World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 04 jun 2020, 18:01

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 21 jun 2018, 14:56 
Stoptrein

Land: Nederland
De zomer van 2017 stond voor mij in het teken van Oekraïne. De grote vakantie zou grotendeels worden besteed aan een rondreis door het westelijk deel van het grootste land van Europa. Het begon met een drietal tripjes naar Barneveld Zuid en terug naar Amersfoort voor het werk. Een deel van mijn reisgenoten stapten op Barneveld Zuid in om zo in Amersfoort over te stappen op de IC naar Berlijn. Ik bleef achter om mijn resterende slagen te rijden, de trein af te tanken en af te rangeren na de ochtendspits. Zo rond het middaguur stond dan ook mijn reis naar Berlijn op de planning, en met een paar biertjes in de hand trok ik mijn vrienden achterna. In dit eerste deel zal het vooral om de treinen zelf gaan, later in het verhaal wat meer achtergrondinformatie. :D

In Berlijn werd overnacht, om de volgende dag via Gorzów Wielkopolski en Szczecin naar Przemyśl te reizen. Uiteraard allemaal per trein! :D

Afbeelding
Direct train from Amersfoort to Gorzów Wlkp. :mrgreen: by Bas Meijer, on Flickr

Onderweg van Amersfoort naar Berlijn. De zes uur durende reis is in de BordBistro goed uit te houden. :D
Afbeelding
Infinite railway by Bas Meijer, on Flickr

Na mijn aankomst stond de nachttrein van Москва (Moskou) naar Parijs nog op de planning voor een plaatje.
Afbeelding
EN452 Москва - Paris Est by Bas Meijer, on Flickr

De volgende dag stond de reis naar Szczecin op het programma. Vanuit Berlijn zijn er verschillende opties om naar Polen te reizen. Wij namen de stoptrein naar Kostrzyn, om vanuit daar door te reizen naar Gorzów Wielkopolski. Deze stad had onze aandacht door de trams die er rijden, en het heerlijke Poolse uiterlijk. Daarnaast is de treindienst interessant te noemen. Door werkzaamheden aan dit viaduct rijden er geen treinen door de stad heen. Aan beide uiteinden die nu nog wel te bereiken zijn, keren de treinen. De treindienst naar Kostrzyn wordt uitgevoerd met een enkel dubbeldeksrijtuig, getrokken door een SU42. :mrgreen:

Afbeelding
Train to Gorzów Wlkp. by Bas Meijer, on Flickr

Afbeelding
Nowiny Wielkie Railway Station by Bas Meijer, on Flickr

Afbeelding
Gorzów's tram by Bas Meijer, on Flickr

Afbeelding
Polish Trains by Bas Meijer, on Flickr

Vanuit Gorzów Wlkp. werd via Kostrzyn naar Szczecin opgetrokken, uiteraard per TLK. In Szczecinstapten we na een avondmaaltijd bij de lokale KFC ( :? ) over op de nachttrein naar Przemyśl. Oekraïne kwam vanaf nu steeds dichterbij! :D

Afbeelding
TLK to Świnoujście by Bas Meijer, on Flickr

Het verder niet heel interessante landschap in dit deel van Polen vanuit de nachttrein. Voordat we de trein in stapten, werd nog wat bier en chips ingeslagen, de reis begon namelijk al om 19.00 uur. Tijd genoeg voor wat gezelligheid voor het slapengaan dus. :wink:

Afbeelding
Polish Landscape by Bas Meijer, on Flickr

Afbeelding
Tiny bit of damage... by Bas Meijer, on Flickr
Tja... :mrgreen:

In Przemyśl verlaten we de trein, daarna zouden we pas weer op een trein stappen in Oekraïne. Spannend! :D
Afbeelding
Good omelette in Prezmyśl. by Bas Meijer, on Flickr
Het op dit forum eerder genoemde tentje Kardemon moest natuurlijk even worden uitgetest (en is goed bevonden :mrgreen:). Hierna was het tijd om naar de achterzijde van het station te lopen, voor het stuk naar de grens. Maar dat is voor de volgende keer.

Ik hoop dat het interessant was (het is alweer bijna een jaar geleden), maar voorlopig is dit reisverslag nog niet klaar. 8)

Grtz. :lol:

BerichtGeplaatst: 21 jun 2018, 22:18 
Maglev

Bedankt voor je verslag, ik kijk uit naar het Oekraïense deel.
Goed te lezen dat het nog steeds goed toeven is bij Kardamon.

BerichtGeplaatst: 22 jun 2018, 13:14 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Tof! Welkom op het forum trouwens!

BerichtGeplaatst: 24 jun 2018, 13:51 
Stoptrein

Dank jullie wel! Oekraïne komt binnenkort. :D
Citeer:
Welkom op het forum trouwens!
Ik lees en kijk al een tijdje mee, maar nu vond ik het leuk om mijn reis er eens op te zetten :D

BerichtGeplaatst: 25 jun 2018, 05:44 
Maglev

Mooi verslag, bedankt voor het plaatsen! Veel herkenbaars, inclusief Kardamon en de hoeveelheid bier die in een nachttrein verstouwd kan worden :mrgreen: Ik heb vorig jaar dezelfde nachttrein genomen en daarna heerlijk ontbeten bij die tent :)

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00