Citeer:
Dat is inderdaad wel een goeie tip, we vertrekken dan al om 21u40 ipv 0u42. Moeten er dan 2 dagen reistijd voor gerekend worden? En wat is het beste, couchette of slaaprijtuig?
Die van 21:40 heeft enkel een slaaprijtuig.
Citeer:
Gaat er voor deze trein nog voldoende plaats zijn als we die 2-3 dagen op voorhand reserveren in Tjechië?
Ja, dat zou geen probleem moeten zijn.
Citeer:
En heb je enig idee wnr de dienstregeling wel gaat aangepast zijn voor de zomer?
De dienstregeling wijzigt 14 juni, maar veel gaat er niet veranderen. Vermoedelijk beschikken de reisplanners binnen korte tijd over de volledige nieuwe dienstregeling.
Citeer:
Slaapplaatsen zijn over het algemeen veel duurder dan couchettes.
Slaapplekken kosten in het westen 40 a 50 euro en een couchette 15-20 euro.
Voor mezelf kies ik daarom voor een couchette.
Slaaprijtuig Praag-Wenen kost echter iets van 15 euro voor T3 als je ter plekke boekt.
Citeer:
Ik heb ondertussen nog een paar topics gelezen en het is blijkbaar wel nog aan te raden om te reserveren indien je traject al bijna volledig vastligt..
Zou het mogelijk zijn om even kort te zeggen welke treinen we het best zouden reserveren?
8-9 juli, nachttrein Praag - Wenen
10 juli, Wenen - Boedapest (7u05-10u19)
13 juli, Boedapest - Sarajevo (9u45-21u09)
14 juli, Sarajevo - Dubrovnik (dit is wel een bus, dus ik veronderstel dat die niet te reserveren valt

) (13u40-16u40)
20 juli, Rijeka - Ljubljana (12u57-15u42)
22 juli, Ljubljana - Bled Jezero (9u45-11u29)
24 juli, Bled Jezero - Venetië
25 juli, Venetië - Treviso
Praag-Wenen zou ik ter plekke doen, is goedkoper. Wenen-Budpaest hoeft niet per se gereserveerd te wordne. Budapest-Sarajevo hoeft ook niet per se, alhoewel dat maar een heel kort treintje is is er in de regel genoeg plek. Die bus kun je niet reserveren. Rijeka-Ljubljana hoef je niet te reserveren en Ljubljana-Bled en Bled-Venetië ook niet. Venetië-Treviso is met een regionale trein, dus die hoeft ook niet gereserveerd te worden.
Citeer:
Mijn zus gaat vroeger weg en die zou van Ljubljana naar Trieste moeten gaan, heeft er al iemand ervaring met dit traject? Ook hier is wss de dienstregeling voor de zomer nog niet aangepast, want rond de 22e juli vindt de treinplanner het traject via Gorizia niet....
Plan gewoon met een datum voor 14 juni. Kan gewoon. Alternatief is een bus van het grensstation Sežana naar Trieste; die rijden op werkdagen zesmaal per dag, reistijd is 28 minuten. Als je langs Trieste moet is dat ideaal. Vanaf Trieste bereik je tevens makkelijk Venetië. Vertrektijden vanaf Sežana: 08:00, 09:30, 11:00, 16:30, 18:00, 19:30.