Citeer:
Als eerste: je hebt er staan InterRail-dag 0. Houd er rekening mee dat de nachttreinregeling
NIET toegepast kan worden voor de eerste dag van geldigheid van je InterRail Pass. Zie ook
deze topic. Een apart kaartje tot aan Bonn kopen en vlak na middernacht daar op de CNL stappen is een optie.
Stom dat ik daar niet aan gedacht heb. Ik heb het laatst nog ergens gelezen...
Citeer:
Voor Istanbul-Plovdiv hoef je niet over te stappen. Trein stopt om 08:01 in Plovdiv. Waarom de reisplanner daar mee komt weet ik niet (misschien kent-ie het rijtuig Istanbul-Sofia/Belgrado dat in Plovdiv stopt niet), maar je hoeft dus niet over te stappen in Dimitrovgrad. Gewoon een bed nemen in het rechtstreekse Bulgaarse slaaprijtuig Istanbul-Sofia, ter plekke regelen, kost maar 11 euro.

Dat is geen geld en lekker dat ik niet hoef over te stappen. Ik vraag me alleen wel af welke treinnummers ik nu moet aanhouden. Voorlopig heb ik ze maar allemaal genoteerd.
Citeer:
Mostar-Sarajevo; twee reisopties per dag, daarnaast is de bus een optie (maar de spoorlijn is erg mooi). Beter een apart kaartje kopen als je krap zit met het aantal reisdagen, dit is een goedkoop traject.
Trein 396 Mostar V. 07:36, Sarajevo A. 10:00
Trein 390 Mostar V. 18:40, Sarajevo A. 20:59
Dat zijn mooie tijden. Dan ga ik voor de trein van 18:40 uur. Ik probeer 's ochtends in Mostar aan te komen, dan kan ik daar mooi een dagje rondkijken.
Citeer:
Citeer:
Tipje: noteer tevens de treinnummers en niet alleen de reistijden, dat maakt een boeking bij de Treinreiswinkel nog veel eenvoudiger.
Niet alleen voor de treinreiswinkel ook voor je zelf omdat op de vertrekborden het nummer vermeld wordt en de trein soms verder rijdt dan jij wilt en je uitstapstation niet altijd vermeld wordt.
groetjes ben2
Bedankt voor de tip. Zeker op treinstations zal het van pas komen!
Citeer:
Eventueel kun je dan weer wat extra tijd in Plovdiv creëren door toch de nachttrein Sofia-Belgrado te nemen, alhoewel het traject overdag ook mooi is (het deel tussen Sofia en Nis dan, door een kloof heen, de rest is saai). Houd rekening met de kans op extreme vertragingen, zeker bij heet weer. De nachttrein kan dan fijner zijn (omdat het koeler is). Plovdiv is zomers vaak extreem warm (vorig jaar kwam het kwik zelfs tot 44 graden in de zomer).
Andere optie is om van Plovdiv naar Nis te reizen en vanaf daar een rechtstreekse nachttrein naar Bar te nemen. Belgrado sla je dan over. Zomers vertrekt deze nachttrein om 20:55 vanuit Nis, aankomst in Bar om 10:52. Met de trein van 11:40 vanuit Sofia (08:00 vanuit Plovdiv en overstappen in Sofia) ben je om 14:47 in Nis, je hebt daar dus 6 uur overstaptijd (minus waarschijnlijk 1 of 2 uur vertraging

).
Dat zijn twee hele mooie oplossingen. Belgrado overslaan zou ergens wel zonde zijn, aan de andere kant brengt een stad minder wat meer rust in het reisschema. De optie om een dag korter in Plovdiv (door de nachttrein naar Belgrado te nemen) en Brasov te blijven is ook interessant, vooral als ik die twee steden in een dag toch wel kan zien. Ik moet er nog eens goed over nadenken... En een extra dag in Istanboel zou inderdaad ook geen overbodige luxe zijn.
Hieronder het reisschema met de treinnummers erbij. Er is op de treinnummers na nog bijna niets veranderd, eerst even kijken waar ik aanpassingen wil doen.