In Portugal vond ik het noorden ook erg leuk (Porto, Braga, Guimaraes), wel de moeite voor een dag of 3. Lissabon (en omgeving) is inderdaad zeer de moeite waard, Algarve ben ik nooit geweest.
In Spanje vond ik Salamanca (idd bloedheet), San Sebastian, Granada, Sevilla, Segovia, Toledo eigenlijk allemaal geweldig. Waarschijnlijk heb je geen tijd om alles aan te doen, dus dat betekent natuurlijk keuzes maken. Ben gek genoeg nog nooit in Barcelona geweest. Vooral San Sebastian vond ik erg leuk, mooi gelegen aan een baai, de aanwezigheid van de Baskische taal en cultuur vond ik heel erg mooi.
In Kroatie vond ik vooral het zuiden erg mooi. Steden als Dubrovnik, Split, Zadar en Sibenik zijn allemaal de moeite waard. Dubrovnik springt er echt uit wat mij betreft, lekker compact en mooi gerestaureerde stadsmuren. Daarnaast is het Nationaal Park van Plitvice een aanrader, mooie watervallen en en meren. (goed bereikbaar per bus vanuit Karlovac, Zagreb en verschillende kuststeden als Zadar.) Houdt er rekening mee dat de stranden in Kroatie vrijwel allemaal kiezelstranden of betonplaten zijn.
Pfffff, te veel om op te noemen dus