World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 03 mar 2021, 06:33

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Mijn Eurotrip!
BerichtGeplaatst: 08 feb 2010, 15:46 
Stoptrein

Beste Interrailers,

Ik zal me eerst even voorstellen.

Mijn naam is Stefan Lazarov en ik ben 17 jaar oud. Ik woon in Gouda en zit nog op de middelbare school.
Samen met vijf vrienden wilde ik dit jaar op vakantie. In plaats van een duffe zon, zee en strand vakantie kwamen we op het idee om te gaan Interrailen! Vrijwel iedereen was enthousiast en stemde in met het idee. Omdat dit plan vrij nieuw is, zijn we nog volop aan het brainstormen en plannen. Zo ben ik ook op dit forum terecht gekomen.

Wat we tot nu toe weten:
We willen op 24 juli beginnen met ons 1 maand-durende reis. Hiervoor willen wij de Interrail Global Pass (onbeperkt) voor jongeren aanschaffen t.w.v. 399,-.
Onze flexibele route ziet er tot nu toe als volgt uit:

Afbeelding
Dit is een ruwe schets van welke route we willen nemen.
Dit willen we wel zo flexibel mogelijk houden, met uitzondering van enkele grote steden die we willen bezoeken (Parijs, Bordeaux, Madrid, Lissabon, Barcelona, Rome, Venetie).
Zoals je misschien kunt zien, hebben we nog niet zo goed kunnen nadenken over de terugweg (Praag?) Wellicht hebben jullie nog ideeën hiervoor?

Nu hebben we nog wel een aantal vraagtekens wat betreft het reizen.
  • Moet je een interrail kaart nou van te voren bestellen, of kan je deze bij wijze van spreken een dag van te voren bestellen?

Zijn voor alle treinen reserveringen verplicht, of voor alleen de Thalys en de TGV? (i.a.w. zou het kunnen om op een dag een kort uitstapje te maken zonder daar vooraf rekening mee te houden..?)

Wanneer gelden de extra toeslagen (naast de Interrail ticket), en hoeveel kan ik daarvoor zeker rekenen in totaal?

Een budget van 1.000,- voor vier weken, genoeg? (los van de ticket)
Extra tips of ervaringen altijd welkom!

Bij voorbaat dank,
Stefan Lazarov

Laatst gewijzigd door ElCapuccino op 08 feb 2010, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Berichtonderwerp: Re: Mijn Eurotrip!
BerichtGeplaatst: 08 feb 2010, 16:04 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Citeer:
Moet je een interrail kaart nou van te voren bestellen, of kan je deze bij wijze van spreken een dag van te voren bestellen?
In principe kun je hem binnen 10 minuten verkrijgen bij een internationaal loket. In Nederland betaal je hiervoor €3,50 of €10,00 boekingskosten.
Ik zou je adviseren om hem tegelijkertijd met de reserveringen/toeslagen te kopen. Dan hoef je de boekingskosten maar 1 keer te betalen.
Citeer:
Zijn voor alle treinen reserveringen verplicht, of voor alleen de Thalys en de TGV? (i.a.w. zou het kunnen om op een dag een kort uitstapje te maken zonder daar vooraf rekening mee te houden..?)
Dat verschilt echt per trein. Hiervoor verwijs ik je naar ons FAQ. In principe kun je altijd een ongeplande uitstapje maken: je kunt dan toeslagloze treinen nemen, of de toeslag bij de conducteur betalen (meestal wat duurder).
Citeer:
Wanneer gelden de extra toeslagen (naast de Interrail ticket), en hoeveel kan ik daarvoor zeker rekenen in totaal?
Meestal wanneer je nacht-/hogesnelheidstreinen neemt. Het hangt dus echt van je route af. Informatie over deze toeslagen is ook te vinden in ons FAQ.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2010, 17:02 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Een budget van 1.000,- voor vier weken, genoeg?
Moet daar je Interrailpass ook van betaald worden? 600 euro voor 4 weken lijkt is erg armoedig leven, 1000 euro voor 4 weken is ook al krap als je in Frankrijk een tijd vertoeft, maar zou wellicht wel kunnen. Het ligt er aan wat voor onderkomen je zoekt. Door voor de allergoedkoopste jeugdherbergen/hostels met slaapzaal te kiezen houd je de overnachtingskosten binnen de perken. Ook het eten (30 dagen!) is een grote kostenpost. Denk daar zelfs eens over wat je gaat eten en hoeveel dat kost.

Vanuit Venetië kun je nog vrij makkelijk naar Zagreb, Boedapest of Wenen als tussenstop naar Praag of gewoon als laatste bestemming.

Op jullie route zijn ook alle nachttreinen die je eventueel gebruikt reserveringsplichtig!

BerichtGeplaatst: 08 feb 2010, 18:21 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Moet je een interrail kaart nou van te voren bestellen, of kan je deze bij wijze van spreken een dag van te voren bestellen?
Ik raad je de Treinreiswinkel aan. Daar kun je zonder problemen ook de reserveringen maken.
Citeer:
Zijn voor alle treinen reserveringen verplicht, of voor alleen de Thalys en de TGV?[/b] (i.a.w. zou het kunnen om op een dag een kort uitstapje te maken zonder daar vooraf rekening mee te houden..?)
Voor de meeste regionale treinen zijn reserveringen niet nodig, korte uitstapjes kunnen dus altijd zonder reserveringen.
Citeer:
Een budget van 1.000,- voor vier weken, genoeg?
Niet als het inclusief het ticket is, en anders is het vrij krap.
Citeer:
1000 euro voor 4 weken is ook al krap als je in Frankrijk een tijd vertoeft, maar zou wellicht wel kunnen. Het ligt er aan wat voor onderkomen je zoekt. Door voor de allergoedkoopste jeugdherbergen/hostels met slaapzaal te kiezen houd je de overnachtingskosten binnen de perken.
Campings kunnen in Frankrijk vooral ook een goedkope optie zijn.
Citeer:
Op jullie route zijn ook alle nachttreinen die je eventueel gebruikt reserveringsplichtig!
En alle langeafstandstreinen in Frankrijk, Spanje en Italië! Hou er rekening mee dat in Frankrijk en Spanje het aantal plaatsen wat per trein voor InterRailers beschikbaar is beperkt is! Dit deel van de reis van te voren plannen kan verstandig zijn om teleurstellingen te voorkomen. Vraag jezelf af hoeveel je van je flexibele plan wil en kan afwijken; je hebt immers al wel min of meer een route in je hoofd. Zeker omdat jullie jong zijn en het jullie eerste InterRail is is een beetje zekerheid in mijn ogen niet weg.

De Thalys kun je in verband met de hoge toeslagen het beste vermijden.

BerichtGeplaatst: 10 feb 2010, 08:48 
Trans-Siberië Express

Ben het met Andries eens, deze reis zou ik goeddeels plannen. Ik ben eigenlijk een plantegenstander ;) maar om wat Andries noemt, plus het feit dat jullie met z'n vijven zijn, zou ik het meeste vastleggen. Je kunt beter nu aan de plantafel ruzie krijgen dan onderweg. En als de route vastligt, valt er weinig meer te ruziën en kun je je concentreren op een leuke reis!

Ik denk overigens dat 1000 euro wel genoeg is (ex. ticket). Het kan best, maar je leeft wel cheap. Ik heb het twee keer gedaan en ons regime was bijvoorbeeld maar om de dag warm eten en heel veel wildkamperen. Zou nu het niet meer zo doen, maar nu heb ik ook wat meer te besteden. :) Maar toen was het geweldig, ook een hele uitdaging om alle gratis attracties in een stad te vinden en wildvreemden er van te overtuigen dat je in hun tuin mag logeren. Dat is voor jullie overigens wel lastiger, met z'n vijven. Maar als je écht wildkampeert, maakt het ook niet uit. Check wel vooraf in welke landen dat legaal, gedoogd of hard aangepakt wordt.

Veel plezier!

BerichtGeplaatst: 10 feb 2010, 14:08 
Trans-Siberië Express

Land: België
Ik heb in april met ongeveer 1000€ 17 dagen nogal luxe geinterraild (vaak slaapcompartiment, veel gaan eten, 2 luxeferry's,...) dus het kan zeker als je wat oplet...

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00