World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 03 mar 2021, 06:07

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 13 jan 2010, 01:27 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Citeer:
Waar ik me meer druk om zou maken is de aansluiting in Sofia. Treinen in Bulgarije zijn niet allemaal op tijd, en als je daar de trein mist dan kun je pas met de nachttrein (of een dure bus) naar Belgrado. Dan zou ik toch het zekere voor het onzekere nemen en een uurtje eerder uit Plovdiv vertrekken.
De trein van 08:00 vanuit Plovdiv is een binnenlandse Bulgaarse trein die vanaf Jambol komt. De kans dat die meer dan een uur vertraagd is is klein.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2010, 09:09 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Tipje: noteer tevens de treinnummers en niet alleen de reistijden, dat maakt een boeking bij de Treinreiswinkel nog veel eenvoudiger.
Niet alleen voor de treinreiswinkel ook voor je zelf omdat op de vertrekborden het nummer vermeld wordt en de trein soms verder rijdt dan jij wilt en je uitstapstation niet altijd vermeld wordt.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 13 jan 2010, 10:11 
Trans-Siberië Express

Citeer:
De trein van 08:00 vanuit Plovdiv is een binnenlandse Bulgaarse trein die vanaf Jambol komt. De kans dat die meer dan een uur vertraagd is is klein.
O ja, daar had ik even niet aan gedacht.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2010, 10:47 
Trans-Siberië Express

Ik moest het ook opzoeken hoor. :wink: Beetje verwarrend, omdat vlak na 08:00 planmatig ook de trein die vanuit Istanbul naar Sofia rijdt uit Plovdiv vertrekt en die is vaak wel flink vertraagd. Met de trein van 08:00 (die vanuit Jambol komt) lijkt die kans mij klein.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2010, 14:14 
Trans-Siberië Express

Hier is nog een nuttige site:

http://89.25.47.185/presentation/publicArrivalList.jsp
http://89.25.47.185/presentation/public ... reList.jsp

Daar kun je de actuele aankomst- en vertrektijden van station Sofia zien. Maar dat niet alleen: je kan ook minstens een jaar terugbladeren in de tijd, en zo eens kijken of een trein die je wilt nemen meestal op tijd rijdt of niet.

Zo te zien komt de trein uit Jambol bijna altijd op tijd aan, of met maximaal 10 minuten vertraging. :)

BerichtGeplaatst: 13 jan 2010, 20:57 
Maglev

Citeer:
Ik zou wel wat meer tijd in Istanbul doorbrengen, en dan een dagje minder in Plovdiv. In Istanbul is veel te zien, Plovdiv schijnt ook mooi te zijn maar is een stuk kleiner. Idem dito voor Brasov.
Ben ik het ook mee eens, bedenk ook dat je behoorlijk veel tijd en moeite doet om in Istanbul te geraken, dan zou het zonde zijn als je na je bezoek het idee hebt niet alles gezien te hebben.

Je zou eventueel nog kunnen denken aan een vliegreis van en naar Budapest met bijvoorbeeld Wizz-Air vanaf Eindhoven. (ik weet het; vloeken in de kerk.) Hiermee win je dan twee reisdagen. Als je vroeg boekt, kan dit heel goedkoop zijn.

But all I need are cigarettes and alcohol! (Oasis, cigarettes and alcohol)

BerichtGeplaatst: 13 jan 2010, 23:03 
Sprinter

Citeer:
Als eerste: je hebt er staan InterRail-dag 0. Houd er rekening mee dat de nachttreinregeling NIET toegepast kan worden voor de eerste dag van geldigheid van je InterRail Pass. Zie ook deze topic. Een apart kaartje tot aan Bonn kopen en vlak na middernacht daar op de CNL stappen is een optie.
Stom dat ik daar niet aan gedacht heb. Ik heb het laatst nog ergens gelezen...
Citeer:
Voor Istanbul-Plovdiv hoef je niet over te stappen. Trein stopt om 08:01 in Plovdiv. Waarom de reisplanner daar mee komt weet ik niet (misschien kent-ie het rijtuig Istanbul-Sofia/Belgrado dat in Plovdiv stopt niet), maar je hoeft dus niet over te stappen in Dimitrovgrad. Gewoon een bed nemen in het rechtstreekse Bulgaarse slaaprijtuig Istanbul-Sofia, ter plekke regelen, kost maar 11 euro. :)
Dat is geen geld en lekker dat ik niet hoef over te stappen. Ik vraag me alleen wel af welke treinnummers ik nu moet aanhouden. Voorlopig heb ik ze maar allemaal genoteerd.
Citeer:
Mostar-Sarajevo; twee reisopties per dag, daarnaast is de bus een optie (maar de spoorlijn is erg mooi). Beter een apart kaartje kopen als je krap zit met het aantal reisdagen, dit is een goedkoop traject.
Trein 396 Mostar V. 07:36, Sarajevo A. 10:00
Trein 390 Mostar V. 18:40, Sarajevo A. 20:59
Dat zijn mooie tijden. Dan ga ik voor de trein van 18:40 uur. Ik probeer 's ochtends in Mostar aan te komen, dan kan ik daar mooi een dagje rondkijken.
Citeer:
Citeer:
Tipje: noteer tevens de treinnummers en niet alleen de reistijden, dat maakt een boeking bij de Treinreiswinkel nog veel eenvoudiger.
Niet alleen voor de treinreiswinkel ook voor je zelf omdat op de vertrekborden het nummer vermeld wordt en de trein soms verder rijdt dan jij wilt en je uitstapstation niet altijd vermeld wordt.
groetjes ben2
Bedankt voor de tip. Zeker op treinstations zal het van pas komen!
Citeer:
Eventueel kun je dan weer wat extra tijd in Plovdiv creëren door toch de nachttrein Sofia-Belgrado te nemen, alhoewel het traject overdag ook mooi is (het deel tussen Sofia en Nis dan, door een kloof heen, de rest is saai). Houd rekening met de kans op extreme vertragingen, zeker bij heet weer. De nachttrein kan dan fijner zijn (omdat het koeler is). Plovdiv is zomers vaak extreem warm (vorig jaar kwam het kwik zelfs tot 44 graden in de zomer).

Andere optie is om van Plovdiv naar Nis te reizen en vanaf daar een rechtstreekse nachttrein naar Bar te nemen. Belgrado sla je dan over. Zomers vertrekt deze nachttrein om 20:55 vanuit Nis, aankomst in Bar om 10:52. Met de trein van 11:40 vanuit Sofia (08:00 vanuit Plovdiv en overstappen in Sofia) ben je om 14:47 in Nis, je hebt daar dus 6 uur overstaptijd (minus waarschijnlijk 1 of 2 uur vertraging :lol:).
Dat zijn twee hele mooie oplossingen. Belgrado overslaan zou ergens wel zonde zijn, aan de andere kant brengt een stad minder wat meer rust in het reisschema. De optie om een dag korter in Plovdiv (door de nachttrein naar Belgrado te nemen) en Brasov te blijven is ook interessant, vooral als ik die twee steden in een dag toch wel kan zien. Ik moet er nog eens goed over nadenken... En een extra dag in Istanboel zou inderdaad ook geen overbodige luxe zijn.

Hieronder het reisschema met de treinnummers erbij. Er is op de treinnummers na nog bijna niets veranderd, eerst even kijken waar ik aanpassingen wil doen.

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 14 jan 2010, 23:54 
Sprinter

Zo, weer een dag verder en weer een probleem opgelost: Belgrado heb ik (helaas) geschrapt. Nu duurt de reis precies 22 dagen en gebruik ik ook nog eens precies 10 reisdagen. Volgens mij kan het niet veel beter. :)

Wel weer tegen een nieuw probleempje opgelopen: eigenlijk was het plan om het advies van Andries op te volgen en de route Plovdiv - Sofia - Nis - Bar te nemen, maar volgens de planner van de DB rijdt deze trein op alle dagen behalve zondag, en laat het nou net de zondag zijn dat ik deze treinen moet hebben. Daarom heb ik gekozen voor Plovdiv - Sofia - Belgrado - Bar, maar in Belgrado heb ik nu maar twee uur en drie kwartier om mijn nachttrein richting Bar te halen. De vraag is of ik dit haal? Of heeft de planner het fout en kan ik op zondag wel via Nis reizen?
Mocht het een gevaarlijke overstap zijn, dan zal ik mijn hele reis een dag naar achteren schuiven; een dag later vertrekken dus, zodat ik wel via Nis kan gaan en zo een veilige overstap heb. Als ik die nachttrein mis zal ik volgens de planner namelijk 12 uur lang op het station in Belgrado stranden en dat lijkt me nou niet zo tof. :P

De route, dit keer helemaal compleet en ingevuld:

Afbeelding

Nu moet ik alleen nog kijken in welke stad ik een dag ga inleveren om een dagje extra in Istanbul te kunnen blijven. Het zal Brasov of Plovdiv worden. Misschien blijf ik wel in allebei de steden een dag minder zodat ik ook nog een extra dag in Boedapest door kan brengen. Ik heb namelijk het idee dat twee dagen voor die stad ook aan de krappe kant is, of heb ik dat mis?

Kaartje:

Afbeelding

Laatst gewijzigd door Tom op 26 jan 2010, 15:28, 2 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 15 jan 2010, 00:04 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Wel weer tegen een nieuw probleempje opgelopen: eigenlijk was het plan om het advies van Andries op te volgen en de route Plovdiv - Sofia - Nis - Bar te nemen, maar volgens de planner van de DB rijdt deze trein op alle dagen behalve zondag, en laat het nou net de zondag zijn dat ik deze treinen moet hebben.
De DB-planner klopt niet, de verbinding is er in de zomer dagelijks.
Citeer:
Daarom heb ik gekozen voor Plovdiv - Sofia - Belgrado - Bar, maar in Belgrado heb ik nu maar twee uur en drie kwartier om mijn nachttrein richting Bar te halen. De vraag is of ik dit haal?
Is niks over te zeggen. Langere vertragingen zijn, zeker in de zomer, op dit traject geen uitzondering. Het kan zonder vertraging zijn, het kan een uur zijn, het kan 4 uur zijn of het kan 12 uur zijn. Van alles komt voor.
Citeer:
Als ik die nachttrein mis zal ik volgens de planner namelijk 12 uur lang op het station in Belgrado stranden en dat lijkt me nou niet zo tof. :P
Ho(s)tel zoeken, die zijn er genoeg rond het station. :)

BerichtGeplaatst: 25 jan 2010, 12:41 
Sprinter

Het is even geleden dat ik hier iets heb laten weten. Ik heb vandaag en afgelopen week tentamens gehad en dat ging even voor, bovendien heb ik nog steeds geen nieuwe laptop. :mrgreen: Wel besteld maar ik heb dan altijd het 'geluk' dat de levertijd gigantisch oploopt...

Net toen ik mijn planning af dacht te hebben, kwamen m'n ouders met de verassing dat we i.v.m. hun vijfentwintigjarige huwelijk in juli vijf dagen naar Lissabon gaan. Heel leuk maar ik zal wel een week later moeten gaan Interrailen en ik kom nu net drie vrije dagen tekort dus ik moet eerst op het werk extra vrij zien te vragen. Zal waarschijnlijk wel lukken maar het duurt even.

Bedankt voor de tips hierhoven, ik zal dan toch de route Plovdiv - Sofia - Nis - Bar nemen. :)

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3

Alle tijden zijn UTC+01:00