Het is dinsdagavond 21 augustus en we wachten op het verlaten stationnetje van Ukk op de volgende trein... En een steen valt van ons hart als we tegen kwart na elf in de verte onze trein horen dichterbij denderen... De eerste nacht hebben we gereserveerd in trein 1246 'Istria' die enkel in het hoogseizoen Budapest verbindt met enkele kuststeden aan de Adriatische zee.
We hebben gereserveerd in het ligrijtuig naar Koper, bij gebrek aan een slaaprijtuig heb ik in Brussel-Zuid 4 plaatsen gereserveerd in een compartiment van 4:
Maar bij het opstappen blijkt onze coupé al gezellig ingenomen door een Hongaars koppel

De MAV-couchettiste beweert dat we in een compartiment voor 6 plaatsen hebben gereserveerd... Daarbovenop is het onverwachte 'gezelschap' al serieus in de wind en stinkt het er enorm naar look... Nop, voor die nachtmerrie passen we... We vragen bij de andere slaaprijtuigen na of er nog een compartiment vrij is en het ligrijtuig naar Rijeka brengt soelaas. De vriendelijke MAV-man tovert een vrije coupé om in een gezellige slaapplek voor de nacht. Nog snel onze planning voor de dag erna omgooien want dit rijtuig gaat naar Rijeka en niet naar onze oorspronkelijke bestemming Koper.
De route vanaf Pivka (onze nieuwe bestemming) ziet er als volgt uit:
Onze coupé na een korte nacht:
Vooraan hangt het koersrijtuig München-Rijeka, gevolgd door binnenlandse rijtuigen Lubljana-Rijeka:
De trein is te lang voor het korte perronnetje in Pivka en stopt er maar heel kort. De trein begon al te rijden toen we nog aan het uitstappen waren!
Onze trein is amper weg of één van de vele goederentreinen naar de haven van Koper raast voorbij:
We hebben hier anderhalf uur voor onze volgende trein, eerst ontbijten dus. Tegenover het station ligt het pension 'Herman' met taverne waar we een zeer lekker ontbijt voor 5€ pp naar binnen werken
Een elektrische motorstel verzorgt enkele pendelritten per dag tussen Pivka en de Kroatische grens.
Die spoorlijn doen we 's avonds nog, dus nu rijden we eerst met een soortgelijk treinstel richting Sezana.
De eindbestemming van de trein is Villa Opicina.
Slovenië is een prachtig land om met de trein door te rijden, het landschap verveelt nooit...
In Sezana stappen we over op één van de doorgaande treinen naar Jesenice aan de Oostenrijkse grens. Het linkse dieseltreintje zal daarvoor zorgen:
Helaas zitten de stoelen niet echt comfortabel voor een 3 uur durende rit
Het bekende 'grens'station - aan de overkant van het stationsplein ligt Italië...
In Jesenice hebben we niet veel tijd want onze volgende trein komt het station al binnen gereden: D211 van Villach naar Beograd:
In Lubljana hebben we een 45' tijd om een reservatie voor 's anderendaags te kopen, de rugzakvoorraad eten & drinken bij te vullen en iets warms te eten. Daarna nemen we de namiddagtrein richting Rijeka, gelukkig bestaande uit coupérijtuigen met te openen raampjes.
Déjà-vu
Laatste Sloveense station voor de Kroatische grens, tevens ook paspoortcontrole:
Aankomst aan de Kroatische zijde van de grens, eveneens paspoortcontrole en locwissel.
Druk gaat deze man het hier niet hebben, met slechts 2 doorgaande treinen per richting, per dag...
Nu komt het mooiste deel van deze lijn, we dalen stilletjes aan af naar de havenstad Rijeka:
En daar staat onze volgende trein al te wachten voor vanavond:
Het is 18:00 en we stappen af in Rijeka, we hebben nog tijd om een stapje te zetten in de stad.
...Wordt vervolgd...