World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 26 feb 2021, 21:54

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 10 feb 2010, 19:56 
Thalys

Hoi,

Op internet heb ik de volgende route gevonden:

Thuis - Kopenhagen - Gothenburg - Oslo -Voss - Geiranger - Gjovik - Stockholm -Helsinki - St. Petersburg - Novgorod - Moskou - Minks - Warchau - Berlijn - Thuis.

Het lijkt me een hele mooie route...
Maar is die haalbaar? Is Interrail een goede optie hiervoor en hoe werkt dat dan met Rusland en Wit Rusland, is dat erg dur? Heeft Interrail dan wel zin?
etc..genoeg vragen.

Thanks!

BerichtGeplaatst: 10 feb 2010, 20:16 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Zal er mede van afhangen in hoeveel tijd je het wilt doen. Voor Rusland en Wit-Rusland zul je visums moeten regelen, dit kan aardig prijzig worden. Alternatief kun je vanaf Helsinki de boot nemen naar Tallinn. Vanaf Tallinn is er dagelijks een treinverbinding (met overstap) naar Riga, ook rijden er bussen. Van Riga naar Vilnius rijden ook bussen, of je kunt met de trein via Daugavpils reizen. Van Vilnius naar Warschau is een prima dagverbinding per trein met een overstap met gegarandeerde aansluiting in Sestokai.

Voor deze route via de Baltische staten heb je geen visum nodig, je mist dan helaas wel Sint Petersburg, Moskou en Minsk.

BerichtGeplaatst: 10 feb 2010, 20:18 
Thalys

Op internet hadden ze er 21 dagen voor..dat lijkt mij vrij krap.
Wij zouden het in 4 weken doen denk ik..
Haalbaar?

Ja, Rusland lijkt me echt geweldig.
Hoe duur is een visum? Kon dat niet zo snel vinden op internet..en is er eventueel mogelijkheid om wel St. Petersburg en Moskou te doen maar dan Wit Rusland overslaan zodat alleen visum voor Rusland nodig is?
En is een interrail-kaart wel of niet aan te raden?

BerichtGeplaatst: 10 feb 2010, 20:25 
Trans-Siberië Express

In vier weken moet wel lukken, maar of InterRail dan veel zin heeft betwijfel ik. Scandinavië is wel vrij prijzig per trein, dus misschien haal je de kosten er wel uit, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Visum voor Wit-Rusland vermijden heeft weinig zin. Een transitvisum (alleen voor de doorreis) is niet zo duur en kan vrij gemakkelijk worden verkregen als je een visum voor Rusland hebt. Omreizen om Wit-Rusland te vermijden (de enige logische route is via Kiev) is ten eerste altijd duurder en ten tweede duurt het altijd minimaal 1 dag langer.

Een Russisch visum kost 35 euro, maar dan heb je ook nog een zogenaamde uitnodiging nodig en een ziektekostenverzekering met dekking voor heel Rusland, niet alleen Europa (ook al ga je slechts naar het Europese deel). Visumbureaus kunnen het visum voor je regelen, dat is een stuk eenvoudiger en minder bureaucratisch, maar dan ben je ook al gauw 100 euro kwijt. Hoeveel geld je kan besparen door het zelf te regelen weet ik niet precies, maar het is wel een hoop rompslomp. Maar onze medeforummer Margreeth is meerdere malen in Rusland geweest, die kan er vast meer over vertellen. :)

BerichtGeplaatst: 10 feb 2010, 20:54 
Trans-Siberië Express

Land: België
In Noorwegen kan je aan goedkope minipris tickets geraken als je enkele dagen voor vertrek boekt, deze kosten 199NOK en zijn geldig voor een verplaatsing binnen heel het land :)
In Zweden vallen de treinprijzen ook goed mee, alleen in de winter wat duurder, dan is het daar hoogseizoen :)

BerichtGeplaatst: 10 feb 2010, 21:17 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Een Russisch visum kost 35 euro, maar dan heb je ook nog een zogenaamde uitnodiging nodig en een ziektekostenverzekering met dekking voor heel Rusland, niet alleen Europa (ook al ga je slechts naar het Europese deel). Visumbureaus kunnen het visum voor je regelen, dat is een stuk eenvoudiger en minder bureaucratisch, maar dan ben je ook al gauw 100 euro kwijt. Hoeveel geld je kan besparen door het zelf te regelen weet ik niet precies, maar het is wel een hoop rompslomp.
Ik zou een mix doen van visumbureaus en zelf regelen:
Via een visumbureau een uitnodiging aanvragen: €10-€15
Zelf verzekering regelen (paar €)
Zelf alles naar de Russische ambassade brengen: €35

Dat zal toch aanzienlijk goedkoper zijn dan alles via een visumbureau regelen. Hoe het in de praktijk werkt weet ik helaas nog niet. Margreeth zal het vast kunnen vertellen, alhoewel zij waarschijnlijk nooit problemen had met het regelen van uitnodigingen, aangezien een kwart van de Russische bevolking haar vriend/vriendin is ;)
Zelf ga ik het misschien deze zomer nog uitproberen, aangezien de trein Gdynia-Kaliningrad dit jaar afgeschaft gaat worden. Een mooie reden om uiteindelijk naar Kaliningrad te gaan. :)

BerichtGeplaatst: 10 feb 2010, 21:22 
Trans-Siberië Express

Die trein wordt zeer binnenkort tijdelijk afgeschaft, maar komt van de zomer weer terug, mogelijk zelfs weer met koerswagen van/naar Berlijn!

Over een definitieve opheffing na dit jaar is mij niets bekend, lijkt me ook niet dat daar nu al zekerheid over is. De RZD vond de verbinding tussen Kaliningrad en Berlijn altijd wel belangrijk.

BerichtGeplaatst: 10 feb 2010, 21:31 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Ik zou een mix doen van visumbureaus en zelf regelen:
Via een visumbureau een uitnodiging aanvragen: €10-€15
Bij een Nederlands visumbureau vragen ze € 35,00 voor de uitnodiging: http://visumburo.nl/support.htm

BerichtGeplaatst: 11 feb 2010, 09:10 
Thalys

Thanks..wat een gedoe zeg, haha.
Maar het lijkt me zo vet om naar St. Petersburg te gaan.
Misschien dat dat anders maar een andere keer moet, maar goed wie weet valt het ook allemaal wel mee.
Het is vooral handig om te weten of interrail verstandig is of dat je dan duurder uitkomt.

BerichtGeplaatst: 11 feb 2010, 13:42 
Trans-Siberië Express

Wel! Ga wel naar Rusland!

Verzekering: maak je daar geen zorgen over, Nederlandse verzekeringen hebben vrijwel standaard Ruslanddekking. Het enige dat je nodig hebt, is een verklaring van je verzekeringsmaatschappij. Ik was het de eerste keer op de ambassade vergeten, het Zilveren Kruis had het binnen tien minuten naar de ambassade gefaxt. De andere keren via post aangevraagd: binnen drie dagen op de mat. Kortom: geen probleem.

Uitnodiging + visum: twee opties. De optie die Kuba.g aangeeft is alleen de goedkoopste mogelijkheid als je dichtbij Den Haag woont, waar de ambassade is. Je zult twee keer naar de ambassade moeten als je het zelf regelt.

Een visumbureau is niet gratis. Ik heb drie keer gebruik gemaakt van De Visumwinkel. 25 euro bemiddelingskosten, 35 euro voor het visum (die ben je altijd kwijt), 25 euro voor de uitnodiging en 8 euro om je paspoort aangetekend te versturen. Als je een transitvisum voor Wit-Rusland wilt, komt er nog zo'n 50 euro bij. Dat is inderdaad een hoop geld, alles bij elkaar, maar aangezien je van plan bent vier steden te bezoeken, is het het zeker waard. Ik heb zelfs voor twee dagen Kaliningrad nog 90 euro betaald voor mijn visum. :D

Over treinen in Rusland ga ik NU een FAQ schrijven, zag tot mijn verontwaardiging dat die er nog niet is. Kan natuurlijk niet! En pm me gerust met vragen over Rusland, over de rest zijn de anderene en stuk beter op de hoogte.

[edit]Ik zie dat de Visumwinkel op de website vermeldt dat een uitnodiging 50 euro is, maar ik kan me niet herinneren ooit zoveel te hebben betaald...

BerichtGeplaatst: 18 feb 2010, 15:24 
Stoptrein

Nieuw hier op het forum, maar ik ben het helemaal met Margreeth eens, wel naar Rusland gaan!! Het aanvragen van een visum lijkt misschien heel wat gedoe, maar het valt allemaal best mee. Helemaal (indien je de aanvraag zelf gaat regelen) als je een beetje in de buurt van Den Haag woont. Daarnaast is het leuk om een keer mee te maken!

De uitnodigingen zijn online te krijgen en zelf te printen en dat werkt prima is mijn ervaring. GetRussian.com heb ik het in 2008 geregeld voor een 30dagen tourist visum uitnodiging en dat was binnen een dag geregeld.
Voor de Rusland verklaring van je zorgverzekeraar heb ik (via CZ en Achmea) één telefoontje moeten plegen en ze werden per post evenals per fax naar mij verzonden.
Samen met een pasfoto en een ingevuld visumaanvraagformulier (en 35eur/pinpas) naar de Scheveningseweg 2 (als ik het goed herinner, zie ambru.nl) te Den Haag en een week later kan je het visum afhalen op dezelfde plek.

Daarnaast over de trein van Polen naar Kaliningrad. Die rijdt momenteel al niet meer (zie: http://www.couchsurfing.org/group_read. ... st=4430295). Geen idee of dit tijdelijk of definitief is overigens.

St. Petersburg is zeker weten alleen al de moeite waard, dus ik zou het zeker niet overslaan!!

In ieder geval, veel plezier tijdens je trip!

Groetjes!

BerichtGeplaatst: 18 feb 2010, 15:32 
Stoptrein

ps. Margreeth, net je site bekeken : Jaloers;-)

BerichtGeplaatst: 18 feb 2010, 20:22 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Daarnaast over de trein van Polen naar Kaliningrad. Die rijdt momenteel al niet meer (zie: http://www.couchsurfing.org/group_read. ... st=4430295). Geen idee of dit tijdelijk of definitief is overigens.
Tijdelijk, in de ruime zomerperiode zal de trein wel weer rijden. Mogelijk zelfs weer met het rijtuig Berlijn-Kaliningrad.

BerichtGeplaatst: 18 feb 2010, 20:59 
Stoptrein

He hip, je komt ook uit Zwolle, ken ik je toevallig?;) En mooi dat de trein wel weer gaat rijden, berlijn wil ik ook nog eens heen, kan ik direct door naar vrienden in KGD!

update: typo 'vrienden'

Laatst gewijzigd door snempaa op 19 feb 2010, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 18 feb 2010, 21:03 
Trans-Siberië Express

Als je een Zwollenaar kent die Andries heet ken je me misschien. ;)

Of het rijtuig Berlijn-Kaliningrad terugkomt is overigens nog niet zeker, helaas. Maar de kans bestaat.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00