World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 23 apr 2021, 05:24

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 16 dec 2009, 21:28 
Stoptrein

Hallo!

Ik heb een vraag.

Van de zomer wil ik naar een festival in portugal met een vriendin.
Nu vraag ik me af, als ik een interrail ticket koop met niveau 3 (want daar staat portugal in)
kan ik dan vanaf amsterdam naar portugal reizen of kan ik alleen in dat land zelf reizen (dat ik er eerst met het vliegtuig heen ga)?
Want stel dat we met de trein gaan (wat we leuker vinden) zijn we dan goedkoper uit dan met het
vliegtuig (dat is ongeveer 200 euro)

Ik hoor het graag

Groetjes Maudi

BerichtGeplaatst: 16 dec 2009, 21:43 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Citeer:
Hallo!

Ik heb een vraag.

Van de zomer wil ik naar een festival in portugal met een vriendin.
Nu vraag ik me af, als ik een interrail ticket koop met niveau 3 (want daar staat portugal in)
kan ik dan vanaf amsterdam naar portugal reizen of kan ik alleen in dat land zelf reizen (dat ik er eerst met het vliegtuig heen ga)?
De prijsniveaus 1-5 zijn voor de One Country Passen die alleen in het genoemde land geldig zijn. Hiermee kun je dus niet van Amsterdam naar Portugal reizen. (Portugal is overigens niveau 4; de niveaus zijn per 13 december aangepast).
Citeer:
Want stel dat we met de trein gaan (wat we leuker vinden) zijn we dan goedkoper uit dan met het
vliegtuig (dat is ongeveer 200 euro)
De Global Pass voor € 159,00 voor 5 reisdagen binnen 10 dagen is vermoedelijk de beste oplossing. Daar komt dan nog de prijs bij voor een ticket vanaf Amsterdam tot Roosendaal(gr), het grenspunt - hierop krijg je wel 50% korting. Dat is € 24,00 voor een retour. Voorts moet je nog enkele treinen verplicht reserveren: de TGV van Lille naar Parijs (€ 3,00 p.p. per reis), de TGV van Parijs naar Irún (€ 3,00 p.p. per reis) en de nachttrein van Irún naar Portugal (€ 7,00 p.p. per reis voor een zitplaats, € 27,00 voor een couchette - couchette aanbevolen). O ja, voor het metrokaartje in Parijs - je moet met metro 4 van Gare du Nord naar Gare Montparnasse - betaal je € 1,60 enkele reis. Het reserveren van de treinen doe je het beste al in Nederland, ik neem aan dat je reisschema namelijk redelijk vast staat, daarnaast ben je voor Portugal qua reisplanning min of meer gebonden aan de tijden van de nachttrein Irún-Lissabon/Lissabon-Hendaye die eenmaal per dag rijdt.

Totaal ben je voor heen en terug naar Portugal kwijt (per persoon, op basis van zitplaatsen):
InterRail Global Pass 5 reisdagen binnen 10 dagen: € 159,00
Retourticket Amsterdam-Roosendaal(gr) 50% korting: € 24,00
TGV-reservering Lille-Parijs: € 3,00
Metrokaartje Parijs: € 1,60
TGV-reservering Parijs-Irún: € 3,00
Nachttreinreservering Irún-Portugal: € 7,00
Nachttreinreservering Portugal-Hendaye: € 7,00 (terug gaat de trein niet naar Irún maar naar Hendaye)
TGV-reservering Hendaye-Parijs: € 3,00
Metrokaartje Parijs: € 1,60
TGV-reservering Parijs-Lille: € 3,00

Totaal: € 212,20 per persoon, exclusief boekingskosten (€ 7,50 p.p. bij de Treinreiswinkel, die kunnen alle reserveringen ook regelen; NS Hispeed wil slechts 4 reserveringen p.p. doen en rekent € 10,00 boekingskosten per boeking).

Mocht je in Portugal nog een Intercity of Alfa Pendular moeten gebruiken, dan moet je die ter plekke reserveren, dat kan niet vanuit Nederland. Dit kost € 4,00 voor een Intercity of € 10,00 voor een Alfa Pendular. Het hangt er van af waar je in Portugal moet zijn.

De genoemde route is de meest logische route naar Portugal: er is dagelijks één (nacht)trein vanaf Irún naar Lissabon. Deze trein wacht op de TGV vanaf Parijs als die vertraagd is. Ik raad voor de reis naar Parijs de Thalys af, want de toeslag voor deze trein is erg hoog (€ 37,00 per reis). Beter reis je met overstappen in Antwerpen en Lille (plan de overstappen liefst wel wat ruim in). Voor de transfer met de metro in Parijs raad ik je veiligheidshalve twee uur aan. Het is binnen een uur te doen, maar dan moet alles meezitten en moet je al metrokaartjes hebben of die snel kunnen kopen en geen vertraging hebben. Maar beter neem je dus wat meer tijd. De TGV naar Irún vertrekt om 15:50, dus het liefst uiterlijk om 14:00 op Gare du Nord zijn. Metrokaartjes zijn te koop bij automaten en loketten; koop gelijk ook kaartjes voor de terugreis (wel zo handig). De metrorit zelf duurt zo'n 20 minuten, maar het kopen van kaartjes kan een tijdje duren en het is vooral in station Montparnasse een heel stuk lopen van het metrostation naar het treinstation, met enkele niveauverschillen (roltrappen aanwezig). Ik ben zelf in oktober 2007 met de trein naar Portugal gereisd en het was een geweldige ervaring, ik raad het je ook zeker aan.

BerichtGeplaatst: 17 dec 2009, 01:38 
Sneltrein

Je zou natuurlijk van een aanbieding van Ryanair gebruik kunnen maken, dan kan je wel goedkoop naar Portugal vliegen, maar met de trein is natuurlijk stukken leuker! 8)
Ik ben afgelopen zomer via Madrid naar Portugal gereisd met de trein, ook een geweldige reis! En reserveren voor de IC in Portugal is wel aan te bevelen ja, anders word je zonder pardon uit de trein gezet op een ministationnetje ergens :mrgreen: Maar dat levert dan ook wel weer mooie situaties op.

BerichtGeplaatst: 17 dec 2009, 01:44 
Trans-Siberië Express

Reserveren voor Portugese IC's en AP's is zelfs verplicht. De internationale treinen vanuit Portugal naar Madrid en Hendaye kun je overigens wel al vanuit Nederland reserveren.

BerichtGeplaatst: 28 dec 2009, 14:15 
ICE

Mn vriendin en ik zitten er ook aan te denken om de in de zomervakantie met de trein naar Portugal te gaan, lijkt me erg gaaf :D Hoever van tevoren kun je de treinen reserveren? Is dit niet iets van 3 maanden? Waar ik bang voor ben is dat als ik nu een heel schema in mekaar ga draaien en over een paar maanden wil reserveren alles al vol is. Is er een stormloop op die reserveringen? Met andere woorden: is alles na 1 dag al volgeboekt?

BerichtGeplaatst: 28 dec 2009, 14:35 
Trans-Siberië Express

Maak je daar maar niet druk om, dat zal zo'n vaart niet lopen. Alles is zeker niet binnen een dag volgeboekt. :) Drie maanden is inderdaad de termijn. Ik raad je de route aan met Intercity via Antwerpen tot aan Lille, vanaf daar een TGV naar Parijs, Parijs door per metro, de TGV naar Irún en dan de nachttrein Sud Expresso naar Lissabon (couchette of slaapcompartiment nemen).

Edit: ik herinner me nu dat je liever niet per nachttrein wilde reizen. Dan zijn er andere opties: als eerste overdag naar Zuid-Frankrijk; je kunt richting het zuidwesten gaan (plaatsen als Biarritz bijvoorbeeld) of richting het zuiden (Montpellier, Perpignan, Avignon). Daar overnacht je dan. Later reis je overdag door naar Madrid; ook daar overnacht je dan. Vervolgens reis je vanaf Madrid met de dagverbinding via Badajoz naar Lissabon. Richting Algarve neem je vanaf Madrid beter een AVE-hogesnelheidstrein naar Sevilla (eventueel reis je dan nog door per trein naar Huelva); vanaf Sevilla/Huelva neem je dan één van de doorgaande bussen richting Faro/Albufeira/Lagos.

Ook een optie is om eerst naar Zuidwest-Frankrijk te reizen, daar te overnachten en daarna de dagtrein vanaf Irún naar La Coruña, Santiago de Compostela of Vigo te nemen, in het uiterste noordwesten van Spanje. Vanaf Vigo rijden dagelijks twee dagtreinen naar Porto.

BerichtGeplaatst: 28 dec 2009, 15:08 
ICE

Bedankt voor je reactie! Ik ga het binnenkort maar even overleggen met mn vriendin; de opties die jij zojuist noemde bespreken en nog maar eens kijken of ik haar tóch kan overhalen voor de nachttrein :D .

Als we een schema maken doen we dat ook voor specifieke treinen (dus niet van; we zien wel of we 's ochtends of 's middags gaan/de 12 of 13e etc.).

Als we bijv een nachttrein inplannen (denk niet dat ik haar zover krijg :P), naar Lissabon, dan zijn we afhankelijk van beschikbare plaatsen voor die ene specifieke trein. We kunnen er dus vanuit gaan dat, als we binnen een week na het beschikbaar komen van de plaatsen, reserveren, er nog wel 2 plekken beschikbaar zijn in zo'n couchette van 27 euro?

En zijn er andere treinen die eventueel problemen, wat betreft beschikbaarheid, kunnen geven met reserveren?

BerichtGeplaatst: 28 dec 2009, 15:34 
Trans-Siberië Express

De Spaanse hogesnelheidstreinen (bijv. Madrid-Sevilla) kennen maar een beperkt aantal plaatsen voor Interrailers. Dan kun je er beter snel bij zijn om geen teleurstelling te voorkomen.

BerichtGeplaatst: 28 dec 2009, 15:42 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Bedankt voor je reactie! Ik ga het binnenkort maar even overleggen met mn vriendin; de opties die jij zojuist noemde bespreken en nog maar eens kijken of ik haar tóch kan overhalen voor de nachttrein :D .
Het is naar Portugal toe wel de meest efficiënte en snelste optie, en het zijn comfortabele couchettes. De nachttrein heeft bovendien ook nog een goedkoop restauratierijtuig.
Citeer:
Als we een schema maken doen we dat ook voor specifieke treinen (dus niet van; we zien wel of we 's ochtends of 's middags gaan/de 12 of 13e etc.).
Dat is sowieso ook voor de dagtreinen wel handig, vanwege reserveringsplicht voor de Franse TGV's en het weinige aantal treinen in Spanje.
Citeer:
Als we bijv een nachttrein inplannen (denk niet dat ik haar zover krijg :P), naar Lissabon, dan zijn we afhankelijk van beschikbare plaatsen voor die ene specifieke trein. We kunnen er dus vanuit gaan dat, als we binnen een week na het beschikbaar komen van de plaatsen, reserveren, er nog wel 2 plekken beschikbaar zijn in zo'n couchette van 27 euro?
Ja, die kans is bijna 100%. Mocht je je vriendin niet kunnen overhalen voor de couchettes: een tweepersoons slaapcompartiment met echte bedden kost € 62,00 p.p., ook die zijn erg comfortabel maar hebben helaas geen airco (wat in de zomer warm kan zijn). Het raam kan wel open. In zo'n compartiment hebben jullie meer ruimte en privacy. Kost wat meer, maar is nog altijd efficiënter dan twee overnachtingen inplannen.
Citeer:
En zijn er andere treinen die eventueel problemen, wat betreft beschikbaarheid, kunnen geven met reserveren?
TGV Parijs-Irún is een drukke. Kan zijn dat die als 'Periode de Pointe' (drukke trein) wordt aangegeven en dan kost een InterRail-reservering officieel 10 euro. Je kunt 'm echter ook bij de Treinreiswinkel als 'Forfait' laten reserveren (doe dan tot Hendaye, het laatste Franse station). Dat kost € 1,50. De Treinreiswinkel is namelijk ook agent van de Franse spoorwegen SNCF en heeft toegang tot het SNCF-boekingssysteem.

Mocht je zo'n Franse reservering krijgen, vergeet dan niet die voor vertrek te stempelen in de stempelautomaat op het perron!
Citeer:
De Spaanse hogesnelheidstreinen (bijv. Madrid-Sevilla) kennen maar een beperkt aantal plaatsen voor Interrailers. Dan kun je er beter snel bij zijn om geen teleurstelling te voorkomen.
Dit geldt voor alle Spaanse reserveringsplichtige treinen (alle langeafstandstreinen en veel middellangeafstandtreinen), alhoewel sommige treinen natuurlijk populairder zijn bij InterRailers dan andere. De AVE's Madrid-Sevilla, de AVE's Madrid-Barcelona en de treinen Irún-Madrid/Madrid-Hendaye zijn bij InterRailers de populairste treinen. (en de nachttreinen naar Portugal, maar volgens mij is daar het contingent InterRail-plaatsen vrij ruim of niet beperkt).

Overigens is er nog een andere optie als je met dagtreinen wilt reizen; in plaats van Madrid kun je ook doorreizen naar Salamanca, schijnt een hele mooie en leuke studentenstad te zijn, en daar overnachten. Vanaf Salamanca rijdt de Sud Expresso als dagtrein naar Lissabon, alhoewel de vertrektijd wel vroeg is (rond 04:30).

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00