World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 02 jul 2020, 12:22

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Noorwegen
BerichtGeplaatst: 15 jan 2009, 12:59 
Stoptrein

Ik ben net terug van een grote interrail trip (maandkaart) door Noorwegen/Zweden/Finland/Polen, waarbij de nadruk op Noorwegen lag. Om het nageslacht een eindje op weg te helpen, hier wat van mijn tips/ervaringen!

Reserveren
Ik heb nooit gereserveerd, volgens het boekje verplicht, maar aan meerdere loketten is mij verteld dat het niet nodig is, zolang je maar opstaat wanneer iemand zijn plek opeist. Ook op de lange afstandsritten (Trondheim-Bodø), als je geluk hebt kun je de hele rit op dezelfde plek blijven zitten, in dezelfde coupé lukt altijd (tas kan dus blijven liggen). Let op! Ik ging in December, weliswaar rond de kerstdagen, maar het zou goed kunnen dat het in het hoogseizoen niet te doen is. Ook als je een nachttrein hebt zou ik echt reserveren (25-75NOK?), je wilt niet midden in de nacht moeten verkassen...

De mooiste trajecten:
Bergen-Oslo
Flåmsbanen (Myrdal-Flåm)
Dovrebanen (Oslo-Trondheim)
Rauma (Åndalsnes-Dombås) (heb ik zelf niet gedaan, omdat je dan heen en terug moet of een boot moet nemen...)
Nordlandsbanen (Trondheim-Bodø)

Hurtigruten
Langs de gehele kust van Noorwegen vaart een veerboot, Hurtigruten genaamd. Ik heb van meerdere mensen gehoord & op meerdere plekken gelezen dat je er als interrailer op iedere rit 50% korting krijgt (stond niet in mijn boekje), wat het een bijzonder aantrekkelijke afwisseling maakt voor een treinreis (en een leuk alternatief voor een overnachting?). Ik heb er zelf geen gebruik van gemaakt, maar zou dat zeker overwegen!

Seizoen
Ik ging hartje winter in de laatste weken van december, de donkerste periode van het jaar... Het is nog steeds heel mooi, heel anders dan in de zomer. Bevroren watervallen, mysterieuze mist, alles bedekt in een dikke laag sneeuw en een kleine kans op Noorderlicht... Maar met slechts een paar uur daglicht per dag moet je wel goed plannen om ook van de spectaculaire treinreizen te genieten (ik heb bijna alles in het 'licht' gezien, dus het is goed mogelijk). In de zomer speelt dat probleem natuurlijk juist niet, dan kun je in de nachttrein tussen Trondheim en Bodø nog steeds naar buiten kijken :). Als je in de winter gaat, zorg dan uiteraard voor gepaste kleding (goretex en fleece zijn je grootste vrienden), maar daar is dit het forum niet voor. Rond de kerstdagen gaat heel Noorwegen op slot, 24-25-26 december is er nauwelijks tot geen trein- en busverkeer.

Mijn tips/ervaringen in chronologische volgorde:

Hirtshals(DK)-Bergen(NO)
ik kwam aan in Bergen met de boot vanuit Hirtshals. Vroeger was er een langeafstandsverbinding door Color Line (korting met InterRail), maar die bestaat sinds een paar maanden niet meer, nu is het Fjordline. Ik betaalde 300NOK en 65DKK (lang verhaal), ik geloof dat het eigenlijk 365DKK (=€50) was. Dat was een zitplaats (relaxte stoelen, bioscoopopstelling), bed is een stuk duurder. Niet goedkoop, maar je bent wel in 1 nacht in Bergen. En als je goed van tevoren boekt, kan het nog veel goedkoper, tot iets van €15!!! Ik boekte terplekke door het ColorLine/Fjordline misverstand. Belangrijk! In Hirtshals ligt de ColorLine terminal zowat aan het station, maar de Fjordline terminal ligt aan de andere kant van de haven. Een taxi is duur (minimaal 100DKK=€13,50), er gaan ook bussen maar waarvandaan weet ik niet precies, lopen kost je ongeveer een half uur, het is 2km volgens Google.

Bergen-Voss-Gudvangen-Flåm-Myrdal-Bergen
Van deze rit bestaan er vele varianten, bekend onder de naam Norway in a Nutshell. Ik heb van meerdere mensen gehoord/gelezen dat zij enkel de Flåmsbana heen en terug hebben gedaan, dat is zonde! Zo spannend is hij nu ook weer niet (dwz, om hem twee keer te doen... het is zeker een bijzonder stuk), en het alternatief is veel beter: de boot tussen Flåm en Gudvangen is bijzonder spectaculair (het Nærøyfjord is een van de steilste/nauwste in Noorwegen) en goedkoper dan de Flåmsbana. Extra kosten voor de bus, maar ook die rit is erg spectaculair.
InterRail kortingen: 50% op de boot (245NOK wordt 125NOK = €12,50) en studentenprijs (63NOK/€6,30) op de bus tussen Gudvangen en Voss. Op de Flåmsbana krijg je 30%, 210NOK wordt 150NOK/€15.
Al met al was mijn routevariant uitstekend te doen in een dag, ik vertrok rond een uur of 8 's ochtends en was rond een uur of 5 's avonds weer terug. Als je in de winter gaat, let dan goed op de daglichtplanning, maar ik ging half december en mijn route was goed te doen. De bus tussen Voss en Gudvangen heeft aansluiting met de boot, dus daar hoef je je niet zo'n zorgen om te maken. Op station Bergen hadden ze allemaal informatieboekjes over Norway in a Nutshell, met de verschillende varianten en vertrektijden.
Overigens was het heeel rustig toen ik ging (we waren op de boot met z'n 12-en), in het hoogseizoen schijnt het er te barsten van de Aziaten en Duitsers, wellicht dat het dan minder leuk/mooi/indrukwekkend is...

Handige links:
Ruteinfo.net voor aankomst en vertrektijden van zowel boot als bus (apart invoeren/opvragen)
Officiële site met vertrektijden

Tussen Bodø en Narvik
Iedere InterRailer die noordwaards in Noorwegen gaat, of vanuit Zweden door Noorwegen wil, komt uiteindelijk 'vast' tussen Bodø en Narvik, omdat daar geen spoor loopt. Er zijn veel alternatieven, en omdat ze allemaal hun voor/nadelen hebben, zet ik ze hier op een rijtje. De meeste mensen nemen (uit gemakzucht?) de bus tussen Fauske en Narvik, maar het alternatief over Lofoten is ZEER de moeite waard (ik vind Lofoten de mooiste plek waar ik ooit geweest ben...)

De bus
Er rijdt een expressbus (Nor-Way) tussen Fauske en Narvik, die er ongeveer 5 uur over doet, doordeweeks 3x per dag. Je krijgt 50% korting, 407 wordt 205 NOK = €20,50.
Let op! Deze bus vertrekt vanuit Bodø, maar het scheelt je 90NOK/€9 als je vanuit Fauske vertrekt (daar stopt de trein ook gewoon).

De boot, twee varianten:
1) Bodø-Svolvær (317NOK -50% = 160NOK/€16) 3,5 uur, verder met Nor-Way bus naar Narvik (433NOK -50% = 220NOK/€22) 4,5 uur. Totaal dus 380NOK/€38.
2) Bodø-Moskeness (162NOK/€16,20, geen korting), bus Moskeness naar Leknes (???NOK) 1,5uur, verder met Nor-Way bus naar Narvik (505NOK -50% = 255NOK/€25,50) 6uur.

Variant 1 is goedkoper en sneller, maar bij variant 2 heb je de mogelijkheid om Å i Lofoten te bezoeken (5km van Moskeness), een erg mooi vissersdorp, soort openluchtmuseum. Bovendien kun je er voor kiezen om niet de directe boot naar Moskeness te nemen, maar de langere route via de vogeleilanden Værøy en Røst.
Let op! Er is veel veranderd de laatste jaren in de veerbootroutes, sommigen bestaan niet meer. Check daarom goed van tevoren! Alle routeinfo staat op deze (moeilijk vindbare) site: OVDS/Hurtigruten timetables
Ik heb ook gelezen dat het in de zomer goed te doen is om door de Lofoten heen te liften, omdat er dan veel mensen met campers rijden (sinds een jaar is heel Lofoten met het vaste land verbonden met de Lofast (snel)weg.)

Verder ook onmisbaar hier, de 9292ov voor noord noorwegen: http://www.177nordland.no/ die ook de veerboten en zelfs vliegtuig meeneemt (je schijnt soms goedkoop te kunnen vliegen tussen Leknes en Bodø, rond de €25, hoorde ik van iemand die dat in November heeft gedaan)

Van Narvik naar Zweden
Deze trein schijnt regelmatig vertraging te hebben, zo ook op mijn rit (maar dat was slechts 1 uur)... Misschien rekening mee houden in de planning (over het algemeen waren de treinen in Noorwegen verder keurig op tijd).

Tenslotte
In Noorwegen is de natuur het mooist (steden als Bergen en Trondheim heb je in een dag wel gezien), terwijl je vooral steden ziet als je InterRailt... Ik had een maandkaart, en dan is de 'reisdruk' misschien nog wel een stukje groter: je blijft niet zomaar ergens een week hangen. Ik denk dat de afwisseling met de boot (zou bijvoorbeeld kunnen tussen Bergen en Åndalsnes) wel een erg leuke toevoeging is aan het reisgenot en ook wat meer natuurschoon er aan toevoegt. Het kan best leuker & voordeliger zijn om reguliere kaartjes (vroegboeking/minipris!) vanuit het zuiden naar het noorden te boeken (probeer zoveel mogelijk van de bovenaangenoemde trajecten te pakken!) en daar dan met verschillende vervoersmiddelen (trein/bus/boot/vliegtuig) rond te trekken. Maargoed, dat verschilt natuurlijk per persoon/reisdoel/etc...

Als je andere of nieuwe ervaringen hebt, fouten in mijn informatie ziet of aanvullingen hebt, hoor ik het uiteraard graag, dan werk ik de info bij...

Berichtonderwerp: Re: Noorwegen
BerichtGeplaatst: 15 jan 2009, 14:26 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Topverslag, mooi en uitgebreid!
Citeer:
Ik heb nooit gereserveerd, volgens het boekje verplicht, maar aan meerdere loketten is mij verteld dat het niet nodig is, zolang je maar opstaat wanneer iemand zijn plek opeist.
Volgens de Thomas Cook European Timetable is het nergens verplicht in Noorwegen.
Citeer:
Hurtigruten
Langs de gehele kust van Noorwegen vaart een veerboot, Hurtigruten genaamd. Ik heb van meerdere mensen gehoord & op meerdere plekken gelezen dat je er als interrailer op iedere rit 50% korting krijgt (stond niet in mijn boekje), wat het een bijzonder aantrekkelijke afwisseling maakt voor een treinreis (en een leuk alternatief voor een overnachting?). Ik heb er zelf geen gebruik van gemaakt, maar zou dat zeker overwegen!
De korting staat ook niet op de InterRailsite. Als iemand hier nog een bevestiging van heeft (met bron) zou dat mooi zijn.
Citeer:
De bus
Er rijdt een expressbus (Nor-Way) tussen Fauske en Narvik, die er ongeveer 5 uur over doet, doordeweeks 3x per dag. Je krijgt 50% korting, 407 wordt 205 NOK = €20,50.
Let op! Deze bus vertrekt vanuit Bodø, maar het scheelt je 90NOK/€9 als je vanuit Fauske vertrekt (daar stopt de trein ook gewoon).
90 kronen, dat scheelt flink voor zo'n relatief klein stukje. Het is maar iets van 55 km. :shock:
Citeer:
Van Narvik naar Zweden
Deze trein schijnt regelmatig vertraging te hebben, zo ook op mijn rit (maar dat was slechts 1 uur)... Misschien rekening mee houden in de planning (over het algemeen waren de treinen in Noorwegen verder keurig op tijd).
Probleem hier is volgens mij dat het grotendeels enkelsporig is, dat er heel veel ertstreinen rijden van/naar Kiruna en dat de treinen naar of vanaf Zweden gigantische afstanden afleggen (vanaf Stockholm of Göteborg, in de zomer zelfs vanaf Malmö). Dan krijg je natuurlijk soms te maken met vertragingen.
Citeer:
Als je andere of nieuwe ervaringen hebt, fouten in mijn informatie ziet of aanvullingen hebt, hoor ik het uiteraard graag, dan werk ik de info bij...
Als ik binnenkort een FAQ van Noorwegen maak (voor het subforum FAQ per Land), is het dan goed als ik delen van jouw informatie daarin opneem?

BerichtGeplaatst: 15 jan 2009, 16:15 
Stoptrein

Citeer:
Citeer:
Hurtigruten
De korting staat ook niet op de InterRailsite. Als iemand hier nog een bevestiging van heeft (met bron) zou dat mooi zijn.
Even een mailtje naar Hurtigruten misschien (zal ik zo doen), ik vond het bijvoorbeeld in deze folder, pagina 40. Alle Hurtigruten diensten hebben hier 50% korting met InterRail. Maar in de nieuwste officiele folder wordt daar (op pag 21) geen melding van gemaakt. Overigens kom je, als je een beetje googlet, vanalles tegen over plannen voor "InterSail" in 2004, maar niets recents...
Citeer:
Als ik binnenkort een FAQ van Noorwegen maak (voor het subforum FAQ per Land), is het dan goed als ik delen van jouw informatie daarin opneem?
Uiteraard geen probleem, ik schreef het zodat anderen er misschien wat aan hebben!

BerichtGeplaatst: 15 jan 2009, 16:30 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Even een mailtje naar Hurtigruten misschien (zal ik zo doen), ik vond het bijvoorbeeld in deze folder, pagina 40. Alle Hurtigruten diensten hebben hier 50% korting met InterRail. Maar in de nieuwste officiele folder wordt daar (op pag 21) geen melding van gemaakt.
Dank je wel, dit is genoeg bevestiging. De folder is tot en met april 2009 geldig en er wordt inderdaad melding gemaakt van 50% InterRailkorting (ofwel kindertarief) bij Fjord 1 (waar NOR-WAY ook onder valt). Fjord 1 lijkt me wel een andere maatschappij dan Hurtigruten (ander logo, andere site, andere folder), dus hoe het bij Hurtigruten zit... Daar staat in de folder een overzicht van kortingen, maar InterRail staat daar niet bij vermeldt. Ik denk dus dat je bij Fjord 1 wel korting hebt en bij concurrent Hurtigruten niet.

BerichtGeplaatst: 15 jan 2009, 16:46 
Stoptrein

Citeer:
Dank je wel, dit is genoeg bevestiging. De folder is tot en met april 2009 geldig en er wordt inderdaad melding gemaakt van 50% InterRailkorting (ofwel kindertarief) bij Fjord 1 (waar NOR-WAY ook onder valt). Fjord 1 lijkt me wel een andere maatschappij dan Hurtigruten (ander logo, andere site, andere folder), dus hoe het bij Hurtigruten zit... Daar staat in de folder een overzicht van kortingen, maar InterRail staat daar niet bij vermeldt. Ik denk dus dat je bij Fjord 1 wel korting hebt en bij concurrent Hurtigruten niet.
Genoeg bevestiging voor deze 4 Hurtigbåtrute, maar ik haal ze door elkaar. Er is een verschil tussen Hurtigbåten en Hurtigruten (Tsja, "De snelle boot" of "De snelle route", same difference :))... Bovendien zijn dit de boten die voor InterRail niet zo relevant zijn, ik dacht alleen een voorbeeld gevonden te hebben. Op de normale OVDS ferry naar Moskenes vertelde de kaartjesverkoper mij dat ik 50% korting op Hurtigruten kreeg, maar misschien dat hij bedoelde tussen Bodø en Svolvær (deze staat genoemd in het InterRail boekje). Zoals gezegd, mail naar Hurtigruten is onderweg...

Om het nog ingewikkelder te maken, OVDS valt tegenwoordig ook onder Hurtigruten (of andersom?)

Vreemd genoeg zijn er dus wel meer kortingen die niet op de officiele site vermeld staan: http://www.interrailnet.com/2_pass_benefits_norway noemt bijvoorbeeld niet de kortingen op Lofotekspressen (ik heb die korting zelf gekregen!) of de bus tussen Fauske en Narvik.

BerichtGeplaatst: 15 jan 2009, 17:09 
Trans-Siberië Express

Hmm, die staan ook niet op de InterRail-kaart. Wellicht zijn dat kortingen die eerst niet voor InterRail golden, maar wel voor het vroegere ScanRail. Nu ScanRail al bijna twee jaar niet meer bestaat en ook opgegaan is in InterRail is het mogelijk dat bepaalde kortingen nog steeds gegeven worden. Jammer dat ze niet op de InterRail-website vermeld staan. Ik hou me aanbevolen voor alle informatie over kortingen in Noorwegen en andere Scandinavische landen, dan kan ik binnenkort eens met een FAQ bezig met daarin een zo compleet mogelijk overzicht van kortingen. Ik zal ook eens goed gaan zoeken. Tenslotte is het me voor Zwitserland ook gelukt (met de nodige mailtjes) om de lijst compleet te krijgen.

Lofotenexpressen staat overigens wel vermeld in de InterRail-folder van de DB: http://www.bahn.de/p/view/mdb/pv/dbreis ... 08_web.pdf

Helaas ben ik er vorig jaar voor de FAQ van Zwitserland achter gekomen dat die informatie in de folder ook deels verouderd is; ik zal binnenkort dus eens de sites van al die genoemde vervoersbedrijven checken voor zover het niet overeenkomt met wat er aan kortingen op de officiële internetsite is vermeld. En anders mail ik wel even. Want blijkbaar is hier ook de nodige onduidelijkheid.

Ach ja, er zijn zoveel obscure kortingen, dus ik moet me er nog maar eens goed mee bezighouden. In veel landen heb je met InterRail gratis toegang tot spoorwegmusea, soms krijg je korting op overnachtingen, op buslijnen en privéspoorlijnen krijg je soms korting... Het is niet allemaal even duidelijk en een compleet overzicht hiervan maken is erg lastig.

BerichtGeplaatst: 16 jan 2009, 00:35 
Trans-Siberië Express

Land: België
Ik heb dus vorig jaar ongeveer dezelfde route gedaan, alleen omgekeerd...

CNL vanaf amsterdam naar kopenhagen, X2000 naar stockholm, en daarna de nachttrein naar narvik.
Bij mij was de nachttrein naar narvik met een uurtje vertraging in narvik aangekomen.
gemiddeld rijdt er om het halfuur een ertstrein, en die rijden nogal traag...
(de sterkste locomotieven ter wereld rijden daar trouwens rond :D )
narvik-bjornfjell vind ik het mooiste stukje dat ik ooit al per trein heb afgelegd.

in narvik zijn we dan in de jeugdherberg gaan slapen, zeer goed daar trouwens :)
ontbijt inbegrepen, gratis computer en wifi, mooie kamers, en beneden zowat naar een hotel ingericht :)
ben wel mijn GSM daar vergeten :mrgreen:

in Narvik zag ik ook dat er een superklein luchthaventje is waar er elke dag een paar vliegtuigen naar bodoe vertrekken.
( http://www.wideroe.no/?language=en )

we zijn dan wat gaan wandelen naast de ertsspoorlijn op het pad waarlangs deze lijn is aangelegd, ook mooie route :D
wij hebben van bjoernfjell naar katterat gewandeld, een half dagje stappen (met veel pauze's) :)
echt mooi :D

na 3 dagen in narvik zijn we dan met de nor-way bus naar bodoe gegaan.
koste iets van een 500 kronen voor 2 personen dacht ik (rond 50€)
de busrit is heel erg mooi, maar ommenduur wel lang.
na 4 uur ongeveer komt de bus in fauske en daar stappen de reizigers uit die de trein moeten hebben...
de bus stopt een kwartier, net genoeg dus om even naar de stationsrestauratie te gaan :D

uiteindelijk volgt nog een redelijk saai stuk tot bodoe...
in bodoe wouden we normaal 1 nacht blijven, maar er was nergens nog wat te vinden om te slapen :)
we hebben dan maar de nachttrein richting trondheim genomen
(we hadden geen reservering voor die trein, maar we hadden een reservering voor de dagtrein van een dag later, we mochten gelukkig zonder bij te betalen gewoon in de trein zitten)

in noorwegen hebben ze alleen zitplaatsen en slaapplaatsen, ik kon allesinds niet goed slapen op de zitplaatsen.
gelukkig krijg je wel een slaapmasker, want om 3u snachts is het daar nog altijd licht :)

in trondheim aangekomen zijn we daar een uurtje gebleven, waarna we de IC naar oslo namen, dit was een erg lang ritje en heel de tijd door bossen, redelijk saai dus :)
na een halve dag rijden kwamen we in oslo aan, daar hebben we even een reservering gemaakt voor de nachttrein naar bergen (dit keer in een slaapwagen, 750 NOK)

we zijn dan nog even in de SAS toren wat gaan drinken, ongeveer het hoogste gebouw van noorwegen :D
alleen kost een colatje 5€ ofzo :(

daarna zijn we weer richting sentralstasjon gegaan, om onze nachttrein te nemen, we hadden een rolstoelplaats (extra breed dus :D ) ik lag zowat direct in slaap, en werd 5 minuten voor aankomst wakker, gelukkig, want er is totaal geen wekdienst in die trein :evil:

in bergen zijn we dan even gebleven, en wat later namen we de IC naar Finse.
volgens hafas moet je niet reserveren, maar volgens de conducteur wel, we mochten blijven zitten, maar volgende keer moesten we wel reserveren :)

finse is het hoogste station van noorwegen, en alles gebeurt zowat met treinen...
containerpark is op een treinwagon, er is een wegje naar daar,
http://maps.google.be/maps?source=ig&hl ... 53122&z=13

daar hebben we even het spoorwegmuseum bezocht en de sneeuwruimer bekeken, en eens naar boven op de berg gegaan.

na een paar uurtjes daar zijn we dan maar een reservering gaan maken, dit keer in NSB Komfort...
kost 750 NOK (€7,50) per persoon incl. reservering, maar je hebt wel stopcontacten en gratis drinken en betere zetels :D
mijn laptop en GSM hadden dringend stroom nodig :)

in oslo zijn we dan maar even in de burgerking gaan zitten, gratis wifi :)

s'avonds namen we daar de nachttrein naar malmo, hier heb ik redelijk goed geslapen :D
in malmo namen we 20 min later een oeresundzug naar koebenhavn :)
in koebenhavn vertrok de diesel ICE net voor ons neus, zijn we dan weer maar eens 2 uur daar gebleven :D

na 2 uur de DSB IC naar hamburg genomen, comfortabel treintje 8) maar wel een saai stuk spoor :(
onderweg moet je nog de veerboot op, dit was wel tof, er waren ook veel winkeltjes enzo :)
en het is daar ook makkelijk dat je je laatste deense kronen kan opgebruiken, en bijbetalen met euro :D
na putgarden is het weer een saai stuk tot hamburg :(

in hamburg even gebleven, en daarna de IC naar keulen genomen, op een groot stuk reed die aan 200kmh :D
in keulen de ICE naar brussel, en de IC naar lokeren, waar we om 23:15 aankwamen :D

noorwegen is mijn lievelingsland nu omdat ik het daar zo mooi vind :)
ik ben misschien van plan om volgende maand in de krokusvakantie weer dat tochtje te doen, maar dan omgekeert en overdag trondheim-bodoe doen (wel wat lang in een talent, en die dingen trillen erg :evil: )
enige probleem, k'ben dan 15 en k'moet nog ergens kunnen slapen :) , k'kan wel even de jeugdherberg mailen :P

BerichtGeplaatst: 10 jun 2009, 20:34 
Stoptrein

Allereerst superfijn dat je zoveel leuke alternatieve op het forum heb gezet. Ga het alternatief met de boot flam-myrdal zeker proberen, lijkt me prachtig! En dat voor een paar euro meer.

Verder heb ik een vraag over onderstaand stuk. Mij lijkt het prachtig om toch ook hier gebruik te maken van een boottocht ipv de lange bustocht.
Eerste vraag over variant 1 is: Gaat of ging er diret een boot vanuit bodo naar svolvaer? Ik kan via google maps namelijk 2 overtochten vinden. De tocht van Bodo naar Moskenes en dan verder met de bus en dan in Svolvear op de bus naar Narvik(Dus eigenlijk variant 2).
Verder vind ik een overtoch een stuk noorderlijker dan Bodo. Namelijk vanaf Stutvik naar Svolvear, en dan zou je natuurlijk dezelfde weg kunnen vervolgen.

Ik zou dus willen weten of iemand enig idee heeft of variant 1 dus nog bestaat, kon er zo ver niks over vinden! (ook niet op de gegeven link, maargoed mijn Noors is dan ook niet zo best!)
Het gaat dus om een directe boottocht van Bodo naar Svolvear!

In ieder geval bedankt!

De boot, twee varianten:
1) Bodø-Svolvær (317NOK -50% = 160NOK/€16) 3,5 uur, verder met Nor-Way bus naar Narvik (433NOK -50% = 220NOK/€22) 4,5 uur. Totaal dus 380NOK/€38.
2) Bodø-Moskeness (162NOK/€16,20, geen korting), bus Moskeness naar Leknes (???NOK) 1,5uur, verder met Nor-Way bus naar Narvik (505NOK -50% = 255NOK/€25,50) 6uur.

Variant 1 is goedkoper en sneller, maar bij variant 2 heb je de mogelijkheid om Å i Lofoten te bezoeken (5km van Moskeness), een erg mooi vissersdorp, soort openluchtmuseum. Bovendien kun je er voor kiezen om niet de directe boot naar Moskeness te nemen, maar de langere route via de vogeleilanden Værøy en Røst.
Let op! Er is veel veranderd de laatste jaren in de veerbootroutes, sommigen bestaan niet meer. Check daarom goed van tevoren! Alle routeinfo staat op deze (moeilijk vindbare) site: OVDS/Hurtigruten timetables
Ik heb ook gelezen dat het in de zomer goed te doen is om door de Lofoten heen te liften, omdat er dan veel mensen met campers rijden (sinds een jaar is heel Lofoten met het vaste land verbonden met de Lofast (snel)weg.)

BerichtGeplaatst: 10 jun 2009, 21:24 
Stoptrein

Nu spreek ik wel noors, maar de gelinkte veer site was in het engels (tenminste, nu ik er op klik :D
Voor de zekerheid: dit is de engelse startpagina:
http://ruteinfo.hurtigruten.com/en/velgrute.aspx (rechtermenu moet je hebben)

Hij bestaat wel degelijk (zoals ook gelinkt in mijn originele verhaaltje): http://ruteinfo.hurtigruten.com/default.aspx?rnr=74
Skutvik ligt nog 100km bij Bodø vandaan, en in tegenstelling tot Bodø stopt daar geen trein, dus dan is de keuze snel genoeg gemaakt :wink:

veel plezier, en laat iets van je ervaringen horen hier als je terug bent!

BerichtGeplaatst: 11 jun 2009, 11:12 
ICE

Citeer:

Bergen-Voss-Gudvangen-Flåm-Myrdal-Bergen
Van deze rit bestaan er vele varianten, bekend onder de naam Norway in a Nutshell. Ik heb van meerdere mensen gehoord/gelezen dat zij enkel de Flåmsbana heen en terug hebben gedaan, dat is zonde! Zo spannend is hij nu ook weer niet (dwz, om hem twee keer te doen... het is zeker een bijzonder stuk), en het alternatief is veel beter: de boot tussen Flåm en Gudvangen is bijzonder spectaculair (het Nærøyfjord is een van de steilste/nauwste in Noorwegen) en goedkoper dan de Flåmsbana. Extra kosten voor de bus, maar ook die rit is erg spectaculair.
InterRail kortingen: 50% op de boot (245NOK wordt 125NOK = €12,50) en studentenprijs (63NOK/€6,30) op de bus tussen Gudvangen en Voss. Op de Flåmsbana krijg je 30%, 210NOK wordt 150NOK/€15.
Al met al was mijn routevariant uitstekend te doen in een dag, ik vertrok rond een uur of 8 's ochtends en was rond een uur of 5 's avonds weer terug. Als je in de winter gaat, let dan goed op de daglichtplanning, maar ik ging half december en mijn route was goed te doen. De bus tussen Voss en Gudvangen heeft aansluiting met de boot, dus daar hoef je je niet zo'n zorgen om te maken. Op station Bergen hadden ze allemaal informatieboekjes over Norway in a Nutshell, met de verschillende varianten en vertrektijden.
Overigens was het heeel rustig toen ik ging (we waren op de boot met z'n 12-en), in het hoogseizoen schijnt het er te barsten van de Aziaten en Duitsers, wellicht dat het dan minder leuk/mooi/indrukwekkend is...
ik heb deze trip in de zomer van 2006 vanuit Voss gedaan.. en toen wij er waren viel het wel mee met de aziaten en amerikanen... wel redelijk wat spanjaarden maar die kwamen wij overal tegen.. helemaal op de camping in Voss waar wij stonden daar was een waterval dus de hele dag bussen aziaten en spanjaarden.. de norway in a nutshell was op de dag in juli dat wij hem deden niet heel druk.. en het is zeker een aanrader om de trein-boot-bus variant te maken!

BerichtGeplaatst: 28 jun 2010, 19:28 
Stoptrein

Samen met een vriend zou ik een gelijkaardige reis maken, namelijk Bergen-Oslo-Goteborg-Kopenhagen en zo terug richting België. Gezien de prachtige natuur in Noorwegen zouden we ook graag een fjord bezoeken. Na wat speurwerk lijkt de Flam-Railway wel erg aantrekkelijk. Via de 'Norway in a nutshell' formules zouden we deze kunnen bezoeken. Er worden daar rondreizen of enkele reizen voorgesteld, maar vaak zit daar al een treinticket in de prijs inbegrepen. Daarom vroeg ik me af of je korting zou krijgen omdat je via een Interrail Global Pass eigenlijk al betaald hebt voor de trein (de lijn Bergen-Oslo)? Of zijn er mogelijkheden om de voorgestelde trips op eigen houtje te organiseren?
We zouden immer graag een dagje in de fjorden doorbrengen (fjordencruise ofzo) maar liefst niet teveel betalen uiteraard.

http://www.norwaynutshell.com/en/explor ... ll/#prices

Indien er nog andere aanraders zijn aangaande accommodatie of bezienswaardigheden op de route Bergen-Oslo-Goteborg-Kopenhagen? Laat maar weten :)

Nils

BerichtGeplaatst: 26 nov 2010, 10:11 
Intercity

Nog een tip voor de Hurtigruten; wanneer je gaat reserveren doe dat dan via de Noorse website (in de Noorse taal). Gebruik gewoon een ander browserscherm met de Engelse site om te zien wanneer je er niet uit komt met de Noorse site. Het kan je wel de helft schelen in de prijs kwam ik van de week achter....een beetje krom...maarja.

BerichtGeplaatst: 26 nov 2010, 12:57 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Nog een tip voor de Hurtigruten; wanneer je gaat reserveren doe dat dan via de Noorse website (in de Noorse taal). Gebruik gewoon een ander browserscherm met de Engelse site om te zien wanneer je er niet uit komt met de Noorse site.
Citeer:
Het kan je wel de helft schelen in de prijs kwam ik van de week achter....een beetje krom...maarja.
Bedoel je het prijsverschil tussen reserveringen gemaakt via de Noorse website in de Engelse en Noorse taal? Ik kan namelijk moeilijk geloven dat de NSB zo erg aan toeristenoplichterij doet...

Of bedoel je het prijsverschil tussen reserveringen gemaakt hier in Nederland en reserveringen via de Noorse website (ongeacht van de taal)?

BerichtGeplaatst: 26 nov 2010, 13:06 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Ik kan namelijk moeilijk geloven dat de NSB zo erg aan toeristenoplichterij doet...
Het is niet de NS, die sommige kaartautomaten op Schiphol zo heeft ingesteld dat het eerste scherm heel groot toont "Buy here your Comfort Class ticket to Amsterdam", waar je dus gelijk eerste klas vol tarief krijgt aangesmeerd. Dat je ook tweede klas kan reizen - ja, dan moet je ergens in een hoekje "Other tickets" selecteren... :|

BerichtGeplaatst: 26 nov 2010, 15:51 
Intercity

Het ging over de Hurtigruten, niet over de NSB :) . En dan is er volgens mij dus verschil tussen de internationale- en de nationale website.
Wanneer je dus een 'gewoon' kaartje koopt.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00