World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 26 okt 2020, 20:20

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Weekje Polen & Oekraïne
BerichtGeplaatst: 25 feb 2013, 22:53 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 07 okt 2011, 08:34
Berichten: 485
Land: Nederland
Locatie: Enschede
Het is inmiddels alweer bijna een jaar geleden dat ik hier mijn eerste reisverslag hier plaatste, de tijd gaat snel! Net als vorig jaar ben ik ook dit jaar in de voorjaarsvakantie een weekje weggeweest. Vorig jaar ging de reis naar Polen en Litouwen, dit jaar naar Polen en Oekraïne. Het plan was om Kraków, L'viv en Kiev te bezoeken. Kraków en Kiev waren al bekende steden voor mij, maar het blijven leuke steden die bovendien een heel ander gezicht hebben in de winter. Net als vorig jaar ging de heenreis per trein, de terugreis met het vliegtuig. In totaal zijn we 9 dagen op pad geweest.

Vorige week zaterdag, 's ochtends vroeg, begon de reis op station Enschede. In eerste instantie hadden we geprobeerd om voor €29 tickets te boeken voor de EuroNight Amsterdam-Warszawa, maar toen ik op de dag dat de boeking open ging om half 10 's ochtends op bahn.de keek waren die tickets al weg, net als de tickets voor €39. Volgende keer beter! Het alternatief was om met regionale treinen Duitsland te doorkruisen (Schönes-Wochenende-Ticket) en een binnenlandse nachttrein te nemen in Polen, wat eigenlijk nog goedkoper is ook.

1. En zo geschiedde. Hier station Enschede 's ochtends vroeg. De eerste trein naar Münster staat klaar voor vertrek.

Afbeelding
Enschede train station by Timon91, on Flickr

2. Na een saai ritje werd Münster Hbf bereikt. Hier hadden we 20 minuten overstap tijd op de RB naar Osnabrück.

Afbeelding
Münster Hbf train station by Timon91, on Flickr

3. Na Osnabrück werd het snel drukker; de Metronom van Bremen naar Hamburg zat goed vol. De reden: HSV (Hamburg) moest voetballen tegen Borussia Mönchengladbach, dus het leek wel alsof half Mönchengladbach op weg was naar het noorden. Hoe dichter we bij Hamburg kwamen, hoe meer HSV supporters er te zien waren. De sfeer was prima, de supporters zaten door elkaar heen, geen probleem! Hier de trein bij aankomst te Hamburg Hbf.

Afbeelding
Hamburg Hbf train station by Timon91, on Flickr

4. Hier kwamen we nog een diesel ICE tegen, die op weg was van Århus naar Berlin.

Afbeelding
Hamburg Hbf train station by Timon91, on Flickr

5. Ook Lübeck Hbf werd op tijd bereikt, achterin is de RE uit Hamburg te zien.

Afbeelding
Lübeck Hbf train station by Timon91, on Flickr

6. De laatste regionale trein van die dag was de RE naar Szczecin, wat nog ruim 4,5 uur reizen is vanuit Lübeck.

Afbeelding
Lübeck Hbf train station by Timon91, on Flickr

7. De laatste stop in voormalig West-Duitsland: Lübeck St. Jürgen.

Afbeelding
Lübeck St. Jürgen train station by Timon91, on Flickr

8. De overgang naar de voormalige DDR is goed zichtbaar: vervallen kleine dorpjes en hele kleine, verlaten stationnetjes. De trein zelf was nog redelijk gevuld, maar na Bad Kleinen werd het heel erg rustig. Later zaten er weer wat meer mensen in de trein.

Afbeelding
RE Lübeck-Szczecin by Timon91, on Flickr

9. De deur van de achterste bestuurderscabine stond open, hier een fotootje van het spoor tussen Bad Kleinen en Ventschow, een van de weinige geëlektrificeerde stukken tussen Lübeck en Szczecin.

Afbeelding
Railway in Germany by Timon91, on Flickr

10. Het interieur van het BR 628 stelletje.

Afbeelding
RE Lübeck-Szczecin by Timon91, on Flickr

11. In Güstrow staat de S-bahn naar Warnemünde gereed. Hier staat de RE naar Szczecin wat langer stil.

Afbeelding
Güstrow train station by Timon91, on Flickr

12. Het verder lege perron.

Afbeelding
Güstrow train station by Timon91, on Flickr

13. Na een lange rit werd stipt op tijd Szczecin bereikt, de trein rijdt nog terug naar Schwerin.

Afbeelding
Szczecin Główny train station by Timon91, on Flickr

Op het station, Szczecin Główny, hebben we eerst wat geld gepind en zijn toen op zoek gegaan naar avondeten. Bij een snackbar net buiten het station kregen we een heerlijk heet, stevig bord goulash soep, die echt verrukkelijk was! Helaas ging de snackbar om 8 uur al dicht. Daarna hebben we in de stationshal op een bankje gezeten en wat gelezen. Om kwart over 10 kwam onze nacht-TLK (Uznam) binnengereden uit Świnoujście. We hadden vooraf via e-IC tickets geboekt voor de Tanie Kuszetka. Tanie Kuszetka (letterlijk: goedkope couchette) is een couchette waarbij je geen beddengoed krijgt, alleen een lakentje om op de bank te leggen. Het is (logischerwijs) goedkoper dan een gewone couchette, maar wel een stuk beter dan een zitplaats. Zelf hadden we een dekentje en een kussen meegenomen. Het rijtuig zat goed vol en om kwart voor 11 vertrok de trein. Er was overigens maar één couchetterijtuig wat voor zowel gewone couchette als voor de Tanie Kuszetka gebruikt werd. We hebben redelijk geslapen, het was alleen jammer dat we de bovenste bedden hadden (krap en warm) en dat het slotje van de deur kapot was. Het rijtuig was verder redelijk onderhouden. Gelukkig is er niks gebeurd, maar heel veilig is het niet natuurlijk.

14. Stipt op tijd kwamen we aan in Kraków. Hier het interieur van ons coupétje.

Afbeelding
TLK Świnoujście-Kraków interior by Timon91, on Flickr

15. Een fotootje buiten. Veel mensen waren op weg naar de wintersport in het zuiden van Polen. Helemaal links is het slaaprijtuig te zien, in het midden het couchetterijtuig. Verder waren er nog iets van 4-5 zitrijtuigen.

Afbeelding
TLK Świnoujście-Kraków at Kraków Główny by Timon91, on Flickr

In Kraków hebben we twee dagen doorgebracht (één nacht), we hebben ons er prima vermaakt! Op de maandagavond ging de reis verder. Eerst een goed bord met heerlijke pierogi weggewerkt, daarna richting station.

16. We waren wat vroeg, maar onze trein staat al wel op het bord (20:45).

Afbeelding
Kraków Główny train station by Timon91, on Flickr

17. Van het stationsgebouw naar het echte station is het nog een klein stukje lopen, hier een avondfoto van de perrons van Kraków Główny.

Afbeelding
Kraków Główny train station by Timon91, on Flickr

18. En inderdaad, toen we het perron op liepen werd onze trein al binnengesleept. Het is de TLK (Józef Chełmoński) naar Przemyśl, die tevens rijtuigen naar L'viv meeneemt. Helemaal achteraan zijn de rijtuigen naar Oekraïne te zien.

Afbeelding
L'vov Express at Kraków Główny by Timon91, on Flickr

19. De andere kant op gekeken. De rest van de trein bestond uit gewone TLK-rijtuigen.

Afbeelding
L'vov Express at Kraków Główny by Timon91, on Flickr

20. Het gangpad van ons Oekraïense slaaprijtuig.

Afbeelding
L'vov Express interior by Timon91, on Flickr

21. En ons coupétje.

Afbeelding
L'vov Express interior by Timon91, on Flickr

22. Een wastafel is ook aanwezig.

Afbeelding
L'vov Express interior by Timon91, on Flickr

23. De Oekraïense rijtuigen van buiten. Er gingen twee rijtuigen door naar L'viv.

Afbeelding
L'vov Express at Kraków Główny by Timon91, on Flickr

24. Er zijn geen plekken meer vrij.

Afbeelding
L'vov Express at Kraków Główny by Timon91, on Flickr

Vanaf Kraków zaten we met z'n tweeën in het coupétje. Rustig hebben we een biertje gedronken en met het licht uit wat naar buiten gekeken. Redelijk op tijd zijn we gaan slapen, het is namelijk geen rustige nacht. Om half 2 komt de trein aan in Przemyśl, waar de Poolse controle plaatsvindt. Tussen de controles door hebben we geprobeerd zoveel mogelijk te slapen. Nadat alle Poolse controles geweest waren kregen we nog een derde persoon in onze coupé. Die heeft waarschijnlijk op station Przemyśl al alle controles gehad en kan dan vlak voor vertrek instappen. Om kwart voor 3 rijdt de trein verder naar Oekraïne. Van het omsporen merk je niks, ik weet eerlijk gezegd ook niet of dat tijdens alle controles in Przemyśl gebeurde of pas tijdens de rit van Przemyśl naar Mostiska 2. Er werd tijdens de stop in Przemyśl in ieder geval een hoop gerangeerd. Te Mostiska 2 vinden de Oekraïense controles plaats. Tevens kan de klok een uur vooruit. Iets voor 5 uur (Oekraïense tijd) vervolgt de trein zijn weg naar L'viv.

25. Om 6 uur 's ochtends komt de trein al aan in L'viv, terwijl het voor je gevoel nog 5 uur is. De rit vanuit Kraków is ook maar 340 km en duurt ruim 8 uur. Het is eigenlijk ook te kort voor een nachttrein, maar dit is de enige trein die de grens hier oversteekt. Sowieso gaan er per richting nog maar twee treinen per dag van Polen naar Oekraïne: de Kiev-Express (Warszawa-Kiev) bij Jagodin en de L'vov-Express bij Medyka. Tussen Kraków en L'viv zijn er legio alternatieven: eerst met de TLK naar Przemyśl, met busjes naar de grens, lopend de grens over en dan met bus/trein verder naar L'viv of het stuk afleggen met de bus. Aangezien we geen zin hadden in veel gedoe en we zoveel mogelijk tijd in de steden wilden doorbrengen hebben we toch maar voor deze trein gekozen, ondanks dat het het duurste alternatief is. Hier de trein bij aankomst in L'viv. We werden pas wakker gemaakt toen we al in L'viv stonden. Daarna was het haasten geblazen, de provodnik wilde iedereen er zo snel mogelijk uit hebben. In alle commotie ben ik vergeten om onze treinkaartjes te vragen, maar zover ik gezien heb heeft niemand die teruggekregen. Jammer, het was een mooi souvenirtje geweest!

Afbeelding
L'vov Express in L'viv by Timon91, on Flickr

Vanaf het station was het nog een kwartiertje hobbelen in de tram tot we bij ons hostel waren. Gelukkig konden we al inchecken en zo nog een paar uur slaap inhalen :)

Ook in L'viv hadden we twee dagen, ik vond het een geweldige stad! Veel vervoer in het centrum vindt plaats met trams, waarvan het vaak een wonder is dat ze nog in de rails staan. De sporen liggen er vaak in erbarmelijke staat bij. Ook hebben we een keer gehad dat de tram halverwege de rit stuk ging. Jammer, maar het heeft toch ook wel z'n charme!

26. Rechts een tram zoals alle in L'viv. De sporen liggen er hier nog vrij goed bij.

Afbeelding
Tram in L'viv by Timon91, on Flickr

27. Verder zijn er ook nog trolleybussen.

Afbeelding
Trolleybus in L'viv by Timon91, on Flickr

28. Na twee toffe dagen ging woensdag de reis verder naar Kiev. Via het prachtige online boekingssysteem van de UZ had ik de kaartjes gekocht. Zonder problemen hebben we deze vlak na aankomst uit Kraków opgehaald. Voor maar liefst 110 Hryvna (ruim 10 euro) per persoon hadden we een enkele reis L'viv-Kiev in de 2e klas. Hier station L'viv 's avonds.

Afbeelding
L'viv train station by night by Timon91, on Flickr

29. Er rijden meerdere nachttrein naar Kiev vanuit L'viv. We hebben de trein uitgekozen op reistijd: té vroeg aankomen in Kiev is niet fijn, maar wel de regel gezien de relatief korte afstand. De keuze viel daarom op trein 142, die een afwijkende route heeft en om half 11 's ochtends aankomt in Kiev. Deze trein rijdt vanuit L'viv eerst naar het noorden, naar Kovel', en vanuit daar naar Kiev. Wij hadden een oud, niet gemoderniseerd kupérijtuig, die ik comfortabeler vind dan de gemoderniseerde versie. Het nadeel is wel dat de verwarming niet regelbaar is en deze stond op standje loeiheet. Hier de gang van ons rijtuig.

Afbeelding
Night train L'viv-Kiev interior by Timon91, on Flickr

30. En ons coupétje. Wij hadden de onderste bedden.

Afbeelding
Night train L'viv-Kiev interior by Timon91, on Flickr

31. 's Avonds heb ik in m'n beste Russisch nog een gesprekje gevoerd met de vrouw die bij ons in de coupé zat. Het was wel eens leuk om dat zo te proberen! De vrouw was vroeger pedagoog geweest en kon heel goed woorden in simpele woorden uitleggen als ik een woord niet wist. Dat heeft goed geholpen! In Sosnovka kregen we gezelschap van nog een andere dame en was het tijd om naar bed te gaan. Slapen ging matig door de hitte, maar de bedden zijn in ieder geval comfortabel genoeg. 's Ochtends stond het condens op de ruiten door de hitte binnen.

Afbeelding
Night train L'viv-Kiev interior by Timon91, on Flickr

32. De uiteinden van de rijtuigen worden niet verwarmd, daar lag ijs en sneeuw binnen.

Afbeelding
Snow in the night train L'viv-Kiev by Timon91, on Flickr

Iets na half 11 kwamen we mooi op tijd aan in Kiev. In Kiev hadden we drie nachten, wat ook wel nodig is voor zo'n grote stad! Net als mijn vorige bezoek, in de zomer van 2011, heb ik er erg van genoten. Het kleine tentenkampje met demonstranten wat voor de rechtbank aan Kreshchatik (Хрещатик) staat om voor de vrijlating van Yulia Timoshenko te protesteren staat er nog steeds, maar met een stuk minder demonstranten dan in 2011.

33. In Kiev hebben we veel met de metro gereisd, waar je bijna overal mee kan komen. Tevens is er nog een kabeltreintje in het centrum, vanuit waar je een mooi uitzicht hebt over de Dnipro.

Afbeelding
Funicular in Kiev by Timon91, on Flickr

34. Het treintje boven.

Afbeelding
Funicular in Kiev by Timon91, on Flickr

35. Vanaf de heuvel aan de westoever van de Dnipro heb je een mooi uitzicht over de oostkant van de stad. Hier ingezoomd op de twee metrotreinen die de Dniprobrug op/af rijden.

Afbeelding
Metro in Kiev by Timon91, on Flickr

36. Het grote treinstation van Kiev, Київ-Пасажирський.

Afbeelding
Kiev train station by Timon91, on Flickr

37. Gisteren was het alweer tijd om naar huis te gaan, met het vliegtuig. Kiev heeft twee luchthavens: Boryspil en Zhulyany. Bijna al het vliegverkeer gaat via Boryspil, wat een eindje van de stad af ligt. Luchthaven Zhulyany ligt veel dichter bij de stad en verwerkt zo'n 20-25 vluchten per dag, met name binnenlandse vluchten van UTair en enkele internationale vluchten. Ook Wizzair vliegt op Zhulyany, dus daar moesten we eerst heen. Je kan er op verschillende manieren heen, wij kozen voor de trein en de benenwagen. Eerst met de elektricha van Kiev-Pass naar Kiev-Volynskiy, daarna ongeveer een kilometer lopen. Het ritje van Kiev-Pass naar Kiev-Volynskiy duurt nog geen 10 minuten. Het enige lastige is het vinden van het juiste spoor te Kiev-Pass, aangezien die zich vóór het stationsgebouw bevinden, onder de weg die naar het stationsgebouw loopt. Gelukkig was dat niet al te lastig. Hier een foto van station Kiev-Volynskiy. Deze sporen zijn onderdeel van de ringspoorweg van Kiev.

Afbeelding
Kiev-Volynskiy train station by Timon91, on Flickr

38. Links de sporen die de stad uit gaan richting het westen.

Afbeelding
Kiev-Volynskiy train station by Timon91, on Flickr

39. En er komt weer een nachttrein Kiev binnengereden.

Afbeelding
Kiev-Volynskiy train station by Timon91, on Flickr

40. Vanaf Kiev-Volynskiy is het een klein stukje lopen door een enigszins maf buurtje.

Afbeelding
Street near Kiev-Volynskiy by Timon91, on Flickr

41. Daarna loop je recht tegen Terminal B aan. Dit is de oude terminal, tegenwoordig uitsluitend gebruikt voor binnenlandse vluchten.

Afbeelding
Kiev-Zhulyany Airport by Timon91, on Flickr

42. Een gloednieuwe terminal voor internationale vluchten ligt een stukje verderop.

Afbeelding
Kiev-Zhulyany Airport by Timon91, on Flickr

43. Het inchecken en het afgeven van de bagage gaat snel, ook de security en de grenscontrole verlopen soepeltjes. We waren vrij vroeg, maar omdat we behalve naar huis reizen verder geen plannen hadden die dag was dat ook niet zo'n probleem. Hier het scherm met vertrekkende vluchten. Onze vlucht vertrok om 12:20 (Dortmund).

Afbeelding
Kiev-Zhulyany Airport by Timon91, on Flickr

44. Een kwartiertje later dan gepland begon het instappen, vanuit het vliegtuig maakte ik nog deze foto van de oude terminal.

Afbeelding
Kiev-Zhulyany Airport by Timon91, on Flickr

45. We stegen op richting zuiden, daarna maakte het vliegtuig een grote bocht naar rechts, wat betekende dat wij een heel mooi uitzicht hadden over de stad :D

Afbeelding
View over Kiev from an airplane by Timon91, on Flickr

46. Nog maar een plaatje van het uitzicht.

Afbeelding
View over Kiev from an airplane by Timon91, on Flickr

47. Vliegveld Zhulyany.

Afbeelding
View over Kiev from an airplane by Timon91, on Flickr

48. In de verte is het stuwmeer in de Dnipro nog te zien.

Afbeelding
View over Kiev from an airplane by Timon91, on Flickr

49. Boven Duitsland was er - uiteraard - geen land meer te zien, maar de wolken zagen er van boven wel mooi uit.

Afbeelding
Clouds over Germany by Timon91, on Flickr

50. In Dortmund waren we redelijk snel door de immigratie heen, ook de bagage was snel het vliegtuig uit. Daarna ging de reis per bus verder naar Holzwickede, waar we heerlijk 50 minuten moesten wachten op de volgende trein naar Münster. Gelukkig ging er nog een eerdere trein naar Hamm, waar de RE naar Münster ook stopt. Hamm is toch al een stuk geciviliseerder dan Holzwickede. Vanuit Münster vertrok de laatste trein van deze reis: de RB naar Enschede.

Afbeelding
Münster Hbf train station by Timon91, on Flickr

Om kwart voor 7 was ik weer thuis, na een vermoeiende dag. Het was weer een mooie reis, het was erg de moeite waard om weer terug te zijn in Oekraïne en ik hoop ook zeker om nog eens terug te gaan!

Foto's van de steden zelf zet ik niet in het verslag, om op het reisgedeelte zelf te focussen (zoals altijd in mijn verslagen). Wel ben ik nog van plan foto's van de steden zelf te uploaden op Flickr, t.z.t. zal ik hier voor de geïnteresseerden de links naar de desbetreffende fotosets nog plaatsen, ik moet de foto's op het moment namelijk nog uitzoeken. Tenslotte wil ik Kuba graag nog bedanken voor de hulp bij het boeken van de vliegtickets :D

Dit was het weer! Bedankt voor het lezen, reacties zijn altijd welkom! :D

_________________
Mijn Flickr account


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Weekje Polen & Oekraïne
BerichtGeplaatst: 26 feb 2013, 00:30 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 03 aug 2008, 13:35
Berichten: 1341
Land: Andere
Locatie: Calgary
Leuk verslag! Zo'n zelfde route moet ik ook maar eens gaan maken. Trouwens, om naar Zhulyani te gaan kun je toch ook gewoon de bus pakken vanaf het Південни Вокзал/Pivdenny Vokzal?

_________________
Rood en zwart.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Weekje Polen & Oekraïne
BerichtGeplaatst: 26 feb 2013, 01:36 
Offline
Trans-Siberië Express
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 13 jun 2010, 00:10
Berichten: 898
Land: Nederland
Locatie: Breda
Erg leuk verslag! Inspiratie! :)

_________________
mulțumesc


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Weekje Polen & Oekraïne
BerichtGeplaatst: 26 feb 2013, 08:43 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 07 okt 2011, 08:34
Berichten: 485
Land: Nederland
Locatie: Enschede
Citeer:
Leuk verslag! Zo'n zelfde route moet ik ook maar eens gaan maken. Trouwens, om naar Zhulyani te gaan kun je toch ook gewoon de bus pakken vanaf het Південни Вокзал/Pivdenny Vokzal?
Trolleybus 22 rijdt ook naar Zhulyany, maar die rijdt niet vanaf Kiev-Pass, maar vanaf metrostation Shulyavskaya. Aangezien ons hostel op loopafstand van Kiev-Pass zat zijn we maar met de trein gegaan, de metro is niet heel prettig met veel bagage (druk). Het zou wel kunnen dat er een mashrutka rijdt vanaf Kiev-Pass, maar dat hebben we niet uitgezocht.

Trouwens, bij foto 23 kun je nog goed zien dat de trein vroeger tussen Wrocław en L'viv reed. Tot december vorig jaar reden er ook nog twee treinen per dag de grens over bij Medyka(Gr), maar tegenwoordig dus alleen nog maar Kraków-L'viv.

_________________
Mijn Flickr account


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Weekje Polen & Oekraïne
BerichtGeplaatst: 26 feb 2013, 15:47 
Offline
Thalys

Lid geworden op: 12 jul 2012, 13:33
Berichten: 125
Land: Nederland
Geweldig verslag! :D


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Weekje Polen & Oekraïne
BerichtGeplaatst: 26 feb 2013, 18:28 
Offline
Trans-Siberië Express
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 09 jul 2008, 23:12
Berichten: 1164
Luk verslag en fraaie foto's.

groetjes ben2


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Weekje Polen & Oekraïne
BerichtGeplaatst: 02 mar 2013, 14:53 
Offline
Thalys

Lid geworden op: 09 jan 2013, 20:00
Berichten: 118
Vet! Oekraïne lijkt me ook zeker interessant om eens heen te gaan ^^

_________________
Schweiz.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Weekje Polen & Oekraïne
BerichtGeplaatst: 07 mar 2013, 03:31 
Offline
Trans-Siberië Express
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22 apr 2008, 09:13
Berichten: 2697
Land: Nederland
Locatie: Tilburg
Leuk verslag! :)
Citeer:
15. Een fotootje buiten. Veel mensen waren op weg naar de wintersport in het zuiden van Polen. Helemaal links is het slaaprijtuig te zien, in het midden het couchetterijtuig. Verder waren er nog iets van 4-5 zitrijtuigen.
Waren er niet nog een WL en Bc aan het einde van de trein? Normaal zijn er een WL en Bc voorin de trein die al vanaf Świnoujście in de trein meerijden, en ook nog eens een extra WL en Bc die pas in Szczecin aangekoppeld worden achter in de trein.
Verder heb ik nog nooit een Bc gezien die zowel voor Tania Kuszetka als volwaardige couchette dient. Het rijtuig uit Świnoujście (waar jij vermoedelijk in zat, aangezien hij voorin de trein zit) zou normaal alleen Tania Kuszetka moeten zijn.
Citeer:
Van het omsporen merk je niks, ik weet eerlijk gezegd ook niet of dat tijdens alle controles in Przemyśl gebeurde of pas tijdens de rit van Przemyśl naar Mostiska 2.
De SUW2000 omsporingssysteem zit in Mostyska. Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=2ZJSmA2KeE4

Citeer:
Tussen Kraków en L'viv zijn er legio alternatieven: eerst met de TLK naar Przemyśl, met busjes naar de grens, lopend de grens over en dan met bus/trein verder naar L'viv of het stuk afleggen met de bus. Aangezien we geen zin hadden in veel gedoe en we zoveel mogelijk tijd in de steden wilden doorbrengen hebben we toch maar voor deze trein gekozen, ondanks dat het het duurste alternatief is.
Persoonlijk vind ik dat men eigenlijk minstens 1 keer de grensovergang in Medyka gezien moet hebben - dat is een attractie aan zich. En dan de Marshrutka rit erna. Geeft een geweldige "welkom in een andere wereld"-gevoel :P

Hoe had je de tickets voor de Lvov-Express nu uiteindelijk geregeld trouwens? Van tevoren? Of ter plekke? En hoeveel kostten die?

Citeer:
28. Na twee toffe dagen ging woensdag de reis verder naar Kiev. Via het prachtige online boekingssysteem van de UZ had ik de kaartjes gekocht. Zonder problemen hebben we deze vlak na aankomst uit Kraków opgehaald. Voor maar liefst 110 Hryvna (ruim 10 euro) per persoon hadden we een enkele reis L'viv-Kiev in de 2e klas. Hier station L'viv 's avonds.
Heb je die kaartjes nog wel? Ik ben namelijk benieuwd of jij ook een prijsverschil had tussen wat je online betaalde en wat er op je kaartjes stond. Dat had ik de afgelopen zomer namelijk niet (je zou het ook niet verwachten op zich, aangezien het een officiële site van de UZ is) maar recent dus wel - een verschil van precies 7 UAH tussen wat ik online betaalde en de prijs die op mijn ticket geprint was.
Waar het eventueel ook aan kan liggen, is dat men in Oekraïne werkt met een loketcomissie, die de ticketprijzen dan toch gelijk stelt.

_________________
Treinkilometers 2010: 67.199km excl. woon-schoolverkeer (link)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Weekje Polen & Oekraïne
BerichtGeplaatst: 07 mar 2013, 12:37 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 07 okt 2011, 08:34
Berichten: 485
Land: Nederland
Locatie: Enschede
Citeer:
Leuk verslag! :)
Thanks!
Citeer:
Waren er niet nog een WL en Bc aan het einde van de trein? Normaal zijn er een WL en Bc voorin de trein die al vanaf Świnoujście in de trein meerijden, en ook nog eens een extra WL en Bc die pas in Szczecin aangekoppeld worden achter in de trein.
Verder heb ik nog nooit een Bc gezien die zowel voor Tania Kuszetka als volwaardige couchette dient. Het rijtuig uit Świnoujście (waar jij vermoedelijk in zat, aangezien hij voorin de trein zit) zou normaal alleen Tania Kuszetka moeten zijn.
Zou kunnen dat er nog een extra WL en Bc waren, daar heb ik niet op gelet. Ik zat idd in de Bc die vanaf Świnoujście kwam, er zaten een paar mensen in toen ik instapte in Szczecin. Ik weet wel zeker dat het rijtuig zowel Tanie Kuszetka en normale couchette was, aangezien ik de provodnik bij bepaalde compartimenten lakens en dekens zag uitdelen. Ook waren sommige coupétjes ingericht voor vier personen, wat volgens mij niet kan bij Tanie Kuszetka.
Citeer:
De SUW2000 omsporingssysteem zit in Mostyska. Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=2ZJSmA2KeE4
Oke, als ik iets had moeten gokken had ik gedacht dat het Przemyśl was, dus dat toont maar weer aan hoe weinig je er eigenlijk van merkt! Dat is in Brest (PL/BY) en Jagodin (PL/UA) wel anders, waar het omsporen op de ouderwetse manier gaat.
Citeer:
Persoonlijk vind ik dat men eigenlijk minstens 1 keer de grensovergang in Medyka gezien moet hebben - dat is een attractie aan zich. En dan de Marshrutka rit erna. Geeft een geweldige "welkom in een andere wereld"-gevoel :P
Dat bewaren we voor de volgende keer! Dit was mijn tweede keer Oekraïne, maar ik blijf het een fantastisch land vinden, ik hoop dus zeker nog een keer terug te komen!
Citeer:
Hoe had je de tickets voor de Lvov-Express nu uiteindelijk geregeld trouwens? Van tevoren? Of ter plekke? En hoeveel kostten die?
Via http://www.polrail.com, het was iets van 50 euro pp. Lokaal had het rond de 40 euro gekost. Een dure trein, maar ook wel luxe! Als we ter plekke de kaartjes hadden willen kopen was het misschien nog lastig gegaan, aangezien beide rijtuigen vol zaten.
Citeer:
Heb je die kaartjes nog wel? Ik ben namelijk benieuwd of jij ook een prijsverschil had tussen wat je online betaalde en wat er op je kaartjes stond. Dat had ik de afgelopen zomer namelijk niet (je zou het ook niet verwachten op zich, aangezien het een officiële site van de UZ is) maar recent dus wel - een verschil van precies 7 UAH tussen wat ik online betaalde en de prijs die op mijn ticket geprint was.
Waar het eventueel ook aan kan liggen, is dat men in Oekraïne werkt met een loketcomissie, die de ticketprijzen dan toch gelijk stelt.
Ja, die heb ik nog wel. We hebben per persoon 110.29 UAH betaalt voor de tickets, op het ticket zelf staat 103.29 UAH. Die 7 UAH verschil is volgens de voucher "Збір за оформлення ППД з ПДВ, грн. (не повертається!)". Ik heb het er nog over gehad met de Oekraïense dame in onze coupé, die zei dat ze iets van 120 UAH betaalde aan het loket. Het verschil tussen loket en internet is dus ongeveer 10 UAH. Op het ticket zelf kan ik dat niet expliciet terugvinden. Echter, als ik het ticket naast een Oekraïens treinkaartje van twee jaar geleden leg zie ik dat er voor "КЗБ." deze keer 3 UAH gerekend is, twee jaar geleden 12 UAH. Zou die 9 UAH het verschil kunnen zijn? Dat andere ticket was namelijk aan het loket gekocht.

_________________
Mijn Flickr account


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Weekje Polen & Oekraïne
BerichtGeplaatst: 07 mar 2013, 14:36 
Offline
Intercity

Lid geworden op: 18 okt 2012, 21:34
Berichten: 59
Jij hebt die treinkaartjes Lviv - Kiev online gekocht en uitgeprint, of hoe moet ik dat zien?

Zou je voor Kiev - Lviv begin juni ook nog ter plekke op het treinstation kaartjes kunnen kopen voor een paar dagen later?


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Weekje Polen & Oekraïne
BerichtGeplaatst: 07 mar 2013, 16:56 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 07 okt 2011, 08:34
Berichten: 485
Land: Nederland
Locatie: Enschede
Je kan ze online boeken via http://booking.uz.gov.ua/en/, je krijgt dan een soort van voucher met een code en een barcode die je moet uitprinten, maar in principe volstaat alleen de code. Op het station ga je dan naar het loket - in de grote steden zijn er aparte loketten voor de internettickets, in L'viv is dat loket 9 - en dan geef je de code of de voucher. De lokettiste scant de voucher of typt de code in, print de tickets uit en geeft ze vervolgens aan je. Je betaalt de tickets al op het moment dat je het online bestelt. Het systeem is echter niet helemaal waterdicht: de tickets en de voucher zijn op naam, officieel moet je een paspoort tonen bij het ophalen. In L'viv werd ons en de mensen voor ons echter niet om identificatie gevraagd. Zolang je de code "geheim" houdt zou er niets aan de hand moeten zijn.

Kiev-L'viv is een drukke route, met name in de zomer. Je kan altijd proberen om een paar dagen van te voren nog tickets te kopen, je hebt een redelijke kans dat er nog wat is. Houd er echter wel rekening mee dat alles vol zit of dat je alleen nog 1e klas (Spalny Vagon, DUUR) of 3e klas (Platzkartny, dat moet je willen) kan reizen. Een weekje van te voren kijken op de website hierboven kan geen kwaad om te kijken wat er nog beschikbaar is. Op station L'viv hing overigens een bord waarop stond welke trein hoeveel plek nog vrij was. Bij onze rit van L'viv naar Kiev was dat voor zowel de 1e, 2e en 3e klas: 0 :mrgreen:

_________________
Mijn Flickr account


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Weekje Polen & Oekraïne
BerichtGeplaatst: 09 mar 2013, 11:05 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 07 okt 2011, 08:34
Berichten: 485
Land: Nederland
Locatie: Enschede
Voor de geïnteresseerden: er staan nu ook wat fotosets van de steden zelf op Flickr.

- Kraków (28 foto's)
- L'viv (60 foto's)
- Kiev (74 foto's)

_________________
Mijn Flickr account


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]