World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 26 feb 2021, 23:04

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Terugreis Istanbul - Oostblok
BerichtGeplaatst: 19 aug 2009, 20:18 
Stoptrein

Iemand ervaring met treinreis vanuit Istanbul door de Oostblok?

Ik had bedacht vanuit Istanbul naar Plovdiv te reizen waar ik 1 dag wil blijven, daarna loop ik echter vast. Ik wil graag uitkomen in Bosnie - Kroatie - Slovenie - Hongarije etc...

Nu is mijn vraag dus of reizen door Servie een goed idee is? Zo had ik gezien dat je vanuit Plovdiv via Sofia naar Belgrado of Novi Sad of Nis kunt maar is dit aan te raden? Ik heb nu geen idee hoe ik het best en het mooist kan reizen tussen Plovdiv en Sarajevo?

Alvast bedankt! :D

BerichtGeplaatst: 19 aug 2009, 21:07 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Citeer:
Iemand ervaring met treinreis vanuit Istanbul door de Oostblok?
Het Oostblok bestaat natuurlijk al een kleine twintig jaar niet meer, en Joegoslavië hoorde daar ook niet bij. :P Maar tot zover mijn opmerking daarover. :wink:
Citeer:
Ik had bedacht vanuit Istanbul naar Plovdiv te reizen waar ik 1 dag wil blijven, daarna loop ik echter vast. Ik wil graag uitkomen in Bosnie - Kroatie - Slovenie - Hongarije etc...

Nu is mijn vraag dus of reizen door Servie een goed idee is?
Ja, maar je moet wel een paspoort hebben, een identiteitskaart is niet voldoende.
Citeer:
Zo had ik gezien dat je vanuit Plovdiv via Sofia naar Belgrado of Novi Sad of Nis kunt maar is dit aan te raden? Ik heb nu geen idee hoe ik het best en het mooist kan reizen tussen Plovdiv en Sarajevo?
Ja, kan prima. Je reis van Plovdiv via Sofia naar Belgrado. Belgrado is ook leuk om een dagje te blijven. Vanaf Belgrado kun je elke ochtend de trein nemen naar Strizivojna-Vrpolje, en daar overstappen op de intercity naar Sarajevo. Nis ligt op de route naar Belgrado, is niet enorm bijzonder, Novi Sad ligt uit de route tussen Belgrado en Budapest, maar daar zul je niet zo 1-2-3 langskomen.

Mocht je Budapest willen bezoeken, dan kun je ook vanaf Belgrado eerst doorreizen naar Budapest. Vanaf Budapest vertrekt dagelijks een trein naar Sarajevo. Heb je geen pasporot, dan is er nog de optie om via Roemenië naar Hongarije te reizen, dit duurt echter wel langer.

BerichtGeplaatst: 19 aug 2009, 21:28 
Trans-Siberië Express

Als je ook naar Istanboel wilt lijkt het me sowieso wel handig om een paspoort te hebben. Met alleen een ID-kaart krijg je als visum een los papiertje dat je altijd bij je moet hebben, met een paspoort kan het visum gewoon erin geplakt worden. :)

En o ja, heel belangrijk: neem € 15,- contant geld mee! Nederlanders en Belgen moeten namelijk aan de Turkse grens een visum kopen. Dat kost € 15,- en je kan alleen contant in euro's betalen.

(Sorry als je dat al wist, maar ik heb tijdens mijn InterRail letterlijk tientallen Nederlanders vloekend en tierend bij het douanekantoortje zien weglopen omdat ze niet konden betalen en dus het land niet in dreigden te komen. Dus liever een keer te veel gewaarschuwd dan te weinig)

BerichtGeplaatst: 19 aug 2009, 21:41 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Als je ook naar Istanboel wilt lijkt het me sowieso wel handig om een paspoort te hebben. Met alleen een ID-kaart krijg je als visum een los papiertje dat je altijd bij je moet hebben, met een paspoort kan het visum gewoon erin geplakt worden. :)
Het kan wel, en om daar nou speciaal een paspoort voor aan te schaffen...
Citeer:
En o ja, heel belangrijk: neem € 15,- contant geld mee! Nederlanders en Belgen moeten namelijk aan de Turkse grens een visum kopen. Dat kost € 15,- en je kan alleen contant in euro's betalen.
Amerikaanse dollars mogen ook, Britse ponden zouden eventueel ook moeten lukken. Geen Bulgaars of Turks geld.

Aangezien de topicstarter vanaf Istanbul wil reizen richting Bulgarije zal ze hoogstwaarschijnlijk ofwel vanuit Nederland naar Istanbul vliegen, ofwel per trein vanuit Griekenland inreizen, dat zijn de meest logische opties. Dan moet het dus niet zo lastig zijn om € 15,00 op zak te hebben.
Citeer:
(Sorry als je dat al wist, maar ik heb tijdens mijn InterRail letterlijk tientallen Nederlanders vloekend en tierend bij het douanekantoortje zien weglopen omdat ze niet konden betalen en dus het land niet in dreigden te komen. Dus liever een keer te veel gewaarschuwd dan te weinig)
Tja, dat noem ik een geval van slechte reisvoorbereiding. Als je naar een land toereist kijk je toch altijd even of je er zomaar in kan komen of niet? Aan de andere kant: genoeg mensen die met een identiteitskaart op de Servische grens stranden... Maar, wat betreft dat visum: het is sowieso altijd verstandig om een voorraadje euro's (althans, hier in Europa) op zak te hebben voor het geval dat je het nodig hebt.

BerichtGeplaatst: 19 aug 2009, 22:16 
Stoptrein

Haha, dankje voor de reacties... alhoewel ik me bekend was met het feit dat je een paspoort nodig hebt.. en ja de term Oostblok hihi.. we weten allemaal wat ik ermee bedoel 8) wilde gewoon eventjes wat informatie hebben over Servie aangezien ik daar totaal geen kennis van heb..

BerichtGeplaatst: 19 aug 2009, 22:20 
Trans-Siberië Express

Je kan prima per trein door Servië. Houd alleen wel rekening met lange vertragingen. Voor de rest is het een leuk mooi land met een vriendelijke bevolking en niet zo toeristisch.

BerichtGeplaatst: 20 aug 2009, 04:29 
Trans-Siberië Express

Land: België
Heee den Turk is dus 50% opgeslaan met zijn visums, ik betaalde maar 10€ 8)

BerichtGeplaatst: 20 aug 2009, 09:34 
Trans-Siberië Express

Inderdaad. Ze hebben trouwens nog steeds geen nieuwe visa gedrukt, maar alleen amateuristisch een stempel "15E" over de oude prijs heen hebben gezet. :D

BerichtGeplaatst: 20 aug 2009, 15:08 
Maglev

Al die landen vallen in geografisch opzicht onder Midden-Europa. De term Oostblok is geen geografische, maar een politieke aanduiding van een deel van Europa en is niet meer van toepassing.

Het is af te wachten hoe lang het nog duurt voordat ook De Telegraaf eens ophoudt met het gebruik van de term Oost-Europa, wanneer landen als Tsjechie en Polen worden bedoeld. Deze landen liggen echt al heel lang in Midden-Europa.

Het grootste deel van Europa ligt zelfs buiten (ten oosten van) de Europese Unie.

Maakt verder niet uit. In een reisgids las ik ook eens dat we beter niet spreken over Baltische Staten, want dit betreft eigenlijk de gebieden van de drie Baltische landen, welke ten tijde van de Sovjetunie inderdaad Baltische Staten waren.

BerichtGeplaatst: 20 aug 2009, 15:27 
Trans-Siberië Express

Land: België
Hier zie je wel nog vaak baltic hoor (eurolines baltic, baltic queen, ...)

BerichtGeplaatst: 20 aug 2009, 15:34 
Maglev

Baltic, dus geen Baltic States. Het klinkt neutraler, het kan evengoed voor Baltische landen staan.

BerichtGeplaatst: 20 aug 2009, 20:56 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Al die landen vallen in geografisch opzicht onder Midden-Europa. De term Oostblok is geen geografische, maar een politieke aanduiding van een deel van Europa en is niet meer van toepassing.
Klopt, Polen en Wit-Rusland liggen ongeveer in het midden van Europa. Wat echt Oost-Europa is is grotendeels Rusland.
Citeer:
Het is af te wachten hoe lang het nog duurt voordat ook De Telegraaf eens ophoudt met het gebruik van de term Oost-Europa, wanneer landen als Tsjechie en Polen worden bedoeld. Deze landen liggen echt al heel lang in Midden-Europa.
Ze hebben altijd al in Midden-, of beter, Centraal-Europa gelegen. Nu ja, van een land Tsjechië is er nog niet zo lang sprake en Polen is wat naar het westen opgeschoven, maar toch.
Citeer:
Het grootste deel van Europa ligt zelfs buiten (ten oosten van) de Europese Unie.
Ook in het westen en midden van Europa zijn nog genoeg landen die geen EU-lidstaat zijn.
Citeer:
Maakt verder niet uit. In een reisgids las ik ook eens dat we beter niet spreken over Baltische Staten, want dit betreft eigenlijk de gebieden van de drie Baltische landen, welke ten tijde van de Sovjetunie inderdaad Baltische Staten waren.
Overdreven politieke correctheid is dat. Staten en landen zijn in het Nederlands zo ongeveer synoniem aan elkaar, kan dus prima. Het is net zoiets als dat Tsjechië eigenlijk niet correct is, omdat dat een term is die vroeger in Nazi-Duitsland voor dat gebied gebruikt werd (Tschechei). Het land heet ook niet Česko, maar Česka Republika, dus Tsjechische Republiek zou correcter zijn. Engelstaligen gebruiken dat, Duitsers ook, wij Nederlanders echter niet...

BerichtGeplaatst: 20 aug 2009, 22:03 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Baltic, dus geen Baltic States. Het klinkt neutraler, het kan evengoed voor Baltische landen staan.
50% van de wereldbevolking gebruikt de naam Holland als ze het over Nederland hebben. Schande.

BerichtGeplaatst: 20 aug 2009, 22:16 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
50% van de wereldbevolking gebruikt de naam Holland als ze het over Nederland hebben. Schande.
Komt nog eens bij dat je in het Engels zowel 'Holland' als 'The Netherlands' hoort. De inwoners zijn dan 'Dutch'... Tja, duidelijk is het niet.

Ik durf te stellen dat het nog wel meer dan 50% van de wereldbevolking is die de naam Holland gebruikt.

In vele landen gebruiken ze zelfs geen vertaling van de naam Nederland, maar de naam Holland (of een verbastering daarvan). In veel andere landen is de naam Holland veel gangbaarder dan de vertaling van Nederland, ondanks het bestaan van een vertaling. Er zal echter nauwelijks een Italiaan zijn die Paesi Bassi gebruikt in plaats van het veel gebruikelijker Olanda.

Ik probeer het altijd te voorkomen, tenslotte ben ik strikt genomen geen Hollander. Toen ik geld moest overmaken naar Luxemburg en mijn adres er bij moest zetten heb ik dus maar niet Holland geschreven (de enige naam voor ons land in het Luxemburg), maar de Franse vertaling Pays-Bas. Ik zou het zonde vinden als de naam Nederland helemaal verdrongen wordt.

BerichtGeplaatst: 21 aug 2009, 06:23 
Shinkansen

Ik heb ook liever Nederland dan Holland, maar buitenlanders snappen het meestal sneller als je gewoon Holland zegt in plaats van The Netherlands of een andere vertaling ervan. Wat Oost-, Midden- of West-Europa is, ligt maar net aan je kijk op de wereld om je heen. Net zo goed als dat de Oeral ook een door mensen bedachte oostgrens is waar ook genoeg op af te dingen valt.
Voor m'n studie heb ik een onderzoek gedaan naar wat mensen Oost-Europa vinden met het oog op het toeristisch imago. Sommigen hebben geen idee wat er mee wordt bedoeld (België, Sri Lanka en Mexico vonden ze Oost-Europa). Anderen noemden de landen van het voormalig Oostblok, al dan niet met de Baltische Staten en het voormalig Joegoslavië. Weer anderen vonden ook Griekenland en Finland Oost-Europa. En naar mijn idee valt voor dat laatste best wat te zeggen als je de kaart van Europa in gedachte neemt. Hoe dan ook, het zijn door mensen bedachte grenzen en doorgaans zijn dat soort grenzen veel zachter dan men graag zou willen om wille van de duidelijkheid.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00