World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 04 jun 2020, 18:48

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: [EU] Slaapwagentour 2018 (3/6)
BerichtGeplaatst: 01 sep 2018, 13:22 
Offline
Thalys

Lid geworden op: 22 apr 2017, 22:09
Berichten: 133
Land: België
Na een wandelingetje aan de haven van Rijeka zoeken we in het centrum een supermarkt om gekoelde dranken en het nodige eten in te slaan om de avond door te komen. Daarna keren we met de bus terug naar het station. Het station getuigt van betere tijden en ziet er verwaarloosd uit. Er is wel nog een geopend loket waar we het nieuwste spoorboekje van de Kroatische spoorwegen kunnen aankopen.

Afbeelding

De bagagebewaargeving is al enige tijd gesloten...

Afbeelding

Op het derde spoor staat onze volgende trein al te wachten op reizigers:

Afbeelding

Afbeelding

Het slaaprijtuig naar München dat enkel tijdens de zomermaanden rijdt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Treindeel naar Budapest: gedeclasseerd eerste klasse rijtuig, couchette -en slaapwagen:

Afbeelding

Afbeelding

Wij hebben gereserveerd in dit rijtuig:

Afbeelding

Afbeelding

Ha, het gevoel van thuis te komen :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het avondeten/ontbijt (in de 'SeaYou'treinen krijgt men enkel een flesje water, géén ontbijt) :

Afbeelding

Klaar voor vertrek:

Afbeelding

Net zoals de heenrit is de terugrit richting Slovenië een genot voor oren & ogen:

Afbeelding

Dan volgt er nog een paspoortcontrole aan de Kroatisch/Sloveense grens en gaan we onder de wol.

Donderdag 23 augustus:
Bij het opstaan merken we dat de trein +20' vertraging heeft opgelopen. Dat zorgt voor een licht verhoogde bloeddruk want de aansluiting in Budapest-Keleti is heel krap...

Afbeelding

Om de zenuwen nog meer op de proef te stellen rijden we Budapest-Keleti binnen aan een slakkengangetje... We kruisen daarbij nog EC140 'Hortobagy' van Zahony naar Wien-Hbf met UZ-koersrijtuig Kyiv - Wien.

Afbeelding

Afbeelding

Oef, we komen om 9:00 aan in Keleti, onze aansluitende trein staat een perron verder al te wachten voor vertrek. Nog vlug enkele foto's nemen:

Onze trein met achter de loc het bagagerijtuig/couchetterijtuig uit Koper en onze wagengroep:

Afbeelding

En onze aansluiting: IC75 'Transsylvania' richting Roemenië:

Afbeelding

Afbeelding

In plaats van in het overvolle doorgaande rijtuig te zitten, er rijdt slechts één rijtuig over de grens (!), zoeken we een vrije coupé in een gedeclasseerd eerste klasse rijtuig dat tot aan de grens meerijdt:

Afbeelding

Tot zover ons blitzbezoek aan Budapest :o

Afbeelding

In Szolnok zien we dit nieuwe treinstel staan, geen idee voor wie dit bestemd is:

Afbeelding

Onze trein wordt nauwlettend in het oog gehouden :D

Afbeelding

MAV-nostalgie op de foto's in onze coupé:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hongaarse grensstation:

Afbeelding

Hier verhuizen we naar het CFR-rijtuig dat als enige zal doorrijden, ook de paspoortcontrole vindt in dit rijtuig plaats:

Afbeelding

Ook aan de Roemeense kant van de grens herhaalt het paspoortcircus zich. Ondanks het ene rijtuig heeft iedereen toch een zitplaats.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In Arad wordt de trein bestormd, gelukkig moeten wij er daar net af :)

Afbeelding

In Arad hebben we een tweetal uurtjes de tijd om op adem te komen. Eerst nog geld wisselen en dan op zoek naar een warme maaltijd. Op enkele stappen van het station staat een gloednieuw shopping center waar we voor enkele € relatief lekker eten. Daarna zetten we koers naar Timisoara. Dit kan met een rechtstreekse trein in een klein uurtje met een CFR-Desiro. We kiezen echter voor de retrosfeer. In een oude Franse dieseltrein (Caravelle) rijden we naar Periam om daar over te stappen op eenzelfde trein naar Timisoara.

Eerst nog een biljet kopen aan het aparte 'Regio Calatori' loket:

Afbeelding

Afbeelding

...wordt vervolgd...


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 02 sep 2018, 15:06 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 30 apr 2010, 01:11
Berichten: 391
Mooi vervolg kriskras door Europa.

Er schiet maar weinig treinverkeer meer over in Rijeka, dankzij snelwegen in alle richtingen hebben de bussen het in Kroatië bijna overal voor het zeggen...

Het slaaprijtuig waarin je "thuiskwam" heeft onmiskenbaar zijn leeftijd en zal op de meeste niet-treinliefhebbers helaas maar weinig indruk meer maken. Kleine ingrepen zoals lakens die de volledige matras bedekken en iets meer catering dan een flesje water zouden haalbaar moeten zijn en zouden toch voor een iets fijnere reisbeleving zorgen.

Hoeveel mensen waren er eigenlijk onderweg die nacht in jouw rijtuig ?

Scherpe overstap in Budapest, gelukkig ging alles goed.

Als het reizigersverkeer over de grens Lokoshaza/Curtici - in vol toeristisch seizoen - in slechts één rijtuig paste is het wel echt minimaal geworden.

Reed er ook tussen Curtici en Arad slechts één rijtuig ?

Ik kijk uit naar het Roemeens vervolg.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 02 sep 2018, 16:51 
Offline
Thalys

Lid geworden op: 22 apr 2017, 22:09
Berichten: 133
Land: België
De spoorwegen spelen in Kroatië maar een bescheiden bijrol. Op de meeste lijnen rijden maar een beperkt aantal treinen... Ook het station van Rijeka weerspiegelt het marginale belang van de treinen in dit land.

Tot mijn verbazing was het slaaprijtuig helemaal uitverkocht. Ook op de heenrit waren er geen vrije plaatsen meer. Die Y-rijtuigen van DDR-makelij gaan niet eeuwig blijven rijden, ik schat dat het binnen nu en vijf jaar wel gedaan gaat zijn. Alles is tot op de draad versleten... De tapijten en bedden zijn ook niet echt proper te noemen. Veel moeite wordt er niet meer gedaan om het aanbod op te krikken. Zelfs een 7days croissant kon er niet meer af... Het personeel (allemaal 50+ op deze reis) heeft er precies ook geen zin meer in en doet het uiterste minimum (tickets verzamelen en 's morgens het beddengoed verzamelen). Voor nostalgici zoals ik zijn deze rijtuigen natuurlijk wél de topper. En het feit dat je het raam kan openen is een absoluut pluspunt.

Die scherpe overstap in Budapest was een berekend risico. Indien we de IC hadden gemist waren we met een binnenlandse trein tot de grens gereden en zouden we daar met een taxi naar Curtici in Roemenië rijden bij gebrek aan een bruikbare treinverbinding. Gelukkig draaide alles goed uit.

En inderdaad, slechts één rijtuig voor een internationale IC-trein... Pas in Arad kwam er een tweede rijtuig bij aan de trein.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]