World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 03 mar 2021, 05:39

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Opnieuw op interrail.
BerichtGeplaatst: 07 sep 2009, 19:19 
Sprinter

Hallo,
ik ben enkele weken geleden voor het eerst op interrail geweest. Dat is me zo meegevallen dat ik besloten heb over enkele weken/maanden weer te gaan. Eerst wou ik november vertrekken,maar door omstandigheden gaat dit niet lukken. Dus dacht ik aan begin december vertrekken en zo net op tijd terug te zijn voor de kerstdagen (22dagen pas).Wat de route aangaat. Wel ik dacht een beetje zo:
Bern – Munchen – Berlijn – Kopenhagen – Gotenburg -Oslo( eventueel met Bergen)- Stockolm -Helsinki van hieruit dan ook dagje naar Tallinn. Terug reis hoeft niet perse met trein. Misschien vlieg ik wel weer terug vanaf Helsinki. Zo heb ik weer 1-2dagen extra. Ik wil dus wel zeker voor Kerst terug thuis zijn. Misschien dat ik na of voor Berlijn nog 2dagjes naar Krakow trek of ben ik nu te enthousiast?

Nu is mijn vraag of er al iemand in deze periode heeft geïnterraild . Ik verwacht geen horde aan toeristen tegen te komen. Maar een enkele om een keer mee te babbelen of om niet moederziel alleen in het hostel te zitten is wel leuk zo(?). Verder vraag ik me af of er hier mensen zien die ervaringen hebben met Denemarken/Noorwegen/Zweden/Finland? Ik zou van Kopenhagen naar Noorwegen willen. Ik vind enkel een verbinding die me 9uur gaat duren (exact aantal uren weet ik niet meer) en dit overdag. Dat is dus meteen ook de rede waarom ik een avondje/dagje in Gotenburg zou blijven hangen om dus deze rit te halveren. Dan wil ik weer door naar zweden en Finland. Iemand suggesties? Zodat ik niet te veel nutteloze uren in de trein verspeel. Bv: Bergen,als ik hierheen wil moet vanaf Oslo naar Bergen en dan weer terug om naar Stockholm te gaan. Idem voor Krakow. Eerst van Berlijn ernaar en dan weer terug om vervolgens in Kopenhagen te komen. Iemand die nog snapt wat ik vragen/weten wil? Ik doe hier dus 2 maal dezelfde rit….

Verder is alle info omtrent deze steden of alternatieve steden zeer zeker welkom! (slaapplaatsen,wat zeker te zien/doen,etc…)

Groete,
Nick

Berichtonderwerp: Re: Opnieuw op interrail.
BerichtGeplaatst: 07 sep 2009, 20:16 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Citeer:
Hallo,
ik ben enkele weken geleden voor het eerst op interrail geweest. Dat is me zo meegevallen dat ik besloten heb over enkele weken/maanden weer te gaan. Eerst wou ik november vertrekken,maar door omstandigheden gaat dit niet lukken. Dus dacht ik aan begin december vertrekken en zo net op tijd terug te zijn voor de kerstdagen (22dagen pas).Wat de route aangaat. Wel ik dacht een beetje zo:
Bern – Munchen – Berlijn – Kopenhagen – Gotenburg -Oslo( eventueel met Bergen)- Stockolm -Helsinki van hieruit dan ook dagje naar Tallinn. Terug reis hoeft niet perse met trein. Misschien vlieg ik wel weer terug vanaf Helsinki. Zo heb ik weer 1-2dagen extra. Ik wil dus wel zeker voor Kerst terug thuis zijn. Misschien dat ik na of voor Berlijn nog 2dagjes naar Krakow trek of ben ik nu te enthousiast?
Zou kunnen met de nachttrein.
Citeer:
Nu is mijn vraag of er al iemand in deze periode heeft geïnterraild . Ik verwacht geen horde aan toeristen tegen te komen. Maar een enkele om een keer mee te babbelen of om niet moederziel alleen in het hostel te zitten is wel leuk zo(?). Verder vraag ik me af of er hier mensen zien die ervaringen hebben met Denemarken/Noorwegen/Zweden/Finland?
Het is de donkerste periode van het jaar, en zo ver in het noorden zijn het dan zéér korte dagen. En koud!
Citeer:
Ik zou van Kopenhagen naar Noorwegen willen. Ik vind enkel een verbinding die me 9uur gaat duren (exact aantal uren weet ik niet meer) en dit overdag. Dat is dus meteen ook de rede waarom ik een avondje/dagje in Gotenburg zou blijven hangen om dus deze rit te halveren. Dan wil ik weer door naar zweden en Finland. Iemand suggesties? Zodat ik niet te veel nutteloze uren in de trein verspeel. Bv: Bergen,als ik hierheen wil moet vanaf Oslo naar Bergen en dan weer terug om naar Stockholm te gaan. Idem voor Krakow. Eerst van Berlijn ernaar en dan weer terug om vervolgens in Kopenhagen te komen. Iemand die nog snapt wat ik vragen/weten wil? Ik doe hier dus 2 maal dezelfde rit….
Tja, dat is vrijwel onvermijdelijk. Bergen ligt aan het einde van een lange spoorlijn, op een neer reizen zal dus moeten. Krakow idem dito, het ligt nogal iets uit de route.

Voor Kopenhagen-Oslo: je krijgt met InterRail 25% korting op de nachtboot, dat is misschien een optie.

BerichtGeplaatst: 07 sep 2009, 20:44 
Sprinter

Wat een snelle reactie! Bedankt!
Die nachtboot ga ik zeker eens overwegen. Kan ik Goteburg skippen of is dit toch ook wel de moeite? Trouwens is Bergen de moeite, iemand? Krakow ga ik er toch wel bij nemen,denk ik. Ik wil al lang een keer naar Auschwitz toe. En met de nachttrein verlies ik relatief weinig tijd.
Wat die korte dagen en koude betreffen, dat geeft weer een apart sfeertje aan de reis... Een keer iets anders dan altijd de zon mee.

BerichtGeplaatst: 07 sep 2009, 21:05 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Wat een snelle reactie! Bedankt!
Die nachtboot ga ik zeker eens overwegen.
Moet je wel online boeken om de korting te kunnen krijgen: http://www.dfdsseaways.com/railpass
Citeer:
Kan ik Goteburg skippen of is dit toch ook wel de moeite?
Ik vond het wel een aardige stad, maar niet bijster interessant.
Citeer:
Krakow ga ik er toch wel bij nemen,denk ik. Ik wil al lang een keer naar Auschwitz toe. En met de nachttrein verlies ik relatief weinig tijd.
Wat die korte dagen en koude betreffen, dat geeft weer een apart sfeertje aan de reis... Een keer iets anders dan altijd de zon mee.
Klopt, met de nachttrein kan dat vrij gemakkelijk. Berlijn-Krakow kan rechtstreeks. En Auschwitz in de kou lijkt me nog indrukwekkender...

BerichtGeplaatst: 07 sep 2009, 21:12 
Trans-Siberië Express

Land: België
ik ben ooit eens in februari naar narvik gegaan (noordelijkste punt dat met interrail te bereiken is, en bijna noordelijkste spoorlijn ter wereld)
niet echt een aanrader:
- op het voetpad ligt tot 1 meter sneeuw
- de wegen zijn spiegelglad
- om 10u is het licht, en om 16u pikdonker
- het is vrieskoud
- er is inderdaad niet veel meer te doen als in een hostel zitten, want het is bijna onmogelijk je te transporteren
ik zat toen een halve dag in narvik, enige wat ik gedaan heb is de kabellift eens naar boven genomen, was zeer zalig uitzicht, maar voor de rest dus weinig te doen

in oslo viel het al wat meer mee, maar er was nog altijd weinig te doen

het uitzicht op de fjorden is natuurlijk wel zeer indrukwekkend, en ook wel eens leuk om te zien dat er mensen over de straat naar beneden skieen, de busrit narvik-fauske-(bodoe) was ook zeer zalig, maar in de zomer was het toch mooier
k'heb enkele fotos van daar op netlog gezet: http://nl.netlog.com/interrail2009

dus:
ik zou niet naar (noord)-noorwegen gaan in de winter als je niet van plan bent er over enkele jaartjes weer heen te gaan :)
in de zomer is het daar zo veel leuker, en kun je meer doen

BerichtGeplaatst: 07 sep 2009, 22:04 
Trans-Siberië Express

Citeer:
ik ben ooit eens in februari naar narvik gegaan (noordelijkste punt dat met interrail te bereiken is, en bijna noordelijkste spoorlijn ter wereld)
niet echt een aanrader:

[...]

dus:
ik zou niet naar (noord)-noorwegen gaan in de winter als je niet van plan bent er over enkele jaartjes weer heen te gaan :)
in de zomer is het daar zo veel leuker, en kun je meer doen
In december is het doorgaans nog wel wat warmer dan in februari, in februari is het meestal echt het koudst. December is overigens nog herfst (tenminste, wel de periode waarin Nick wil reizen). ;)

Echter, de dagen zijn wel korter dan in februari. Rond 21 december zijn de dagen het kortst.

BerichtGeplaatst: 07 sep 2009, 22:30 
Maglev

Over Bergen: Je moet inderdaad een heel eind heen en terug over hetzelfde spoor, maar het is wel een bijzonder mooie rit. Je reist door woeste natuur, en komt door een maanlandschap.
Bergen zelf heeft wel wat. Het oude gedeelte lijkt een beetje op oude Nederlandse steden. Je vindt er trapgeveltjes, een haven, veel winkeltjes.

BerichtGeplaatst: 08 sep 2009, 00:15 
Trans-Siberië Express

Land: België
Kan je oplossen door met de nachttrein heen te gaan en met de dagtreik terug (of andersom)

BerichtGeplaatst: 08 sep 2009, 15:20 
Shinkansen

Op dit moment zit in Scandinavië (Joensuu, Oost-Finland, t/m eind december) en ik ben er met de trein en boot heen gereisd. Kopenhagen is mooi, Stockholm vond ik nog veel mooier. Voor de overtocht van Stockholm naar Finland (meest handige is Turku) kan zowel met SiljaLine als met VikingLine, zowel overdag als 's nachts. VikingLine is goedkoper, met SiljaLine kom je met de nachtboot 's ochtends eerder in Turku aan wat handig kan zijn als je nog verder wilt reizen. Beiden maatschappijen bieden waar voor hun geld doordat ze het grootste deel van hun inkomsten halen uit de restaurants en bars aan boord waar je geen gebruik van hoeft te maken. In Finland heb ik alleen nog maar Joensuu zelf gezien, maar naar verluid is naast Helsinki vooral het eerder genoemde Turku ook zeker de moeite waard. Lapland is goed bereikbaar met de nachttrein, het naar horen zeggen schitterende nationale park Koli per bus (een eigen bezoek staat gepland voor deze of volgende week). Vergeet ook niet dat vanuit Helsinki Tallinn heel goed bereikbaar is.
Nog kort over Bergen: een vriend van mij zit daar en dat is volgens hem echt wel de moeite waard!

Wil je meer info over Finland; ik help je graag!

BerichtGeplaatst: 10 sep 2009, 15:41 
Sprinter

Allemaal bedankt voor de info! Ik ga één dezer dagen eens een deftig schema met de steden (en dagen) opstellen. Wel nog ff deze vraag, weet er iemand of ik kans heb andere reizigers tegen te komen?

Groete

BerichtGeplaatst: 16 sep 2009, 09:37 
ICE

Ik vind Bergen echt een super stad, heerlijk sfeertje mooie gebouwen en leuk uitgaansleven iig in de zomer dan ;) Reken er wel op dat het vooral in Bergen veel kan regenen.. al hadden wij toen wij daar waren het mooiste weer dat je kunt bedenken..

Krakow vind ik ook een mooie stad, al is het inmiddels ook vrij goedkoop om er gewoon eens een keer op te vliegen ipv interrail...

BerichtGeplaatst: 16 sep 2009, 12:55 
Stoptrein

Ikzelf ben vorig jaar op erasmus geweest in Göteborg en heb van daaruit veel gereisd. Mijn ervaringen daarbij is dat je in hoofdsteden altijd zeer gemakkelijk andere reizigers tegenkomt in hostels en dergelijke, zelfs in putje winter. Ik was bv in Oslo van 26-29 december in een volle castaneahostel (de andere hostel in oslo was wel gesloten die periode). Het is uiteraard zo dat het koud en vooral vroeg donker is maar als je je dag een beetje goed kan indelen hoeft dat niet zo'n probleem te zijn.

Ikzelf vind Göteborg zeker de moeite om eens langs te gaan, het is niet al te groot maar het heeft iets unieks. Een dag/avond Göteborg is dus zeker niet overbodig. Oslo is geen al te schitterende stad, vooral de opera is mooi maar voor de rest valt er buiten wat musea en wissels van wacht weinig interessants te beleven. Bergen is overmooi voor de natuur en de treinrit geeft schitterende zichten. Kopenhagen en Stockholm zijn ook zeer de moeite.

Lapland (deel Noord-Noorwegen;Noord-Zweden) is wederom iets unieks. Er is niet veel meer dan sneeuw maar het uitzicht is bij momenten onvoorstelbaar. Het nationaal park in Abisko is bevoorbeeld fenomenaal. Voor de rest is er inderdaad helaas niks maar dat maakt het eigelijk des te indrukwekkender. Waar er dan wel weer wat te beleven valt is in Kiruna. Grootste stad van Lapland, van daaruit kan je veel georganiseerde tochten maken met de sneeuwscooter en/of sleehonden. Zeer de moeite! Ook het beroemde ijshotel ligt op busafstand van Kiruna en kan je overdag bezoeken.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00