RenMatt schreef:
Voor mensen met een beperkt budget: Alles is in principe te belopen, maar koop een kaartje van de stad. Alle straatjes en steegjes zijn ongeveer gelijk aan een behoorlijk doolhof.
In mijn herinnering staan er wel bijna overal bordjes die je naar de Rialtobrug en het San Marcoplein verwijzen, en naar het station.
Citaat:
Maar het is beslist de moeite waard. Mocht je net als wij 's morgens vroeg aankomen: Ga niet in het station koffie drinken, daar moet je eerst je artikelen bestellen, dan afrekenen en dan krijg je het pas, althans volgens mij gaat het daar zo. Als je het station uitloopt, naar links dan is daar een cafeetje dat al vroeg open is. (Bar Cafe Olimpia) Daar zijn ze vriendelijk en je wordt op een normale manier geholpen
Zo gaat het vrijwel overal in Italië. Eerst afrekenen, dan krijg je een bonnetje en kun je je bestelling afhalen. Cultuurverschilletje, niks raars, je moet het alleen even weten.
Citaat:
Weer met de nachttrein naar Dijon om van daar met de TGV naar Montpellier. De TGV is niet zo luxe als we verwacht hadden. Een beetje Franse vergane glorie, zoals alles in Frankrijk. (voor de Frankofielen, sorry...)
Er rijdt inderdaad nog wat oud spul rond. De meeste TGV's zijn inderdaad niet heel luxe, maar goed, de gemiddelde reis in een TGV zal hooguit 3 uur duren.
Citaat:
Schone toiletten in de trein en een fijn barrijtuig met een ruime sortering.
En de Spaanse bar- en restuaratierijtuigen zijn vrij goedkoop.
Erasmus2 schreef:
Is in Barcelona ook mogelijk; met de R2 kun je met je Interrail Pass van het station Franca naar het station Sants. Mogelijk moet je wel een kaartje vragen om de poortjes te openen.
In França staan geen poortjes. Zodra je aankomt in França kijk je gewoon op welk spoor de eerstvolgende R2 aankomt. França is een kopstation, dus je hoeft nooit ver te lopen. In Sants staan wel poortjes, daar heb je een kaartje voor nodig (evenals voor de regionale treinen), maar de keren dat ik er was was het erg rustig bij het loket.
Citaat:
Ik ga deze zomer ook nog een dagje naar Gibraltar vanuit Algeciras (en daarna met de nachtbus naar Lissabon). Zetten ze nog een stempel in je paspoort:P?
Hooguit als je er om vraagt, anders niet. Gibraltar is EU. Kan ook zijn dat ze geen EU-paspoorten willen stempelen, wat ik in Groot-Brittanië meemaakte...