World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 06 jun 2020, 19:12

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Schotland en Engeland
BerichtGeplaatst: 29 aug 2018, 22:02 
Trans-Siberië Express

Goedenavond allen,

Voor reisschema/beschrijving zie; https://bit.ly/2olMolr

Bus gedeelte;

In tegenstelling tot het programma werden de reisdag 06 en 07 omgewisseld en zodoende was de vrije dag voor de buschauffeur op zaterdag en bestond de mogelijkheid om op deze dag een boottocht van uit Ullapool een boottocht te maken van een kleine twee uur en deze had iedereen geboekt á 25pond ongeveer €29,-.

Toen ik na mijn ontbijt aan de wandel ging (moest om ongeveer 1uur terug zijn voor de boottocht) in Ullapool zag ik bij de haven een ferry liggen en dacht ga daar eventjes kijken en dat bleekt de ferry van Ullapool naar Stomoway https://bit.ly/2JCcRbh te zijn.
Toen ik informeerde hoelang deze er over deed en wat de kosten waren, bleek de vaartijd ongeveer tweeëneenhalf uur te zijn en de kosten 19pond ongeveer €22,- en was mijn beslissing snel genomen en kocht voor deze prijs een retourtje en belde onze buschauffeur dat ik niet mee ging met het boottochtje en kreeg zelfs de volgende dag mijn 25pond terug, had daar niet op gerekend.

Had in Stomoway bijna twee uur om wat rond te kijken en wat te eten, kon ook op de ferry maar ik zat in een prima stoel en had een mooi uitzicht op zee en om dat nu op te geven voor eten aan boord van de ferry en mijn stoel kwijt te zijn vond ik zonde en was iets na zessen terug in Ullapool na een mooie dag.

Op dag 07 deden we dus de tocht die we volgens het programma op dag 06 zouden doen en bezochten we ook Inverness waar ik later nog 9 nachten zou verblijven en dus toog ik toen we daar aankwamen op naar het treinstation met mijn 1e klas Interrail Pas en een uitdraai van mijn treinen die ik met deze kaart wilde maken later tijdens mijn aansluitende reisje.

Aan de dame achter het loket overhandigde ik mijn Interrail Pas en vroeg of ze voor mijn eventueel treinen kon reserveren en zij daar bevestigend op antwoorden overhandigde ik haar zeven A4 waarop mijn 31 te nemen treinen stonden die met de pas wilde nemen en ze keek mij aan en antwoorde ach ik moet hier toch zitten tot vanavond en ging aan de slag.

Van elke reisdag gaf ze mijn de treinkaartje waarop mijn gereserveerde stoel stond en soms (dat wist ik) was een trein niet te reserveren of had alleen 2e klas rijtuigen, maar na enige tijd had ik van alle treinen een reservering en dat allemaal gratis.
Nu had ik via internet ook nog achttreinkaartje gekocht omdat dat goedkoper was dan een reisdag van mijn 1e klas Interrail Pas en vroeg of zij ook deze kon uitprinten zij nee dat kan bij een de automaten die daar in de stationshal stonden.

Ik stond voor de automaten maar alles wat ik zag waren geen letters je kon alleen maar treinkaartjes kopen en dus op naar de infohokje om te informeren hoe de automaat werkte en werd te woord gestaan een jonge zwarte dame en schoof het raampje dicht kwam uit haar hokje en hielp mijn vervolgens keurig aan mijn treinkaartjes en in plaats van achtstuks kreeg ik er twaalf waarvan vierstuks alleen maar een kaartje is dat een treinkaartje hebt gekocht.

62e.a-Foto’s-10(12) dagen Rondreis Fascinerend Schotland met het eiland Bute

Foto’s; https://photos.app.goo.gl/nHXbBr1zTwPBkkSe7

Trein gedeelte;

Zoals ik al eerder schreef had ik tijdens mijn Bolderman busreis tijdens een bezoek aan Inverness al mijn te reserveren treinen geregeld en de gekochte treinkaartjes uit de automaat laten halen, maar ik heb lang niet altijd mijn gereserveerde plaats ingenomen aangezien er meestal voldoende plaats was en ik dan een andere stoel heb genomen die volgens mij beter was.

Voor het netwerk van Schotland’s Railway wordt uitgevoerd door Abello een dochter van de NS en ik moet zeggen dat deze treinen aanmerkelijk prettiger zitten in zowel de 1e als 2e klas en in de 1e klas krijgt men bovendien indien er een koffiekarretjes aanwezig een hapje en drankje aangeboden en bij overige vervoerders zoals Virginia blijven ze lopen en kan men zelfs een warme hap krijgen en als ik zie wat vaste reizigers inslaan ben ik erg bescheiden.
Omdat ik al vroeg wakker ben op mijn eerste trein dag vraag ik bij de receptie van ons hotel in Prestwick of mijn bestelde taxi van zeven uur nu kan komen en ik ga niet naar het treinstation van Prestwick maar naar Troon is wel iets verder met de taxi maar het station is groter kan er enkele broodjes kopen omdat ik niet zo vroeg kon ontbijten in het hotel.

Omdat ik vroeger vertrok dan ik volgens mijn reisschema was ik wat eerder in Edinburg maar dat is niet erg. Hier heb een trein van Virginia trein en in de treinhal staan alle reizigers ook van andere treinen te kijken naar het grote vertrekbord om te zien waar hun trein vertrekt, ze hebben daar geen vast perron zoals bij ons.

Mijn trein vertrek van spoor 2 (zie plattegrond https://bit.ly/2cRFBem) en ga op het betreffende perron op een bankje zitten en zie op de display dat mijn treindeel M een stuk verder op is maar omdat ik nog tijd genoeg heb blijf ik zitten en dat is maar goed ook aangezien ze ongeveer vijfminuten voor vertrek omroepen dat we naar perron 9 moeten dus met mijn koffertje trappen op en af maar ik ben op tijd en krijg zoals eerdere vermeld de nodige drankjes en hapjes.

Als ik avonds nog eventjes de benen ga strekken in Inverness kom ik langs de laudry nabij het hotel en ze zijn gesloten tenminste het rolhek is om laag maar de deur staat wagenwijd open en er zijn nog mensen aan het werk en als ik blijf staan er vragend kijk komt er een dame naar buiten en krijg ik te horen dat zij voor mij wassen en niet zoals in Frankrijk waar je het zelf moet doen.

Als ik zaterdag mijn was ga afgeven blijkt het 12pond te kosten maar dan krijg ik de handel keurig terug bezorgt in mijn hotel en inderdaad op zaterdagavond ligt alles keurig verpakt en gestreken op mijn bed en kan ik de rest van mijn tripje ongestoord verder en drie van de gewassen en gestreken overhemden eindigen later in de prullenbak omdat ze aan vervanging toe waren en ik ze thuis al niet meer droeg, maar in mijn ogen nog prima voor dit tripje.

De geplande treinritten en excursies vanuit/in Iverness verlopen allemaal volgens plan en ook de rest gaan zoals geplant en soms neem ik een trein vroeger en heb van alles genoten en ga daar dus niet uitgebreid op in maar zal mij beperken tot dat gene waar het anders verliep dan gepland en voor het overige geven de gemaakte foto’s een indruk van wat ik zoal zag en de linken in mijn reisschema geven ook heel veel info.

De meeste/veel foto’s zijn gemaakt door de ramen en was de spiegeling te erg dan heb ik deze weggegooid maar soms zal er best nog wel enkele tussen zitten en ik zet ook geen tekst bij aangezien de meeste foto voor zich zelf spreken.

Foto’s van dag 01-04; https://photos.app.goo.gl/psmXFB4ytfb5U16e9

De foto’s in deze serie zijn van mijn gemaakte twee excursies, Applecross Peninsula en Isle of Skye samen enkele Amerikanen/Australiërs/Duitsers/India etc. maakte wij deze twee prachtige dagtocht en hebben heel wat mooie plekjes gezien.
Ook mijn twee dagen treinen waren de moeite waard en vanuit de trein kan men het landschap mooi bekijken en door op heen en terugreis aan verschillende zijde te gaan zitten ziet men het hele landschap waar de trein door heen rijdt.

De meeste/veel foto’s zijn gemaakt door de ramen en was de spiegeling te erg dan heb ik deze weggegooid maar soms zal er best nog wel enkele tussen zitten en ik zet ook geen tekst bij aangezien de meeste foto voor zich zelf spreken.

Foto’s van dag 05-08; https://photos.app.goo.gl/dDrN2yKnKk8p1eck8

De dagexcursie naar de Orkney eilanden is een lange dag maar meer dan de moeite waard en achteraf wel content dat ik mijn reisschema daarom had aangepast omdat dit de eerste dag was waarop deze excursie plaats vond.

Op dag 10 nam ik in Glasgouw om 12:21 uur mijn trein en om iets na enen stopte de trein abrupt tussen de treinstations van Helenburch Upper en Garelochhead en even later komt de conductrice en snel vaart langs lopen om direct daarna terug te keren met een geel hesje aan er schijnt iemand getracht te hebben de trein tegen te houden.

Na enige tijd vernemen via de omroep installatie van het ongeval en dat het wachten is op een andere treinmachinist en dat er dan besloten gaat worden of we terug keren naar Glasgow of naar het volgende station om per taxi of bus verder vervoerd gaan worden.

Na ruim een uur schijnt er een vervangende treinmachinist te zijn en rijden we tot het volgende treinstation (waarom niet verder?) moet iedereen uitstappen en naar de voorzijde van het betreffende treinstation lopen en wachten op dat gene wat er gebeuren gaat en er komt een auto voorrijden die water uitdeelt.

Na ongeveer twintigminuten komen de eerste taxi’s vanuit Glasgow voorrijden en de stationschef die schijnbaar was opgetrommeld en zich dus heel belangrijk vind roept ons toe wie moet er de ferry in Mallaig halen en deze moeten zich bij hem melden en verdeeld de toegesnelde medetreinreizigers over meerdere taxi’s.

Zo worden vervolgens de aankomende taxi’s gevuld met medetreinreizigers naar de diverse plaatsen zo ook ik naar Fort William en samen met twee oudere en een jongere man rijden wij in drie uur naar Fort William en nu kan ik jullie vertellen dat dit een hele zit is op een klapstoeltje de twee oudere zitten achter in op de bank.

Nu lijkt dit op het eerste gezicht en dat vond ik ook een prima oplossing van ScotRail maar als ik de volgende dag op het treinstation van Fort William twee Nederlanders spreek hoor ik hun verhaal, zijn kwamen namelijk met de trein uit Oban en moesten in Crianlarich overstappen op de trein richting Mallaig.
Maar door het ongeval werd er die dag niet meer gereden bleek later en het aanwezige treinpersoneel wist hen dit ook niet mede te delen en vertrok op een gegeven moment huiswaarts en daar stonden ze en zij niet alleen, gelukkig bleek er nog een lijnbus te rijden en voor 35pond per persoon kwamen ze alsnog in Fort William en nu maar trachten dit terug te ontvangen.

Door het bovenstaande beschreven ongeval heb ik natuurlijk het geplande treinritje van Fort William-Mallaig en omgekeerd niet kunnen maken, maar als ik Zondags na de treinrit met The Jacobite in Fort William aankom zie ik dat er om 16:19 een trein vermeld staat op de display en als ik bij de stationschef informeer blijkt dat dit extra treinritten zijn en voor 14,70pond koop ik een retourtje en maak de route nogmaals maar omdat ik in de stoomtrein aan een zijde zat ga ik nu natuurlijk aan de andere zijde zitten om de andere zijde te bewonderen.

Foto’s van dag 09-12; https://photos.app.goo.gl/A5ggJD8wbu3uBk93A

De reisdag 13 en 14 verlopen zoals geplant behoudens dat ik beide dagen een trein vroeger neem en door vertraging een aansluiting mist maar dan neem je een trein later en kom je er ook.

Ook op dag 15 neem ik een trein vroeger en stap niet over in Taunton maar blijf zitten tot Plymouth en omdat ik vroeg ben besluit ik om het treinritje wat ik morgen zou doen naar Gunnislake vandaag maar te doen en niet morgen. De treinrit Penzance - St.Erth doe ik niet meer vond het mooi geweest voor vandaag en maak dit ritje misschien later nog weleens.

Op dag 16 heb ik besloten om niet via Londen Paddington te gaan, heb geen zin om met mijn koffertje en rugzak met de bus of metro in Londen te gaan. Ik neem de trein van Penzace naar York en daar over te stappen op de trein naar Londen King Cross en daar is mijn hotel aan de overzijde.

De laatste dag van mijn reisje verloopt geheel volgens planning behoudens dat ik blijf zitten tot Den Haag Hs en daar met taxi naar huis terugkeer en terug kan kijken op een geslaagde gecombineerde Bolderman/Ben reisje.

Foto’s van dag 13-17; https://photos.app.goo.gl/EUmNEZwSNSqoGaFt6

Groetjes ben2

Berichtonderwerp: Re: Schotland en Engeland
BerichtGeplaatst: 30 aug 2018, 00:18 
Maglev

Lekker...
Citeer:
Afbeelding

Berichtonderwerp: Re: Schotland en Engeland
BerichtGeplaatst: 30 aug 2018, 12:39 
Thalys

Land: België
Mooi en uitgebreid reisverslag, van harte bedankt daarvoor !
Schotland is een topbestemming en niet alleen voor de treinen, de natuur is er wondermooi!

Groeten,
Kristof

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00