World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 06 jun 2020, 19:07

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 17 aug 2018, 21:47 
Thalys

Land: België
Vorig weekend had ik geen zin om te koken dus werd er uitgekeken naar een gezellig restaurant om lekker uit eten te gaan. Helaas bleek de favoriet nummer 1, de plaatselijke Chinees, gesloten te zijn wegens jaarlijks familiebezoek in Hong Kong... Dus werd er gekozen voor favoriet nummer 2: een restaurant met een ruime keuze aan lokale gerechten, goedkoop, met ruime openingsuren en in een 'aparte' omkadering en dito naam: 'JLV'. Niet echt bij de deur maar dat had ik er wel voor over :D

We beginnen onze reis met de ICE13 van Brussel naar Frankfurt vervolgens met ICE690 naar Leipzig en uiteindelijk met een dubbeldeks-IC2 tot Dresden. In Dresden begint ons culinair avontuur op EuroCity 177 'Johannes Brahms'. Deze trein bestaat uit Tsjechische rijtuigen en verbindt dagelijks Hamburg met Praag. We verlaten Dresden om 17:10 maar moeten nog even op onze honger blijven tot 18:00... dan begint immers het 'happy hour' bij JLV en liggen de prijzen zo'n 30% lager dan in Duitsland!

Niet getreurd, de trein volgt lange tijd de rivier Elbe en deze lijn mag zeker bij de 'scenic routes' gerekend worden.

Goed, de maag protesteert! We beginnen met een goulashsoepje :-)

Afbeelding

Dan valt de keuze op een typisch Tsjechisch gerecht:

Afbeelding

Doorspoelen doen we met een frisse:

Afbeelding

En als afsluiter een thee met een koekje
Plaats voor een dessert is er (nog) niet en houden we voor later :-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De hele rit tot Praag brengen we door in ons stamcafé/restaurant. In Praag hebben we enkele uurtjes de tijd om het komen & gaan van de treinen op het perron te volgen. Ook het laden van een autotrein richting Oost-Slovakije kunnen we gadeslaan. Nu moet het lukken dat onze herberg voor de nacht ook door JLV wordt verzorgd. We blijven immers niet in Praag maar slapen deze nacht op het spoor. Om 21:09 nemen we de 'vroege' koersrijtuigen van Euronight 'Metropol'. In plaats van te vertrekken om middernacht met de 'stamtrein' worden deze rijtuigen meegevoerd door IC573 'Metropolitan' tot Breclav. Van 00:35 tot 04:59 worden de rijtuigen er uitgeweken om dan samengevoegd te worden met de EN Metropol.

De slaapplaatsen waren allemaal uitverkocht dus werden er 4 plaatsen in het ligrijtuig geboekt om alsnog een eigen compartiment te hebben. Het is een geclimatiseerd ex.ÖBB rijtuig met zeer harde banken... Desondanks goed geslapen, waarschijnlijk omdat we bijna de hele nacht stil stonden op een zijspoor in Breclav!

Afbeelding[/url]

In de prijs van de ligplaatsen was een flesje water inbegrepen.

We krijgen toch nog zin in zoetigheid, maar wat een toeval toch, ook in deze trein hangt een WR-rijtuig met JLV-bediening :D Enig nadeel was wel dat we ons door drie overvolle zitrijtuigen moesten wurmen om er te geraken...

Afbeelding

Een klassieker op het Tsjechische spoor (de overheerlijke pannenkoekjes én het spoorboekje!)

Afbeelding

Met kleine oogjes stappen we af in Bratislava. Een papieren spoorboekje (noem me maar een nostalgist maar ik vind het toch een handig iets) kunnen we niet kopen, het specifieke loket voor de moeilijke zaken is nog niet open..

Ik heb voor de lunch gereserveerd in "resto Pendolino" en daarvoor moeten we eerst terug richting Praag. Dat doen we in een trein met een mooie naam: EuroCity 282 Metropolitan 'Slovenska Strela'.
Tijd voor het ontbijt! Voor 6.5€ kies ik het "American Breakfast" en dat is onmogelijk helemaal op te krijgen. Eieren, een half brood, thee, beleg,... :shock:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De rit verloopt voorspoedig en rond de klok van tien staan we terug in Praag of is het Zürich ?!

Afbeelding

Geen slechte keuze van de regisseur, het Praagse hoofdstation is héél mooi en fotogeniek!

We reizen terug naar België (maandagmorgen om 9:00 moet ik terug op kantoor zijn :evil: ). De volgende trein is een Pendolino richting Cheb.

Afbeelding

Dit is het 'bar' gedeelte van zo'n Pendolino. Niet echt gezellig... Maar wél met pils van de tap! Maar op dit vroege uur hou ik het liever op een kop thee of koffie..

Afbeelding

We reizen voor 39€ in eerste klas van Praag naar Brussel met een 'First-minute' online biljet dat ik via de CD-eshop heb aangekocht. De 10€ extra voor eerste klas heeft veel voordelen. Vooral het extra plaatscomfort maar ook dit: het eten wordt aan de plaats geserveerd.
Eigenlijk hebben we nu al een serieus 'All-in toerist' gevoel maar tegen lunchtijd gaan we voor laatste keer voor de bijl :-)

Afbeelding

Afbeelding

Voldaan komen we aan in Cheb. Dan volgt er een halve dag DB-land maar daar valt op een drukke zondag weinig leuks over te vertellen...

Ik hoop dat u genoten heeft. Ondertussen maakte de CD bekend dat ze haar restaurantrijtuigen gaat ombouwen in eerste klas/bistro rijtuigen. Dat belooft niet veel goeds...

BerichtGeplaatst: 20 aug 2018, 20:57 
Maglev

Prachtig !

Jammer dat er hier niemand van JLV meeleest...
Als ze zouden weten hoeveel moeite je gedaan hebt om bij hen klant te kunnen zijn geven ze je minstens een dikke waardebon.

BerichtGeplaatst: 27 aug 2018, 15:53 
Thalys

Zelfs zonder waardebon ben ik vorige week nog eens bij hen gaan eten :D

BerichtGeplaatst: 27 aug 2018, 22:06 
Site Admin

Land: Nederland
Ge zijt t fritkot naast de deur beu? :lol:

Maar mooi reisje wel :mrgreen:

"Wie niet reist zal niet gemist worden maar wel veel missen"

"Het maakt niet uit waar de trein naartoe gaat, het gaat er om of je besluit in te stappen"

BerichtGeplaatst: 28 aug 2018, 15:16 
Thalys

Citeer:
Ge zijt t fritkot naast de deur beu? :lol:

Maar mooi reisje wel :mrgreen:
geen zin in fritten :lol:

BerichtGeplaatst: 28 aug 2018, 23:18 
Maglev

Citeer:
Zelfs zonder waardebon ben ik vorige week nog eens bij hen gaan eten :D
Ik kijk uit naar je verslag 8)