World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 07 jul 2020, 12:53

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 25 jun 2009, 11:58 
Sprinter

Hallo allemaal,

Ik ben vrij nieuw op dit forum maar heb hier al een tijdje rond zitten neuzen...Ik ben 2 jaar geleden met een groep vrienden naar tsjechie geweest, backpack en tent en gaan!dit was erg goed bevallen en we gaan 18 juli weer die kant op. Ik zal even vertellen wat we van plan zijn en dan hoor ik graag of mensen nog op- of aanmerkingen hebben...

Heenreis, gaan we vanaf Emmerich naar Cheb, we nemen een wochenende ticket, lekker goedkoop en in Cheb zijn we van plan net zoals voorheen één nacht een hotel te pakken.

De dag erna doorgaan naar Plzn en daar 3 á 4 dagen kamperen,

vervolgens hetzelfde verhaal voor praag, waar we ook al eerder geweest zijn. Leuke camping en leuke mensen, ben alleen de namen kwijt van de campings. :(

Nu willen we daarna nog 3/4 dagen ergens anders kamperen, maar we weten nog niet zo goed waar, mischien is Bruno wat? we zijn met z'n 4en en allemaal rond de 20 jaar oud, hebben mensen nog wat tips voor ons of plaatsen die aan te raden zijn en niet te duur zijn :)

Nu nog een vraag over de terugweg, stel we gaan doordeweeks ipv het weekend, vanaf Cheb weer terug, wat is het goedkoopst, aangezien je anders 5 lander karten kan kopen in duitsland, weet iemand of hier een oplossing voor is?

Ik hoop op reactie, en bij voorbaat dank :D

Groetjes

Xander

BerichtGeplaatst: 25 jun 2009, 12:34 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Vanaf Emmerich naar Cheb kan alleen als je de bus neemt vanaf Nijmegen naar Emmerich. Er is geen reguliere treinverbinding tussen het station Emmerich en Nederland.
Cheb is leuk klein stadje. Ik ben er twee jaar geleden geweest. Het kasteeltje is leuk om even binnen te kijken als je daar nog tijd voor hebt.

5 Landerkaarten is wat overdreven. Met 3 landerkaarten (Beieren, Hessen en NRW) zou je - als ik de (spoor)kaart van Duitsland een beetje goed in mijn hoofd heb - ook van Tsjechië naar Nederland kunnen.

BerichtGeplaatst: 25 jun 2009, 12:50 
Intercity

Bayern => Hessen => Nord-Rhein-Westfalen
Of: Sachsen => Thüringen => Niedersachsen
Of: Sachsen => Sachsen-Anhalt => Niedersachsen

BerichtGeplaatst: 25 jun 2009, 12:59 
Trans-Siberië Express

Sachsen, Sachsen-Anhalt en Thüringen hebben bovendien 1 gezamelijk Länderticket.

BerichtGeplaatst: 25 jun 2009, 15:38 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Vanaf Emmerich naar Cheb kan alleen als je de bus neemt vanaf Nijmegen naar Emmerich.
Of de bus vanaf Doetinchem, met overstappen in 's-Heerenberg (lijn 24 van Syntus en lijn R91 van NIAG). Andere optie is de bus vanaf Terborg naar Bocholt, met overstappen in Dinxperlo (lijn 40 van Syntus en lijn C7 van Stadtbus Bocholt). Woon je verder in de Achterhoek, dan is de bus Winterswijk-Münster nog een optie (lijn R71 en S70 van RVM, overstappen in Vreden). Wie van wat zuidelijker komt, kan nog denken aan lijn 55 van NIAG van Groesbeek naar Kleve (in kleve overstappen voor Emmerich, of vanaf Kleve de trein). Op al deze Duitse bussen is het SWT wel geldig. SWT is in ieder geval te koop op lijn 58 van Nijmegen via Kleve naar Emmerich en waarschijnlijk ook op lijn 55 van Groesbeek naar Kleve. Of het op de andere bussen te koop is is niet zeker.

Eventueel kan het ook een optie zijn om via Venlo of Enschede te reizen, omdat daar meer treinen zijn die de grens passeren. Maar als je in de regio Arnhem/Nijmegen of de Achterhoek woont, is Emmerich wel een logische optie.

BerichtGeplaatst: 25 jun 2009, 16:08 
Sprinter

wauw, bedankt voor jullie snelle reacties!

Maar ik ga met de auto naar Emmerich, sorry als ik daar onduidelijk in was :(
Maar het gata vooral om de terugweg, mochten we eerder weggaan, doordeweeks dus, dan kun je veel geld kwijt zijn aan lander kaarten, maar ik las ergens dat je ook kaarten kon kopen dat je 1 hele dag door Duitsland kon rijden? ik weet niet wat hiervan waar is, en anders worden het idd 3 lander karten :)

Iemand ervaring met kamperen aan het lipno meer? mischien aanraders van kampings?

Thnx! :)

BerichtGeplaatst: 25 jun 2009, 16:10 
Trans-Siberië Express

Land: België
dauer/europa spezials?

BerichtGeplaatst: 25 jun 2009, 16:14 
Trans-Siberië Express

Citeer:
wauw, bedankt voor jullie snelle reacties!

Maar ik ga met de auto naar Emmerich, sorry als ik daar onduidelijk in was :(
Maar het gata vooral om de terugweg, mochten we eerder weggaan, doordeweeks dus, dan kun je veel geld kwijt zijn aan lander kaarten, maar ik las ergens dat je ook kaarten kon kopen dat je 1 hele dag door Duitsland kon rijden? ik weet niet wat hiervan waar is, en anders worden het idd 3 lander karten :)
Net als dat in Nederland Kruidvat en Blokker acties hebben met dagkaarten, heb je dat in Duitsland vaak van Tchibo. Zo'n kaartje is dan geldig voor een enkele reis in heel Duitsland, ook in IC/EC/ICE. Ländertickets zijn echter goedkoper, en je hebt er maar drie nodig.
Citeer:
dauer/europa spezials?
Die ook ja, maar om die voor 18 juli of de week daarna nog te bemachtigen... Dat is niet meer mogelijk.

Brno is wel een aardig stadje. Jammer dat je er niet wat later bent, op 16 augustus is daar de MotoGP. Ben er in 2003 geweest: erg leuk en erg goedkoop (toen omgerekend € 17,00 entree).

BerichtGeplaatst: 26 jun 2009, 02:35 
ICE

brno is leuk, van daaruit kun je de grotten bezoeken bij blansko (dacht ik zo even uit mijn hoofd)
en wat ook tof is, cesky krumlov, leuk stadje en er is een camping aan het water en je kunt er tof kanoën.

BerichtGeplaatst: 06 jul 2009, 10:32 
Sprinter

Hallo allemaal!

Bedankt voor jullie reacties :D heb er ckr wat aan gehad!
Als ik terug kom schrijf ik wel een review :)

Fijne vakantie alvast voor degene die gaan,

Greets

Xander

BerichtGeplaatst: 04 jan 2010, 20:07 
Stoptrein

Ik wil ook met de Interrail naar Tsjechie, paar dagen met 2/3/4 personen(hoe en wat is nog niet geregeld), Tips of do's en don'ts?

BerichtGeplaatst: 04 jan 2010, 20:16 
Trans-Siberië Express

Ga in ieder geval niet alleen naar Praag. De meningen over Praag zijn nogal verdeeld. Het is een mooie stad, maar heel erg druk en heel toeristisch en, zelfs voor Nederlandse begrippen, vrij duur. Het is in ieder geval zeker niet het echte Tsjechië en niet ieders smaak.

Brno is een leuke, charmante stad, maar er zijn meer leuke steden in Tsjechië. Zelf ken ik verder nog Pardubice, maar dat is een industriestad ten oosten van Praag; weinig bijzonderheden maar wel een typisch Tsjechische stad.

Treinen rijden in Tsjechië vrijwel overal, het spoorwegennet is vrij dicht. Je kunt overal zo instappen, reserveren is niet verplicht (alleen voor de paar snelle Supercity-treinen). Treinkaartjes in Tsjechië zelf zijn goedkoop, dus als je een InterRail met een beperkt aantal reisdagen hebt (5 reisdagen binnen 10 dagen of 10 reisdagen binnen 22 dagen of een One Country Pass) dan is het een optie om korte trajecten zelf te betalen en een reisdag uit te sparen. Eerste klas is in Tsjechië overigens ook heel betaalbaar, aangezien de treinen soms erg druk kunnen zijn, vooral rond de spitsuren rond Praag, is dat het overwegen waard.

Naar Tsjechië toe zou ik via Berlijn reizen (rechtstreekse Intercity vanuit Nederland, daar overstappen op een rechtstreekse Eurocity-trein). Eventueel kun je een stop van enkele dagen in Berlijn maken. De rechtstreekse nachttrein van Amsterdam naar Praag is ook een optie.

BerichtGeplaatst: 04 jan 2010, 20:31 
Trans-Siberië Express

Praag begint een beetje Amsterdam te worden met die dronken Britten en smakeloze souvenirshops. Desondanks nog wel de moeite waard. Een andere tip voor Tsjechie: Olomouc.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00