nog wat languit liggen op de bedden in de couchette. :) Vergeet niet dat voor Macedonië en Servië een paspoort verplicht is en dat een identiteitskaart niet voldoende is (anders kun je omreizen via Bulgarije en Roemenië, ook over deze route kun je rechtstreeks vanaf Thessaloniki, het duurt alleen langer).

Citeer:
Als je met de rechtstreekse nachttrein wilt: die rijdt maar tweemaal per week. Anders overstappen in Zagreb. Voor de dagtreinen tussen Zagreb en Split absoluut reserveren: dit is verplicht en deze kunnen snel vol zitten.
Citeer:
Dat moet natuurlijk in twee dagen, je kunt niet in één dag terug vanaf Split naar Amsterdam. ;)

Voor de rest een hele leuke reis, met allerlei InterRail-hoogtepunten. 8) Realistisch plan. :)
Heel erg bedankt voor je reactie, en voor de tips!

Zelf hadden we bedacht dat we misschien naar Belgrado zouden kunnen gaan, i.p.v. Budapest. Omdat we denken dat de reistijd naar Kroatie dan korter is...
Is dit een goed id?

Groetjes Dania & Carolien

BerichtGeplaatst: 19 mei 2009, 14:49 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Heel erg bedankt voor je reactie, en voor de tips!

Zelf hadden we bedacht dat we misschien naar Belgrado zouden kunnen gaan, i.p.v. Budapest. Omdat we denken dat de reistijd naar Kroatie dan korter is...
Is dit een goed id?

Groetjes Dania & Carolien
Zeker geen slecht idee. Belgrado is ook leuk en goedkoper. Laat je niet afschrikken door de vroege aankomsttijd van de trein (05:44), die heeft 99 van de 100 keer toch minimaal een uur vertraging.

Naar Split moet je vanaf Belgrado nog steeds via Zagreb, echter, je hebt een aantal mogelijkheden meer. Eenmaal per week is er een rechtstreekse seizoenstrein, maar ik vraag me af hoe makkelijk die te boeken is vanuit Nederland. Daarom kun je het beste eerst naar Zagreb reizen en daar overstappen. Er zijn tussen Belgrado en Zagreb vier rechtstreekse dagtreinen en één rechtstreekse nachttrein. Reistijd in alle gevallen ongeveer 7 uur. Van Zagreb naar Split zijn er drie dagtreinen en twee nachttreinen (op sommige dagen drie nachttreinen). Reistijd voor de dagtreinen ongeveer 5,5 uur, voor de nachttreinen ongeveer 8 uur. Voor de dagtreinen Zagreb-Split is reserveren verplicht.

Neme in verband met mogelijke vertragingen een ruime overstaptijd in Zagreb.

Er zijn een aantal goede aansluitingen:

Beograd V. 05:50, Zagreb A. 12:56 - Zagreb V. 15:22, Split A. 20:55

Beograd V. 13:00, Zagreb A. 20:50 - Zagreb V. 22:55, Split A. 06:55

Beograd V. 21:50, Zagreb A. 04:53 - Zagreb V. 06:50, Split A. 12:20

BerichtGeplaatst: 20 mei 2009, 17:07 
Sneltrein

Belgrado is leeeeeeeuuuuk!!! Ik ben er gisteren net weggegaan en ik vond het heel erg jammer (hoewel, ik zit nu in Sarajevo... 10x zo leuk :D). Maar Belgrado is 'n echte uitgaansstad en er zijn ook heel veel leuke dingen te zien. Ik heb in Greenstudio hostel governacht, hele gezellige plek. Daar kun je, zonder je te vervelen, ook de hele dag doorbrengen als het eens slecht weer is.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00