World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 03 mar 2021, 06:58

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Terugreis
BerichtGeplaatst: 21 sep 2009, 18:24 
Shinkansen

Land: Nederland
Zoals bij sommigen bekend zit ik op dit moment in Oost-Finland. Rond kerst/oud en nieuw is het de bedoeling weer terug te komen. Met een Poolse vriend heb ik het plan opgevat om via de Baltische Staten terug te reizen, met in elk geval een paar dagen in Talinn en Riga. Daarbij denken we ook aan een bezoek aan Wit-Rusland, simpelweg omdat wij als geografen wel graag de wat minder standaard bestemmingen aan doen. Uiteraard zit ik met een paar vragen. In hoeverre is dit mogelijk in die tijd van het jaar? Hoe lastig is het plannen van een trip naar Minsk (inclusief het regelen van visa)? Is Vilnius een aanrader? Zijn er verder zo rond het einde van het jaar specifieke zaken waar je op moeten letten die anders niet zo belangrijk zijn?

Voorlopig is dit dus het eerste idee:
Joensuu-Helsinki, eventueel 1 of 2 dagen in Helsinki
Helsinki-Talinn, per boot 2 dagen Talinn
Talinn-Riga, per bus, 2 dagen Riga
Riga-Vilnius, kan dat per trein? anders per bus, evt. 1/2 dagen Vilnius
mogelijk Vilnius-Minsk (hoeveel dagen is aan te raden?)- Poznan
Poznan-Arnhem, per (nacht)trein

Berichtonderwerp: Re: Terugreis
BerichtGeplaatst: 21 sep 2009, 18:38 
Trans-Siberië Express

In december en januari zal het koud en donker zijn. Minder koud en donker dan in Finland, maar wel kouder en donkerder dan in Nederland. De bussen en treinen zullen in de kou en sneeuw wel rijden, maar het is wel zaak goed uit te zoeken wat er rijdt op kerstavond (belangrijke feestdag in Polen), 1ste en 2de kerstdag en oud/nieuw.
Een visum regelen voor Wit-Rusland is al lastig genoeg in Nederland, dus vanuit Finland of de Baltische staten zal dat niet meevallen. Of je aan de grens nog een visum kan kopen weet ik niet. Een transitvisum is je beste optie, zeker als je een ticket van de terugreis richting Nederland kan laten zien. Je mag dan wel maar 3 dagen blijven dacht ik. Ik denk niet dat een ijskoud bezoek aan Minsk voor al die moeite (en waarschijnlijk ook hoge geldelijke kosten) de moeite waard is. De Baltische staten zijn niet bepaald standaardbestemmingen en zijn zeker ook beïnvloed door het communisme.
In Vilnius is het KGB-museum een mustsee, maar de stad zelf is niet zo bijzonder als je Tallinn (de parel van de Baltische steden) en Riga al hebt gezien.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2009, 18:58 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Zoals bij sommigen bekend zit ik op dit moment in Oost-Finland. Rond kerst/oud en nieuw is het de bedoeling weer terug te komen. Met een Poolse vriend heb ik het plan opgevat om via de Baltische Staten terug te reizen, met in elk geval een paar dagen in Talinn en Riga. Daarbij denken we ook aan een bezoek aan Wit-Rusland, simpelweg omdat wij als geografen wel graag de wat minder standaard bestemmingen aan doen. Uiteraard zit ik met een paar vragen. In hoeverre is dit mogelijk in die tijd van het jaar?
Is gewoon mogelijk, maar houd wel rekening met afwijkende dienstregelingen. Kerst en nieuwjaar vallen dan wel rond de weekends, maar ook in de week tussen kerst en nieuwjaar zijn de dienstregelingen vaak beperkt.
Citeer:
Hoe lastig is het plannen van een trip naar Minsk (inclusief het regelen van visa)?
Het plannen is niet lastig, het regelen van visa is wat lastiger. Dit kun je doen op elke Wit-Russische ambassade of bij elk Wit-Russisch consulaat, dus ook bijvoorbeeld in Helsinki of Vilnius.
Citeer:
Zijn er verder zo rond het einde van het jaar specifieke zaken waar je op moeten letten die anders niet zo belangrijk zijn?
Vollere treinen. Tijdig reserveren is belangrijk.
Citeer:
Kan alleen per bus.
Citeer:
Een visum regelen voor Wit-Rusland is al lastig genoeg in Nederland, dus vanuit Finland of de Baltische staten zal dat niet meevallen.
Vaak is het in buurlanden, zoals Litouwen, vaak sneller of goedkoper. Er zijn in Litouwen ook speciale winkeltjes waar ze je snel een visum voor Rusland kunnen bezorgen, zeer waarschijnlijk dat een Wit-Russisch visum ook kan.
Citeer:
Of je aan de grens nog een visum kan kopen weet ik niet.
Nee.
Citeer:
Een transitvisum is je beste optie, zeker als je een ticket van de terugreis richting Nederland kan laten zien.
Je moet tickets voor je hele reis kunnen laten zien, dus in- en uitreis.
Citeer:
Je mag dan wel maar 3 dagen blijven dacht ik.
Voor Wit-Rusland slechts 2 dagen (voor Rusland zijn het er 3).
Citeer:
Ik denk niet dat een ijskoud bezoek aan Minsk voor al die moeite (en waarschijnlijk ook hoge geldelijke kosten) de moeite waard is.
Minsk is anders een zeer schone en nette stad en doordat het in het gesloten Wit-Rusland ligt, wat nog altijd als een communistische staat kan worden beschouwd, is het een prachtig voorbeeld van een naoorlogse Sovjetstad. Vrijwel alle oude gebouwen zijn in de Tweede Wereldoorlog verwoest. Het is beslist anders dan anders en ik heb er ook heel positieve verhalen over gelezen.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2009, 21:40 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Het plannen is niet lastig, het regelen van visa is wat lastiger. Dit kun je doen op elke Wit-Russische ambassade of bij elk Wit-Russisch consulaat, dus ook bijvoorbeeld in Helsinki of Vilnius.
Overigens moet je ook niet overdrijven met hoe lastig het is om een visa te verkrijgen. Het is te doen! Er zijn landen op de wereld waarvoor een visa véél moeilijker verkrijgbaar is, dan Witrusland.
Het is wel handig als je eerst een hotel boekt in Minsk. Die stuurt jou dan een "letter of invitation" dat je hoogstwaarschijnlijk moet tonen bij het aanvragen van een visa. Ook zul je bij het aanvragen verplicht een verzekering moeten afsluiten voor een paar dollar.
Het kan ook veel gemakkelijker, als je alles via een agent zoals RealRussia regelt. Die doen alles voor je (dus inclusief letter of invitation, verzekering etc. regelen) Je hoeft niet eens naar de ambassade, dacht is. Het is echter wat duurder.

Transitvisum kan inderdaad ook een handige oplossing zijn. Ik heb echter verhalen gelezen dat je soms op straat / onderweg wordt aangesproken door een politieambtenaar die naar jouw documenten vraagt. Als je net Minsk aan het bezoeken bent (duidelijk als toerist), zou dat wellicht een kans kunnen geven op problemen in geval van controle?? Maar dan geef je ze een paar dollar en is het waarschijnlijk goed ;)

Citeer:
Citeer:
Kan alleen per bus.
Hoezo dat? :P Het is misschien een beetje onhandig omdat je om 01:44 in Vilnius aankomt, of je moet een nacht in Daugavpils blijven, maar het is wel te doen. ;)
Persoonlijk zou ik de optie met een nacht in Daugavpils overwegen. Maarja, ik houd van treinen (en haat bussen) :P
Citeer:
Vaak is het in buurlanden, zoals Litouwen, vaak sneller of goedkoper. Er zijn in Litouwen ook speciale winkeltjes waar ze je snel een visum voor Rusland kunnen bezorgen, zeer waarschijnlijk dat een Wit-Russisch visum ook kan.
Dat klopt. Die ben ik wel eens tegengekomen in Polen. Op jouw plaats zou ik het toch van te voren proberen te regelen. Want als het onderweg blijkt dat het niet lukt, zou dat heel erg jammer zijn!

BerichtGeplaatst: 21 sep 2009, 21:46 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Overigens moet je ook niet overdrijven met hoe lastig het is om een visa te verkrijgen. Het is te doen! Er zijn landen op de wereld waarvoor een visa véél moeilijker verkrijgbaar is, dan Witrusland.
Inderdaad, met een Nederlands paspoort mag je blij zijn. Voor bijna elk land kun je een visum krijgen.
Citeer:
Het is wel handig als je eerst een hotel boekt in Minsk. Die stuurt jou dan een "letter of invitation" dat je hoogstwaarschijnlijk moet tonen bij het aanvragen van een visa.
Is alleen voor een toeristenvisum nodig, niet voor een transitvisum of een iets duurder privévisum (daarmee omezeil je deze regel).
Citeer:
Ook zul je bij het aanvragen verplicht een verzekering moeten afsluiten voor een paar dollar.
Nee, is niet verplicht.
Citeer:
Het kan ook veel gemakkelijker, als je alles via een agent zoals RealRussia regelt. Die doen alles voor je (dus inclusief letter of invitation, verzekering etc. regelen) Je hoeft niet eens naar de ambassade, dacht is. Het is echter wat duurder.
In Nederland heb je visumburo.nl en visumdienst.nl.
Citeer:
Transitvisum kan inderdaad ook een handige oplossing zijn. Ik heb echter verhalen gelezen dat je soms op straat / onderweg wordt aangesproken door een politieambtenaar die naar jouw documenten vraagt. Als je net Minsk aan het bezoeken bent (duidelijk als toerist), zou dat wellicht een kans kunnen geven op problemen in geval van controle??
Nee, zolang je een geldig visum hebt mag je in Wit-Rusland zijn, ook al ben je er als toerist met een transitvisum. Wat niet met een transitvisum mag is een uitreis naar hetzelfde land als van waaruit de inreis was, maar dat is hier niet het geval.
Citeer:
Maar dan geef je ze een paar dollar en is het waarschijnlijk goed ;)
Inderdaad, zo werkt het daar wel.
Citeer:
Hoezo dat? :P Het is misschien een beetje onhandig omdat je om 01:44 in Vilnius aankomt,
De rechtstreekse treinen die in de DB-planner staan bestaan niet echt.
Citeer:
of je moet een nacht in Daugavpils blijven, maar het is wel te doen. ;)
Persoonlijk zou ik de optie met een nacht in Daugavpils overwegen. Maarja, ik houd van treinen (en haat bussen) :P
Ja, met een overnachting in Daugavpils kan het wel, maar dat is alleen een optie voor de echte treinfreaks.

BerichtGeplaatst: 22 sep 2009, 09:53 
Maglev

ik heb de reis omgekeerd gemaakt. Met de binnenlandse trein van Vilnius tot Siauliai. Van daar af met een bus naar Riga. Siauliai is wel apart, vanwege de Kruisberg. Niet echt een "coole" attractie, maar wel bijzonder om een keer gezien te hebben.
Dus van Riga bussen naar Siauliai, en dan met trein door naar Vilnius is mijn advies. De bus van/naar Riga komt vlak langs de Kruisberg, en er is een bushalte. Maar in de winter zal het er erg koud zijn!!!

BerichtGeplaatst: 22 sep 2009, 09:54 
Maglev

Het is overigens de bus Riga-Kaliningrad v.v., die langs Siauliai gaat

BerichtGeplaatst: 22 sep 2009, 11:32 
Maglev

Ik woon in Maastricht, dus als ik een visum voor Wit-Rusland zou willen aanvragen voor ik op reis ga, en ik wil dit met een persoonlijk bezoek doen aan de ambassade, dan gaat dat dus het snelst als ik naar Brussel ga?

Maastricht-Brussel per trein 90 minuten, geen overstap.
Maastricht-Den Haag per trein 150 minuten, 1 overstap.

Maar een aanvraag in Den Haag kan ook per post volgens http://www.witrusland.com.

BerichtGeplaatst: 22 sep 2009, 16:15 
Shinkansen

Hartstikke bedankt voor de antwoorden tot nu toe! We willen buiten het bezoeken van de steden om, niet al te vaak over moeten stappen in verband met de royale hoeveelheid bagage die we mee zullen nemen, dus een rechtstreekse bus Riga-Vilnius heeft dan mijn voorkeur boven half bus, half trein.
Weet iemand of je een visum op een ambassade direct mee kan krijgen of moet je daarvoor 2 keer de ambassade bezoeken. 1 keer naar Helsinki komt er voor die tijd vrijwel zeker nog wel van, 2 keer is toch wat lastiger. En wat wordt verstaan onder 2 dagen, is dat bijvoorbeeld 29 en 30 december, of kan dat ook zijn van 28 december 22u tot 30 december 21u59?
Przyrodnik, heb je enig idee of het voor een Pool lastiger/duurder is om aan visum te komen dan voor een Nederlander?

Koud zal het ongetwijfeld overal wel zijn. Tegen die tijd zijn we er wel aan gewend, helemaal omdat ook nog een bezoek aan Lapland voor het einde van het jaar op het programma staat. Hier in Joensuu is -5 overdag in december heel normaal... Daar gaan we ons niet door uit het veld laten slaan.

Klopt mijn vermoeden dat voor de reis vanaf de Pools-Wit-Russiche dan wel Litouwse grens terug naar Arnhem losse kaartjes goedkoper zullen zijn dan een interrailticket?

BerichtGeplaatst: 22 sep 2009, 17:26 
Maglev

let op: visum is niet "klaar terwijl u wacht"
ik kon mooi mijn paspoort inleveren, en een week later weer terug om het op te halen
was in Den haag overigens. (okt 2007, koste 65 euri)

BerichtGeplaatst: 22 sep 2009, 19:20 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Ik woon in Maastricht, dus als ik een visum voor Wit-Rusland zou willen aanvragen voor ik op reis ga, en ik wil dit met een persoonlijk bezoek doen aan de ambassade, dan gaat dat dus het snelst als ik naar Brussel ga?

Maastricht-Brussel per trein 90 minuten, geen overstap.
Maastricht-Den Haag per trein 150 minuten, 1 overstap.

Maar een aanvraag in Den Haag kan ook per post volgens http://www.witrusland.com.
In Den Haag kan het inderdaad per post. En verder maakt het niet uit of je het in Brussel of Den Haag doet. In Bonn zit overigens ook nog een nevenvestiging van de Duitse ambassade, eventueel kun je daar ook een visum aanvragen.
Citeer:
Weet iemand of je een visum op een ambassade direct mee kan krijgen of moet je daarvoor 2 keer de ambassade bezoeken. 1 keer naar Helsinki komt er voor die tijd vrijwel zeker nog wel van, 2 keer is toch wat lastiger.
Zal een week duren. Overigens zie ik op [url=http://belembassy.org/index_eng.html]deze officiële site[/quote] dat er geen Wit-Russische ambassade in Finland is. Zul je dus al in Nederland moeten regelen, of in Tallinn, Riga of Vilnius.
Citeer:
En wat wordt verstaan onder 2 dagen, is dat bijvoorbeeld 29 en 30 december, of kan dat ook zijn van 28 december 22u tot 30 december 21u59?
Er komt geen tijdsstempel in je paspoort, dus gewoon twee dagen (bv. 29 en 30 december). Let hier mee op voor wat betreft de reisplanning.
Citeer:
Przyrodnik, heb je enig idee of het voor een Pool lastiger/duurder is om aan visum te komen dan voor een Nederlander?
In principe makkelijker, in Polen zit een redelijk grote Wit-Russische minderheid en natuurlijk delen beide landen samen de Oostblok-gescheidenis.
Citeer:
Klopt mijn vermoeden dat voor de reis vanaf de Pools-Wit-Russiche dan wel Litouwse grens terug naar Arnhem losse kaartjes goedkoper zullen zijn dan een interrailticket?
Ja. Eventueel kun je met tijdig boeken nog gebruik maken van Europaspezial-aanbiedingen van de Deutsche Bahn. Vanaf Vilnius zijn er speciale tarieven naar Warschau.

BerichtGeplaatst: 22 sep 2009, 20:19 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Inderdaad, met een Nederlands paspoort mag je blij zijn. Voor bijna elk land kun je een visum krijgen.
Het zijn overigens de Denen die de beste paspoorten hebben. Met een Deens paspoort kun je het grootste aantal landen visum-vrij bezoeken! (bijv. Turkije) Nederlanders stonden dacht ik op 3e of 4e plaats.
Citeer:
Citeer:
Ook zul je bij het aanvragen verplicht een verzekering moeten afsluiten voor een paar dollar.
Nee, is niet verplicht.
Dit zou ik zeker goed navragen bij het regelen van je visa!
Een reisbericht uit juni zegt dat ze bij de grens controleren of je een Wit-Russische verzekering hebt afgesloten (alleen Wit-Russische zijn geldig). Zonder verzekering word je niet binnengelaten.
Citeer:
Het viel mij op dat de Poolse ambassade van Wit-Rusland prijzen voor visums aangeeft dat 50% goedkoper zijn dan de Nederlandse! Er staat boven dat deze prijzen voor iedereen met een Poolse nationaliteit gelden. Misschien krijgen Polen dus 50% korting op de visums.
Citeer:
Klopt! Ik zou je adviseren om rond 14 oktober de goedkoopste SparNights proberen te boeken voor de EN Jan Kiepura naar Nederland! Vanaf €29!

BerichtGeplaatst: 22 sep 2009, 20:32 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Het zijn overigens de Denen die de beste paspoorten hebben. Met een Deens paspoort kun je het grootste aantal landen visum-vrij bezoeken! (bijv. Turkije) Nederlanders stonden dacht ik op 3e of 4e plaats.
Aha, zal wel niet veel schelen. Voor landen die wel visumplicht hebben is het voor Nederlanders vaak prima te doen om een visum te bemachtigen. Soms heb je wat geld nodig, maar het is bijna nooit echt onmogelijk.
Citeer:
Dit zou ik zeker goed navragen bij het regelen van je visa!
Een reisbericht uit juni zegt dat ze bij de grens controleren of je een Wit-Russische verzekering hebt afgesloten (alleen Wit-Russische zijn geldig). Zonder verzekering word je niet binnengelaten.
En wat ik heb gelezen wordt daar niet naar gekeken en proberen ze in de trein soms wel verzekeringen te verkopen, maar zijn deze zeker niet verplicht. Een verzekering met Europadekking dekt ook Wit-Rusland, een extra verzekering is niet nodig en staat ook nergens vermeld bij de visumeisen. Als men al beweert dat het zo is, dan wil men gewoon wat extra aan je verdienen want het is niet verplicht.

BerichtGeplaatst: 23 sep 2009, 18:12 
Trans-Siberië Express

Citeer:
En wat ik heb gelezen wordt daar niet naar gekeken en proberen ze in de trein soms wel verzekeringen te verkopen, maar zijn deze zeker niet verplicht. Een verzekering met Europadekking dekt ook Wit-Rusland, een extra verzekering is niet nodig en staat ook nergens vermeld bij de visumeisen. Als men al beweert dat het zo is, dan wil men gewoon wat extra aan je verdienen want het is niet verplicht.
Op de site van de Wit-Russische ambassade in Polen staat dat het verplicht is (link). Waarschijnlijk geldt dat dus alleen voor Polen, aangezien ze een 50% goedkopere visum hebben?
Voor de zekerheid zou ik het toch wel navragen. Want Polen worden dus zonder een Wit-Russische verzekering niet binnengelaten!

BerichtGeplaatst: 29 sep 2009, 19:52 
Shinkansen

Sorry voor mijn wat late reactie, maar wederom bedankt voor alle reacties! De komende week gaan we hier in Finland navragen over het hoe en wat van het makkelijk verkrijgen van een Wit-Russisch visum. Tegelijkertijd gaan we trein en bustijden goed uitzoeken. Zodra er meer bekend is of er weer vragen zijn horen jullie van me!

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00