Citeer:
Hallo!
Ik heb een vraag.
Van de zomer wil ik naar een festival in portugal met een vriendin.
Nu vraag ik me af, als ik een interrail ticket koop met niveau 3 (want daar staat portugal in)
kan ik dan vanaf amsterdam naar portugal reizen of kan ik alleen in dat land zelf reizen (dat ik er eerst met het vliegtuig heen ga)?
De prijsniveaus 1-5 zijn voor de One Country Passen die alleen in het genoemde land geldig zijn. Hiermee kun je dus niet van Amsterdam naar Portugal reizen. (Portugal is overigens niveau 4; de niveaus zijn per 13 december aangepast).
Citeer:
Want stel dat we met de trein gaan (wat we leuker vinden) zijn we dan goedkoper uit dan met het
vliegtuig (dat is ongeveer 200 euro)
De Global Pass voor € 159,00 voor 5 reisdagen binnen 10 dagen is vermoedelijk de beste oplossing. Daar komt dan nog de prijs bij voor een ticket vanaf Amsterdam tot Roosendaal(gr), het grenspunt - hierop krijg je wel 50% korting. Dat is € 24,00 voor een retour. Voorts moet je nog enkele treinen verplicht reserveren: de TGV van Lille naar Parijs (€ 3,00 p.p. per reis), de TGV van Parijs naar Irún (€ 3,00 p.p. per reis) en de nachttrein van Irún naar Portugal (€ 7,00 p.p. per reis voor een zitplaats, € 27,00 voor een couchette - couchette aanbevolen). O ja, voor het metrokaartje in Parijs - je moet met metro 4 van Gare du Nord naar Gare Montparnasse - betaal je € 1,60 enkele reis. Het reserveren van de treinen doe je het beste al in Nederland, ik neem aan dat je reisschema namelijk redelijk vast staat, daarnaast ben je voor Portugal qua reisplanning min of meer gebonden aan de tijden van de nachttrein Irún-Lissabon/Lissabon-Hendaye die eenmaal per dag rijdt.
Totaal ben je voor heen en terug naar Portugal kwijt (per persoon, op basis van zitplaatsen):
InterRail Global Pass 5 reisdagen binnen 10 dagen: € 159,00
Retourticket Amsterdam-Roosendaal(gr) 50% korting: € 24,00
TGV-reservering Lille-Parijs: € 3,00
Metrokaartje Parijs: € 1,60
TGV-reservering Parijs-Irún: € 3,00
Nachttreinreservering Irún-Portugal: € 7,00
Nachttreinreservering Portugal-Hendaye: € 7,00 (terug gaat de trein niet naar Irún maar naar Hendaye)
TGV-reservering Hendaye-Parijs: € 3,00
Metrokaartje Parijs: € 1,60
TGV-reservering Parijs-Lille: € 3,00
Totaal: € 212,20 per persoon, exclusief boekingskosten (€ 7,50 p.p. bij de Treinreiswinkel, die kunnen alle reserveringen ook regelen; NS Hispeed wil slechts 4 reserveringen p.p. doen en rekent € 10,00 boekingskosten per boeking).
Mocht je in Portugal nog een Intercity of Alfa Pendular moeten gebruiken, dan moet je die ter plekke reserveren, dat kan niet vanuit Nederland. Dit kost € 4,00 voor een Intercity of € 10,00 voor een Alfa Pendular. Het hangt er van af waar je in Portugal moet zijn.
De genoemde route is de meest logische route naar Portugal: er is dagelijks één (nacht)trein vanaf Irún naar Lissabon. Deze trein wacht op de TGV vanaf Parijs als die vertraagd is. Ik raad voor de reis naar Parijs de Thalys af, want de toeslag voor deze trein is erg hoog (€ 37,00 per reis). Beter reis je met overstappen in Antwerpen en Lille (plan de overstappen liefst wel wat ruim in). Voor de transfer met de metro in Parijs raad ik je veiligheidshalve twee uur aan. Het is binnen een uur te doen, maar dan moet alles meezitten en moet je al metrokaartjes hebben of die snel kunnen kopen en geen vertraging hebben. Maar beter neem je dus wat meer tijd. De TGV naar Irún vertrekt om 15:50, dus het liefst uiterlijk om 14:00 op Gare du Nord zijn. Metrokaartjes zijn te koop bij automaten en loketten; koop gelijk ook kaartjes voor de terugreis (wel zo handig). De metrorit zelf duurt zo'n 20 minuten, maar het kopen van kaartjes kan een tijdje duren en het is vooral in station Montparnasse een heel stuk lopen van het metrostation naar het treinstation, met enkele niveauverschillen (roltrappen aanwezig). Ik ben zelf in oktober 2007 met de trein naar Portugal gereisd en het was een geweldige ervaring, ik raad het je ook zeker aan.