Wel! Ga wel naar Rusland!
Verzekering: maak je daar geen zorgen over, Nederlandse verzekeringen hebben vrijwel standaard Ruslanddekking. Het enige dat je nodig hebt, is een verklaring van je verzekeringsmaatschappij. Ik was het de eerste keer op de ambassade vergeten, het Zilveren Kruis had het binnen tien minuten naar de ambassade gefaxt. De andere keren via post aangevraagd: binnen drie dagen op de mat. Kortom: geen probleem.
Uitnodiging + visum: twee opties. De optie die Kuba.g aangeeft is alleen de goedkoopste mogelijkheid als je dichtbij Den Haag woont, waar de ambassade is. Je zult twee keer naar de ambassade moeten als je het zelf regelt.
Een visumbureau is niet gratis. Ik heb drie keer gebruik gemaakt van
De Visumwinkel. 25 euro bemiddelingskosten, 35 euro voor het visum (die ben je altijd kwijt), 25 euro voor de uitnodiging en 8 euro om je paspoort aangetekend te versturen. Als je een transitvisum voor Wit-Rusland wilt, komt er nog zo'n 50 euro bij. Dat is inderdaad een hoop geld, alles bij elkaar, maar aangezien je van plan bent vier steden te bezoeken, is het het zeker waard. Ik heb zelfs voor twee dagen Kaliningrad nog 90 euro betaald voor mijn visum.
Over treinen in Rusland ga ik NU een FAQ schrijven, zag tot mijn verontwaardiging dat die er nog niet is. Kan natuurlijk niet! En pm me gerust met vragen over Rusland, over de rest zijn de anderene en stuk beter op de hoogte.
[edit]Ik zie dat de Visumwinkel op de website vermeldt dat een uitnodiging 50 euro is, maar ik kan me niet herinneren ooit zoveel te hebben betaald...