World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 26 feb 2021, 14:01

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: Reserveren
BerichtGeplaatst: 01 jun 2009, 22:16 
Maglev

Wat je kunt doen: je interrail inlaten gaan op 8 juli, en 9 juli invullen als eerste reisdag.
je gebruikt dan maar 1 reisdag voor de nachttrein, maar het is wel zo dat die 8 juli meetelt in de periode van 22 (?) dagen waarin je kaart geldig is.

BerichtGeplaatst: 01 jun 2009, 22:28 
Sprinter

Jap inderdaad!
Dat moet zeker lukken!

BerichtGeplaatst: 02 jun 2009, 16:30 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Citeer:
Dat is inderdaad wel een goeie tip, we vertrekken dan al om 21u40 ipv 0u42. Moeten er dan 2 dagen reistijd voor gerekend worden? En wat is het beste, couchette of slaaprijtuig?
Die van 21:40 heeft enkel een slaaprijtuig.
Citeer:
Gaat er voor deze trein nog voldoende plaats zijn als we die 2-3 dagen op voorhand reserveren in Tjechië?
Ja, dat zou geen probleem moeten zijn.
Citeer:
En heb je enig idee wnr de dienstregeling wel gaat aangepast zijn voor de zomer?
De dienstregeling wijzigt 14 juni, maar veel gaat er niet veranderen. Vermoedelijk beschikken de reisplanners binnen korte tijd over de volledige nieuwe dienstregeling.
Citeer:
Slaapplaatsen zijn over het algemeen veel duurder dan couchettes.
Slaapplekken kosten in het westen 40 a 50 euro en een couchette 15-20 euro.
Voor mezelf kies ik daarom voor een couchette.
Slaaprijtuig Praag-Wenen kost echter iets van 15 euro voor T3 als je ter plekke boekt.
Citeer:
Ik heb ondertussen nog een paar topics gelezen en het is blijkbaar wel nog aan te raden om te reserveren indien je traject al bijna volledig vastligt..

Zou het mogelijk zijn om even kort te zeggen welke treinen we het best zouden reserveren?

8-9 juli, nachttrein Praag - Wenen
10 juli, Wenen - Boedapest (7u05-10u19)
13 juli, Boedapest - Sarajevo (9u45-21u09)
14 juli, Sarajevo - Dubrovnik (dit is wel een bus, dus ik veronderstel dat die niet te reserveren valt :)) (13u40-16u40)
20 juli, Rijeka - Ljubljana (12u57-15u42)
22 juli, Ljubljana - Bled Jezero (9u45-11u29)
24 juli, Bled Jezero - Venetië
25 juli, Venetië - Treviso
Praag-Wenen zou ik ter plekke doen, is goedkoper. Wenen-Budpaest hoeft niet per se gereserveerd te wordne. Budapest-Sarajevo hoeft ook niet per se, alhoewel dat maar een heel kort treintje is is er in de regel genoeg plek. Die bus kun je niet reserveren. Rijeka-Ljubljana hoef je niet te reserveren en Ljubljana-Bled en Bled-Venetië ook niet. Venetië-Treviso is met een regionale trein, dus die hoeft ook niet gereserveerd te worden.
Citeer:
Mijn zus gaat vroeger weg en die zou van Ljubljana naar Trieste moeten gaan, heeft er al iemand ervaring met dit traject? Ook hier is wss de dienstregeling voor de zomer nog niet aangepast, want rond de 22e juli vindt de treinplanner het traject via Gorizia niet....
Plan gewoon met een datum voor 14 juni. Kan gewoon. Alternatief is een bus van het grensstation Sežana naar Trieste; die rijden op werkdagen zesmaal per dag, reistijd is 28 minuten. Als je langs Trieste moet is dat ideaal. Vanaf Trieste bereik je tevens makkelijk Venetië. Vertrektijden vanaf Sežana: 08:00, 09:30, 11:00, 16:30, 18:00, 19:30.

BerichtGeplaatst: 02 jun 2009, 17:05 
Sprinter

Oké, bedankt voor het snelle antwoord!
Ik ga dan wss alleen de verplicht te reserveren treinen reserveren, en mss die van boedapest nr sarajevo ook.
Die is wel een aantal keer overstappen geloof ik, moet iedere trein dan apart gereserveerd worden? En kan dat in Boedapest zelf?

Gr!

BerichtGeplaatst: 02 jun 2009, 17:28 
Trans-Siberië Express

Budapest-Sarajevo is rechtstreeks. Kun je hier reserveren of in Budapest zelf. Het treintje bestaat uit twee rijtuigen: een Hongaarse met voor de helft 1e klas en voor de helft 2e klas en een Bosnische met alleen 2e klas. Tot aan Pécs rijden deze rijtuigen mee met een Hongaarse Intercity, vanaf daar gaan alleen die twee rijtuigen door naar Sarajevo. Maar normaal gesproken is er plek zat. Als je 's ochtends op tijd op het station bent (Budapest is het beginstation) kun je gewoon instappen en lekker een vrij plekje zoeken. Mocht je nog honger hebben: tot aan Pécs rijdt ook nog een restauratierijtuig mee.

Bij overstapverbindingen moet overigens elke trein apart gereserveerd worden; je hebt immers in elke trein een eigen plaats. Je kunt niet één plaats reserveren in meerdere treinen. ;)

BerichtGeplaatst: 02 jun 2009, 18:27 
ICE

Zie ik het nou goed dat je een halve dag inplant voor Sarajevo :?:

Dat is naar mijn mening veel te kort, Sarajevo vind ik de meest interessante stad van de Balkan (voorzover ik tot nu toe kan oordelen, en ik heb daar al behoorlijk wat gezien...). Tenzij je er al eens bent geweest of een andere reden hebt om korter te blijven, zou ik minstens twee dagen inplannen!

BerichtGeplaatst: 02 jun 2009, 18:38 
Trans-Siberië Express

Hmm ja, dat is inderdaad te kort. Wat ze tussen Dubrovnik en Rijeka doet weet ik niet, maar Dubrovnik is niet zo groot. Ik zou zeker nog een dag extra in Sarajevo blijven, en een dag Dubrovnik schrappen (als je daar meer dan 2 dagen blijft).

BerichtGeplaatst: 02 jun 2009, 21:13 
Sprinter

We komen inderdaad savonds aan in Sarajevo en gaan de middag al door nr Dubrovnik. Uiteindelijk zijn we halve dag in Sarajevo en dag en een half in Dubrovnik.
Tussen Dubrovnik en Rijeka gaan we paar dagen nr Hvar. Daar zaten we eigenlijk wat vast met de boot, want die gaat pas om de 3 dagen, nl 16e juli (waardoor we ook niet echt een extra dag Sarajevo konden inplannen) en de 20e komen we dan aan in Rijeka.
Voor de geinteresseerden, deze bootreis valt zeer goed mee kwa prijs, nr Hvar hebben we een dek plaats voor ongeveer 15 euro pp en van Hvar naar Rijeka hebben we een kajuit, ik weet niet meer precies welke soort, voor 42 euro pp.

Wat ik me ook nog afvroeg, is het eigenlijk wel voordeling om een interrail pas van 239 euro te kopen ipv losse ticketjes? Heeft er iemand enig idee van de kostprijs van de treinritten zdr interrail?

Gr!

BerichtGeplaatst: 02 jun 2009, 21:31 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Wat ik me ook nog afvroeg, is het eigenlijk wel voordeling om een interrail pas van 239 euro te kopen ipv losse ticketjes? Heeft er iemand enig idee van de kostprijs van de treinritten zdr interrail?
Gezien de landen waarin je reist denk ik eigenlijk van wel. De meeste prijzen kun je vinden op http://www.jizdenka.cz, dan klikken op het Britse vlaggetje en dan klikken op 'International Tariff Calculator'.

Voor Wenen-Budapest kun je online bij de Oostenrijkse spoorwegen vanaf € 19,00 enkeltjes (SparSchiene) kopen (link). Mocht het er niet zijn voor de trein die je wil, probeer dan een trein eerder of later. Dit kan in alle treinen: de comfortabele RailJet's, maar ook in de EC's, EN's en de D-trein.

Voor 10 juli zijn ern nog genoeg vrije plaatsen voor 19 euro, onder andere in de trein van 07:05 die bij jouw in de planning staat (nog 4 plaatsen), maar ook in de treinen van 08:25, 09:50, 11:50, 15:50, 18:50 en 19:50. Normaal tarief daar is € 34,20.

BerichtGeplaatst: 02 jun 2009, 21:41 
Sprinter

Citeer:
Voor 10 juli zijn ern nog genoeg vrije plaatsen voor 19 euro, onder andere in de trein van 07:05 die bij jouw in de planning staat (nog 4 plaatsen), maar ook in de treinen van 08:25, 09:50, 11:50, 15:50, 18:50 en 19:50. Normaal tarief daar is € 34,20.
Bedoel je dat er maar 4 kaartjes meer zijn voor dit tarief of op dit traject (ook vr interrailers dus)
Maar ik denk toch dat we interrail gaan nemen, het is het gemakkelijkste:)

Bedankt vr al de antwoorden!

X
Eline

BerichtGeplaatst: 02 jun 2009, 21:43 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Bedoel je dat er maar 4 kaartjes meer zijn voor dit tarief of op dit traject (ook vr interrailers dus)
Nee, nog vier kaartjes tegen dit goedkope tarief (zonder InterRail). Met InterRail kun je altijd mee.
Citeer:
Maar ik denk toch dat we interrail gaan nemen, het is het gemakkelijkste:)
Mja, ik weet niet hoeveel het precies zal schelen.

BerichtGeplaatst: 02 jun 2009, 21:48 
Sprinter

Citeer:
Mja, ik weet niet hoeveel het precies zal schelen.
Ohja, het zal daar wel niet op komen! :)
Gr

BerichtGeplaatst: 02 jun 2009, 21:50 
Trans-Siberië Express

Het zal niet enorm veel uitmaken, en een InterRail Pass is natuurlijk wel praktisch.

BerichtGeplaatst: 02 jun 2009, 22:25 
ICE

Citeer:
We komen inderdaad savonds aan in Sarajevo en gaan de middag al door nr Dubrovnik. Uiteindelijk zijn we halve dag in Sarajevo en dag en een half in Dubrovnik.
Tussen Dubrovnik en Rijeka gaan we paar dagen nr Hvar. Daar zaten we eigenlijk wat vast met de boot, want die gaat pas om de 3 dagen, nl 16e juli (waardoor we ook niet echt een extra dag Sarajevo konden inplannen) en de 20e komen we dan aan in Rijeka.
Als je deze bootreis nog niet hebt geboekt, kun je ook overwegen om met de bus naar Split te gaan en vanuit daar een ferry te nemen. Er zijn meerdere ferries per dag, zowel naar Hvar stad (alleen voetgangers) als naar Stari Grad (ook auto's). Dat zorgt voor wat meer flexibiliteit.

Als je de boot wel al hebt geboekt, kun je ervoor kiezen om een nacht extra in Sarajevo te blijven en de volgende dag naar Dubrovnik te gaan. Voor Dubrovnik is een dag meer dan genoeg, bovendien word je gek van de hordes toeristen...

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+01:00