Citeer:
Hallo!
Deze zomer wil ik ook eens met InterRail op vakantie. In ieder geval naar Hongarije, en verder lijkt het me leuk om dan door te reizen naar Istanbul.
Nou zit ik alleen een beetje te puzzelen met de terugreis, want die wil ik toch wel zo veel mogelijk van te voren reserveren.
In ieder geval duurt dat veel te lang om in één keer te doen, lijkt me. Dus nou had ik het volgende idee:
Vertrek uit Istanbul op zaterdagavond, 22:00 met trein D81032 / D490
Aankomst in Belgrado op zondagavond, 19:18
Die trein kun je niet van tevoren reserveren.
Citeer:
Dagje in Belgrado
Vertrek uit Belgrado op maandagavond, 21:20 met trein D340 / D346
Aankomst in Wenen op dinsdagochtend, 08:59
Vertrek uit Wenen op dinsdagochtend, 10:40 met de ICE
Aankomst in Amsterdam dinsdagavond rond 22:00
Mijn vraag is nu als volgt:
Komt de nachttrein D340/D346 op tijd aan in Wenen?
Ja, maar de vraag is of je de verbinding vanuit Istanbul haalt.
Citeer:
Ik zie namelijk dat in ieder geval een gedeelte van deze trein uit Sofia komt en meerijdt met de trein uit Istanbul. Maar die is heel vaak vertraagd, lees ik. Zorgt dat ervoor dat de nachttrein naar Wenen als geheel ook gauw vertraagd wordt?
Nee, bij een te ernstige vertraging wacht de trein naar Wenen namelijk niet op het rijtuig naar Sofia!
Citeer:
De andere kant op kan er ook vertraging optreden bij de aankomst van 19:18 in Belgrado, waar de trein vaak te laat is. Als je in één keer terugreist naar Nederland kun je op deze dagen beter al vanaf Sofia intrek nemen in het Bulgaarse slaaprijtuig Sofia-Wenen. Is de trein nou echt uren te laat in Belgrado, dan blijft dit slaaprijtuig in Belgrado staan (en heb je in ieder geval onderdak) en rijdt de trein de volgende ochtend mee tot Budapest (aansluiting naar Wenen).
En daarbij: het rijtuig vanaf Sofia is wel te reserveren, maar slechts op één manier: je moet een plek in het slaaprijtuig in trein 490 reserveren van Sofia naar Budapest. Elektronisch reserveren tot aan Wenen lukt niet vanaf Nederland, maar mocht het rijtuig de aansluiting in Belgrado halen, overleg dan even met de slaaprijtuigbegeleider (naar Wenen is officieel wat duurder dan naar Budapest).
De route via Roemenië duurt langer, maar is minder vertragingsgevoelig en is volledig te reserveren vanuit Nederland.