World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 26 feb 2021, 13:35

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 08 jan 2010, 19:44 
Sprinter

Land: Nederland
Hallo allemaal,

Reizen met de trein heeft me altijd al aangetrokken. Bovendien wil ik in mijn leven zo ongeveer de hele wereld eens zien. Om daaraan een begin te maken heb ik besloten om de komende zomer te gaan Interrailen in Zuidoost Europa! Dit wordt mijn eerste keer Interrailen, dus ik kan wel wat advies gebruiken.
Gewapend met Google Maps, dit forum en de planner van de Deutsche Bahn heb ik de afgelopen dagen de onderstaande reisplanning gemaakt. ‘Reisplanning’ is eigenlijk een groot woord; het is meer een waslijst van steden die ik waarschijnlijk wil bezoeken en daar heb ik een route bijgezocht. Mijn plan van aanpak is om de plaatsen waar ik het minst graag naartoe ga weg te strepen, om zo de mooiste steden over te houden en die uiteindelijk te bezoeken.

De route:
Nederland – Boedapest (Hongarije) – Constanţa (Roemenië) / Varna (Bulgarije) / Burgas (Bulgarije) – Istanboel (Turkije) – Veliko Tarnovo (Bulgarije) - Plovdiv (Bulgarije) / Sofia (Bulgarije) – Belgrado (Servië) / Sarajevo (Bosnië en Herzegovina) - Mostar (Kroatië) – Dubrovnik (Kroatië) – Zagreb (Kroatië) / Pécs (Hongarije) – Terug in Boedapest – Terug in Nederland

Boedapest wil ik dus als begin- en eindpunt gebruiken. Hieronder een plattegrondje van de hele reis (even klikken voor grotere weergave). Let er op dat ik alle steden heb opgenomen, dus nu lijkt het nog een reis met veel te veel steden die bezocht worden. Dit moeten er uiteindelijk minder worden, zodat het in drie weken te doen is.

Afbeelding

Wat al zeker is:
  • Ik wil 21 dagen (drie weken) van huis zijn. Of ik een 10-in-22-dagenkaart of een normale 22-dagenkaart moet kopen maakt me niet uit.
  • Ik wil zoveel mogelijk gebruik maken van nachttreinen.
  • Ik wil zeker Boedapest, Istanboel, Veliko Tarnovo, Mostar en Dubrovnik bezoeken.
  • Hoe lang ik overal wil blijven hangt aan de ene kant af van het aantal steden dat ik uiteindelijk ga bezoeken, maar aan de andere kant is het ook mijn bedoeling om in het overgrote deel van de steden twee dagen te blijven. In Istaboel en Dubrovnik wil ik in ieder geval wat langer blijven.
Wat ik nog niet zeker weet:
  • Zowel Constanţa, Varna als Burgas liggen aan de zee. Ik wil één of heel misschien twee van deze steden bezoeken. Het belangrijkste vind ik of het een mooie stad is en dat ik aan het strand kan liggen. Welke stad zouden jullie bezoeken?
  • Ik twijfel over Plovdiv en Sofia. Bezienswaardigheden zijn in deze steden voor mij het belangrijkst. Welke stad zouden jullie bezoeken? Of allebei?
  • Dezelfde vraag heb ik over Belgrado en Sarajevo. Ook hier zijn bezienswaardigheden het belangrijkst.
  • Dan nogmaals dezelfde vraag over Zagreb en Pécs.
  • Tenslotte een vraag over Kroatië: ik heb al wat zitten zoeken en ik ben erachter gekomen dat je niet erg snel vanuit Dubrovnik in Zagreb of Pécs kan komen. Ik denk dat ik een stuk van de route terug moet rijden (net zoals ik dat moet van en naar Istanboel). Wat is de beste route/oplossing voor dit deel van mijn reis?
Ik weet dat de eerste vier vragen behoorlijk persoonlijk zijn en dat ik uiteindelijk zelf moet beslissen, maar met behulp van jullie ervaringen hoop ik iets gemakkelijker bovenstaande beslissingen te kunnen maken! Alvast bedankt! :D

Laatst gewijzigd door Tom op 08 jan 2010, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2010, 19:57 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Ik wil zoveel mogelijk gebruik maken van nachttreinen.
Dan zit je in een goede regio van Europa, want die rijden hier veel.
Citeer:
Hoe lang ik overal wil blijven hangt af van het aantal steden dat overblijft, maar in Istaboel en Dubrovnik wil ik in ieder geval wat langer blijven.
Voor de stad zelf hoef je niet lang in Dubrovnik te blijven. De stad is vrij klein. Als je wat wil recreëren in de omgeving, bijvoorbeeld op één van de eilanden voor de kust van Kroatië, is een langer verblijf wel aan te raden. Maar als je wilt recreëren kun je ook denken aan de kust van Montenegro; je kunt dan daarna in Bar weer op de trein stappen (of omgekeerd).
Citeer:
Ik twijfel over Plovdiv en Sofia. Bezienswaardigheden zijn in deze steden voor mij het belangrijkst. Welke stad zouden jullie bezoeken? Of allebei?
Ik ben er niet geweest, maar ik weet dat Plovdiv het qua bezienswaardigheden wint.
Citeer:
Dezelfde vraag heb ik over Belgrado en Sarajevo. Ook hier zijn bezienswaardigheden het belangrijkst.
Belgrado is een geweldige stad, maar cultureel gezien heeft Sarajevo veel meer te bieden. Als het even kan zou ik ze allebei opnemen in je planning, want voor Europa zijn het beiden unieke steden, beiden anders dan anders en nauwelijks te vergelijken met andere steden.
Citeer:
Dan nogmaals dezelfde vraag over Zagreb en Pécs.
Pécs ken ik niet, Zagreb vond ik een beetje saai.
Citeer:
Tenslotte een vraag over Kroatië: ik heb al wat zitten zoeken en ik ben erachter gekomen dat je niet erg snel vanuit Dubrovnik in Zagreb of Pécs kan komen. Ik denk dat ik een stuk van de route terug moet rijden (net zoals ik dat moet van en naar Istanboel). Wat is de beste route/oplossing voor dit deel van mijn reis?
Belgrado-Bar-Dubrovnik-Mostar-Sarajevo-Zagreb/Pécs-Budapest. Dan reis je tot aan Bar per trein en vanaf Mostar weer (of al iets eerder, vanaf Ploce).

BerichtGeplaatst: 08 jan 2010, 21:46 
Trans-Siberië Express

Ik ben in Sofia geweest en de bezienswaardigheden zijn niet superuitbundig. Een Unescokerkje met fresco's even buiten de stad, maar daar mag je maar 10 minuten kijken, de grote orthodoxe kerk, veel regeringsgebouwen. De Vitoshaberg is verder voor sommige toeristen een trekpleister. Plovdiv biedt aan concrete bezienswaardigheden meer dan Sofia (Romeins theather bijv.). In Plovdiv kun je gewoon op de nachttrein naar Istanboel stappen, dus dat is handig.

Zeker weten dat je niet even wat Griekse sferen wilt meepikken door van Istanboel naar Thessaloniki te gaan? Via Skopje kun je dan naar Belgrado/Bar toe.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2010, 21:57 
Trans-Siberië Express

Land: België
Citeer:
Ik twijfel over Plovdiv en Sofia. Bezienswaardigheden zijn in deze steden voor mij het belangrijkst. Welke stad zouden jullie bezoeken? Of allebei?
Sofia ben ik 2 weken geleden geweest, en er was niet echt veel te zien, wel wat oude gebouwtjes in het centrum enzo, ik zou dus voor Plovdiv gaan.
Citeer:
Dezelfde vraag heb ik over Belgrado en Sarajevo. Ook hier zijn bezienswaardigheden het belangrijkst.
Ik zou voor Sarajevo gaan, al is Belgrado ook wel mooi
Citeer:
Tenslotte een vraag over Kroatië: ik heb al wat zitten zoeken en ik ben erachter gekomen dat je niet erg snel vanuit Dubrovnik in Zagreb of Pécs kan komen. Ik denk dat ik een stuk van de route terug moet rijden (net zoals ik dat moet van en naar Istanboel). Wat is de beste route/oplossing voor dit deel van mijn reis?
Vanuit Dubrovnik kun je een bus naar Split nemen (ongeveer 4 uur), en vanaf daar heb je in de zomer een rechtstreekse nachttrein naar Zagreb en Gyékényes, vanwaar je een trein naar Pécs hebt.

Vanuit Sarajevo en Mostar heb je ook enkele keren per dag een bus naar Dubrovnik, dus dan doe je niet heel het traject dubbel vanaf Ploce naar Dubronvik (al is dat wel een mooi traject)

BerichtGeplaatst: 08 jan 2010, 22:11 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Vanuit Dubrovnik kun je een bus naar Split nemen (ongeveer 4 uur), en vanaf daar heb je in de zomer een rechtstreekse nachttrein naar Zagreb en Gyékényes, vanwaar je een trein naar Pécs hebt.
Veel korter is om vanaf Dubrovnik naar Sarajevo te reizen als je naar Pécs wilt. Vanaf Sarajevo is dagelijks een rechtstreekse Intercity naar Pécs.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2010, 22:19 
Trans-Siberië Express

Die trein vertrekt wel al om 6u55 uit Sarajevo, dus dat haal je niet uit Dubrovnik, je kunt wel je reisroute wisselen dat je eerst naar Dubrovnik gaat en dan pas naar Sarajevo, kun je ook eventueel via Montenegro doen.

Anderzijds spaar je met de trein van Split naar Gyékényes wel een nacht in een hostel uit, en je reist terwijl je slaapt.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2010, 23:18 
Sprinter

Andries, Erasmus2 en treinbruno, allemaal bedankt. Zinnige reacties waar ik echt wat mee kan!

Als ik het dus goed begrijp zal ik dus een deel in Kroatië met de bus af moeten leggen of even creatief doen met de treinen via Bar in Montenegro. Jullie noemen verschillende oplossingen, ik zal morgen eens uitzoeken welke oplossing mij het beste uitkomt. Even kijken wat het beste in mijn reisplanning past.

Verder heb ik Sofia alvast uit mijn reis geschrapt. Ik dacht al dat het niet veel bijzonders was en als ik jullie reacties zo lees had ik denk ik gelijk.
Citeer:
Zeker weten dat je niet even wat Griekse sferen wilt meepikken door van Istanboel naar Thessaloniki te gaan? Via Skopje kun je dan naar Belgrado/Bar toe.
Grappig dat je het vraagt, ik was het namelijk wel van plan maar ik ben bang dat ik er niet aan toekom. Aan de ene kant wil ik het aantal dagen dat ik in een stad blijf af laten hangen van het aantal steden dat ik ga bezoeken, maar aan de andere kant is het ook mijn bedoeling om in het overgrote deel van de steden twee dagen te blijven. Dat had ik niet in mijn eerste post gezet, ik zal het zo even toevoegen. Nu ik sowieso Sofia al geschrapt heb blijft er misschien wel ruimte over om naar Thessaloniki te gaan, het lijkt me in ieder geval een leuke afwisseling! :) Eerst even afwachten hoe de rest van de reis er uit gaat zien.

Tenslotte: wat mij opvalt is dat nog niemand gereageerd heeft op mijn vraag over Constanţa, Varna en Burgas. Is deze kant van Roemenië en Bulgarije misschien niet zo populair onder Interrailers?

BerichtGeplaatst: 08 jan 2010, 23:36 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Als ik het dus goed begrijp zal ik dus een deel in Kroatië met de bus af moeten leggen of even creatief doen met de treinen via Bar in Montenegro.
Naar Dubrovnik moet je sowieso per bus, er gaan geen treinen naar Dubrovnik. Bar (Montenegro) en Ploce (Kroatië, spoorlijn vanaf Mostar/Sarajevo/Zagreb) zijn de dichtstbijzijnde stations. Split ligt noordelijker aan de kust dan Ploce en is zoals gezegd ook een optie, maar nog wel een uur of 4 met de bus vanaf Dubrovnik.
Citeer:
Nu ik sowieso Sofia al geschrapt heb blijft er misschien wel ruimte over om naar Thessaloniki te gaan, het lijkt me in ieder geval een leuke afwisseling! :) Eerst even afwachten hoe de rest van de reis er uit gaat zien.
Het is een leuke, relaxte stad en cultureel gezien toch weer anders dan de andere Balkanlanden.
Citeer:
Tenslotte: wat mij opvalt is dat nog niemand gereageerd heeft op mijn vraag over Constanţa, Varna en Burgas. Is deze kant van Roemenië en Bulgarije misschien niet zo populair onder Interrailers?
Er zijn hier wel wat leden die richting de Zwarte Zeekust zijn gegaan. Maar je komt ook langs de Adriatische Kust in Kroatië (of wellicht Montenegro), die veel mooier is dan de voor een groot deel met lelijke flatgebouwen volgebouwde Zwarte Zeekust met plaatsen zoals Slanchev Brjag (in Nederland beter bekend als Sunny Beach of Zonnestrand) waar veel Russen en jongeren die een goedkope zuipvakantie willen komen. De kust van Kroatië en Montenegro is cultureel met werelderfgoed zoals Kotor en qua natuur, met bijvoorbeeld de Baai van Kotor, ook interessant. Een kort uitstapje naar Albanië behoort zelfs tot de mogelijkheden.

Ik beveel nog steeds vanaf Belgrado de route via Bar en de Montenegrijnse kust naar Dubrovnik aan, en dan via Mostar naar Sarajevo en door naar Pécs of Zagreb. In plaats van een paar dagen strand in Bulgarije of Roemenië kun je dan in het ook goedkope Montenegro aan de kust vertoeven. Budva schijnt een hele leuke badplaats te zijn, Sutomore is ook een optie. De Baai van Kotor is heel mooi maar minder geschikt om te zwemmen.

Ik zou trouwens naar Veliko Tarnovo gaan voordat je naar Istanbul gaat. Vanaf Veliko Tarnovo kun je rechtstreeks naar Istanbul met de nachttrein, en je kunt zo goed als rechtstreeks van Budapest naar Veliko Tarnovo met de nachttrein (overstappen in Gorna Orjahovitsa, een spoorwegknooppunt 12 km ten noorden van Veliko Tarnovo). Ook Istanbul-Plovdiv en in de zomer waarschijnlijk ook Plovdiv-Belgrado kunnen met rechtstreekse nachttreinen.

BerichtGeplaatst: 09 jan 2010, 00:17 
Sprinter

Ik ben het helemaal met je eens dat de Zwarte Zeekust veel minder mooi is dan de Adriatische. Ik heb deze reis eigenlijk op een hele lompe manier gepland: in Boedapest begonnen en met de klok mee een rondje gemaakt. Ik heb dus eerst een bezoek aan de Zwarte Zeekust gepland, zonder erbij stil te staan dat ik later langs een veel mooiere kust kom. Nu ik erover nadenk is het eigenlijk zonde om aan de Zwarte Zeekust tussen de dronken Russische jeugd te gaan lopen terwijl ik ook aan de Adriatische kust kan zitten. Het is dus vrijwel zeker dat ik Constanţa, Varna en Burgas alle drie links ga laten liggen. Wellicht kan ik ruimte maken voor een bezoek aan Thessaloniki, Montenegro of zelfs Braşov in Roemenië. Die laatste stad lijkt me ook heel mooi om te bezoeken, onder andere omdat het nog wat meer afwisseling in het programma brengt.

Ook met je tips over de route in Montenegro/Kroatië en om Veliko Tarnovo voor Istanbul te bezoeken ga ik iets doen. Het zijn zaken waar ik als totaal onervaren reiziger zelf nooit op zou komen. :)

BerichtGeplaatst: 09 jan 2010, 00:18 
Trans-Siberië Express

Budva is wel een leuk stadje in montenegro, wel nogal toeristisch, de lijn tussen Belgrado en Bar is ook zeer mooi.
In Podgorica is wel niks te zien.

BerichtGeplaatst: 09 jan 2010, 00:22 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Wellicht kan ik ruimte maken voor een bezoek aan Thessaloniki, Montenegro of zelfs Braşov in Roemenië. Die laatste stad lijkt me ook heel mooi om te bezoeken, onder andere omdat het nog wat meer afwisseling in het programma brengt.
En het ligt prima op je route: liefst drie rechtstreekse nachttreinen vanaf Budapest.
Citeer:
Ook met je tips over de route in Montenegro/Kroatië en om Veliko Tarnovo voor Istanbul te bezoeken ga ik iets doen. Het zijn zaken waar ik als totaal onervaren reiziger zelf nooit op zou komen. :)
Vanaf Brasov zou je prima kunnen doorreizen naar Veliko Tarnovo (dagverbinding, overstappen in Bukarest) en daarna door naar Istanbul (rechtstreekse nachttrein).

BerichtGeplaatst: 09 jan 2010, 22:07 
Sprinter

Vandaag heb ik al jullie tips doorgenomen. Een paar heb ik al in m'n planning verwerkt, de rest verwerk ik morgen.

Zoals ik eerder al zei heb ik Constanţa, Varna en Burgas geschrapt. Daarvoor in de plaats ga ik naar Braşov in Roemenië. Dat lijkt me veel mooier! Daarnaast ga ik Veliko Tarnovo voor Istanbul bezoeken in plaats van erna. Ook Sofia is geschrapt. De route in Kroatië moet ik nog verbeteren. Jullie praten over een route door Montenegro en Kroatië: via Bar naar Dubrovnik. Dat spreekt me zeker aan, Montenegro moet net als Kroatië erg mooi zijn, maar daar moet ik nog even rustig naar kijken.

Verder begin ik weer te twijfelen of ik toch maar ook naar Thessaloniki zal gaan, maar daar moet dan wel echt ruimte voor zijn. Ik neem graag de tijd en doe liever rustig aan wat minder steden dan veel te haastig veel te veel steden. Ook begin ik twijfelen over Zagareb en/of Pécs. Ik vraag me af of deze steden me nog kunnen vermaken na Mostar, Istanbul en al die andere steden die ik tegen die tijd al gezien heb. Het zou zonde zijn als ik stedenmoe zou worden aan het eind van de reis...

De aangepaste route:
Afbeelding

Antwoorden op vragen in mijn eerdere posts blijven natuurlijk welkom. :D Bedankt voor de tips so far, zoals je kan zien heb ik er veel aan en wordt de reis er flink beter op.

BerichtGeplaatst: 09 jan 2010, 23:21 
Maglev

Is er een speciale reden voor Pecs? Anders zou je kunnen overwegen om Ljubljana in je schema op te nemen, dan hoef je ook niet twee keer in Budapest te zijn (hoewel dat natuurlijk geen straf is.) Ook is een dagje Bukarest het overwegen waard (People's Palace.)
Citeer:
Ik neem graag de tijd en doe liever rustig aan wat minder steden dan veel te haastig veel te veel steden.
Ik zou inderdaad behoorlijk ruim plannen. Ik ben 4 dagen in Istanbul geweest, en toen had ik zelfs nog het idee dat ik niet alles had gezien.

But all I need are cigarettes and alcohol! (Oasis, cigarettes and alcohol)

BerichtGeplaatst: 10 jan 2010, 00:01 
Sprinter

Ik heb Pécs opgenomen omdat ik voor mijn reis deels geïnspireerd ben door andere reisverslagen op World on Rails. In één van die verslagen werd Pécs genoemd en ik heb de stad daarom maar voor zolang in mijn planning gezet, maar ik moet zeggen dat hij hoog op de lijst van steden staat die ik hoogstwaarschijnlijk ga schrappen, gewoon omdat ik geen goede reden heb om ernaar toe te gaan.

Ljubljana lijkt me ook prachtig maar ik wil Slovenië samen met Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechië en Slowakije bewaren voor een andere reis. Daarnaast wil ik Boedapest graag zowel als begin- als eindpunt gebruiken om zo een echt rondje te maken. Dat vind ik persoonlijk een leuke manier van reizen. Wat dus overblijft is Zagreb, maar daar ben ik ook nog niet van overtuigt. Wellicht neem ik er nog een paar dagen aan het Balatonmeer bij, maar de kans is veel groter dat ik de dagen die ik uitspaar door Pécs (en misschien Zagreb) te schrappen wel gebruik om langer op andere plaatsen te verblijven. De meeste verhalen die ik tot nu toe gelezen heb over Zagreb zijn in ieder geval niet erg overtuigend. Zijn er nog meer mensen met ervaring in deze stad? :D

BerichtGeplaatst: 10 jan 2010, 17:35 
Trans-Siberië Express

Dat ene reisverslag zal wel van mij zijn geweest... :oops:

Pécs is best een leuke stad om heen te gaan als het een beetje handig op de route ligt. Bijvoorbeeld voor een tussenstop van een dag als je van Boedapest naar Sarajevo (of andersom) gaat. Maar ik zou er geen grote omwegen voor maken!

Wat betreft Constanta/Varna/Burgas: Absoluut wel heen gaan! Bedenk dat het op heel de Balkan (inclusief Hongarije) in de zomer echt verstikkend heet kan zijn, dan is een tussenstop aan zee best aangenaam. ;)

Ik ben zelf alleen in Varna geweest. Qua schoonheid absoluut niet te vergelijken met de Adriatische kust, maar er is wel strand en zee en door het grote park langs het hele strand is het toch best een aangename stad. :)

Van Varna kun je trouwens met de nachttrein naar Plovdiv. (Er is ook een nachttrein naar Sofia, maar die is zo druk dat je ver van te voren moet reserveren, maar dat kan alleen ter plekke in Varna, dus voor op InterRail is dat niet echt bruikbaar)

Edit: Het is maar een wilde gok, maar misschien is het voor de terugweg nog een idee, om van Belgrado naar Bar te gaan, dan met de bus naar Dubrovnik, en dan via Mostar / Sarajevo / Boedapest naar huis?

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00