World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 27 feb 2021, 16:10

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 12 aug 2009, 18:46 
Stoptrein

Hallo,

Ik ben een beetje aan het rondkijken voor de reis die ik volgend jaar zomer wil maken, dit maal in Europa omdat ik het altijd zo makkelijk heb overgeslagen op de een of andere manier! :roll:

Nu wilde ik graag met een vriendin via Milaan naar Rome (2 dagen omdat ik er al eens ben geweest) - Napels (1 dag, uberhaupt bezoeken?) - Bari (misschien 1 dag?) - Patras (1 dag?) - Athene (2 dagen) - Thessaloniki (1 of 2 dagen?) - Istanbul (3 dagen).

En dan komt de terugweg.... :shock:

Nu zou ik het Oostblokgebied ook nog eens wat beter willen leren kennen, misschien vanaf Istanbul terug via Sofia naar Ljubjana (iemand hiermee ervaring, de moeite waard?) en dan naar Boedapest (2 dagen, of is Praag leuker?) Praag (2 dagen) en tenslotte via Berlijn (2 dagen) naar Amsterdam!

Zouden jullie mij aub kunnen vertellen of deze trip goed te doen zou zijn (welke globalpass zou ik moeten nemen?) of het complete waanzin is? Ik heb het nog nooit eerder gedaan, en ben ook nog nooit in al die steden geweest dus weet ook niet echt of het wel een goede trip is qua schoonheid / bruizendheid van steden? Echt alle tips zou ik op prijs stellen! :D

Groetjes,
Anouk.

BerichtGeplaatst: 12 aug 2009, 19:45 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Als je naar Istanbul wilt, en zowel op de heen- als op de terugweg onderweg een aantal plaatsen wilt zien dan moet je daar eigenlijk wel een hele maand voor uittrekken, en dus ook een InterRail-ticket voor een maand kopen. Binnen 22 dagen red je het namelijk niet.

Wat de plaatsen in Oost-Europa betreft: niet in elk land is de hoofdstad het leukst. Over Sofia, Boekarest en Podgorica heb ik weinig positiefs gehoord - in deze landen zijn leukere plaatsen te vinden.

Een paar hints van plaatsen waar ik ben geweest, op de weg tussen Boedapest en Istanboel:

Veliko Tarnovo - Eeuwen terug de hoofdstad van Bulgarije. Prachtig gelegen op heuvels tussen een meanderende rivier. Op een van de heuvels ligt de oude vesting waar bijna elke avond een prachtige lichtshow te zien is.
Plovdiv - Meer dan 6000 jaar oude stad, eveneens in Bulgarije, met als hoogtepunt het Romeinse amfitheater dat nog steeds wordt gebruikt.
Varna - Voor een beetje pauze tussen alle cultuur door, lekker een dagje op het strand aan de Zwarte Zee liggen.
Belgrado - Geen mooie stad, maar wel een erg levendige. Tot over de landsgrenzen bekend vanwege het uitgaansleven.

En dan zijn er nog talloze andere opties, denk bijvoorbeeld aan:
Roemenië: Brasov, Sibiu, Sighisoara, Vama Veche
Macedonië: Ohrid
Montenegro: Cetinje, Kotor, Budva
Bosnië: Sarajevo, Mostar
Kroatië: Dubrovnik, Split, Zagreb, ...

BerichtGeplaatst: 12 aug 2009, 20:24 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Als je naar Istanbul wilt, en zowel op de heen- als op de terugweg onderweg een aantal plaatsen wilt zien dan moet je daar eigenlijk wel een hele maand voor uittrekken, en dus ook een InterRail-ticket voor een maand kopen. Binnen 22 dagen red je het namelijk niet.
Mwa, mwa, er zijn er genoeg die het binnen 22 dagen doen. Alleen kun je dan wat minder zien dan in een maand, maar met de steden die zij nu op het programma heeft staan kun je het met een beetje planning in 22 dagen doen. Dat kun je zeker wel redden. Istanbul ligt nou niet aan het andere eind van de wereld.
Citeer:
Hallo,

Ik ben een beetje aan het rondkijken voor de reis die ik volgend jaar zomer wil maken, dit maal in Europa omdat ik het altijd zo makkelijk heb overgeslagen op de een of andere manier! :roll:

Nu wilde ik graag met een vriendin via Milaan naar Rome (2 dagen omdat ik er al eens ben geweest) - Napels (1 dag, uberhaupt bezoeken?) - Bari (misschien 1 dag?) - Patras (1 dag?) - Athene (2 dagen) - Thessaloniki (1 of 2 dagen?) - Istanbul (3 dagen).
Milaan is ook niet zo interessant, ik weet niet of je dat wilt bezoeken. Tenzij je van shoppen houdt, maar qua bezienswaardigheden heb je het al gauw gezien. Je kunt ook vanaf Rome gelijk door naar Bari en dan direct naar Griekenland. Bari en Patras kun je sowieso overslaan, daar is niet bijster veel interessants te zien. Thessaloniki is een leuke en relaxte stad, maar twee dagen is wel het maximum.
Citeer:
En dan komt de terugweg.... :shock:

Nu zou ik het Oostblokgebied ook nog eens wat beter willen leren kennen, misschien vanaf Istanbul terug via Sofia naar Ljubjana (iemand hiermee ervaring, de moeite waard?) en dan naar Boedapest (2 dagen, of is Praag leuker?) Praag (2 dagen) en tenslotte via Berlijn (2 dagen) naar Amsterdam!
Ik zou de volgorde anders aanpakken. Ik zou van Sofia eerst naar Budapest gaan, dan naar Ljubljana en dan naar Praag en Berlijn. Je kunt ook overwegen om Berlijn voor later te bewaren; het is namelijk een prima bestemming voor een weekendje weg en ik zou die InterRail-dagen liever gebruiken voor een bestemming waar ik niet zo gauw weer zou komen. Zelf zou ik tussen Sofia en Budapest in ieder geval Belgrado inplannen. En Bosnië-Herzegovina (Sarajevo, Mostar) is ook een heel goede optie en cultureel enorm interessant. Beide wat afwisselender dan Ljubljana, Budapest en Praag wat qua stijl toch allemaal wel iets op elkaar lijkt.
Citeer:
Zouden jullie mij aub kunnen vertellen of deze trip goed te doen zou zijn (welke globalpass zou ik moeten nemen?) of het complete waanzin is?
Kan prima met een Pass van 22 dagen of 1 maand aaneengesloten.
Citeer:
En dan zijn er nog talloze andere opties, denk bijvoorbeeld aan:
Roemenië: Brasov, Sibiu, Sighisoara, Vama Veche
Macedonië: Ohrid
Montenegro: Cetinje, Kotor, Budva
Bosnië: Sarajevo, Mostar
Kroatië: Dubrovnik, Split, Zagreb, ...
Cetinje is wel heel klein, meer iets voor een dagtripje naar het schijnt. Kotor idem dito, want het ligt aan een baai waar het zwemwater een stuk minder is (Budva is dan als uitgangspunt wel okee). Over Split zijn de meningen ook verdeeld. Je kunt voor Kroatië ook nog aan Istrië denken (Opatija, Porec, Pula, Rovinj). Zagreb vond ik zelf niet zo bijster bijzonder.
Citeer:
Wat de plaatsen in Oost-Europa betreft: niet in elk land is de hoofdstad het leukst. Over Sofia, Boekarest en Podgorica heb ik weinig positiefs gehoord - in deze landen zijn leukere plaatsen te vinden.
Pogorica schijnt inderdaad echt niks te zijn. Over Sofia en Bukarest verschillen de meningen nogal. Het zijn in ieder geval geen prachtsteden, maar niet iedereen is er negatief over. Over Bratislava zijn de meeste mensen ook niet jubelend: is vooral interessant als een dagtripje.

BerichtGeplaatst: 12 aug 2009, 20:37 
Sneltrein

ik ben net terug van een treinreis en we zijn ook in boedapest en praag geweest! ik vind praag echt tien keer mooier dan boedapest! wij waren bijna overal 2 nachten en soms wat nachttreinen tussen en vaak de hele dag op stap. Ik kan je vertellen het is pittig dus ik geef je als tip mee gun je zelf ook wat rust door een dag wat rustiger aan te doen en plan dat ook in anders hou je de reis niet vol!

Als je nog info wil over praag ik kan het je zo geven

BerichtGeplaatst: 12 aug 2009, 20:44 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
Mwa, mwa, er zijn er genoeg die het binnen 22 dagen doen. Alleen kun je dan wat minder zien dan in een maand, maar met de steden die zij nu op het programma heeft staan kun je het met een beetje planning in 22 dagen doen. Dat kun je zeker wel redden. Istanbul ligt nou niet aan het andere eind van de wereld.
Natuurlijk kun je binnen 22 dagen naar Istanbul en terug, dat heb ik zelf ook gedaan.

Maar als je op de heenweg al allerlei steden in Italië en Griekenland bezoekt, dan vrees ik dat er op de terugweg maar weinig tijd overblijft om op de Balkan en in Oost-Europa echt iets te zien. Je komt dan eerder in dezelfde situatie terecht als ik - linea recta van Istanboel naar huis, met alleen tijd voor een korte tussenstop in Belgrado.

Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe lang je overal wilt blijven. Ik was overal toch wel zo'n 2-4 dagen. Maar als je overal maar kort wil blijven en het geen probleem vindt om bijna elke dag in de trein te zitten, dan kun je natuurlijk meer plaatsen in minder tijd bezoeken. ;)

BerichtGeplaatst: 12 aug 2009, 20:49 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Maar als je op de heenweg al allerlei steden in Italië en Griekenland bezoekt, dan vrees ik dat er op de terugweg maar weinig tijd overblijft om op de Balkan en in Oost-Europa echt iets te zien. Je komt dan eerder in dezelfde situatie terecht als ik - linea recta van Istanboel naar huis, met alleen tijd voor een korte tussenstop in Belgrado.
Ik krijg de indruk dat de topicstarter vooral even kort in Rome wil blijven (twee dagen omdat ze de stad al kent) en Athene en Thessaloniki wil zien. Dus ook op de terugweg is er zeker nog wel tijd.
Citeer:
Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe lang je overal wilt blijven. Ik was overal toch wel zo'n 2-4 dagen. Maar als je overal maar kort wil blijven en het geen probleem vindt om bijna elke dag in de trein te zitten, dan kun je natuurlijk meer plaatsen in minder tijd bezoeken. ;)
Een handige tip kan zijn om goed gebruik te maken van nachttreinen. Tussen bijvoorbeeld Budapest en Praag, of Wenen en Praag, gebruiken veel InterRailers een dagtrein, terwijl er ook een prima nachtverbinding is waar je veel tijd mee uitspaart! Met een goede planning is er ook veel mogelijk.

BerichtGeplaatst: 12 aug 2009, 21:04 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Ik krijg de indruk dat de topicstarter vooral even kort in Rome wil blijven (twee dagen omdat ze de stad al kent) en Athene en Thessaloniki wil zien. Dus ook op de terugweg is er zeker nog wel tijd.
Ik zou dan eerder ervoor kiezen om nog wat meer in Italië en Griekenland te gaan bekijken, in plaats van in veel landen bijna niks te zien. Maar goed, dat is slechts mijn persoonlijke mening, daar hoeft topicstarter (en jij) het niet mee eens te zijn. :)
Citeer:
Een handige tip kan zijn om goed gebruik te maken van nachttreinen. Tussen bijvoorbeeld Budapest en Praag, of Wenen en Praag, gebruiken veel InterRailers een dagtrein, terwijl er ook een prima nachtverbinding is waar je veel tijd mee uitspaart! Met een goede planning is er ook veel mogelijk.
Dat is een goede tip ja.

Houd alleen wel rekening met de aankomsttijd. Je slaapt in de nachttrein niet altijd even goed, dus als je om 5:30 aankomt op plaats bestemming is de kans aanwezig dat je helemaal kapot bent maar nog niet het hostel in kunt. ;)

BerichtGeplaatst: 12 aug 2009, 21:11 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Dat is een goede tip ja.

Houd alleen wel rekening met de aankomsttijd. Je slaapt in de nachttrein niet altijd even goed, dus als je om 5:30 aankomt op plaats bestemming is de kans aanwezig dat je helemaal kapot bent maar nog niet het hostel in kunt. ;)
Het verschilt per persoon, maar inderdaad, ik prefereer ook een aankomst na 06:00 en in ieder geval de tijd voor een fatsoenlijke nachtrust, tenzij het niet anders kan. Ik heb eenmaal Athene-Thessaloniki per nachttrein gedaan... vertrektijd 22:55, aankomsttijd 05:29. Lekker geslapen, prima zelfs, maar wel te kort. Effectief hooguit zes uur, en als je er al een vermoeiende dag op hebt zitten is dat te weinig. Juist bij zo'n intensieve vakantie is je rust ook belangrijk.

BerichtGeplaatst: 12 aug 2009, 21:20 
Stoptrein

Heel erg bedankt voor de reacties, hier schiet ik al iets mee op!
Ik zag geen reactie op Napels, neem aan dat het dus niet de moeite waard is? Bari en Patras wilde ik eigenlijk sowieso al laten zitten omdat het slechts plaatsjes zijn op doorreis.. Milaan ga ik ook niet heen, ook slechts omdat het op de route ligt! En wat betreft Berlijn, dat kan ik inderdaad achterwege laten.

Ik lees dus dat er op de weg terug vanuit Istanbul door Oost-Europa genoeg te zien is! nu wordt het alleen lastig om een keuze te maken, wil namelijk naast de niet al te toeristische maar toch interessante plekken misschien nog een strandje meepikken. Daarvoor nog wat tips en is het er nog steeds zo goedkoop? en eventueel nog wat plekken die ik Griekenland tegen zou komen die de moeite waard zijn?

Zo dit zijn de vragen die nu in me opkomen.. :oops:

Alvast bedankt!

BerichtGeplaatst: 12 aug 2009, 21:25 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Ik zag geen reactie op Napels, neem aan dat het dus niet de moeite waard is?
Mwa, ook een stad waar de meningen over vedeeld zijn, ik ken het zelf niet. Misschien interessant voor Pompeï en de Vesuvius.
Citeer:
Ik lees dus dat er op de weg terug vanuit Istanbul door Oost-Europa genoeg te zien is! nu wordt het alleen lastig om een keuze te maken, wil namelijk naast de niet al te toeristische maar toch interessante plekken misschien nog een strandje meepikken. Daarvoor nog wat tips en is het er nog steeds zo goedkoop? en eventueel nog wat plekken die ik Griekenland tegen zou komen die de moeite waard zijn?
In alle Oost-Europese landen is het nog steeds goedkoper, alhoewel het in de toeristische gebieden (de grote steden en de kuststreken) wel steeds duurder wordt. Aan de Kroatische kust van Istrië en in Praag zijn de prijzen op een vrijwel Nederlands niveau.

BerichtGeplaatst: 12 aug 2009, 21:37 
Stoptrein

Citeer:
Citeer:
Ik zag geen reactie op Napels, neem aan dat het dus niet de moeite waard is?
Mwa, ook een stad waar de meningen over vedeeld zijn, ik ken het zelf niet. Misschien interessant voor Pompeï en de Vesuvius.

Nu word ik toch wel erg nieuwschierig naar de steden die jij absoluut de moeite waard vind, met het oog de op route die ik zo ongeveer zou af willen leggen?! :idea: :)

BerichtGeplaatst: 12 aug 2009, 21:43 
Trans-Siberië Express

Rome, maar die heb je al in de planning staan en daar ben je al eens geweest. Athene, alhoewel daar minder te zien is dan in Rome. Thessaloniki: leuk als tussenstop, fijne sfeer. Istanbul natuurlijk, alhoewel ik er zelf nog niet ben geweest. Belgrado ook nu het nog niet zo westers is zoals bijna elke andere Oost-Europese hoofdstad (en het nachtleven moet fantastisch zijn). En Sarajevo is qua cultuur heel anders, en Bosnië-Herzegovina is een mooi en goedkoop land.

Ook andere plaatsen die al genoemd zijn, zoals Plovdiv, Veliko Tarnovo en Brasov zou ik overwegen.

BerichtGeplaatst: 12 aug 2009, 22:22 
Trans-Siberië Express

Land: België
zeker sarajevo :D
leukste stad die ik ken, zelfs leuker als rome :)

BerichtGeplaatst: 13 aug 2009, 20:28 
ICE

Citeer:
Ik zag geen reactie op Napels, neem aan dat het dus niet de moeite waard is? Bari en Patras wilde ik eigenlijk sowieso al laten zitten omdat het slechts plaatsjes zijn op doorreis.. Milaan ga ik ook niet heen, ook slechts omdat het op de route ligt! En wat betreft Berlijn, dat kan ik inderdaad achterwege laten.
Ik vond Napels best leuk voor een dagje... hele andere sfeer dan Rome en alles ten noorden van daar... ook Bari heeft genoeg bezienswaardigheden om je bezig te houden terwijl je op de boot wacht, zoals de kerk met het lichaam van sinterklaas (zeggen ze :wink: )... de meeste Italiaanse steden hebben wel een bepaalde sfeer, die je moet proeven (soms letterlijk, zoals in een koffiebar of ijssalon, ga mee in het ritme van de Italianen)

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00