World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 27 feb 2021, 16:38

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Vraagje: hulp gezocht :)
BerichtGeplaatst: 20 jan 2010, 19:10 
Stoptrein

Land: Nederland
Deze zomer ga ik voor het eerst interrailen. Ik heb er ontzettend veel zin in maar ik vraag me nog een aantal dingen af.

Wat als je je overstap mist en zo een gereserveerde trein mist? Ben je dan je geld kwijt? En hoe kom je dan op de plaats van bestemming? Is het daarom handiger om onderweg te reserveren of toch wel van te voren in Nederland zodat je in ieder geval een plekje hebt? Ik ben de treinen in Nederland gewend en daarom erg bang voor vertraging zodat je de overstap niet haalt :).

Klopt het dat de treintijden van de treinen binnen Italie nog niet openbaar zijn voor de zomer van 2010?

Ik hoop dat iemand me kan helpen met deze vragen. In ieder geval alvast bedankt!

Debbie.

Berichtonderwerp: Re: Vraagje: hulp gezocht :)
BerichtGeplaatst: 20 jan 2010, 19:24 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Deze zomer ga ik voor het eerst interrailen. Ik heb er ontzettend veel zin in maar ik vraag me nog een aantal dingen af.

Wat als je je overstap mist en zo een gereserveerde trein mist? Ben je dan je geld kwijt? En hoe kom je dan op de plaats van bestemming?
Je kunt dan de volgende trein nemen waarmee je het snelste op je eindbestemming komt. Het beste vraag je de conducteur van de vertraagde trein of het loketpersoneel op je aankomststation wél even om een bevestiging van de vertraging.
Citeer:
Is het daarom handiger om onderweg te reserveren of toch wel van te voren in Nederland zodat je in ieder geval een plekje hebt?
Hangt er van af. Voor sommige landen is het aantal plaatsen dat in een trein voor InterRailers beschikbaar is beperkt. Dit geldt vooral voor Spanje en enkele internationale treinen.
Citeer:
Ik ben de treinen in Nederland gewend en daarom erg bang voor vertraging zodat je de overstap niet haalt :).
Plan overstappen niet te krap in. Vertragingen komen voor, door heel Europa, en laat je niet gek maken als je vertraging hebt. Je bent op vakantie en je kunt toch niks aan de situatie veranderen. Neem voor belangrijke aansluitingen liefst minimaal 15-30 minuten overstaptijd, of meer als er maar heel weinig treinen rijden. Reken minimaal 1-2 uur overstaptijd voor internationale aansluitingen in grote steden op de Balkan (Sofia, Belgrado, Bukarest, Thessaloniki). Reken op grote stations in Spanje (zoals bv. Barcelona Sants, Madrid Puerta de Atocha) met minimaal 30 minuten overstaptijd; soms is er een aparte check-in en een bagagescan.

Op trajecten met weinig treinen blijven treinen vaak op elkaar wachten in geval van vertraging. Sommige heel belangrijke aansluitingen zijn altijd gegarandeerd; zo wacht de nachttrein naar Lissabon in Irún altijd op de TGV vanaf Parijs, ook al zou die bijvoorbeeld 2 uur vertraagd zijn.
Citeer:
Klopt het dat de treintijden van de treinen binnen Italie nog niet openbaar zijn voor de zomer van 2010?
Dat klopt, de dienstregeling wisselt halverwege juni, maar dit is maar een kleine wijziging, ga dus maar gewoon uit van de huidige tijden en plan daar je reis mee. De kans is klein dat er wat verandert.

BerichtGeplaatst: 20 jan 2010, 20:53 
Trans-Siberië Express

Land: België
In de ICE, railjet en andere niet reserveringsplichtige treinen ben je wel je geld kwijt dan.
In de volgende trein ben je namelijlk niet verzekerd van een zitplaats...

BerichtGeplaatst: 20 jan 2010, 21:08 
Trans-Siberië Express

Je bent sowieso nooit verzekerd van een zitplaats in een trein waarvoor je niet hebt gereserveerd, maar je zal als je noodgedwongen door vertraging een trein moet nemen waarvoor je niet hebt gereserveerd in ieder geval mee mogen.

BerichtGeplaatst: 21 jan 2010, 10:36 
Stoptrein

Heel erg bedankt!

BerichtGeplaatst: 24 jan 2010, 12:02 
Sneltrein

Citeer:
Citeer:
Dat klopt, de dienstregeling wisselt halverwege juni, maar dit is maar een kleine wijziging, ga dus maar gewoon uit van de huidige tijden en plan daar je reis mee. De kans is klein dat er wat verandert.
Voor alle duidelijkheid, pas als de nieuwe dienstregeling er is kunnen reserveringen gemaakt worden? Zou het een mogelijkheid zijn om bij de treinreiswinkel al vooraf aan te geven welke trein je ongeveer zou willen nemen, en dat zij dan tegen die tijd een reservering naar genoemde wens maken? :P
Anders mag ik in Italië aan de bak, en heb toch liever vooraf de reserveringen voor de eerste keer Interrailen..

BerichtGeplaatst: 24 jan 2010, 12:14 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Zou het een mogelijkheid zijn om bij de treinreiswinkel al vooraf aan te geven welke trein je ongeveer zou willen nemen, en dat zij dan tegen die tijd een reservering naar genoemde wens maken? :P
Ja, dat kan. Dat noemen ze een voorboeking.

BerichtGeplaatst: 24 jan 2010, 13:42 
Trans-Siberië Express

Land: België
In Italië kun je ook online interrailreserveringen maken.
> www.trenitalia.it

BerichtGeplaatst: 24 jan 2010, 14:52 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Voor alle duidelijkheid, pas als de nieuwe dienstregeling er is kunnen reserveringen gemaakt worden? Zou het een mogelijkheid zijn om bij de treinreiswinkel al vooraf aan te geven welke trein je ongeveer zou willen nemen, en dat zij dan tegen die tijd een reservering naar genoemde wens maken? :P
Anders mag ik in Italië aan de bak, en heb toch liever vooraf de reserveringen voor de eerste keer Interrailen..
Kan twee tot drie maanden van tevoren, voor de meeste landen is wel vrij duidelijk wat de dienstregeling vanaf juni is. Daarnaast is het aantal plaatsen voor InterRailers per trein in Italië niet beperkt (behalve voor de reserveringsplichtige treinen van/naar Frankrijk), dus een voorboeking is voor wat betreft Italië niet per se noodzakelijk.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00