Citeer:
De volgorde vind ik wat onlogisch.
De boot tussen Italie (Bari) en Kreta/ Griekenland zit bij interrail ingrepen (je moet echter nog wel haven en brandstoftoeslag betalen). Die boot zou ik nemen.
Kreta ligt mooi op de route tussen Italie en Griekenland en niet op de route van Split naar Istanbul.
Euhm, de boot naar Kreta zit helemaal niet inbegrepen bij InterRail, wel de boot naar Corfu.
Citeer:
Hte lijkt mij daarom logischer om eerst naar Italie te gaan, dan Kreta, dan Griekenland, dan Turkijke, en dat je dan Split aandoet op de terugweg vanuit Turkije.
Eens, de route die er staat is niet echt logisch. Kreta is echter wel heel erg uit de route. Je zult van Italië eerst naar Griekenland moeten; vanaf Athene (Piraeus) is het dan nog ongeveer 12 uur varen. Om vanaf Kreta rechtstreeks naar Turkije te gaan: dat is onmogelijk. Je hebt twee opties: of je reist via Athene en Thessaloniki naar Istanbul, of je neemt de boot naar Rhodos en vanaf daar een boot naar Marmaris. Vanaf Marmaris reis je dan per bus verder (naar Istanbul of naar het dichtstbijzijnde treinstation). De tweede route is sneller, maar waarschijnlijk ook duurder. Voordeel van route 1 is dat je ook Thessaloniki mee kan nemen. Je wilt budget reizen; dus dat kan een reden zijn om voor route 1 te kiezen.
Vanaf Istanbul kun je dan naar Budapest reizen, dan naar Split en dan naar Krakow, hoewel Split hier wat uit de route ligt. Maar in een maand is veel mogelijk. Goed plannen, zou ik zeggen, want het is niet een standaard route die je wil nemen. Eventueel kun je er ook aan denken om vanuit Istanbul eerst naar Split te reizen en onderweg bijvoorbeeld Belgrado en/of Sarajevo aan te doen. Voor de route via Belgrado heb je echter wel een paspoort nodig; heb je alleen een identiteitskaart dan kun je niet via Servië (en Macedonië) reizen. In dat geval kun je denken aan Veliko Tarnovo, Bukarest, Brasov, Sighisoara of Timisoara als eventuele tussenstops tussen Istanbul en Budapest.
Op de boot van Barcelona naar Rome krijg je korting; echter, in de zomermaanden is dit nog steeds vrij duur. Als je budget wilt reizen zou ik overdag van Barcelona naar Genua reizen en vanaf daar de nachttrein naar Rome nemen. Dat is verreweg de goedkoopste optie.
Citeer:
Wat ook als dagtrip van Rome is Ostia.
Ostia (Antica) was in de oudheid de 'havenstad' van Rome, ontzettend veel opgravingen en gebouwen (ik vond het zelf spectaculairder dan Pompei en veel minder druk).
Daarnaast (een halte verder met het lokale treintje) is een heel mooi strand (Lido di Ostia).
De treinen naar Ostia vertrekken vanuit Rome Piramide.
Ostia is inderdaad leuk. De treintjes naar Ostia (InterRail niet geldig) vertrekken echter vanaf Roma Porta San Paolo, wat naast het metrostation Piramide ligt (en bij treinstation Roma Ostiense).