World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 26 feb 2021, 23:16

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 10 jan 2010, 19:42 
Sprinter

Land: Nederland
Vandaag heb ik nog twee aanpassingen gemaakt: in plaats van via Sarajevo naar Mostar en Dubrovnik te gaan en daarna weer terug, ga ik de route Belgrado – Bar – Dubrovnik – Mostar – Sarajevo volgen, deels met de bus dus. Andries en Daan, bedankt voor de tip. Verder volg ik het advies van Andries op om het mooie traject Belgrado – Bar overdag te doen.

Verder heb ik besloten om Zagreb en Pécs te schrappen. Het zijn de steden waar ik het minst naar uitkijk, ik ga volgens mijn laatste planning al over 10 dagen reizen heen en om nou voor de 11e of 12e dag een 22-reisdagenkaart te nemen of om trajecten erbij te kopen voor steden waar ik toch niet zo naar uitkijk, vind ik ook maar zonde van het geld. Bovendien lijkt het me niet leuk om de minst leuke steden op het eind van de vakantie te doen. Dat voelt overbodig aan en je kan beter stoppen als het nog echt leuk is denk ik (na Kroatië dus, met eventueel nog een kleine stop in Boedapest als ik daar aan het begin van de reis nog niet uitgekeken was). Daar komt nog bij dat ik zonder Zagreb en Pécs wat meer tijd heb voor de steden waar ik wel heen wil.
Citeer:
Wat betreft Constanta/Varna/Burgas: Absoluut wel heen gaan! Bedenk dat het op heel de Balkan (inclusief Hongarije) in de zomer echt verstikkend heet kan zijn, dan is een tussenstop aan zee best aangenaam. ;)
Even aan het strand liggen en in het park hangen in Varna zou een welkome frisse afwisseling zijn, maar ik ben bang dat ik het niet ga halen in drie weken. Bovendien ga ik dan, zoals ik al zei, over mijn 10 dagen gratis reizen heen (ik moet volgens mijn laatste planning nu al een dag bijbetalen). Daarnaast breng ik in Montenegro en Kroatië al wat dagjes aan de kust door. Kortom: ik zou het wel willen, maar ik denk niet dat er nog ruimte voor is in mijn planning. Hetzelfde geldt voor Thessaloniki: ik zou het graag willen maar het zit er waarschijnlijk niet in. Wel moet ik zeggen dat Varna en Thessaloniki de eerste steden zullen zijn waar ik naar uit zal wijken, mocht er een andere stad vervallen.

Hieronder de route die best wel eens redelijk definitief zou kunnen zijn (even klikken). Ik heb tot juli de tijd om nog aanpassingen te doen maar ik denk dat er redelijk weinig nog gaat veranderen. De stippellijn tussen Bar en Dubrovnik geeft aan dat ik nog niet weet wat ik tussen die steden in ga doen, dat moet ik nog rustig uitzoeken. :)

Afbeelding

Het is dus de bedoeling dat ik deze reis in 21 of 22 dagen ga doen met een pas voor tien dagen reizen binnen 22 dagen. Ik wil bijna overal een dagje of twee blijven, soms meer, soms minder. Dat moet ik nog even kijken. Misschien doe ik dat wel ter plaatste. Voor Mostar lijkt me echter één volle dag genoeg en in Istanbul en tussen Bar en Dubrovnik wil ik zeker wat langer blijven dan twee dagen. Is dit een beetje een realistische reis? Hebben jullie verder nog tips om de puntjes op de I te zetten?

@ daanh: dat reisverslag waar ik Pécs vandaan heb zal waarschijnlijk wel van jou zijn, ja. :) Ik las dat jij ook alleen ging en dat het je goed is bevallen. Zelf kan ik prima mijn ei kwijt in een groep maar ik kan me ook erg goed zelf vermaken. Ik kijk er dus totaal niet tegenop om alleen te gaan (het lijkt me juist wel spannend, op een positieve manier) maar ik ben wel nieuwsgierig naar ervaringen van anderen die alleen hebben ge-Interrailt. :D

BerichtGeplaatst: 10 jan 2010, 20:12 
Maglev

Het wordt denk ik een hele mooie reis.

Zagreb vond ik niet heel erg bijzonder. Je kunt er goed winkelen, maar dat kun je ook in Nederland.

Ik zou zeker niet langer dan een dag in Mostar blijven.
Een paar uur op doorreis daar pauzeren zou ik doen.
De omgeving van de bekende brug is mooi, maar daar om heen is er weinig bijzonders te zien.
Een paar jaar geleden nog wel veel huizen met kogelgaten, maar die waren er in Sarajevo ook.

In Varna heb je een boulevard, maar dan in oost-europese stijl. Met schreeuwende neon letters, en best kitscherig. Het water in de zwarte zee was bijzonder warm. Wel leuk, maar ik zou zeggen geen must.

Nog een andere tip, maar niet zo praktisch omdat het uit je route ligt:
Split. Een havenstad met een mooi oud centrum. Groter en afwisselender dan Dubrovnik.
Met leuke kleine stadjes in de buurt en je kunt ook met een ferry naar 1 van de eilandjes.

Van het historische centrum van Dubrovnik kun je in een a twee uur al een hele goede indruk krijgen. Maar is ook zeker mooi.

Oh, en als je alleen bent in Istanboel.
Niet meegaan met vreemde mannen!
Ik heb een keer op straat een uur gepraat met een hele vriendelijke man, en hij nodigde me uit.
Kwam toen in een bordeel terecht. Een biertje kostte 50 euro. Ik heb toen demonstratief laten zien dat ik geen geld op zak had, en mocht toen weg. Heb echter ook verhalen gehoord van mensen die een pistool tegen hun hoofd kregen.

BerichtGeplaatst: 10 jan 2010, 21:00 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Ik heb een keer op straat een uur gepraat met een hele vriendelijke man, en hij nodigde me uit.
Kwam toen in een bordeel terecht. Een biertje kostte 50 euro. Ik heb toen demonstratief laten zien dat ik geen geld op zak had, en mocht toen weg. Heb echter ook verhalen gehoord van mensen die een pistool tegen hun hoofd kregen.
Komt niet alleen voor in Istanboel hoor. (al zal het daar vaker gebeuren) Je moet overal oppassen.
Datzelfde trucje doen ze schijnbaar ook in Londen. En het is legaal ook nog :| (niet met een pistool bedreigen natuurlijk, maar 50 euro voor een biertje is legaal in onze kapitalistische wereld) Er is namelijk altijd ergens wel een prijskaartje waar je de prijzen vooraf op kunt controleren, zeggen ze...

Gelukkig maar dat jij wel weg mocht... :shock:

BerichtGeplaatst: 10 jan 2010, 22:10 
Trans-Siberië Express

Citeer:
In Varna heb je een boulevard, maar dan in oost-europese stijl. Met schreeuwende neon letters, en best kitscherig. Het water in de zwarte zee was bijzonder warm. Wel leuk, maar ik zou zeggen geen must.
Mij ging het meer om de zee op zich. Tijdens mijn reis was het gewoon echt snikheet, bijna drie weken lang elke dag zon en boven de 30 graden in de schaduw, dan is een dagje / paar dagen verkoeling aan zee gewoon wel fijn. Onafhankelijk van of dat nou in Varna is of in Burgas, Constanta, Vama Veche of nog ergens anders.
Citeer:
Haha, dat is wel typisch Istanboel hè.

Gelukkig ben ik er alleen bij de ijscotent in gestonken. Zo duur kan een ijsje toch niet zijn? Nou, toch wel 5 lira (2,50 euro). "Kijk maar" zei het verkopende jongetje, en wees op een klein supermarkt-prijsplakkertje met het getal 5 dat ergens op het stalletje was geplakt. :lol:

BerichtGeplaatst: 10 jan 2010, 23:02 
Trans-Siberië Express

Kijk in Istanboel ook uit voor de schoenpoetser. Die man laat express zjin borstel vallen en als je dan denkt aardig te zijn en hem die borstel terug te geven, biedt hij aan je schoenen te poetsen. Daar kom je niet onderuit en dan vraagt hij er geld voor! Als je niet betaalt, dreigt hij zijn neven erbij te halen. Maar idd zulke trucs heb je overal waar toeristen komen en vaak kom je er met een klein bedrag makkelijk vanaf.

BerichtGeplaatst: 11 jan 2010, 00:00 
Sprinter

Bedankt voor de tips over de aardige boordeelman en de schoenpoetser. En dat van dat ijsje is inderdaad ook lullig, maar daar kun je later wel om lachen. :) Hoewel Zuidoost Europa lang niet zo gevaarlijk (meer) is als sommigen doen beweren, blijft het relatief gezien natuurlijk gevaarlijker dan hier in West Europa, maar als je je gezond verstand gebruikt kom je al een heel eind. Hoe dan ook, ik zal op mijn hoede zijn, bedankt daarvoor.

Verder merk ik toch wel dat de Adriatische kust echt veel te veel te bieden heeft om er slechts een paar dagen te blijven. Ik zal daar echt keuzes moeten maken: Ik wil naar Dubrovnik, de Baai van Kotor (bedankt voor de tip!), Lokrum Island, een groter eiland, de Golden Horn, Krk National Park en nog veel meer. Maar goed, ik hou me aan mijn voornemen om niet te gaan haasten. Alles waar ik niet aan toe kom, doe ik wel een andere keer.

Op- en aanmerkingen op mijn reis (zie mijn vorige post) blijven welkom! :D

BerichtGeplaatst: 11 jan 2010, 00:27 
Trans-Siberië Express

Citeer:
maar ik ben wel nieuwsgierig naar ervaringen van anderen die alleen hebben ge-Interrailt
Ik heb een soortegelijke reis alleen gedaan waar jij heengaat, alleen ben ik dieper Turkije ingegaan helemaal tot Ankara met de trein en met de bus naar Cappadocie. Het is wel een leuke ervaring maar je moet wel avontuurlijk ingesteld zijn en improvisatie vermogen hebben, vertraging, budget, trein missen etc etc. Ik had weinig problemen met alleen reizen je ontmoet veel andere reizigers waar je mee kan praten, als je iemand vertrouwt kan je ook paar dagen met hem op pad gaan als je dezelfde stad bezoekt.

Zo heb ik oa een schrijver ontmoet in Wenen die helemaal naar Noord China overland om een beok te schrijven, een Duitse student in Sofia die in Istanbul studeert, samen met een Italiaan die naar Syrie ging en Duitse meisjes die istanbul gingen bekijken. van Istanbul naar Boekarest ontmoette ik een amerikaans meisje dat naar het dracula kasteel ging en veel lol gehad met lokale roemenen. Er is genoeg te beleven als je alleen reist maak je daar maar geen zorgen om.

ps: ook een Zwitser die te voet van azie weer terug naar huis ging :lol:

BerichtGeplaatst: 11 jan 2010, 10:45 
Trans-Siberië Express

Citeer:
maar ik ben wel nieuwsgierig naar ervaringen van anderen die alleen hebben ge-Interrailt. :D
Ik ben vorig jaar ook alleen 31 dagen wezen interrailen en het is mij prima bevallen en op World on Rails staat mijn reiverslagje (zie link; http://www.worldonrails.nl/index.php?p=114 ) alleen zijn hier alle linken die er in stonden verwijderd, mocht je het complete verhaal willen hebben met de linken stuur mij even een PB met je Email adres dan stuur ik het op.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 11 jan 2010, 18:01 
Trans-Siberië Express

Land: België
Ik ben ook al enkele keren alleen gaan interrailen, en ik ben nog maar 15...
Alleen zul je je weinig voelen allesinds, je komt overal wel mensen tegen :)

BerichtGeplaatst: 13 jan 2010, 00:21 
Sprinter

Vandaag heb ik alle reistijden opgezocht. Zie onderstaande tabel (even klikken). Let niet op de heen- en terugreis naar en vanaf Boedapest: die informatie is nogal onduidelijk.

Afbeelding

Zoals te zien begint mijn reisplanning al aardig vorm te krijgen maar nu ik de reistijden toegevoegd heb loop ik toch tegen een probleem aan: ik krijg het niet voor elkaar om mijn reis in de 22 dagen te plannen zonder dat er haast bij komt kijken, vooral omdat ik op sommige plaatsen later op de dag arriveer dan verwacht en omdat op sommige trajecten alleen dagtreinen rijden.

Ik heb maar één manier gevonden om de reis een dag korter te maken die niet ten koste gaat aan de steden die ik wil bezoeken, namelijk door in plaats van overdag, 's nachts de trein te nemen tussen Belgrado en Bar. Ik weet het, het is zonde van dit mooie traject maar ik vind, als ik moet kiezen, de steden net wat belangrijker dan de treinreizen.

Verder heb ik geen mogelijkheden kunnen vinden om mijn reis korter te maken zonder dat de bezoeken aan steden korter worden. Ik zou eventueel de nachttrein tussen Plovdiv en Belgrado kunnen nemen, maar deze vertrekt al om 15:50 vanuit Plovdiv waardoor ik daar dan nog maar anderhalve dag overhoud. Bovendien levert het me maar één dag tijdswinst op en ik kom voor de geldigheid van mijn InterRailpas twee dagen te kort.

Ik kan nu drie kanten op: nog een manier vinden om één dag te besparen zodat ik binnen de geldigheid van mijn InterRailpas blijf, een hele stad schrappen om tijd te winnen, of langer gaan dan de oorspronkelijke 22 dagen en de terugreis Sarajevo/Boedapest – Nederland los kopen. De tweede optie (een stad schrappen) zie ik niet echt zitten.

Weten jullie nog een manier om nog één dag uit te sparen? Zo nee, dan ga ik hoogstwaarschijnlijk wat langer dan gepland.

Bedankt voor alle hulp en informatie tot nu toe!

BerichtGeplaatst: 13 jan 2010, 00:43 
Trans-Siberië Express

Als eerste: je hebt er staan InterRail-dag 0. Houd er rekening mee dat de nachttreinregeling NIET toegepast kan worden voor de eerste dag van geldigheid van je InterRail Pass. Zie ook deze topic. Een apart kaartje tot aan Bonn kopen en vlak na middernacht daar op de CNL stappen is een optie.

Voor wat betreft Budapest-Brasov: er is ook nog een nachttrein die om 17:43 vertrekt en Brasov als eindbestemming heeft en daar om 09:19 arriveert. Dan heb je iets meer nachtrust, maar het vertrek voor 19:00 is met een Flexi Pass problematisch.

Voor Istanbul-Plovdiv hoef je niet over te stappen. Trein stopt om 08:01 in Plovdiv. Waarom de reisplanner daar mee komt weet ik niet (misschien kent-ie het rijtuig Istanbul-Sofia/Belgrado dat in Plovdiv stopt niet), maar je hoeft dus niet over te stappen in Dimitrovgrad. Gewoon een bed nemen in het rechtstreekse Bulgaarse slaaprijtuig Istanbul-Sofia, ter plekke regelen, kost maar 11 euro. :)

Ik zou wel wat meer tijd in Istanbul doorbrengen, en dan een dagje minder in Plovdiv. In Istanbul is veel te zien, Plovdiv schijnt ook mooi te zijn maar is een stuk kleiner. Idem dito voor Brasov.

Eventueel kun je dan weer wat extra tijd in Plovdiv creëren door toch de nachttrein Sofia-Belgrado te nemen, alhoewel het traject overdag ook mooi is (het deel tussen Sofia en Nis dan, door een kloof heen, de rest is saai). Houd rekening met de kans op extreme vertragingen, zeker bij heet weer. De nachttrein kan dan fijner zijn (omdat het koeler is). Plovdiv is zomers vaak extreem warm (vorig jaar kwam het kwik zelfs tot 44 graden in de zomer).

Andere optie is om van Plovdiv naar Nis te reizen en vanaf daar een rechtstreekse nachttrein naar Bar te nemen. Belgrado sla je dan over. Zomers vertrekt deze nachttrein om 20:55 vanuit Nis, aankomst in Bar om 10:52. Met de trein van 11:40 vanuit Sofia (08:00 vanuit Plovdiv en overstappen in Sofia) ben je om 14:47 in Nis, je hebt daar dus 6 uur overstaptijd (minus waarschijnlijk 1 of 2 uur vertraging :lol:).

Mostar-Sarajevo; twee reisopties per dag, daarnaast is de bus een optie (maar de spoorlijn is erg mooi). Beter een apart kaartje kopen als je krap zit met het aantal reisdagen, dit is een goedkoop traject.
Trein 396 Mostar V. 07:36, Sarajevo A. 10:00
Trein 390 Mostar V. 18:40, Sarajevo A. 20:59

Tipje: noteer tevens de treinnummers en niet alleen de reistijden, dat maakt een boeking bij de Treinreiswinkel nog veel eenvoudiger.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2010, 01:00 
Trans-Siberië Express

De nachttrein Sofia - Belgrado komt wel echt onmogelijk vroeg aan, om 4:44 's ochtends dacht ik. Of is dat in de nieuwe dienstregeling veranderd?

Edit: Om 4:25, volgens Bahn.de

Op zich ziet het reisschema er verder wel goed uit, moet ik zeggen. Ik zie er geen problematische overstaps tussen. En net als Andries had ik ook willen aanraden om een dagje korter in Plovdiv en Brasov te blijven, dan past het ook binnen de 24 dagen.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2010, 01:09 
Trans-Siberië Express

Land: België
Reken daar maar een paar uur vertraging bij :wink:

BerichtGeplaatst: 13 jan 2010, 01:13 
Trans-Siberië Express

Citeer:
De nachttrein Sofia - Belgrado komt wel echt onmogelijk vroeg aan, om 4:44 's ochtends dacht ik. Of is dat in de nieuwe dienstregeling veranderd?

Edit: Om 4:25, volgens Bahn.de
Die is echter bijna nooit op tijd, 1-2 uur vertraging is niet raar. En reken mee dat je nog een tijdsgrens passeert in westelijke richting, dus feitelijk duurt de reis een uur langer dan het lijkt. In totaal is de reistijd volgens de dienstregeling dus 8 uur en 45 minuten, maar in de praktijk is dat dus vaak wel wat meer. Boek een bed, gewoon na vertrek op tijd gaan slapen en je kunt best genoeg nachtrust hebben.
Citeer:
Op zich ziet het reisschema er verder wel goed uit, moet ik zeggen. Ik zie er geen problematische overstaps tussen.
De overstap in Bukarest kan nog krap worden, de trein Brasov-Bukarest komt namelijk vanaf Budapest en is ook wel eens wat vertraagd. Maar, er is in die trein een rijtuig wat overgaat naar de trein van 12:24 richting Bulgarije. Die aansluiting wordt dus in principe afgewacht.

Veiligheidshalve is de trein van 05:21 vanaf Brasov ook een optie, maar het lijkt me niet nodig. De kans is groot dat zelfs bij vertraging de aansluiting in Bukarest wordt afgewacht.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2010, 01:25 
Trans-Siberië Express

Ik hoorde dat die aansluiting in Boekarest tot enkele jaren terug inderdaad echt berucht was. Maar tegenwoordig is er meer speling in Boekarest en gaat het eigenlijk prima.

Waar ik me meer druk om zou maken is de aansluiting in Sofia. Treinen in Bulgarije zijn niet allemaal op tijd, en als je daar de trein mist dan kun je pas met de nachttrein (of een dure bus) naar Belgrado. Dan zou ik toch het zekere voor het onzekere nemen en een uurtje eerder uit Plovdiv vertrekken.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00