World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 26 feb 2021, 22:12

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Interrailen zomer 2010 .
BerichtGeplaatst: 16 aug 2009, 11:22 
Sprinter

Ik ben nieuw hier, net terug van vakantie en alweer aan het kijken voor de volgende. Ik hoorde over interrailen en het trok me aandacht meteen aangezien je op deze manier erg veel steden kunt bezoeken in één keer.

Ik heb natuurlijk al wat plannetjes gemaakt en plekken die ik graag wil zin. Nu wil ik optijd beginnen met alles uit te zoeken. Ik wil namelijk wel een reis die vast staat, niet zoals vele die ter plekken bedenken wat ze willen.

Tot nu toe heb ik de volgende route in gedachte:

Amsterdam - Parijs
Parijs - madrid
Madrid - Lissabon :arrow: dagje porto & Vau Freguesia
Lissabon - Albufeira :arrow: dolfijnen
Albufeira - Sevilla :arrow: Tabernas woestijn, de Sierra Alhamilla of Karst de Sorbas
Sevilla - Cordoba
Cordoba - Malaga
Malaga - Granada
Granada - Almeria
Almeria - Valencia
Valencia - (Barcelona)
(Barcelona) - Nice :arrow: Monaco
Nice - Milaan
Milaan - Amsterdam

:arrow: dingen die daar te doen zijn.

Het lijkt me een super rondje, alleen Albufeira - Sevilla is een rot-eind. Dit kan oplopen tot 18 uur! Belachelijk voor dat kleine stukje.

Wat is jullie mening? Tips voor snelle/goedkope routes? Alle reactie's zijn welkom. Ik ga trouwens met mijn vriendin. Het wordt onze eerste vakantie samen en we zijn volgende zomer beide 18. We willen zoveel mogelijk gebruik maken van nachttreinen en (2/3 sterren) hotels.

Laatst gewijzigd door pmr. op 17 aug 2009, 07:45, 3 keer totaal gewijzigd.

Berichtonderwerp: Re: Interrailen zomer 2010 .
BerichtGeplaatst: 16 aug 2009, 12:00 
Sneltrein

wij hebben net onze eerste treinreis gehad van 19 dagen en ik had nog wel wat algemene tips!

- zorg dat je jezelf ook wat rust ging en dat je niet hele dagen op stap gaat! wij waren bijna 19 dagen elke dag op pad en vaak maar 2 nachten in een stad en dan gingen we weer. Halverwege de reis brak het ons op en moesten we rustiger aan doen dus zorg dat je niet alleen goede nachtrust heb maar ook dat je een keer een dag wat rustiger aan doet. Ik zie dat jullie veel willen zien maar kijk goed of het niet te veel van het goeie is en binnen hoeveel tijd je dat wil zien! ( wij hebben 8 steden in 19 dagen gedaan en dat was al vrij veel)
- bij nachttreinen kan je soms slecht slapen in ons geval sliepen we maar 2 a 3 uurtjes dus 's ochtends waren we gebroken dus denk daar aan dat je die dag niet te veel gaat doen want dat hou je niet vol dus hou daar rekening mee
- bij nachttreinen kan je onder, midden of boven slapen (bestaat uit 3 stapelbedden per kant vaak) als je gaat reserveren en je gaat dus zomers weg vind ik het raadzaam om te kijken of je beneden of in het midden kan slapen, want wij sliepen dus steeds boven en daar was het erg warm en de koude lucht van de airco ging niet goed naar boven (gevolg je dreef bijna je bed uit van het zweet, slapen ging dus niet)!

ik hoop dat je hier wat mee kan.

( onze reis was: Berlijn- Praag- Budapest- Wenen- Venetie- Rome- Parijs- Barcelona- terug vliegen)

BerichtGeplaatst: 16 aug 2009, 12:16 
Sneltrein

owjah wat ik was vergeten zorg dat je een hotel vind vlak bij het station hoef je minder te sjouwen met je koffer/rugzak!

wij hadden koffers ging prima maar een hotel vlak bij het hotel was heerlijk, meestal zitten de stations vlakbij het centrum, maar hoeft natuurlijk niet dus kijk daar goed naar

BerichtGeplaatst: 16 aug 2009, 13:37 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Om nu al een precies treinadvies te geven is te vroeg. Er kunnen nog treinen geschrapt worden of juist nieuwe verbindingen ontstaan. Bij de FAQ van dit forum kun je wel al een algemeen idee krijgen van treinen in Spanje, Portugal, Frankrijk en Italië.
Het is goed dat je zo vroeg begint, want treinen in Frankrijk en Spanje moet je vroeg boeken voor een Interrailplaatje. Niettemin het zal nog wel even duren voordat je kunt gaan boeken.
Spanje, zeker Andalusië, kan extreem heet zijn in de zomer. Dat heeft gevolgen voor je dagindeling (siësta houden bijv.).

BerichtGeplaatst: 16 aug 2009, 14:22 
Sprinter

Heel erg bedankt voor de snelle reactie's, ik had niet verwacht dat het zo snel zou gaan. Het is altijd maar afwachten hoeveel mensen er op een forum zitten. Ik ben nog lang niet van plan om te gaan reserveren, maar ongeveer de afstanden en tijden bekijken heb ik al wel gedaan. Eerst met mijn Ipod alle afstanden gemeten (met de auto, aantal kilometers), daarna met een site de tijden bekeken van de treinen die nu rijden. 10 tot 12 uur vind ik toch wel maximaal, ritjes van 3 uur zijn prima te doen. Zelfs ritjes van 0.45 en 1.15 ben ik tegen gekomen. Dit is in het Zuiden van Spanje.

Er is wel één probleem. Lissabon - Albufeira (sorry zit niet op mijn eigen pc weet niet precies meer de naam) is goed te doen. Maar als ik dan van Albufeira naar Sevilla wil ben ik 18 uur onderweg!! De trein gaat eerst richting Lissabon, dan richting Madrid en daarna pas naar Sevilla zelf. Overstappen zit soms wel 2 of 3 uur tussen de treinen. Heel slecht dus.

Ik zie jullie al denken, waarom dan Albufeira?!

Dolfijnen..
Het is in Albufeira mogelijk om met dolfijnen te zwemmen en dat is natuurlijk iets waar iedere meid/vrouw (me vriendin dus) op kickt. Ook de kust in Zuid Portugal is erg mooi.

Over de treinen, ik ga er goed over na denken of we wel of niet veel gebruik gaan maken van nachttreinen. Het is natuurlijk een erg goedkope manier om de nacht door te komen (geen hotel) en je bent geen hele dag kwijt aan reizen. Me vriendin en ik slapen beide vrij goed. Als het in een rijdende auto richting Rome lukt moet het in een trein ook wel kunnen toch?

Ook met de rust heb ik al wat rekening gehouden. Lissabon, Albufeira, Malaga, Almeria, Barcelona.. allemaal steden aan de kust. Dagjes/uurtjes strand zijn voor ons ideale ontspanning!

BerichtGeplaatst: 16 aug 2009, 15:09 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Het lijkt me een super rondje, alleen Albufeira - Sevilla is een rot-eind. Dit kan oplopen tot 18 uur! Belachelijk voor dat kleine stukje.
Daar moet je ook de bus nemen, er is geen spoorlijn de grens over. Met de trein wordt je via Lissabon en Madrid gestuurd, dat moet je dus ook niet doen. PDF met busdienstregeling. Je kunt ook de trein nemen tot aan Vila Real de San Antonio, dan de veerpont over de rivier naar Ayamonte, dan een bus naar Huelva en vanaf daar de trein (goedkoopste optie met InterRail), of per bus in één keer naar Sevilla.
Citeer:
Wat is jullie mening? Tips voor snelle/goedkope routes? Alle reactie's zijn welkom. Ik ga trouwens met mijn vriendin. Het wordt onze eerste vakantie samen en we zijn volgende zomer beide 18. We willen zoveel mogelijk gebruik maken van nachttreinen en (2/3 sterren) hotels.
Albufeira: er zijn mooiere plaatsen langs de Algarve, zoals Lagos. Albufeira zit vol met feestvierende zuipende Engelsen en Duitsers. In een stad als Lagos, waar ook meer te zien is en de rotskust mooier is, is dat minder. En Lagos heeft ook goede stranden en goedkope hotels.

2- en 3-sterrenhotels: in principe heb je voor de privacy genoeg aan tweepersoonskamers. Ook in hostels en 1-sterrenhotels heb je die. Persoonlijk slaap ik ook altijd in hotels, belangrijkste vind ik echter een schone kamer, alle luxe is extra. Een eigen douche en wc is mooi meegenomen.
Citeer:
- bij nachttreinen kan je soms slecht slapen in ons geval sliepen we maar 2 a 3 uurtjes dus 's ochtends waren we gebroken dus denk daar aan dat je die dag niet te veel gaat doen want dat hou je niet vol dus hou daar rekening mee
Dat verschilt heel erg per persoon. Moet je dus gewoon uitproberen. Ik slaap wel goed in een couchette.
Citeer:
- bij nachttreinen kan je onder, midden of boven slapen (bestaat uit 3 stapelbedden per kant vaak) als je gaat reserveren en je gaat dus zomers weg vind ik het raadzaam om te kijken of je beneden of in het midden kan slapen, want wij sliepen dus steeds boven en daar was het erg warm en de koude lucht van de airco ging niet goed naar boven (gevolg je dreef bijna je bed uit van het zweet, slapen ging dus niet)!
Inderdaad, de bovenste bedden zijn iets veiliger, maar aangezien een couchettecompartiment op slot kan zou ik de onderste bedden boeken. Is zomers veel aangenamer. Anders slaap je direct onder het dak, daar is het het warmst.
Citeer:
Spanje, zeker Andalusië, kan extreem heet zijn in de zomer. Dat heeft gevolgen voor je dagindeling (siësta houden bijv.).
Inderdaad, houd rekening met temperaturen van 40 graden of hoger.
Citeer:
10 tot 12 uur vind ik toch wel maximaal
Als je in een nachttrein zit zal het soms wat langer zijn. Maar als je dan ook kunt slapen is het goed te doen.
Citeer:
Er is wel één probleem. Lissabon - Albufeira (sorry zit niet op mijn eigen pc weet niet precies meer de naam) is goed te doen. Maar als ik dan van Albufeira naar Sevilla wil ben ik 18 uur onderweg!! De trein gaat eerst richting Lissabon, dan richting Madrid en daarna pas naar Sevilla zelf. Overstappen zit soms wel 2 of 3 uur tussen de treinen. Heel slecht dus.
Zoals ik al zei: neem dan ook de bus. Dat er veel tijd aan overstappen tussen zit: Spanje en Portugal zijn nou eenmaal dunbevolkt en er rijden niet zoveel treinen als hier.
Citeer:
Ik zie jullie al denken, waarom dan Albufeira?!

Dolfijnen..
Het is in Albufeira mogelijk om met dolfijnen te zwemmen en dat is natuurlijk iets waar iedere meid/vrouw (me vriendin dus) op kickt. Ook de kust in Zuid Portugal is erg mooi.
Albufeira is enorm toeristisch en met dolfijnen zwemmen kan op heel veel plekken langs de Algarve. Tevens kan zoiets ook prima als dagtrip, langs de hele Algarve rijden stoptreinen waarmee Albufeira ook prima als dagtrip te doen is. Er zijn echt plaatsen die een stuk mooier zijn dan Albufeira, en plekken waar de kust ook een stuk mooier is. Je kunt naast Lagos, wat ik eerder al noemde en waar de rotskust echt prachtig is en je tussen de rotsen op het strand kunt liggen ook denken aan Carvoeiro of Portimao.
Citeer:
Over de treinen, ik ga er goed over na denken of we wel of niet veel gebruik gaan maken van nachttreinen. Het is natuurlijk een erg goedkope manier om de nacht door te komen (geen hotel) en je bent geen hele dag kwijt aan reizen. Me vriendin en ik slapen beide vrij goed. Als het in een rijdende auto richting Rome lukt moet het in een trein ook wel kunnen toch?
Als je vrij makkelijk slaapt moet het kunnen. Je kunt bedden in de nachttrein boeken, en als je normaal gesproken hotels boekt moet dat voor de kosten geen probleem zijn. Je kunt ook tweepersoons slaapcompartimenten boeken in de meeste nachttreinen. Naar Portugal ontkom je er niet aan (geen dagtreinen die de grens passeren, afgezien van twee treinen in het noorden van het land). Madrid-Lissabon kan alleen per nachttrein.
Citeer:
Ook met de rust heb ik al wat rekening gehouden. Lissabon, Albufeira, Malaga, Almeria, Barcelona.. allemaal steden aan de kust. Dagjes/uurtjes strand zijn voor ons ideale ontspanning!
Lissabon ligt niet echt aan de kust, maar met de trein ben je in een half uur tijd op het strand van Cascais, of 2 km eerder uitstappen voor het mondaine en duurdere Estoril. Strand van Cascais vond ik overigens mooier. Surven kan daar ook prima in de Atlantische Oceaan. Let bij zwemmen wel op: het oceaanwater (Portugal) is véél kouder dan het water van de Middellandse Zee!

BerichtGeplaatst: 16 aug 2009, 16:32 
Sprinter

Wauw wat een hulp! Bedankt voor de uitgebreide reactie.

Het wordt dan dus geen Albufeira maar een andere plek daar aan de kust. De bus moet ik even rustig uitzoeken als ik thuis ben. Ook dat heeft natuurlijk geen haast maar ongeveer weten hoe lang het duurt is wel handig.

Ook de reis Valencia - Nice willen we eigenlijk opdelen in Valencia - Barcelona en Barcelona - Nice. Barcelona hebben we eigenlijk al wel gezien maar één overnachting kan geen kwaad. Het is een erg mooie stad dus dat moet geen probleem zijn.

Over de dolfijnen, ik kan daar erg weinig informatie over vinden. Hebben jullie misschien sites met recente informatie?

BerichtGeplaatst: 16 aug 2009, 17:19 
Sprinter

Ik heb eem site gevonden over het zwemmen met dolfijnen:

http://www.newspirittravel.nl/travel_de ... e=51.08.01

BerichtGeplaatst: 16 aug 2009, 19:29 
Trans-Siberië Express

Citeer:
De bus moet ik even rustig uitzoeken als ik thuis ben. Ook dat heeft natuurlijk geen haast maar ongeveer weten hoe lang het duurt is wel handig.
Let even op het tijdsverschil, bijvoorbeeld bij de bus die om 12:30 uit Lagos vertrekt en om 17:45 in Sevilla aankomt gaat het om 4 uur en 1 kwartier reizen! In Portugal is het een uur vroeger dan in Spanje, dus trek bij reizen van Portugal náár Spanje er een uur af.

Busrit kost om en nabij de 2 tientjes. Je kunt zoals ik al zei ook tot aan Vila Real de San Antonio per trein reizen en vanaf daar per bus. Dat is niet sneller, wel goedkoper als je een Global Pass van 22 dagen of 1 maand aaneengesloten reizen hebt. Eventueel kun je vanaf Huelva dan weer de trein nemen, maar dat is niet sneller en scheelt niet heel veel meer.

BerichtGeplaatst: 16 aug 2009, 20:22 
Trans-Siberië Express

Ik heb op 20-05-09 deze bus genomen van Vila Real Santo Antonio naar Sevilla en heb er €15,- voor betaald en vond het nog een mooie rit ook.

Voor een reisverslagje van mijn 31 daagse InterRail is te lezen via deze link; http://www.worldonrails.nl/index.php?p=114

groetjes ben

BerichtGeplaatst: 17 aug 2009, 07:51 
Sprinter

15 euro is inderdaad niet veel Ben! Hoe lang was je ongeveer onderweg?

En Andries bedankt voor het tijdverschil, had ik helemaal niet aan gedacht!

Ik las op internet dat je in Portugal bij Vau Freguesia (weet niet precies of dat de naam is van het plaatsje maar ik kon het vinden op me ipod) een super mooi strand hebt. Ze zeggen dat het erg speciaal is en als je google gebruikt zie je ook wat mooie plaatjes! Is iemand bekend met deze plek?

Ook St. Tropez lijkt me leuk om een dagje te bezoeken, ik zelf ben er al wel is geweest maar mijn vriendin nog nooit. Even de dure jachten aanwijzen en het stadje aflopen. Hoeft geen hele dag te duren (dagtripje bij Nice).

BerichtGeplaatst: 17 aug 2009, 13:50 
Trans-Siberië Express

Citeer:
15 euro is inderdaad niet veel Ben! Hoe lang was je ongeveer onderweg?
Een paar posts geleden heb ik al de dienstregeling van de doorgaande bussen van de Algarve naar Sevilla geplaatst: hier nogmaals. Van Vila Real de San Antonio naar Sevilla duurt zo'n 2 uur en 25 minuten.
Citeer:
En Andries bedankt voor het tijdverschil, had ik helemaal niet aan gedacht!
In dienstregelingen ter plekke staat vaak HP voor Hora Portugesa en HE voor Hora Española, ofwel voor Portugese en Spaanse tijd. Houd er rekening mee dat als je ter plekke een dienstregeling raadpleegt of krijgt (de meeste busstations kunnen een uitdraai van een dienstregeling voor je maken) dat deze vaak in zijn geheel van de tijd is van het land waar de busmaatschappij vandaan komt of van waar de bus vertrekt! Check dus goed of het tijdsverschil ook in de dienstregeling verwerkt is, of vraag dat bij twijfel na.
Citeer:
Ook St. Tropez lijkt me leuk om een dagje te bezoeken, ik zelf ben er al wel is geweest maar mijn vriendin nog nooit. Even de dure jachten aanwijzen en het stadje aflopen. Hoeft geen hele dag te duren (dagtripje bij Nice).
Dan moet je met de bus vanaf Fréjus-Saint Raphaël. Kan prima, maar is zomers overvol: de wegen rond Saint Tropez zijn erg druk. Ik zou het in ieder geval niet op een zaterdag doen (vakantieverkeer). Het ministaatje Monaco is overigens ook een leuke optie: nog duurdere en nog grotere jachten en voor raceliefhebbers: je kunt een rondje over het circuit lopen. Elk half uur een trein vanaf Nice, de rit duurt ook een half uur, station in de stad zelf (op Monegaskisch grondgebied).

BerichtGeplaatst: 17 aug 2009, 19:52 
Sprinter

Heb weer iets veranderd. Ben van plan minder te reizen in het zuiden met de trein, dit om dan toch misschien op 10 ritten uit te komen. Dat scheelt heel veel met een maand onbeperkt. Wel heb ik Londen als nieuw iets gevonden, het is maar 2/3 uur vanaf brussel, ideaal lijkt me. Eerst van Amsterdam naar Londen en dan Londen - Parijs. Vanuit Parijs in één keer door naar Madrid, Madrid - Lissabon, Lissabon - Zuid Portugal - Bus Sevilla - Daar Cordoba, Malaga en Granada, - Valencia (geen almeria dus) Valencia - Barcelona, Barcelona - Nice, Nice - Milaan, Milaan - Amsterdam

Zo ongeveer.. En dan heb ik Engeland en Milaan uit de 22 want de ritten terug naar Nederland mogen toch niet met interrail. Zijn dat eigenlijk dure ritten? Londen - Amsterdam & Milaan - Amsterdam. Min 50% natuurlijk.

BerichtGeplaatst: 17 aug 2009, 20:35 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Zo ongeveer.. En dan heb ik Engeland en Milaan uit de 22 want de ritten terug naar Nederland mogen toch niet met interrail. Zijn dat eigenlijk dure ritten? Londen - Amsterdam & Milaan - Amsterdam. Min 50% natuurlijk.
Die mogen wel met InterRail, maar vanaf de grens. Tot aan de grens moet je met 50% korting reizen. Lees anders de topic 'Plannen van een InterRail-reis' boven aan dit subforum eens door, daar staat het allemaal in uitgelegd.

InterRailprijs voor de Eurostars van Parijs en Brussel naar Londen is € 75,00 per persoon. Ik zou overwegen om de boot vanaf Hoek van Holland te nemen (goedkopere tarieven, ook een nachtboot) en van Londen naar Parijs te reizen door tussen Dover en Calais de boot te nemen, of Londen helemaal maar te schrappen en daar een keer een weekendje weg van te maken, dat is wat makkelijker. Reizen met de Eurostar is gewoon vrij gecompliceerd met InterRail. Met vroeg boeken zijn er overigens wel goedkopere enkeltjes te bemachtigen; ideaal als je planning al lang van te voren vast staat (want ze kunnen niet meer geannuleerd worden). Die enkeltjes zijn met een prijs van 40-50 euro een stuk goedkoper dan de InterRail-prijs.

Van Milaan naar Nederland zou ik sowieso je InterRail gebruiken.

Nog wat tipjes:
Citeer:
Heb weer iets veranderd. Ben van plan minder te reizen in het zuiden met de trein, dit om dan toch misschien op 10 ritten uit te komen. Dat scheelt heel veel met een maand onbeperkt.
Die Pass van 10 reisdagen (niet ritten, maar dagen) geldt binnen 22 dagen. Dat is minder dan een maand onbeperkt.
Citeer:
Vanuit Parijs in één keer door naar Madrid,
Er is een rechtstreekse nachttrein, maar met toeslagen van € 45,00 voor een zitplaats, € 70,00 voor een bed in een slaapcompartiment (mannen en vrouwen gescheiden) en meer dan € 100,00 per persoon voor een tweepersoons privéslaapcompartiment zou ik die niet nemen. Neem liever de Franse Corail Lunéa-nachttrein naar Irún en stap daar de volgende ochtend over op de Spaanse Alaris naar Madrid. De Corail Lunéa kost je € 1,50 extra voor een ruststoel, of € 17,50 voor een couchette. Toeslag voor de Alaris is € 6,50 in de tweede klasse.
Citeer:
Madrid - Lissabon,
Hier zijn de tweepersoons slaapcompartimenten goedkoper. Ook hier geen couchettes, wel zitplaatsen. Zitplaatsen € 7,00 (tweede klas, Turista) of € 10,00 (eerste klas, Preferente, kan doorgaans ook met InterRail tweede klas zonder problemen). Slaapcompartiment Preferente Doble (tweepersoons) € 49,00 p.p. (redelijke prijs).
Citeer:
Lissabon - Zuid Portugal - Bus Sevilla - Daar Cordoba, Malaga en Granada, - Valencia (geen almeria dus) Valencia - Barcelona,
Hou er rekening mee dat je in Spanje voor elke langeafstandstrein moet reserveren en dat dit altijd € 6,50 of € 10,00 kost. Om reisdagen uit te sparen kun je overwegen kortere stukjes zelf te betalen omdat je toch weinig zal besparen op de volle prijs.
Citeer:
Barcelona - Nice,
Kan helaas alleen nog maar overdag. De optie met de rechtstreekse trein van Barcelona naar Montpellier in Frankrijk te gaan kost € 18,00. Regionale treinen zijn ietsje langzamer, maar niet veel, en met overstappen in Cerbère ben je niet zo'n hoge toeslag kwijt.
Citeer:
Nice - Milaan,
Mooi traject, twee rechtstreekse treinen per dag, prima kwaliteit. Wel verplicht reserveren.
Citeer:
Milaan - Amsterdam
Geen rechtstreekse nachttrein meer volgend jaar! Sterker nog, helemaal geen nachttrein meer vanuit Milaan richting Duitsland. Nachttrein vanuit Zürich/Basel blijft het alternatief.

BerichtGeplaatst: 17 aug 2009, 20:36 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Een paar posts geleden heb ik al de dienstregeling van de doorgaande bussen van de Algarve naar Sevilla geplaatst: hier nogmaals. Van Vila Real de San Antonio naar Sevilla duurt zo'n 2 uur en 25 minuten.
Dankzij deze link heb ik toen mijn reis zo kunnen aanpassen.

groetjes ben

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00