Nederlands InterRail Forum

Powered by WorldOnRails.nl
Het is nu 08 sep 2010, 15:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Door Europa met Interrail
BerichtGeplaatst: 16 jul 2010, 13:26 
Stoptrein

Morgen beginnen we aan onze interrail reis. Mijn zoon Matthew en ik hebben een lange reis voor de boeg waarbij we West-Europa zullen doorkruisen.
In grote lijnen ziet de reis er als volgt uit:
Frankfurt, Narvik, Stockholm, Grindelwald, Jungfraujoch, Venetië, Barcelona, Algeciras (Gibraltar) Madrid, Lissabon, Porto, Parijs en weer naar huis. Voor deze hele reis hebben we 2 weken de tijd.

Alles reserveringen in hotels, nachttreinen en andere snelle treinen zijn gemaakt. We zullen proberen jullie op de hoogte te houden!

Heeft iemand trouwens een idee hoe ik de afgelegde kilometers kan berekenen?

Profiel E-mail  

Berichttitel: Re: Door Europa met Interrail
BerichtGeplaatst: 16 jul 2010, 13:40 
Moderator

En dat in twee weken! :shock:

Met de Thomas Cook European Rail Timetable kun je de gemaakte kilometers voor de meeste trajecten prima berekenen.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 16 jul 2010, 13:44 
Sneltrein

Wel een ambitieus plan!

Success voor je reis :)

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 19 jul 2010, 22:01 
Stoptrein

Inmiddels is 'de' Reis begonnen, en de reis begon al ''goed''.
Natuurlijk hadden we in Nederland al vertraging.
Maar de DB kan er ook wat van, ze staan dan wel bekent om hun precieze tijden, de trein die ons namelijk vanaf Fulda naar Kopenhagen zou brengen had 2 uur vertraging. Dat zou voor ons, en een heleboel andere reizigers, betekenen dat we onze aansluiting in Kopenhagen zouden missen...
Maar gelukkig is er dan altijd nog zo'n Ticketbureau die moeiteloos én kosteloos onze reserveringen kon omboeken naar een Nachttrein later.
Frankfurt hebben we met slechts 15 minuten vertraging kunnen bereiken. Mooie stad, gezellig druk en lekker eten. Te groot uiteraard om in een dag te bekijken, maar misschien wel een stad om een keer terug te komen.
Station Frankfurt beschikt maar over een beperkt aantal bagagekluizen, we moesten een poosje wachten tot we onze koffers in de kluizen konden leggen.

En wat voor omboeking was er gedaan, oorspronkelijk was de bedoeling dat we een gewone ligplaats zouden hebben, maar door de omboeking hadden we de meest luxe PriveCoupe van de trein :mrgreen:
Tip voor de reizigers in Scandinavie: Je betaald ongeveer 20 kronen voor de koffie, maar mag gratis bijschenken. Als je een klein budget hebt kan je met z'n tweeen dat creatief gebruiken.

En inmiddels na 2 dagen reizen zitten we in Narvik, Noorwegen. Helaas, het regent en is niet echt warm!
Morgen middag zullen wij onze treinreis vervolgens naar Stockholm, Zweden, en daar een middag lekker rondkijken.

Groetjes René en Matthew

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 20 jul 2010, 10:17 
Trans-Siberië Express

Ik vermoed dat Frankfurt Main Hbf wel meerdere plaatsen heeft waar kluizen staan. Het is zo immens groot station met zoveel reizigers. In Berlijn volgde ik ooit de bordjes naar kluizen en toen kwam ik bij een batterij kluizen bij de parkeergarage :P . Dat was dus niet de hoofdbagagekluisbatterij, maar het werkte ook.

RenMatt schreef:
En inmiddels na 2 dagen reizen zitten we in Narvik, Noorwegen. Helaas, het regent en is niet echt warm!
Narvik ligt ook aan de verkeerde kant van de bergen, in Stockholm is het beter gesteld met het weer.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 20 jul 2010, 10:37 
Moderator

http://www.bahnhof.de/site/shared/de/da ... __main.pdf
http://www.rmv.de/coremedia/generator/P ... y=data.pdf

In Frankfurt zitten op drie of vier plekken in het station bagagekluizen en er is ook een bagagedepot. Beter dan grote stations zonder bagagekluizen of -depot, wat ik ook wel eens mee heb gemaakt...

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 23 jul 2010, 10:28 
Stoptrein

Dank je wel voor jullie reacties. Wellicht dat elders meer kluisjes te vinden waren, maar als je een bliksembezoek wil brengen is het zoeken naar kluisjes wel het laatste wat je wil doen. Laten we het er maar op houden dat we geluk hebben gehad.

En inderdaad, aan de andere kant van de berg, in Stockholm, was het prachtig weer. Ook daar hebben we een dag doorgebracht (en kluisjes in overvloed, maar zelfs daar was het druk!). Stockholm is echt een prachtige stad. Vooral het oudere gedeelte, Gamla Stan, met z'n kusse winkelstraatjes en duizenden souvenirwinkels. En beneden bij de kades zijn veel mogelijkheden om een rondvaart te maken. Je kan met een lift naar een prachtig uitzichtpunt, kost iets van 10 kronen ofzo, maar als je even er omheen loopt, kan je het uitzichtpunt gewoon gratis bekijken. Dat geld spaar je dan weer uit.
We hadden het geluk dat bij het koninklijk paleis net de wisseling van de wacht plaatsvond! Blinkend in de zon, schitterende helmen en een prachtige strak geregiseerde wisseling.

Dan weer op de trein, met als volgende bestemming Grindelwald in Zwitserland. Uitvalbasis voor een bezoek aan het hoogste station van Europa, Jungfraujoch. Het weer bleef prachtig toen we vanuit Stockholm de X2000 naar Lund namen. In Lund stapten we over op de nachttrein naam Berlijn. Nou ja, treintje, de trein bestond uit 4 bloedhete rijtuigen. Maar het was er gezellig druk. Met de trein op de boot, die je in ongeveer 4 uur aan de overkant brengt. Je kan gewoon heen en weer tussen de trein en de boot lopen.

Precies op tijd kwamen we in Berlijn aan en stapten over op de ICE. Na een uur rijden onstond er alweer een vertraging (Iemand werd aan boord onwel, en wer afgevoerd met de ambulance) en uiteindelijk ging de trein maar tot bern in plaats van naar Interlaken. Dus in Bern moesten we oversstappen op de intercity. In Interlaken overstappen op de Berner Oberland Bahn (BOB) die NIET meedoet met het interail programma. Vergeet dus geen kaartje te kopen! En als je kinderen onder de 15 bij je hebt dan kan je een kortingskaart voor hem/haar kopen die op alle sporen in Zwitserland geldig zijn en kost slecht 20 Chf. Is bovendien een jaar geldig.

Op tijd waren we dus in Grindelwald, nou ja, een half uur latere dan gepland, dus dat is te verwaarlozen op zo'n afstand. Wij verblijven in een zeer gezellige accomodatie, een soort jeugdherberg. "Down-town Lodge" Niet te duur en zeker de moeite waard.

Vandaag, 23 julie hopen we naar de Jungfraujoch te gaan, Mijn toegangskaart heb ik al, maar het regent weer pijpestelen...

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 28 jul 2010, 20:47 
Stoptrein

Inmiddels hebben we Spanje bereikt, Er is heel veel tussendoor gebeurd maar vooralsnog lijkt alles te lukken. Het hoogte station van Europa hebben we gezien, van binnen dan, van buiten was het erg mistig en op de Jungfraujoch was absoluut geen zicht op welk dal dan ook. Maar we zijn er geweest.

Via Innsbruck naar Venetie. De nachtrein in Italie is wel de slechtste die we gehad hebben. De hele dag in Venetie geweest. Dat is een bijzondere ervaring. Het was er overigens erg warm. Voor mensen met een beperkt budget: Alles is in principe te belopen, maar koop een kaartje van de stad. Alle straatjes en steegjes zijn ongeveer gelijk aan een behoorlijk doolhof. Maar het is beslist de moeite waard. Mocht je net als wij 's morgens vroeg aankomen: Ga niet in het station koffie drinken, daar moet je eerst je artikelen bestellen, dan afrekenen en dan krijg je het pas, althans volgens mij gaat het daar zo. Als je het station uitloopt, naar links dan is daar een cafeetje dat al vroeg open is. (Bar Cafe Olimpia) Daar zijn ze vriendelijk en je wordt op een normale manier geholpen. Uiteraard is Venetie niet goedkoop en echt overal moet je voor betalen.

Weer met de nachttrein naar Dijon om van daar met de TGV naar Montpellier. De TGV is niet zo luxe als we verwacht hadden. Een beetje Franse vergane glorie, zoals alles in Frankrijk. (voor de Frankofielen, sorry...)
De TGV Duplex (dubbeldekstrein) naar Perpignan had vertraging. Uiteindelijk 3 uur, waardoor we onze aansluiting met de trein naar Port Bou misste. Op zich niet erg, maar we hadden graag nog wat door Barcelona geslenterd. Daar was nu geen tijd meer voor. Dus in Barcelona op de nachttrein naar Madrid en via Madrid overstappen op de trein naar Algeciras. Tip: Als je in Madrid moet overstappen naar een ander station ben je het goedkoopst uit als je je interrail kaart gebruikt om op de cercanias te stappen. (een soort sprinter rond Madrid) Dan hoef je geen kaartje te kopen voor de metro. Het openbaar vervoer is in Madrid zeer goed geregeld en gaat grotendeels ondergronds. Prachtige stations en er wordt nog steeds druk gewerkt aan vernieuwingen.

Dan naar Algeciras met de 'talgo' een prettige trein die je door het Spaanse landschap laat zoeven. Halverweg wisselt de electrische locomotief met een diesel om het laatste gedeelte af te kunnen leggen. Schone toiletten in de trein en een fijn barrijtuig met een ruime sortering.
In Algeciras aangekomen (na een reis van 6 uur drie minuten te vroeg!) ingechecked in het hotel en met de bus naar Gibraltar (Denk aan je paspoort/ID kaart!)
Vanmorgen weer terug naar Madrid en hier de dag doorgebracht (Warm!)

Straks met de hoteltrein naar Lissabon. Het Noordelijkste, hoogste en zuidelijkste station van onze reis zijn bereikt. Maar we moeten nog een stukje....

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 28 jul 2010, 21:00 
Trans-Siberië Express

Wat een avonturen toch, al zit het jullie niet mee met de treinen. Sommige TGV's zijn inderdaad vergane glorie, maar het gaat normaal gesproken erg snel en daar gaat het om. De opgeknapte TGV hebben overigens weer een lelijk interieur, dus ook niet om blij van te worden.

RenMatt schreef:
Tip: Als je in Madrid moet overstappen naar een ander station ben je het goedkoopst uit als je je interrail kaart gebruikt om op de cercanias te stappen. (een soort sprinter rond Madrid) Dan hoef je geen kaartje te kopen voor de metro.

Is in Barcelona ook mogelijk; met de R2 kun je met je Interrail Pass van het station Franca naar het station Sants. Mogelijk moet je wel een kaartje vragen om de poortjes te openen.

Ik ga deze zomer ook nog een dagje naar Gibraltar vanuit Algeciras (en daarna met de nachtbus naar Lissabon). Zetten ze nog een stempel in je paspoort:P?

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 28 jul 2010, 21:30 
Moderator

RenMatt schreef:
Voor mensen met een beperkt budget: Alles is in principe te belopen, maar koop een kaartje van de stad. Alle straatjes en steegjes zijn ongeveer gelijk aan een behoorlijk doolhof.
In mijn herinnering staan er wel bijna overal bordjes die je naar de Rialtobrug en het San Marcoplein verwijzen, en naar het station.

Citaat:
Maar het is beslist de moeite waard. Mocht je net als wij 's morgens vroeg aankomen: Ga niet in het station koffie drinken, daar moet je eerst je artikelen bestellen, dan afrekenen en dan krijg je het pas, althans volgens mij gaat het daar zo. Als je het station uitloopt, naar links dan is daar een cafeetje dat al vroeg open is. (Bar Cafe Olimpia) Daar zijn ze vriendelijk en je wordt op een normale manier geholpen
Zo gaat het vrijwel overal in Italië. Eerst afrekenen, dan krijg je een bonnetje en kun je je bestelling afhalen. Cultuurverschilletje, niks raars, je moet het alleen even weten.

Citaat:
Weer met de nachttrein naar Dijon om van daar met de TGV naar Montpellier. De TGV is niet zo luxe als we verwacht hadden. Een beetje Franse vergane glorie, zoals alles in Frankrijk. (voor de Frankofielen, sorry...)
Er rijdt inderdaad nog wat oud spul rond. De meeste TGV's zijn inderdaad niet heel luxe, maar goed, de gemiddelde reis in een TGV zal hooguit 3 uur duren.

Citaat:
Schone toiletten in de trein en een fijn barrijtuig met een ruime sortering.
En de Spaanse bar- en restuaratierijtuigen zijn vrij goedkoop.

Erasmus2 schreef:
Is in Barcelona ook mogelijk; met de R2 kun je met je Interrail Pass van het station Franca naar het station Sants. Mogelijk moet je wel een kaartje vragen om de poortjes te openen.
In França staan geen poortjes. Zodra je aankomt in França kijk je gewoon op welk spoor de eerstvolgende R2 aankomt. França is een kopstation, dus je hoeft nooit ver te lopen. In Sants staan wel poortjes, daar heb je een kaartje voor nodig (evenals voor de regionale treinen), maar de keren dat ik er was was het erg rustig bij het loket.

Citaat:
Ik ga deze zomer ook nog een dagje naar Gibraltar vanuit Algeciras (en daarna met de nachtbus naar Lissabon). Zetten ze nog een stempel in je paspoort:P?
Hooguit als je er om vraagt, anders niet. Gibraltar is EU. Kan ook zijn dat ze geen EU-paspoorten willen stempelen, wat ik in Groot-Brittanië meemaakte...

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 29 jul 2010, 07:26 
Maglev

Andries schreef:
RenMatt schreef:
Citaat:
Hooguit als je er om vraagt, anders niet. Gibraltar is EU. Kan ook zijn dat ze geen EU-paspoorten willen stempelen, wat ik in Groot-Brittanië meemaakte...

Toen ik vorig jaar naar Gibraltar ging vroegen ze mij als voetganger helemaal niets mocht gewoon door lopen.

groetjes ben2

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 29 jul 2010, 09:44 
Sneltrein

De eerste TGVs zijn 30 jaar oud (diegene die zijn op de Parijs-Dijon-Lyon), dus niet de meeste recente treinen.
Qua comfort vind ik toch wel ok. De Lacroix-TGVs zijn leuk om te zien, maar wel slecht! Waarchinlijk heeft de heer Lacroix nooit in een trein gereisd...

De Dubbeldekker TGVs vind ik zelf echt goed voor een dubbeldekker trein.

SNCF is nu bezig nieuwe treinstellen aan het bestellen.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 29 jul 2010, 18:58 
Moderator

De Lacroix-TGV's zijn inderdaad qua zitcomfort een verschrikking. :(

Profiel E-mail  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]