World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 04 jun 2020, 19:44

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: [EU] Slaapwagentour 2018 (5/6)
BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 16:17 
Thalys

Land: België
Het is vrijdagochtend 24 augustus en volgens plan zouden we tegen 8:30 aankomen in Constanta, aan de Zwarte zee (bij het horen van die naam moet ik altijd denken aan een beruchte discotheek in ons buurdorpje Emblem met dezelfde naam :lol: )

Als ik opsta gaat er een pijnscheut door mijn lichaam - mijn rug protesteert fel tegen de afgelopen nacht op het té kleine en té harde bed... Het was dan ook nog eens drukkend warm in onze coupé ondanks de airconditioning...
Het is tien voor acht als ik uit het raampje kijk en ik de naam van het stationnetje waar we stilstaan zoek. Ha,gevonden, we zijn in Videle... Videle... ?!

Afbeelding

En wie niet meteen weet waar die wereldstad nu ook al weer ligt :lol:

Afbeelding

:shock: we hebben een vertraging van ongeveer 240' ...

Met een slakkengangetje sukkelen we verder richting Bucuresti-Nord.
Met tientallen rijen afgedankte goederenwagens als decor wordt de planning van de dag aangepast... Deze reservering kan ik al verticaal klasseren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Constanta zal , net zoals de 'Koperrampe', een excuus worden voor een volgende reis :) . We beperken ons vandaag tot Bucuresti en Brasov. Om iets voor tien uur rijden we Bucuresti binnen. De CFM-breedspoorrijtuigen van de trein Chisinau - Bucuresti schuiven voorbij...

Afbeelding

Nog een laatste blik op de moderne nachttrein van de Transcarpatic:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In Bucuresti-Nord aanschouwen we nog de variatie aan verschillende treinen & vervoerders. Het ontbijt brunch nemen we in één van de vele zelfbedieningsrestaurants.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna bezoeken we het kleine maar fijne spoorwegmuseum...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om 11:50 hebben we genoeg van de drukte en nemen we een IC richting Iasi. Deze bestaat uit slechts 3 rijtuigen en in eerste klas vinden we nog 2 vrije plaatsen in zetels die best goed zitten en heel hard lijken op TGV-stoelen.

Afbeelding

Afbeelding

Hier stappen we af:

Afbeelding

Afbeelding

In de wachtzaal heeft elke vleugel van het gebouw een loket voor de diverse operatoren:

Afbeelding

Afbeelding

De treinen naar Brasov vertrekken echter vanuit een ander station (Vest) - bereikbaar met de rechtstreekse buslijn 2 ..

Afbeelding

Onze IR komt trouwens uit Constanta en is ook druk bezet maar we vinden nog twee vrije plaatsen voor de 2-uur durende rit...

Afbeelding

Afbeelding

Een stad met Hollywood-allures :D

Afbeelding

Ook hier rijdt Regio Calatori met ex. SNCF-materiaal rond...

Afbeelding

Afbeelding

Na nog een mooi ritje met zo'n Franse Caravelle naar Zarnesti en terug wordt het tijd om ons avondeten in te slaan. In de buurt van het station is een supermarkt waar we de voorraden bijvullen. En dan komt de topper van deze reis: IC Corona naar Budapest-Keleti!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De trein is versterkt met 3 extra ligrijtuigen voor een groep kinderen die op vakantie waren in Roemenië en terugkeren naar huis.

Afbeelding

Afbeelding

Ha, het gevoel van thuis komen -bis :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Deze trein staat op nummer 1 in mijn lijstje: de combinatie van verschillende factoren: een ouderwetse slaapwagen uit DDR-productie, een mooi landschap en ouderwetse 'ijzeren weg' op kort gelaste sporen (in slaap gewiegd worden door het "kedeng-kedeng"!)...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En omwille van de pijnstillers is het deze keer een lokaal alcoholvrij biertje geworden om de avond mee af te sluiten:

Afbeelding

...volgende keer: de laatste etappe naar huis...

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 16:49 
Site Admin

Land: Nederland
Prachtige trip! :D

En kijk nou:
Citeer:
In Bucuresti-Nord aanschouwen we nog de variatie aan verschillende treinen & vervoerders.

Afbeelding

Afbeelding
Onze ouwe vertrouwde wadlopers :lol:

"Wie niet reist zal niet gemist worden maar wel veel missen"

"Het maakt niet uit waar de trein naartoe gaat, het gaat er om of je besluit in te stappen"

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 17:01 
Trans-Siberië Express

Leuk verslag en foto's.

groetjes ben

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 20:06 
Maglev

Land: Nederland
Prachtig! :D Ik kijk uit naar het laatste deel!

Godverdomme wat zijn die chipstreinen in Bucuresti lelijk zeg :shock:

De Corona is inderdaad een heerlijke rit, het is jammer dat er geen restauratierijtuig mee meerijdt.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 20:19 
Thalys

Nog vergeten, de avond voordien was dit Roemeense pilsje de afsluiter van de dag :D

Afbeelding

Die Nederlandse wadlopers rijden oa. de verbinding Ploiesti <-> Bucuresti. Niet echt geschikt materiaal maar Brasov <-> Bucuresti wordt door Regio Calatori gereden met oude inox RIO-stammen van de SNCF, helemaal niet geschikt voor zo'n lange rit.

Geen goed idee om een zak chips naar binnen te werken in die 'Lays-treinen', ik denk dat je vlug misselijk wordt!! :oops:

BerichtGeplaatst: 05 sep 2018, 16:05 
Maglev

Spijt me dat jullie niet tot aan de Zwarte Zee geraakt zijn.
Inderdaad alweer een reden voor een volgende reis.

Wat waren - behalve het veel te harde bed - je andere indrukken over de Astra slaapwagen ?
Personeel, catering, staat van het sanitair,...

Ben hier wel benieuwd naar, deze trein staat op mijn to-do-lijstje...

En is in elk geval nuttige info voor als ik ooit misschien zo gek ben om zelf ergens een slaaprijtuig uit te gaan baten 8)

In Vietnam kan dit blijkbaar al : daar rijden iedere nacht meerdere rijtuigen van verschillende privé-maatschappijen mee met de reguliere VietnamRailways-nachttrein van Hanoi naar Lao Cai. (https://www.seat61.com/Vietnam.htm#Hano ... rist_train)

BerichtGeplaatst: 05 sep 2018, 16:32 
Thalys

Over de Astra Transcarpatic:

- Personeel (een jongere (jobstudent?) en wat oudere man) sprak zeer weinig Engels of Duits... De prijs was 277lei voor 2 personen, dit werd cash betaald en natuurlijk géén ticket of betalingsbewijs gekregen - dat zouden ze in Constanta regelen maar met een knipoog - het blijft Roemenië... 's morgens heb ik ze enkel nog op het perron in Bucuresti gezien, ze kwamen ook nog één keer door ons rijtuig om in het dienstcompartiment achteraan een gekoelde fles water te halen... Geen enkele info over de vertraging of de (inbegrepen)koffie gezien...

Het slaaprijtuig:
- In plaats van eens te kijken hoe ingenieus de Y-wagens (zoals die van de MAV) in de jaren '60 werden gebouwd, zijn ze van een leeg blad vertrokken en hebben ze enkele 'stomme' fouten gemaakt:
- als het tweede bed is uitgeklapt, kan je niet rechtop zitten op het onderste, kan dus wel in de oudere...
- In het Y-rijtuig zit de lavabo verborgen onder een tafeltje, hier staat er net zoals in de WLABmee-rijtuigen een groot hoekmeubel in de weg... Dus ook geen tafeltje
- Er is geen verduisteringsgordijn, enkel een dunne zonnewering!
- Zoals elk modern materiaal teveel enerverend gepiep en gekraak van plastics...
- Airco was zwak waardoor het een beklemmende nacht werd...

De rijtuigen zijn nog zo goed als nieuw maar ik betwijfel sterk of ze binnen 15 jaar nog rijden, ze zijn te modern voor Roemeense begrippen...

Anderzijds hebben de 2 Duitsers Karli&Thomas wél een goede nacht beleefd in zo'n slaaprijtuig.

Groeten,

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00