Citeer:
Als je naar Istanbul wilt, en zowel op de heen- als op de terugweg onderweg een aantal plaatsen wilt zien dan moet je daar eigenlijk wel een hele maand voor uittrekken, en dus ook een InterRail-ticket voor een maand kopen. Binnen 22 dagen red je het namelijk niet.
Mwa, mwa, er zijn er genoeg die het binnen 22 dagen doen. Alleen kun je dan wat minder zien dan in een maand, maar met de steden die zij nu op het programma heeft staan kun je het met een beetje planning in 22 dagen doen. Dat kun je zeker wel redden. Istanbul ligt nou niet aan het andere eind van de wereld.
Citeer:
Hallo,
Ik ben een beetje aan het rondkijken voor de reis die ik volgend jaar zomer wil maken, dit maal in Europa omdat ik het altijd zo makkelijk heb overgeslagen op de een of andere manier!
Nu wilde ik graag met een vriendin via Milaan naar Rome (2 dagen omdat ik er al eens ben geweest) - Napels (1 dag, uberhaupt bezoeken?) - Bari (misschien 1 dag?) - Patras (1 dag?) - Athene (2 dagen) - Thessaloniki (1 of 2 dagen?) - Istanbul (3 dagen).
Milaan is ook niet zo interessant, ik weet niet of je dat wilt bezoeken. Tenzij je van shoppen houdt, maar qua bezienswaardigheden heb je het al gauw gezien. Je kunt ook vanaf Rome gelijk door naar Bari en dan direct naar Griekenland. Bari en Patras kun je sowieso overslaan, daar is niet bijster veel interessants te zien. Thessaloniki is een leuke en relaxte stad, maar twee dagen is wel het maximum.
Citeer:
En dan komt de terugweg....
Nu zou ik het Oostblokgebied ook nog eens wat beter willen leren kennen, misschien vanaf Istanbul terug via Sofia naar Ljubjana (iemand hiermee ervaring, de moeite waard?) en dan naar Boedapest (2 dagen, of is Praag leuker?) Praag (2 dagen) en tenslotte via Berlijn (2 dagen) naar Amsterdam!
Ik zou de volgorde anders aanpakken. Ik zou van Sofia eerst naar Budapest gaan, dan naar Ljubljana en dan naar Praag en Berlijn. Je kunt ook overwegen om Berlijn voor later te bewaren; het is namelijk een prima bestemming voor een weekendje weg en ik zou die InterRail-dagen liever gebruiken voor een bestemming waar ik niet zo gauw weer zou komen. Zelf zou ik tussen Sofia en Budapest in ieder geval Belgrado inplannen. En Bosnië-Herzegovina (Sarajevo, Mostar) is ook een heel goede optie en cultureel enorm interessant. Beide wat afwisselender dan Ljubljana, Budapest en Praag wat qua stijl toch allemaal wel iets op elkaar lijkt.
Citeer:
Zouden jullie mij aub kunnen vertellen of deze trip goed te doen zou zijn (welke globalpass zou ik moeten nemen?) of het complete waanzin is?
Kan prima met een Pass van 22 dagen of 1 maand aaneengesloten.
Citeer:
En dan zijn er nog talloze andere opties, denk bijvoorbeeld aan:
Roemenië: Brasov, Sibiu, Sighisoara, Vama Veche
Macedonië: Ohrid
Montenegro: Cetinje, Kotor, Budva
Bosnië: Sarajevo, Mostar
Kroatië: Dubrovnik, Split, Zagreb, ...
Cetinje is wel heel klein, meer iets voor een dagtripje naar het schijnt. Kotor idem dito, want het ligt aan een baai waar het zwemwater een stuk minder is (Budva is dan als uitgangspunt wel okee). Over Split zijn de meningen ook verdeeld. Je kunt voor Kroatië ook nog aan Istrië denken (Opatija, Porec, Pula, Rovinj). Zagreb vond ik zelf niet zo bijster bijzonder.
Citeer:
Wat de plaatsen in Oost-Europa betreft: niet in elk land is de hoofdstad het leukst. Over Sofia, Boekarest en Podgorica heb ik weinig positiefs gehoord - in deze landen zijn leukere plaatsen te vinden.
Pogorica schijnt inderdaad echt niks te zijn. Over Sofia en Bukarest verschillen de meningen nogal. Het zijn in ieder geval geen prachtsteden, maar niet iedereen is er negatief over. Over Bratislava zijn de meeste mensen ook niet jubelend: is vooral interessant als een dagtripje.