World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 06 aug 2020, 08:01

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Noorwegen, trein Oslo - Bodo
BerichtGeplaatst: 03 apr 2010, 18:02 
Offline
Stoptrein

Lid geworden op: 03 apr 2010, 17:58
Berichten: 1
Hey hey!

Ik ben van plan om met een vriendin naar Noorwegen te gaan en dan ook naar Bodo. Nu weet ik dat je met de nachttrein van Oslo s naar Trondheim kan en dan meteen door naar Bodo meteen overstap van 40 minuten. Heeft iemand ervaring met deze route? En met de zitplaatsen in de trein van Oslo naar Trondheim aangezien 106 euro voor een slaapcoupe vrij prijzig is. Heeft de trein van Oslo naar Trondheim soms vertraging of niet?
Alvast bedankt voor het antwoorden :)
Groetjes!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 03 apr 2010, 18:08 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 17 jan 2008, 17:20
Berichten: 3109
Land: België
Locatie: Lokeren (België)
Vertraging in Noorwegen is vrij zeldzaam.
Ik heb al 2 keer dat traject gedaan, en telkens werd de aansluiting afgewacht...

Zitplaatsreservering zal rond de 6€ zijn, maar die is niet verplicht dacht ik, hoewel hij wel aangeraden is.
Die 850 NOK voor een slaapcompartiment (door de slechte eurokoers inderdaad nogal duur nu) is wel voor 2 personen, dus dat is €53 per persoon dan.

_________________
http://www.treinreisinfo.nl Alle info over reizen tussen Nederland en België


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 03 apr 2010, 22:01 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 08 jun 2006, 15:48
Berichten: 730
Land: Nederland
Locatie: Zeist
Ik weet niets over de aansluiting maar wel dat:

- drie jaar geleden ongeveer iedereen me vertelde dat de reservering verplicht zijn, terwijl ze dat NIET zijn;
- de dagtrein Oslo-Trondheim behoorlijk vol was, maar ik desondanks een plaatsje wist te vinden
- de nachttrein Trondheim-Bodo nagenoeg leeg was
- er op het laatstgenoemde traject mannen in de trein kunnen zitten die je willen koppelen aan hun zoon 'want die heeft een zelfstandige vrouw nodig als jij en is net zo groot als jij'. (For the record: ik heb vriendelijk geweigerd en gezegd dat ik thuis al een verloofde had. Anders was ik er natúúúúrlijk op ingegaan!)

Alle bovenstaande ervaringen zijn onder voorbehoud.

_________________
http://www.margreeth.nl


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 03 apr 2010, 22:32 
Offline
Trans-Siberië Express
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22 apr 2008, 09:13
Berichten: 2697
Land: Nederland
Locatie: Tilburg
Citeer:
- er op het laatstgenoemde traject mannen in de trein kunnen zitten die je willen koppelen aan hun zoon 'want die heeft een zelfstandige vrouw nodig als jij en is net zo groot als jij'. (For the record: ik heb vriendelijk geweigerd en gezegd dat ik thuis al een verloofde had. Anders was ik er natúúúúrlijk op ingegaan!)
:mrgreen: Zo gaat dat dus in Noorwegen

_________________
Treinkilometers 2010: 67.199km excl. woon-schoolverkeer (link)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 04 apr 2010, 13:21 
Offline
Intercity

Lid geworden op: 22 jan 2009, 09:23
Berichten: 78
Land: Nederland
Locatie: Gent
Citeer:
Ik weet niets over de aansluiting maar wel dat:

- drie jaar geleden ongeveer iedereen me vertelde dat de reservering verplicht zijn, terwijl ze dat NIET zijn;
- de dagtrein Oslo-Trondheim behoorlijk vol was, maar ik desondanks een plaatsje wist te vinden
- de nachttrein Trondheim-Bodo nagenoeg leeg was
- er op het laatstgenoemde traject mannen in de trein kunnen zitten die je willen koppelen aan hun zoon 'want die heeft een zelfstandige vrouw nodig als jij en is net zo groot als jij'. (For the record: ik heb vriendelijk geweigerd en gezegd dat ik thuis al een verloofde had. Anders was ik er natúúúúrlijk op ingegaan!)

Alle bovenstaande ervaringen zijn onder voorbehoud.
Mijn ervaring met de dagtrein Oslo-Trondheim afgelopen zomer is hetzelfde, redelijk vol maar er is nog wel plaats te vinden, ook als je met 2 of 3 personen bent. Het kan zijn dat je halverwege de rit van plaats moet veranderen, maar dan is er altijd nog wel een andere plaats in hetzelfde rijtuig die inmiddels vrij is. De dagtrein Bodo-Trondheim was ook redelijk druk, maar ook daar hebben we met 3 een zitplaats gevonden zonder reservering. Ze beweren inderdaad altijd dat die reservering verplicht is, maar dat is niet zo.

De nachttrein Trondheim-Bodo hebben wij wel gereserveerd en het rijtuig waar wij zaten was volledig vol maar ik weet niet hoe het met de rest van de trein was. Toen we de trein aan het loket wilden reserveren bood de vrouw aan het loket aan om ons in het speciale rijtuig te plaatsen waar normaal expliciet om gevraagd wordt. Ik denk dat het vroeger een 1e klas rijtuig was, maar 1e klas bestaat niet meer in Noorwegen en in de treinen naar Bodo zijn er geen Komfort-rijtuigen, wat in de andere treinen als 1e klas gezien kan worden. Het was rijtuig 1 en volgens de reservering is het een plaats met PC-aansluiting. Of er in de andere rijtuigen nog plaats was (om zonder reservering mee te kunnen) weet ik niet, maar ik heb wel goed geslapen toen, de stoelen waren redelijk comfortabel en er was genoeg plaats om op de grond te kunnen liggen voor de stoelen (de grond was een beetje hard, maar ach ;)). Een reservering voor een zitplaats kost 50 NOK, de slaapcompartimenten vonden wij te duur.

Met koppelverzoeken heb ik geen ervaring :P

Ik denk trouwens wel dat de aansluiting wordt afgewacht, aangezien er maar weinig treinen zijn op een dag, gaan ze er echt wel vanuit dat er mensen zijn die moeten overstappen en ze laten die geen 12u wachten op de volgende trein. ;)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 04 apr 2010, 13:45 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 17 jan 2008, 17:20
Berichten: 3109
Land: België
Locatie: Lokeren (België)
Die comfortabele oude 1e klassestoelen had ik ook op Fauske-Trondheim :D
Ik heb die gewoon in België gereserveerd...

Andere stoelen waren van die groene stoelen, ze zijn wel uit te houden, maar ze hebben geen stopcontact en ze zitten minder goed

_________________
http://www.treinreisinfo.nl Alle info over reizen tussen Nederland en België


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 05 apr 2010, 19:18 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 01 jul 2003, 10:16
Berichten: 402
Reserveren is in Noorwegen niet verplicht; je kan naar de conducteur gaan die een nauwkeurig schema heeft welke stoelen op welk deeltraject gereserveerd zijn. Vervolgens reserveert hij de stoel ter plekke voor je. :) De meeste treinen waren wel erg druk in de zomer, op Bodo - Trondheim na.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 13 mei 2010, 17:47 
Offline
Intercity

Lid geworden op: 13 mei 2010, 17:43
Berichten: 80
Ik ben met de nachttrein van Oslo naar Trondheim gegaan en ben toen meteen doorgegaan naar Bodø (misschien zonde dat ik Trondheim heb overgeslagen...maarja).

In de nachttrein had ik m'n eigen slaapcoupé. Had nog nooit een nachttrein genomen maar dat viel me helemaal niks tegen moet ik zeggen. Behalve dat om een uur of 4 het brandalarm ging in de coupé en iedereen zich op de gang mocht verzamelen haha. Gelukkig was er niks aan de hand.

De dagtrein naar Bodø zat wel erg vol. Ik zou persoonlijk zeker reserveren voor die rit....ander blijf je met een beetje pech heen en weer lopen van de ene naar de andere plek. Of je moet het geluk hebben dat gedurende de hele rit (en dat is nogal wat uurtjes) er een stoel is die nog door niemand gereserveerd is.

Vond de route erg mooi overigens.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 13 mei 2010, 18:01 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 17 jan 2008, 17:20
Berichten: 3109
Land: België
Locatie: Lokeren (België)
Als je reserveert krijg je trouwens meestal een veel comfortabeler oud 1e classe rijtuig :D

_________________
http://www.treinreisinfo.nl Alle info over reizen tussen Nederland en België


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 18 mei 2010, 21:23 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 08 jun 2006, 15:48
Berichten: 730
Land: Nederland
Locatie: Zeist
Ik weet niet wanneer je gaat, maar hou er rekening mee dat de trein op het moment niet rijdt, omdat er een lawine op het spoor ligt. De NSB heeft bussen ingezet. (Ooooh, wat klinkt dat slecht. Maar het is helemaal waar.)

Ik kon het verder alleen op http://www.nsb.no vinden in de Noorse versie.

http://translate.google.nl/translate?js ... l=no&tl=en

(En ik ga morgen lekker liftend vanuit Fauske naar Trondheim, nog goedkoper ook.)

_________________
http://www.margreeth.nl


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 18 mei 2010, 21:59 
Offline
Trans-Siberië Express
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22 apr 2008, 09:13
Berichten: 2697
Land: Nederland
Locatie: Tilburg
Is Trondheim-Bodø altijd zo druk of alleen in de hoogseizoen in de zomer?

Want het viel mij op dat er tussen Steinkjer en Fauske helemaal geen andere treinen rijden.

_________________
Treinkilometers 2010: 67.199km excl. woon-schoolverkeer (link)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 19 mei 2010, 18:20 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 17 jan 2008, 17:20
Berichten: 3109
Land: België
Locatie: Lokeren (België)
Er zijn nog 2 extra treinen tussen Mosjoeen en Bodoe, en verder nog wat lokale treintjes tussen Rognan en Bodoe.
Deze treintjes zijn allemaal met talent'en, alleen de dag en nachttrein van Trondheim naar Bodoe is getrokken materieel.

_________________
http://www.treinreisinfo.nl Alle info over reizen tussen Nederland en België


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 15 sep 2010, 14:49 
Offline
Stoptrein

Lid geworden op: 15 sep 2010, 14:21
Berichten: 1
Hi,
Lees veel over de treinreis Oslo - Bodo maar alles is in de zomer, heeft er iemand ervaring met deze reis in de winter?
We willen in Maart 2011 dit gaan doen maar de adviezen lopen nogal uiteen.
Bedankt alvast.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 15 sep 2010, 15:49 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 17 jan 2008, 17:20
Berichten: 3109
Land: België
Locatie: Lokeren (België)
Ik heb hem ook al in de winter gegaan, mooi en indrukwekkend, maar je kunt niet altijd even veel zien door sneeuwstormen

met een trein door een landschap rijden waar alles wat je kan zien wit is is best speciaal :D

_________________
http://www.treinreisinfo.nl Alle info over reizen tussen Nederland en België


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 15 sep 2010, 18:51 
Offline
Trans-Siberië Express
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 09 jul 2008, 23:12
Berichten: 1164
Citeer:
Hi,
Lees veel over de treinreis Oslo - Bodo maar alles is in de zomer, heeft er iemand ervaring met deze reis in de winter?
We willen in Maart 2011 dit gaan doen maar de adviezen lopen nogal uiteen.
Bedankt alvast.
Ik heb in februari met de trein de route Stockholm-Narvik-Oslo gedaan en schreef er dit verslagje over.

(Mocht dit niet goed zijn verwijder het bericht dan maar eventjes)

6dgn ZWEDEN en NOORWEGEN VAN 22-02-10 T/M 27-02-10
Dag 01: Rijswijk naar Stockholm,
Met de trein en de bus kom ik om ruim twee uur aan op vliegveld Eindhoven en ga via de controle naar de vertrekhal alwaar mijn vliegtuig om tien over half vier zal vertrekken en dit ook keurig doet en wij komen keurig op de geplande tijd aan in Stockholm en loop via de besneeuwde platform door de aankomst hal alwaar ik bij het verkooppunt van de buskaartjes van Ryanair voor acht euro. Buiten ligt een behoorlijk pak sneeuw maar de bus staat niet zover weg en ik ben de eerste die bij de bus aankomt en ga dus links voor in de bus zitten zodat ik een goed zicht heb tijdens de rit. Om zesuur vertrekt de bus die behoorlijk vol zit naar Stockholm een rit die bijna anderhalf uur duurt en ik zie dat de wegen niet bepaald sneeuwvrij zijn maar de bus rijdt toch met een behoorlijke snelheid en zal dus wel winterbanden hebben neem ik aan. Bij het busstation (ligt vlak bij het Centraalstation) en als ik uitstap zie ik een taxi en vraag of hij vrij is en hij antwoordt dat van wel en laat hem mijn gereserveerde hotel zien en dan zegt hij dat hij mij voor 120 Zweedse kronen (plm. €12,60) er naar toe zal brengen en ga akkoord. Ik had wel een wandelroute uitgeprint en zou er in een kleine twintig minuten naar toe kunnen lopen maar het is donker en behoorlijk fris vandaar. Na een korte rit stopt hij en op mijn vraag of dit wel goed is antwoordt hij 1000% zeker maar ik zie boven de toegangsdeur toch echt wat anders staan en vraag het nog een keer en dan valt het kwartje hij heeft de straat met een hotel verwisseld dus stap nooit zomaar uit maar kijk eerst even of het klopt. Het inchecken gaat vlot en krijg kamer 107 toegewezen een standaard kamer met alles er op en er aan (voor info zie link: http://www.booking.com/hotel/se/crystal ... 68&lang=nl ) alleen de sanitaire ruimte is niet al te ruim tenminste de douchecabine niet waar ik trouwens toch niet van hou. Na het droppen van mijn bagage besluit ik even een wandelingetje te gaan maken en doe daarbij mijn muts op en de handschoenen aan en ondanks dit is het toch behoorlijk fris en besluit na een goed halfuurtje de wandeling te beëindigen en ga in het naast gelegen restaurant een hapje eten (hier is morgens ook het ontbijt) en dan blijkt men binnendoor naar het hotel te kunnen lopen. Tegen goed tien uur ben ik weer op mijn kamer en kijk nog even naar de Olympische spelen en ga om goed elfuur te bedde na mijn wekker te hebben gezet op zeven uur kom hier om wat te zien.

Dag 02 en 03: Stockholm naar Narvik,
Na het gebruikelijke ochtend ritueel heb nu wel mijn thermo lange onderbroek aangedaan verlaat ik zonder mijn bagage het hotel om het eerste gedeelte van mijn geplande wandeling te maken en denk bij mezelf dat ik in dergelijke omstandigheden nooit aan deze wandeling in Rijswijk begonnen zou zijn. Na enige tijd zie ik aan de overkant van de weg op de stoep een man staan die door middel van een fluitje de mensen waarschuwt dat ze over de straat moeten lopen omdat twee mannen boven op het dak de sneeuw aan het verwijderen zijn en dat zie ik deze dag op meerdere plaatsen in Stockholm doen. Ook Stockholm is niet vlak en ga via meerdere trappen omhoog naar mijn eerste geplande bezienswaardigheid de St. John’s Church, Stockholm en deze ziet er van buiten met zijn fraaie metselwerk mooi uit maar is helaas gesloten. (voor info zie link: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sankt_Joha ... _Stockholm )
Na een tijdje te hebben rond gewandeld besluit ik mijn bagage op te halen en check uit betaal en ga lopend richting het treinstation om aldaar mijn bagage te droppen in een van de vele aanwezige bagagekluisjes te deponeren wat voor 5 Zweedse kronen kan en loop even door het centrale station alwaar men het ben & Jerry’s ijs aan het promoten is. Ik ga vanaf het centraal station richting Gamla Stan het oude stads centrum van Stockholm (voor info zie link: http://www.cityspotters.com/zweden/stoc ... _stan.html ) en bezoek meerdere bezienswaardigheden en aan de hand vn de gemaakte foto’s heeft men een aardige indruk wat ik zo al gedaan heb alleen de kathedraal was wegens de zoveelste renovatie gesloten. Teven goed zes uur ben ik terug op het centrale station en voel mijn benen aardig komt natuurlijk ook omdat je uit moet kijken waar je loopt en soms is het verraderlijk glad en omdat het regelmatig sneeuwt ziet men het niet altijd. Om goed zeven uur zie ik dat mijn trein van perron zes vertrekt en ga die kant op drink een eet nog iets bij een van de vele eetgelegenheden op dit station en ga om goed achtuur maar eens kijken of mijn trein er al staat maar dat is niet het geval en loop nog maar even een rondje en zie op het bord dat mijn trein pas om negenuur vertrekt van spoor 12 en loop er naar toe alwaar de trein wel gereed staat. Op mijn plek zit iemand maar hij staat netjes op en ik ga op mijn gereserveerde stoel zitten er komen nog meer mensen in de trein en om bijna half tien komt er nog een jonge dame binnen die waarschijnlijk uit een vertraagde trein komt aangezien we nu vertrekken. Mijn buurman heeft zijn laptop te voorschijn gehaald en sluit zijn telefoon er op aan en gaat zitten bellen is zo te horen en te zien aan de tekst op de laptop een Rus. Na enige tijd doet de conducteur na de kaart controle de grote verlichting uit en zo heb ik een beter uitzicht naar wat er buiten te zien is en zie dat wij tegen twaalfuur de vertraagde tijd hebben ingelopen maar dat is slechts van korte duur omdat we geregeld stil staan of heel langzaam rijden. Er stappen regelmatig mensen uit en heel af en toe een enkeling er in zo als in Umeá en deze man spreekt Engels en verteld dat het buiten minus 30 graden is, terwijl ik naar buiten zit te kijken zie ik dingen die ik ook al eerder heb gezien en vraag mezelf af of ik wel in de goeie trein zit maar het blijkt dat de trein Vannás naar Umeá een stuk over het zelfde spoor rijdt. (had dit ook niet ingekleurd op mijn routekaart) De trein heeft intussen ruim twee uur vertraging en als de conducteur langs komt vraag ik of in Boden de aansluitende trein wacht aangezien de eerst volgende trein morgen om een uur of acht gaat en zijn antwoordt luid dat ik en de andere reizigers die naar Narvik of een tussen liggend station vanaf Alvabyn met vervang vervoer gaan een bus maar dat zal hij nog komen bevestigen. Na enige tijd komt hij het bevestigen heeft zeker eerst even geteld of we in één bus kunnen en na aankomst in Alvabyn volg ik de mensen die richting een gereed staande bus lopen maar dat is een gewone lijnbus en moeten wij even wachten de conducteur laat bij de bushalte enkele tassen waarin naar later blijkt een pakje sinasappelsap een broodje en een soort gebakje achter maar de bus laat nog even op zich wachten en niet ik alleen maar ook andere reizigers hebben het koud. Na een kleine tien minuten komt de extrabus aan en er is voldoende plek en om tien over twaalf vertrekken wij en via een prachtige route komen wij om kwart over zeven met drie passagiers aan bij het treinstation van Narvik de overige zijn onderweg uitgestapt, de twee medepassagiers stappen in een gereed staande auto en de bus vertrekt ook en daar staat ben had wel een mooie routekaart uitgeprint maar dat ziet er vanuit je bureaustoel toch iets anders uit dan de werkelijkheid. Na links en rechts geïnformeerd te hebben kom ik aan bij mijn overnachting genaamd Narvik Hostel Spor 1 en naast de voordeur hangt een briefje met een telefoonnummer dat men moet bellen maar mijn telefoon ligt thuis en loop naar de pub die vlak bij ligt maar deze is nog gesloten maar na een rammel aan de deur opent de beste man de deur en ik vertel mijn verhaal en hij gaat voor mij bellen en ik bestel intussen een colaatje en zie op de TV dat Sven Kramer is gediskwaliseerd het waarom is mij niet geheel duidelijk versta het Noorse commentaar niet. De telefoon wordt niet opgenomen en de pub eigenaar belt voor mij een andere overnachting gelegenheid die ook nog goedkoper is hij loopt mee naar buiten en wijst naar een gril gelegenheid waarnaast enkele trappen liggen en daar boven moet ik naar links het kan niet missen volgens hem en blijkt achteraf helaas niet zo te zijn en kan het niet vinden maar besluit het eerste het beste overnachting gelegenheid binnen te lopen en daar een kamer te nemen en deze kost 375 Noorse kronen per persoon en omdat ik deze kamer alleen neem moet ik dus 750 Noorse kronen betalen. (€94,-) (voor info zie link: http://www.hihostels.no/no/Vandrerhjem/ ... ge/Narvik/ ) Mede omdat ik afgelopen nacht niet al te veel heb geslapen en ik toch wel moe ben lig ik al tegen tienen in mijn bed maar de wekker gaat ook op tijd morgen 05:45uur. (voor info Narvik zie link: http://www.visitnorway.com/nl/Artikelen ... in-Narvik/ )

Dag 04 t/m 06: Narvik naar Rijswijk,
Mijn kamer is prima en behoorlijk ruim van opzet en ook de sanitaire ruimte is ruim opgezet alleen het douche gedeelte is weer te klein en tijdens het douchen komt het douchegordijn regelmatig tegen mij aan en plakt dan vast aan mijn rug en dat vind ik niet prettig. Om iets over halfzeven loop ik richting het busstation en het is hier aanmerkelijk warmer dan in Zweden het is slechts min 10 graden, eenmaal aangekomen bij het busstation staat er één bus en die gaat via Fauske naar Bode een rit van vijfuur en aangezien ik de eerste ben ga ik rechts voorin zitten. Het buskaartje kost 439 Noorse kronen enkele reis maar als ik zeg dat ik senior ben zegt de beste man dat is dan mooi maar hier geldt senioren korting pas bij 67 jaar waarop ik zeg dat dan hun internetsite het niet juist weer geeft waarop hij vraagt waar ik vandaan kom en als ik antwoord Hollandia dan geeft hij mij als nog 50% korting en mag ik voor 220 Noorse kronen mee. Het is een mooie route en we gaan ook nog met een pond welke er plm. vijfentwintig minuten over doet en ik heb grote waardering voor deze buschauffeur die toch met een behoorlijke snelheid over de met sneeuw en mijn inziens af en toe zelfs ijs bedekte wegen rijdt. De bus komt keurig op tijd aan bij het station van Fauske (voor info zie link: http://www.nsb.no/stations_df/fauske-st ... -2768.html ) waar ik in het café/restaurant iets eet en drink alvorens in de trein te stappen naar Trondheim en hier overstap in de nachttrein naar Oslo. Het is een mooie route en onderweg zie ik regelmatig groepen rendieren zoekend in de sneeuw naar voedsel en heb getracht met mijn cameraatje vast te leggen en dat is nog te zien ook op de foto’s. Het enigste min punt is dat de verwarming in de eerste trein niet geheel naar wens functioneerde en dat ik ook in de tweede trein slechts enkele uren gedommeld heb maar ik heb mij vandaag ook niet erg hoeven in te spannen en ben dus ook niet moe. De trein komt keurig volgens planning om 06:43uur aan en heb tot 08:11uur de tijd voor mijn volgende vertrekt en kan dus mooi op het station een ontbijtje nemen. De route Oslo naar Bergen is bijzonder mooi en omdat ik hem zo mooi vind besluit ik niet om in Myrdal de Flam spoorbaan (voor info zie link: http://www.visitnorway.com/nl/Artikelen ... spoorlijn/ ) te nemen maar gewoon te blijven zitten om bij daglicht de route tot Bergen te zien. (Hierdoor heb ik mijn retourtje Myrdal – Flam niet gebruikt en dat is op zich niet erg het is geldig tot 25-08-10 dus een mooie reden om na April nogmaals naar Noorwegen te gaan) We komen tegen half vier aan in Bergen en heb tot 22:58uur de tijd voor mijn nachttrein vertrekt naar Oslo en ga de omgeving rond het station verkennen en zie op een plattegrond een kathedraal staan en besluit daar eens te gaan kijken maar de temperatuur is hier boven nul en het is dus een grote blubberboel en daar onder stukken ijs zodat wijselijk besluit terug te keren naar het station voor ik net als enkele Noren onderuit ga. Via een loopbrug kan men naar het busstation en een winkelcentrum lopen en heb dit maar even met een bezoekje vereerd en na geruime tijd terug naar het station waar ik in een pub wat frisdrank drink en via enkele grote schermen zowel het paarden rennen als de Olympische spelen kan volgen waar de Noren goud winnen bij biatlon estafette heren en de hele pub juicht mee als de vierde Oostenrijker mis schiet en de Noor niet en zodoende windt. Tegen tienen ga ik terug naar de stationshal en zie op display dat mijn trein op perron 3 zal vertrekken en tegen kwart over tien komt de trein binnen rijden en zoek in treincoupe en zitplaats op en ruim voor vertrek zit de trein (mijn treincoupe vol) op twee stoelen na maar ik denk dat de NSB dit bewust heeft gedaan aangezien er op twee van vier stoelen twee heren zitten met een joekel van een bouvier en ik zou daar tenminste niet gaan zitten. Tegen één uur doet de conducteur na de kaartcontrole de grote feest verlichting uit zodat het zicht naar buiten weer prima is maar ik slaap toch enkele uren tot ruim vijfuur en de conducteur roept ruim op tijd na het ontsteken van de normale verlichting dat de trein op tijd in Oslo aan komt en neem op het station een ontbijtje. Vanuit de stations hal loop ik via gangen etc. de aangeven richting op naar het busstation alwaar om 07:40uur de bus naar het vliegveld van Oslo (Rygge) vertrekt en omdat er veel mensen naar het vliegveld willen rijden er meerde bussen en ondanks dat het volop sneeuwt en deze wegen bij lange na niet schoon zijn komt de bus slechts tien minuten later aan dan gepland. Ook op dit vliegveld gelden de normale veiligheid procedures maar het gaat vrij soepel, onze vlucht vertrekt iets later maar dat heeft te maken dat het vliegtuig ijs en sneeuw vrij gespoten moet worden. Het vliegtuig is bij lange na niet vol ik denk slechts 70 á 80 passagiers heb er even een fotootje van gemaakt en we komen precies op tijd aan in Charleroi om met de bus en trein om 18:41uur weer aan te komen in Rijswijk en kan weer terug zien op een geslaagd uitstapje en met de gedachten dat ik dit jaar voor 25-08-10 nogmaals naar Noorwegen ga.

Foto’s gemaakt tijdens deze reis: http://picasaweb.google.nl/bharmsen10/1 ... 10Tm270210#

Groetjes ben


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]