Citeer:
Deze zomer ga ik voor het eerst interrailen. Ik heb er ontzettend veel zin in maar ik vraag me nog een aantal dingen af.
Wat als je je overstap mist en zo een gereserveerde trein mist? Ben je dan je geld kwijt? En hoe kom je dan op de plaats van bestemming?
Je kunt dan de volgende trein nemen waarmee je het snelste op je eindbestemming komt. Het beste vraag je de conducteur van de vertraagde trein of het loketpersoneel op je aankomststation wél even om een bevestiging van de vertraging.
Citeer:
Is het daarom handiger om onderweg te reserveren of toch wel van te voren in Nederland zodat je in ieder geval een plekje hebt?
Hangt er van af. Voor sommige landen is het aantal plaatsen dat in een trein voor InterRailers beschikbaar is beperkt. Dit geldt vooral voor Spanje en enkele internationale treinen.
Citeer:
Ik ben de treinen in Nederland gewend en daarom erg bang voor vertraging zodat je de overstap niet haalt

.
Plan overstappen niet te krap in. Vertragingen komen voor, door heel Europa, en laat je niet gek maken als je vertraging hebt. Je bent op vakantie en je kunt toch niks aan de situatie veranderen. Neem voor belangrijke aansluitingen liefst minimaal 15-30 minuten overstaptijd, of meer als er maar heel weinig treinen rijden. Reken minimaal 1-2 uur overstaptijd voor internationale aansluitingen in grote steden op de Balkan (Sofia, Belgrado, Bukarest, Thessaloniki). Reken op grote stations in Spanje (zoals bv. Barcelona Sants, Madrid Puerta de Atocha) met minimaal 30 minuten overstaptijd; soms is er een aparte check-in en een bagagescan.
Op trajecten met weinig treinen blijven treinen vaak op elkaar wachten in geval van vertraging. Sommige heel belangrijke aansluitingen zijn altijd gegarandeerd; zo wacht de nachttrein naar Lissabon in Irún altijd op de TGV vanaf Parijs, ook al zou die bijvoorbeeld 2 uur vertraagd zijn.
Citeer:
Klopt het dat de treintijden van de treinen binnen Italie nog niet openbaar zijn voor de zomer van 2010?
Dat klopt, de dienstregeling wisselt halverwege juni, maar dit is maar een kleine wijziging, ga dus maar gewoon uit van de huidige tijden en plan daar je reis mee. De kans is klein dat er wat verandert.