World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 26 sep 2018, 08:07

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Baltische staten
BerichtGeplaatst: 25 nov 2004, 00:01 
Maglev

Land: Nederland
Hey heeft er iemand ervaring met reizen door de Baltische landen?
Het is geen interrail, want dat is toch niet in de die landen en dat is sowieso te duur geworden (richting het oosten is losse kaartje goedkoper!)

Maar ik hoor graag leuke tips, ideeen, verslagen, campings, hostels, pubs, stranden, goede vervoersmiddelen... je snapt het idee

Rolf

http://pindakase.blogspot.com

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: 25 nov 2004, 10:04 
Intercity

Heb afgelopen zomer een weekje daar rondgereisd, de drie hoofdsteden bezocht en ook nog Klaipeda / Curonian Spit in Litouwen. Erg boeiende landen, veel te zien. Paar opmerkingen:

- er is een goede en niet zo dure nachttreinverbinding Warschau-Vilnius
- binnen de landen zelf rijden er amper treinen, tussen de landen al helemaal niet, dus je moet het met de (goede) Eurolines busverbindingen doen
- Litouwen is erg goedkoop, Letland wat duurder, Estland bijna westers qua prijzen
- Tallinn is erg toeristisch, ik heb het idee daardoor niet het "echte" Estland gezien te hebben
- ze spreken (in elk geval in de steden) verrassend goed Engels (zeker de jongeren) en ze vinden het geen probleem dat te spreken
- het toerisme komt over het algemeen pas net op gang, als je echt in het hoogseizoen gaat zou ik even informeren of je de hostels van te voren moet boeken
- in de steden is alles goed te voet te doen dus een bus/tram-dagkaart is niet nodig (en die ene keer dat je wel een bus wilt pakken ben je een halve euro kwijt, dat overleef je ook wel)

edit: paar hele lelijke schrijffouten eruit gehaald

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2004, 21:15 
Stoptrein

Hallo!! Zelf nog nooit in die landen geweest, wel weet ik heel veel over Tallinn af aangezien ik daar een Hostessboek over heb moeten maken. Je mag me mailen voor antwoorden, want om dat hele boek hier te plaatsen is ook zo wat. Verder over Estland kan je denk ik ook wel aankloppen bij mij. Je kan me mailen op liejzannuh@hotmail.com. Groetjes...

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2005, 20:30 
Stoptrein

Hoi,

Vorig jaar Zomer ben ik met een vrijwilligersproject naar Kurvekula (een klein dorpje, vlakbij Tartu, Estland) geweest. Het was super! Niet alleen het project, maar ook het land, de omgeving en de mensen. Vooral dit laatste. De mensen zijn er heel gastvrij, en proberen je aan alle kanten te helpen. Dat is wat mij opviel tenminste. Wat trouwens nog wel erg gevoelig ligt is het feit dat ze 10 jaar geleden onafhankelijk werden. De russen zijn niet erg geliefd :wink:
Ikzelf heb alleen ervaring met het reizen per bus. We gingen namelijk van Tallin naar Tartu met de bus. Dit duurt erg lang! maar...ook in de kleine plaatsjes is meestal wel een bushalte. Je hebt alleen grote kans dat de bussen maar een keer per dagdeel gaan, maar als je hem mist, kun je altijd nog gaan liften! Alsje nog meer specifieke vragen hebt moet je het maar zeggen, ik hoop datik je een beetje verder geholpen heb!
Groetjes,
Els Jansen

Berichtonderwerp: RUSLAND
BerichtGeplaatst: 03 feb 2005, 10:35 
Maglev

Hostessboek? ben ik de enige die niet weet wat dat is?
(al vermoed is een soort mini-reisgidsje)

En heeft er ook al iemand ervaring met het reizen naar rusland? Want is zou graag st. petersburg en moskou er `bij nemen´, maar je hebt veel gedoe met visums (visa?), heeft iemand dat ooit op de grens geregeld?

Want ik vind het erg veel gedoe om het van te voren te regelen, op een toeristvisum moet je nog steeds een uitnodiging hebben, je route van te voren aangeven en veel geld uitgeven.

Rolf

Berichtonderwerp: Re: RUSLAND
BerichtGeplaatst: 03 feb 2005, 10:43 
Intercity

Citeer:
En heeft er ook al iemand ervaring met het reizen naar rusland? Want is zou graag st. petersburg en moskou er `bij nemen´, maar je hebt veel gedoe met visums (visa?), heeft iemand dat ooit op de grens geregeld?
Ik ben er nooit geweest, maar toen ik in de Baltische Staten was, stond in zo'n beetje elke folder dat dat niet mogelijk is. Op z'n best kun je 'm ter plekke bij een ambassade kopen.

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: 03 feb 2005, 12:31 
ICE

hoe zit het met kamperen in deze (en andere oost europese) landen?
iemand daar ervaring mee?

hier heb ik de prijzen van de eurolines bussen gevonden trouwens: http://eurolines.lv/en/
maar misschien had je die al

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: 09 feb 2005, 21:10 
Stoptrein

Hallo!

Ik heb vorig jaar met veel plezier een jaar in Litouwen gewoond, en verschillende uitstapjes gemaakt naar zo'n beetje alle interessante plaatsen in dat land en Riga, Tallinn en St.Petersburg.
Interrail lukt inderdaad niet, maar eurolines is goed te doen (bijvoorbeeld 6 uur & 10 euro tussen Kaunas/Vilnius en Riga). Een visum naar Rusland kun je niet "even" aan de grens regelen; ik heb dit gedaan via een of ander louche kantoortje in Litouwen die dat voor je regelen bij de ambassade; zelf regelen is waarschijnlijk veiliger maar kost je of veel geld of heel veel tijd.

Mocht je iets over Litouwen in het bijzonder willen weten, dan hoor ik t wel van je.
Anke

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: 16 feb 2005, 09:51 
Stoptrein

Hallo!! Een Hostessboek, een boek met toeristische informatie over, in dit geval, Tallinn.

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: 16 feb 2005, 22:48 
Maglev

Citeer:
ik heb dit gedaan via een of ander louche kantoortje in Litouwen
Hoe en waar heb je dat precies gedaan? Hoeveel was je kwijt? Wat voor een visum (toerist?), moest je je route aangeven?, geen uitnodiging nodig?

Pff... wat een vragen

Rolf

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: 15 mar 2005, 19:31 
Maglev

visum geregeld, het wordt 2 weken baltische staten en 2 weken rusland... dus st.-petersburg, moskou en gouden ring ofzo

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: 15 mar 2005, 20:39 
Intercity

cool :)

w.b. de Baltische staten, een paar tips:
- als je van geschiedenis houdt is het Bezettingsmuseum van Riga (over de oorlog en de Sovjet-tijd) een must. Een soortgelijk museum in Tallinn is een stuk minder. Het KGB-museum in Vilnius is wel weer aan te raden.
- in Klapieda zit een heel klein, sympathiek hostel. Heel veel is in de stad niet te doen, maar je moet dan wel even naar Neringa gaan.
- Tallinn is erg mooi, maar daarom ook erg toeristisch. Ik heb daardoor een beetje het idee het echte Estland te hebben gemist.
- zoals hierboven al gezegd: met Engels kun je je prima redden, jongeren spreken het goed, ouderen doen op zijn minst hun best
- de Lonely planet gids is de enige die specifiek de Baltische Staten behandelt, iedereen heeft 'm dus bij zich. Maar ze is dan ook wel erg nuttig. In de grote steden kun je een In Your Pocket-boekje kopen, met wat actuelere informatie, ook nooit weg.

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: 15 mar 2005, 23:53 
Maglev

meeeeeer tips meer tips meeeeer tips enz. :roll:

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: 16 mar 2005, 09:04 
ICE

Citeer:
visum geregeld, het wordt 2 weken baltische staten en 2 weken rusland... dus st.-petersburg, moskou en gouden ring ofzo
Ofwel, je gaat niet meer Interrailen na 4 jaar??? :wink:

Hoe wil je dat overigens in Rusland doen? Zelf hebben wij zitten kijken naar een georganiseerde reis ( :oops: ) in Rusland, al was het alleen maar om taalproblemen te omzeilen.. Of ga je een spoedcursus Russisch volgen??

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: 16 mar 2005, 10:12 
Maglev

nope, geen interrail en zeker niet georganiseerd :evil:

Met handen en voeten komen we een end en in de grote steden spreken ze wel engels, maar snap ook niet helemaal waarom taalbarriere in rusland een probleem zou zijn want ik spreek ook geen italiaans, roemeens, hongaars, tjechs enz.

Wel wil ik de cyrilische tekens kennen, zodat ik niet uren hoef te staren in bijvoorbeeld de metro voor de goede 'tekens'

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00