World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 23 apr 2021, 11:35

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Interrailen zomer 2009
BerichtGeplaatst: 21 jun 2009, 20:57 
Sprinter

Hoi! Ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb jullie hulp nodig :) Deze zomer (eind juli/augustus) ben ik van plan om samen met een vriendin één maand gaan interrailen door Europa! Wij gaan voor het eerst..
Nu weten we niet zo goed wat voor route het beste is, al hebben we wel een globale route in ons hoofd (ook ivm het opzoeken van vrienden) maar het sleutelwoord van deze reis is 'budget' ook al beseffen we dat niet alles budget kan zijn ;)
Alle tips zijn welkom!

Nederland - Barcelona (We willen graag naar Calella om vrienden op te zoeken)
Barcelona - Rome (Ik begreep dat dit per boot kon, heeft iemand hier ervaring mee? Tips, kosten etc.?)
Rome - ? (een leuke stad in Italië)
? (per boot?) - Split (of ergens anders aan de kust van Kroatië)
Split - Thessaloniki
Thessaloniki - Athene
Athene - Kreta (Chersonissos, ook hier om vrienden op te zoeken)
Kreta - Istanbul
Istanbul - Budapest
Budapest - Krakow
Krakow - Berlijn
Berlijn - Nederland

Ja ik weet het, heel erg globaal nog! Dus nogmaals extra stops, tips, etc. alles is welkom!! Ook misschien leuke evenementen die we onderweg tegenkomen? Is hier een site voor?
We willen een combinatie doen van couchsurfen/goedkope hostels (misschien kamperen) en bij vrienden logeren.

Bedankt voor jullie hulp!

Berichtonderwerp: Re: Interrailen zomer 2009
BerichtGeplaatst: 21 jun 2009, 21:39 
Maglev

De volgorde vind ik wat onlogisch.
De boot tussen Italie (Bari) en Kreta/ Griekenland zit bij interrail ingrepen (je moet echter nog wel haven en brandstoftoeslag betalen). Die boot zou ik nemen.
Kreta ligt mooi op de route tussen Italie en Griekenland en niet op de route van Split naar Istanbul.

Hte lijkt mij daarom logischer om eerst naar Italie te gaan, dan Kreta, dan Griekenland, dan Turkijke, en dat je dan Split aandoet op de terugweg vanuit Turkije.

BerichtGeplaatst: 21 jun 2009, 21:50 
Intercity

Land: Nederland
Citeer:
Ook misschien leuke evenementen die we onderweg tegenkomen?
Ik weet niet hoe lang jullie per plaats willen zijn, maar 12 - 16 augustus is er Sziget in Budapest.
Er spelen wel goede namen daar: oa Snow Patrol, The Ting Tings, Bloc Party, Pendulum, The Prodigy, Editors, Placebo, De Staat, Armin van Buuren en meer.

Een dagkaart kost € 40,- (als je het voor 1 juli van de site koopt, anders € 42,-).
Voor de 5 dagen: € 150,- (als je het voor 1 juli van de site koopt, anders € 156,-).
Een 5dagenkaart incl 5daags campingplaats: € 180,- (voor 1 juli vd site, anders € 188,-).

Laatst gewijzigd door oculomotorius op 22 jun 2009, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 22 jun 2009, 12:15 
Sprinter

Hoi! Oké, leuk dat festival! Ga ik zeker even met m'n reispartner overleggen :D
En bedankt voor de volgorde tip!

Verder zijn nog steeds alle tips welkom, zit nog veel te veel te twijfelen!

BerichtGeplaatst: 22 jun 2009, 12:50 
Thalys

Misschien dagtrip naar Pompei? Met 1 overstap in Napels ben je er. Reistijd rond de drie uur(zonder eurostar, met vanaf 2:10 maar zonde voor 33 minuten). Als je op tijd vertrekt kan je er toch eventjes zijn.

BerichtGeplaatst: 22 jun 2009, 13:33 
Intercity

Wat ook als dagtrip van Rome is Ostia.
Ostia (Antica) was in de oudheid de 'havenstad' van Rome, ontzettend veel opgravingen en gebouwen (ik vond het zelf spectaculairder dan Pompei en veel minder druk).
Daarnaast (een halte verder met het lokale treintje) is een heel mooi strand (Lido di Ostia).

De treinen naar Ostia vertrekken vanuit Rome Piramide.

Als dagtrip vanuit Krakow (of nog beter: op weg naar Berlijn) zou je Auschwitz aan kunnen doen.

BerichtGeplaatst: 22 jun 2009, 15:51 
Trans-Siberië Express

Citeer:
De boot tussen Italie (Bari) en Kreta/ Griekenland zit bij interrail ingrepen (je moet echter nog wel haven en brandstoftoeslag betalen). Die boot zou ik nemen.
Kreta ligt mooi op de route tussen Italie en Griekenland en niet op de route van Split naar Istanbul.
Euhm, de boot naar Kreta zit helemaal niet inbegrepen bij InterRail, wel de boot naar Corfu.
Citeer:
Hte lijkt mij daarom logischer om eerst naar Italie te gaan, dan Kreta, dan Griekenland, dan Turkijke, en dat je dan Split aandoet op de terugweg vanuit Turkije.
Eens, de route die er staat is niet echt logisch. Kreta is echter wel heel erg uit de route. Je zult van Italië eerst naar Griekenland moeten; vanaf Athene (Piraeus) is het dan nog ongeveer 12 uur varen. Om vanaf Kreta rechtstreeks naar Turkije te gaan: dat is onmogelijk. Je hebt twee opties: of je reist via Athene en Thessaloniki naar Istanbul, of je neemt de boot naar Rhodos en vanaf daar een boot naar Marmaris. Vanaf Marmaris reis je dan per bus verder (naar Istanbul of naar het dichtstbijzijnde treinstation). De tweede route is sneller, maar waarschijnlijk ook duurder. Voordeel van route 1 is dat je ook Thessaloniki mee kan nemen. Je wilt budget reizen; dus dat kan een reden zijn om voor route 1 te kiezen.

Vanaf Istanbul kun je dan naar Budapest reizen, dan naar Split en dan naar Krakow, hoewel Split hier wat uit de route ligt. Maar in een maand is veel mogelijk. Goed plannen, zou ik zeggen, want het is niet een standaard route die je wil nemen. Eventueel kun je er ook aan denken om vanuit Istanbul eerst naar Split te reizen en onderweg bijvoorbeeld Belgrado en/of Sarajevo aan te doen. Voor de route via Belgrado heb je echter wel een paspoort nodig; heb je alleen een identiteitskaart dan kun je niet via Servië (en Macedonië) reizen. In dat geval kun je denken aan Veliko Tarnovo, Bukarest, Brasov, Sighisoara of Timisoara als eventuele tussenstops tussen Istanbul en Budapest.

Op de boot van Barcelona naar Rome krijg je korting; echter, in de zomermaanden is dit nog steeds vrij duur. Als je budget wilt reizen zou ik overdag van Barcelona naar Genua reizen en vanaf daar de nachttrein naar Rome nemen. Dat is verreweg de goedkoopste optie.
Citeer:
Wat ook als dagtrip van Rome is Ostia.
Ostia (Antica) was in de oudheid de 'havenstad' van Rome, ontzettend veel opgravingen en gebouwen (ik vond het zelf spectaculairder dan Pompei en veel minder druk).
Daarnaast (een halte verder met het lokale treintje) is een heel mooi strand (Lido di Ostia).

De treinen naar Ostia vertrekken vanuit Rome Piramide.
Ostia is inderdaad leuk. De treintjes naar Ostia (InterRail niet geldig) vertrekken echter vanaf Roma Porta San Paolo, wat naast het metrostation Piramide ligt (en bij treinstation Roma Ostiense).

BerichtGeplaatst: 22 jun 2009, 16:19 
Sprinter

Oke, superbedankt voor jullie tips allemaal weer!
Ik begrijp nu dat het indd erg onlogisch is mijn route.. maargoed ik sta open voor veranderingen!
Kom er zelf niet echt uit!

Wat voor route zouden jullie mij aanraden, in iedergeval Kreta en Istanbul inbegrepen en terug via Berlijn? (met het oogpunt budget? ;))?

Bedankt weer!!!!

BerichtGeplaatst: 22 jun 2009, 22:11 
Maglev

Citeer:
Citeer:
Euhm, de boot naar Kreta zit helemaal niet inbegrepen bij InterRail, wel de boot naar Corfu.

Oeps, heb die twee inderdaad door elkaar gehaald. Maar gelukkig is Andries er.

BerichtGeplaatst: 22 jun 2009, 22:24 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Oeps, heb die twee inderdaad door elkaar gehaald. Maar gelukkig is Andries er.
Ook ik maak wel eens fouten hoor. :wink:

BerichtGeplaatst: 23 jun 2009, 08:26 
Thalys

Die komen we anders een stuk minder tegen!

BerichtGeplaatst: 23 jun 2009, 08:31 
Trans-Siberië Express

De site van Interrail zegt dit:

Superfast Ferries
30% korting op de route Piraeus - Heraklion (Kreta), op voorwaarde dat u gebruik hebt gemaakt (of een reservering hebt gemaakt) van Superfast Ferries of Blue Star Ferries voor een oversteek van de Adriatische Zee.

Als je vanaf Italië met de boot naar Griekenland gaat (of een reservering hebt van Griekenland naar Italië) krijg je volgens de Interrailwebsite dus wel degelijk korting op de boot naar Kreta.

Nog een mogelijkheid:

Minoan lines domestic routes

20% op de officiële prijzen voor alle InterRail Pass houders op voorlegging van de InterRail Pass vóór uitgifte van het ticket en inscheping op de routes:

Patras - Korfoe - Patras
Piraeus – Heraklion - Piraeus

BerichtGeplaatst: 23 jun 2009, 13:57 
Trans-Siberië Express

Klopt, maar alleen bij die maatschappijen. Gelukkig zijn de prijzen van Griekse boten vrij laag; de overheid houdt de prijzen kunstmatig laag en welke maatschappij je neemt maakt niet zo veel uit, ze zijn allemaal ongeveer even duur.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00