Nederlands InterRail Forum

Powered by WorldOnRails.nl
Het is nu 08 sep 2010, 15:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zwolle - Berlijn
BerichtGeplaatst: 20 jul 2010, 23:22 
Stoptrein

Hoi,

20 augustus willen wij van Zwolle naar Berlijn, om een week later weer terug te gaan. Volgens de planner van NShispeed zijn wij voor dat tripje een klein 350 euro per persoon kwijt, wat me wat overdreven veel lijkt :roll: Ik had eens even rondgekeken en ik zag dat we voor 128 euro per persoon ook heen en terug konden, met een One Country Pass. Er zijn twee OV-studentenkaarten aanwezig, dus in principe kunnen we op vrijdag na twaalven gratis reizen binnen Nederland.

Dus kunnen we dan tot de grens (wat is eigenlijk het grensstation, Enschede?) met onze OV-kaart en daarna onze OC Pass inzetten? Moet ik dan nog een trein reserveren?

Alvast bedankt?

Profiel E-mail  

Berichttitel: Re: Zwolle - Berlijn
BerichtGeplaatst: 20 jul 2010, 23:45 
Moderator

De trein naar Berlijn komt niet langs Enschede, het grenspunt is Bad Bentheim(gr) en ligt tussen Hengelo en Bad Bentheim. Als je een geldige ov-studentenkaart hebt is deze tot aan het grenspunt geldig en een One Country Pass vanaf het grenspunt. Reserveren kan voor de Intercity naar Berlijn maar is niet nodig.

Kijk echter ook eens op http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/nn voor aanbiedingen, het kan veel goedkoper, en neem anders contact op met de Treinreiswinkel (agentschap van de DB in Nederland). Voor vertrek om 15:48 vanaf Zwolle, met overstappen in Deventer, zijn nog tickets voor € 49,00 p.p. beschikbaar. Voor € 69,00 p.p. reis je het hele traject zelfs in de 1e klasse. Ben je wat flexibeler en wil je helemaal budget reizen, reis dan op een dag in het weekend met het Schönes Wochenende Ticket: één dag in het weekend met maximaal 5 personen onbeperkt met alle regionale treinen in heel Duitsland reizen. Dan moet je wel via Enschede reizen, met de stoptrein richting Münster, maar het is heel goedkoop. Het kaartje is uit de Duitse kaartautomaat op spoor 5 van station Enschede te halen.

Plan je reis dan op http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/nn in twee delen; geef bij het deel Enschede-Berlijn "Alleen streekvervoer" aan. Met vertrek op zaterdagochtend om 09:26 vanaf Enschede ben je 's avonds om 18:46 in Berlijn; het grootste deel van de route reis je met Regional Express-treinen en die zijn qua snelheid vergelijkbaar met Nederlandse intercity's. Jullie hebben een weekendkaart, dus dan ben je als je met twee personen reist 37/2 = € 18,50 p.p. enkele reis kwijt om in Berlijn te geraken.

Vol tarief per enkele reis is overigens € 91,20 (retour = tweemaal enkele reis), dus hoe de NS aan € 350 komt is mij een raadsel...

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 21 jul 2010, 08:56 
Sneltrein

Het is goedkoper om een superdiscount ticket van NS Hispeed te kopen voor 39 EUR enkele reis vanaf Bad Bentheim(Gr) met gratis verplichte zitplaatsreservering.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 21 jul 2010, 09:32 
Moderator

Bahn.de heeft voor andere tijdstippen ook nog tickets voor € 39,00, da ontloopt elkaar dus niks.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 21 jul 2010, 13:12 
Maglev

reiziger123 schreef:
Het is goedkoper om een superdiscount ticket van NS Hispeed te kopen voor 39 EUR enkele reis vanaf Bad Bentheim(Gr) met gratis verplichte zitplaatsreservering.

Met een beetje schuiven qua tijd kan het ook gewoon voor €39,-enkele reis of €78,- retour bij NS Hispeed ook gewoon vanaf Zwolle op 20/27 augustus.

groetjes ben2

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 21 jul 2010, 13:19 
Moderator

Het maakt niet uit of het vanaf Zwolle of Bad Bentheim(gr) is, aangezien ze een weekend-ov-kaart hebben.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 21 jul 2010, 16:31 
Sneltrein

ben2 schreef:

Met een beetje schuiven qua tijd kan het ook gewoon voor €39,-enkele reis of €78,- retour bij NS Hispeed ook gewoon vanaf Zwolle op 20/27 augustus.

groetjes ben2

Dat is niet waar. Omdat er dan nog Nederlandse kilometers bij zitten is het ticket 3, 7 of 10 euro duurder. Dit is afhankelijk van het vertrekstation. Zwolle is in dit geval 7 euro duurder.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 21 jul 2010, 17:10 
Stoptrein

Heel erg bedankt voor de reacties, ik ga even puzzelen. Misschien is een Schönes Wochenende ticket idd een goede optie, ik zal eens kijken hoe ik met m'n werk zit enzo!

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 21 jul 2010, 18:59 
Maglev

reiziger123 schreef:
ben2 schreef:

groetjes ben2

Dat is niet waar. Omdat er dan nog Nederlandse kilometers bij zitten is het ticket 3, 7 of 10 euro duurder. Dit is afhankelijk van het vertrekstation. Zwolle is in dit geval 7 euro duurder.

Ze hadden toch vrij reizen tot de grens!

groetjes ben

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 21 jul 2010, 19:09 
Shinkansen

Die discount-tarieven gelden toch vanaf elk station? Tenminste als je bij NSHispeed koopt. Of het nou Zwolle-Berlijn of Amsterdam-Berlijn is maakt dan niks uit.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 21 jul 2010, 19:23 
Maglev

Ivdos schreef:
Die discount-tarieven gelden toch vanaf elk station? Tenminste als je bij NSHispeed koopt. Of het nou Zwolle-Berlijn of Amsterdam-Berlijn is maakt dan niks uit.

Amsterdam ligt op de route Zwolle niet en mochten ze geen vrijreizen hebben dan komt er inderdaad €7/14,- bij.

groetjes ben2

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 21 jul 2010, 20:12 
Sneltrein

Ivdos schreef:

Je kan de Discount/Superdiscount vanaf elk station kopen alleen de prijs is hoger voor stations die verder van de grens vandaan liggen.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 21 jul 2010, 22:02 
Shinkansen

Als ik mijn woonplaats als vertrekstation voor discounttickets naar Duitsland invoer dan blijft de prijs gewoon gelijk. En ik woon in de provincie Utrecht maar moet altijd eerst een binnenlandse trein nemen voordat ik in de ICE of IC stap. Voor dat stuk hoef ik nooit extra te betalen.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 22 jul 2010, 07:55 
Maglev

Als ik van Rijswijk naar Dusseldorf ga dan kan ik inderdaad voor de aanbiedingsprijs van €19,- maar als de zelfde reis naar Berlijn doe dan is de heen reis €49,- en de terugreis €29,- tot Utrechte en een aparte prijs naar Rijswijk €8,70 met korting en dat is per trein weer verschillend.

Trouwens op mijn treinkaartjes staat dan bovendien Den Haag en niet Rijswijk maar dat is schijnbaar geen probleem.

groetjes ben2

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 22 jul 2010, 08:23 
Sneltrein

Onder Den Haag vallen bij internationale vervoerbewijzen de volgende stations:
Den Haag CS, -HS, -Laan van NOI, -Mariahoeve, -Moerwijk, -Ypenburg, Rijswijk, Voorburg

Profiel E-mail  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]