World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 06 aug 2020, 08:51

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Mijn interail door Roemenië
BerichtGeplaatst: 30 aug 2009, 20:10 
Sprinter

Zozo ,

ik ben sinds vrijdag avond terug thuis van een 3 weken durende interail trip doorheen Hongarije
en voornamelijk Roemenië ,Transylvanië.
En dat is niet niks, met de treintjes door Roemenië :mrgreen:
Nee nee het is allemaal goed meegevallen en ik mis het daar zo hard dat ik zo snel mogelijk terug wil gaan.

Maar het verwarrendste wat ik heb meegemaakt , en dat wil ik wel even melden , is dit :

in station Budapest Keleti ging ik een reservering maken voor de nachttrein (dacia) naar Brasov.
Ik vroeg wel 4x tegen aan loketdame voor een reservering , omdat ik gelezen had dat je élke roemeense trein moet reserveren. Ze bleef maar zeggen dat dat niet nodig was en dat mijn pass genoeg was. En slaapstoel/couchette moest ik op de trein betalen.... ?
Dus toen vroeg ik nog 3x ' maar moet ik dan niet in lei's betalen?' want ik had alleen forints weet je. Ze zei van niet.
Dus met een gerust gemoed (nee hoor) vertrok ik met de trein naar Transylvanië.
Wat bleek nu... natuurlijk zat ik onwettig op de trein en moest ik een reservering maken.Die uiteraard opsloeg omdat ie op de trein werd aangekocht.
En natuurlijk was de munteenheid RON terwijl ik geen ene lei op zak had.
Godzijdank zat er een aardige hongaarse in de coupe ,
die heel nipt mijn forinten kon ruilen tegen lei's.

Dus mensjes , tis een heel verhaal, maar nu weet je t'.
Zorg dat je lei's hebt VOOR je roemenië binnen gaat! :P

trouwens , als mensen nog vragen hebben over het interrailen door Roemenië , vuur maar af ;)

BerichtGeplaatst: 30 aug 2009, 21:19 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Citeer:
Dus mensjes , tis een heel verhaal, maar nu weet je t'.
Zorg dat je lei's hebt VOOR je roemenië binnen gaat! :P
Helaas vrijwel niet mogelijk, omdat door de schommelende wisselkoersen lei nauwelijks buiten Roemenië te verkrijgen zijn.

BerichtGeplaatst: 30 aug 2009, 21:58 
Trans-Siberië Express

Land: België
in vilinius was er een wisselkantoor waar ze de LEI ruilden (maar da's nie echt op de route naar daar)

ik had dat probleem ook in budapest dat ze zeiden dat ik het maar op de trein moest kopen, was toen 17u, en de trein vertrok pas om 23u
(normale vertrek van mijn rijtuig in wenen was 18u50, maar door omstandigheden vertrok het pas in budapest)
waarschijnlijk zijn die hongaren nogal lui dus, want in duitsland heb ik ooit nog een NZ net voor vertrek kunnen boeken in een couchette!

Laatst gewijzigd door Bruno op 31 aug 2009, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 30 aug 2009, 23:14 
Trans-Siberië Express

De Dacia kun je ook vanuit Nederland reserveren, dacht ik.
Dan betaal je gewoon in EUR. Alleen heb je er niets aan, als je niet alles van te voren wilt plannen.

BerichtGeplaatst: 31 aug 2009, 07:49 
Trans-Siberië Express

Citeer:
(normale vertrek van mijn rijtuig in wenen was 19u50, maar door omstandigheden vertrok het pas in budapest)
Het rijtuig Wenen - Sofia dat je waarschijnlijk bedoelt vertrekt zelfs al om 18:50 uit Wenen. Ik zeg het maar even dat Interrailers niet een uur te laten aankomen in Wenen.

BerichtGeplaatst: 31 aug 2009, 10:54 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
(normale vertrek van mijn rijtuig in wenen was 19u50, maar door omstandigheden vertrok het pas in budapest)
Het rijtuig Wenen - Sofia dat je waarschijnlijk bedoelt vertrekt zelfs al om 18:50 uit Wenen. Ik zeg het maar even dat Interrailers niet een uur te laten aankomen in Wenen.
Oja tuurlijk :oops: heb het veranderd
er is wel nog een EC naar budapest dan waarmee je hem nog altijd haalt, maartoch :)

BerichtGeplaatst: 31 aug 2009, 21:35 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Oja tuurlijk :oops: heb het veranderd
er is wel nog een EC naar budapest dan waarmee je hem nog altijd haalt, maartoch :)
Altijd... die overstap van 11 minuten zou ik er ook niet op gokken.

BerichtGeplaatst: 31 aug 2009, 23:16 
Trans-Siberië Express

Zolang hij geen uren vertraging heeft zal hij wel wachten denk ik (mijn trein vertrok een paar minuten later omdat de IC uit Hamburg te laat was), die uit Wenen was gewoon optijd en ze hebben trouwens een nogal ruime dienstregeling tussen gyor en budapest

BerichtGeplaatst: 14 dec 2009, 23:33 
Intercity

Net Monopoly-geld, die Lei's.

BerichtGeplaatst: 14 dec 2009, 23:51 
Trans-Siberië Express

Met de zonsverduistering in 1999 hadden ze plastic bankbiljetten met een eclipsfiltertje om veilig naar de zonsverduistering te kunnen kijken. :mrgreen: Ik heb nog ergens zo'n ding liggen. :D

BerichtGeplaatst: 04 jan 2010, 19:58 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Mocht je hem toevallig tegen komen, zou je die eens in kunnen scannen? Want nu word ik toch wel heel benieuwd! :D

BerichtGeplaatst: 04 jan 2010, 20:04 
Trans-Siberië Express

Ik ben bang dat die ergens in een verhuisdoos ligt in het huis van mijn ouders...

Maar er is een speciale Wikipedia-pagina over: http://en.wikipedia.org/wiki/Two_thousa ... anknote%29

BerichtGeplaatst: 11 apr 2010, 08:10 
Trans-Siberië Express

BUMP

Kijk ik er nou overheen of is er echt geen FAQ Roemenië? Wat me ik me afvroeg is of je ook studentenkorting kan krijgen in Roemenië als je daar een binnenlands treinkaartje koopt of dat het alleen voor Roemeense studenten is?

Edit: Ik zie nu dat de trein uit Moldavië naar Boekarest opeens ruim een uur eerder vertrekt uit Chisinau. Ook rijdt deze nu weer om de dag terwijl een aantal maanden lang in de planner stond dat deze dagelijks reed. Eenzelfde soort verandering voor het rijtuig Warschau-Chisinau. Stond er eerst wel in, toen weer niet en nu weer wel. Zit er iemand te linkeballen bij de Moldavische spoorwegen of is hier een logische verklaring voor?

BerichtGeplaatst: 11 apr 2010, 16:47 
Trans-Siberië Express

Citeer:
BUMP

Kijk ik er nou overheen of is er echt geen FAQ Roemenië?
Is er inderdaad nog niet. Is ook de enige die nog ontbreekt. Wie zin heeft mag 'm maken, maar ze hebben daar een breed scala aan treinsoorten en ik moet er eens even voor gaan zitten om uit te vogelen hoe dat nou precies zit, want in Roemenië zelf ben ik nog nooit geweest.
Citeer:
Edit: Ik zie nu dat de trein uit Moldavië naar Boekarest opeens ruim een uur eerder vertrekt uit Chisinau. Ook rijdt deze nu weer om de dag terwijl een aantal maanden lang in de planner stond dat deze dagelijks reed. Eenzelfde soort verandering voor het rijtuig Warschau-Chisinau. Stond er eerst wel in, toen weer niet en nu weer wel. Zit er iemand te linkeballen bij de Moldavische spoorwegen of is hier een logische verklaring voor?
Chisinau-Bukarest rijdt al ongeveer een jaar slechts om de dag. Warschau-Chisinau als het goed is ook gewoon om de dag met een Moldavisch Kupé-rijtuig (T4).

BerichtGeplaatst: 11 apr 2010, 17:52 
Trans-Siberië Express

Ik weet toch 100% zeker dat er in de NS Hispeed Planner en waarschijnlijk ook de DB-planner (als ik de NS Hispeed niet vertrouw dan kijk in ook in de DB-planner) stond dat de Prietenia tussen Boekarest en Chisinau dagelijks reed. Ook was dat doorgaande rijtuig van Warschau naar Chisinau opeens uit de planner verdwenen. Iemand heeft dus ergens een keer foutieve informatie in het systeem gestopt.

In de planner van de Roemeense spoorwegen zelf kan ik de hele Prietenia niet vinden. Alleen het stoptreintje van Iasi naar Ungheni Prut komt eruit rollen. Alleen heeft de website van de Moldavische spoorwegen wel een aardige dienstregeling, dus ik had daar eerst eens moeten kijken in plaats van op de westerse treinplanners te vertrouwen.

Zonder goede informatie (het liefst idd uit eigen hand) is het opzetten van een FAQ Roemenië niet echt zinvol, dat ben ik met je eens. Bovendien gaan er niet heel veel Interrailers heen. Van degenen die er heen gaan is een groot deel nog avonturier die er een paar weken blijven, dus die zoeken het zelf wel uit :P .

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00