World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 02 jul 2020, 12:48

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 22 jul 2010, 15:35 
ICE

Land: Nederland
hey allemaal

Ik ga met de trein en bus door Estland, Letland en Litouwen reizen. Heeft iemand nog leuke tips en hoe er te komen, merk dat ik in de voorbereiding best lastig vind om routes uit te zoeken op internet dus denk dat ik dit ter plekke ga doen.. de volgorde wordt landen in Riga dan naar Litouwen en via Letland naar Estland om dan weer in Riga te eindigen na 3 en halve week!

groetjes wendy

BerichtGeplaatst: 22 jul 2010, 17:19 
Trans-Siberië Express

Internationaal heb je tussen die landen erg weinig aan treinen. Er is wel een goede verbinding van Tallinn naar Riga, vertrek 's ochtends en met overstap in Valga. En er is dagelijks een trein van Vilnius naar Daugavpils, de tweede stad van Letland. Voor de rest ben je toch op bussen aangewezen.

De meeste treinen zijn stoptreinen. Riga heeft een groot net van voorstadstreinen, Vilnius en Tallinn hebben wat kleinere netten. Tussen Vilnius en Klaipeda rijden drie sneltreinen per dag, vergelijkbaar met intercity's hier. Ook tussen Daugavpils en Riga rijdt er dagelijks een sneltrein en tussen Tallinn en Tartu rijden ook sneltreinen, met een supercomfortabele eerste klasse met Business Class-vliegtuigstoelen en een bar! 8)

Verder zijn er van alle Baltische staten nog langeafstandstreinen Russische stijl naar Moskou en vanuit Letland en Litouwen ook naar Sint Petersburg, maar het nut hiervan is voor reizen binnen de Baltische staten beperkt. Alleen de trein Vilnius-Sint Petersburg is bruikbaar als verbinding tussen Vilnius en Daugavpils.

Spoorkaart van de Baltische staten:

http://www.bueker.net/trainspotting/map ... states.gif

BerichtGeplaatst: 22 jul 2010, 18:39 
Trans-Siberië Express

Via de buswebsites kun je als je wilt al bustickets boeken (en zeker de busdienstregeling bekijken). Ik had vorig jaar de nachtbus van Vilnius naar Tallinn van Eurolines genomen en die al maanden van tevoren geboekt. Die bus zat overigens niet helemaal vol, dus ter plekke een ticket kopen had ook nog gekund. Vanuit Tallinn kun je nog overvaren naar Helsinki, alleen is die boot vrij duur.

BerichtGeplaatst: 22 jul 2010, 21:29 
Shinkansen

Doordat er gebrekkig treinverkeer is tussen en in mindere mate ook binnen de Baltische Staten is er wel een uitgebreid netwerk van langeafstandsbussen. De bekendste is natuurlijk Eurolines maar er zijn ook andere maatschappijen die je naar de verschillende steden brengen. Ik ben zelf alleen in de 3 hoofdsteden geweest maar zeker de steden langs de kust (oa Klaipeda) moeten ook de moeite waard zijn.

De prijs van die boot naar Helsinki valt wel mee, wij hadden een enkeltje Helsinki-Tallinn voor 16 of 18 euro met Ekero Line. Voor de Finnen loont het om in een weekendje op en neer te gaan om in Tallinn goedkoop drank in te slaan terwijl alcohol in Finland toch echt goedkoper is als in Noorwegen.

BerichtGeplaatst: 25 jul 2010, 11:10 
ICE

Ik had al gezien dat bussen uitgebreider waren dan treinen maar des te leuker dan als ik trein kan nemen om die dan ook te gebruiken ;)

Ik wil nog niets echt vastleggen dus van te voren boeken doe ik zeker niet... heb net een zeer vervelende blessure opgelopen dus mijn plan van veel wandelen kan nog wel eens in rook opgaan (en mss zelfs mijn hele reis...) dus ga ter plekke zien hoe het gaat en waar ik heen ga.. neem aan dat er met een uitgebreid busnetwerk altijd wel een bus naar een volgende bestemming te vinden is!

Doe bootdienst ga ik eens uitzoeken want als het niet zo duur is dan is Finland mss nog een optie maar moet dus even kijken ;)

BerichtGeplaatst: 25 jul 2010, 13:41 
Sneltrein

Hier de prijzen voor de boot tussen Helsinki en Tallinn
http://www.tallinksilja.com/en/products ... al2010.htm
Ik zie dat de prijzen wel een stukje gestegen zijn het afgelopen jaar, begin 2009 was ik nog voor 30 euro op en neer. Maar voor een dagcruise krijg je wel 25% korting. Weet niet precies hoe de tijden dan zijn, maar ik denk dat je Helsinki best in één dag gezien hebt.

BerichtGeplaatst: 25 jul 2010, 13:43 
Shinkansen

Ik heb even de website opgezocht van de maatschappij waarmee ik van Helsinki naar Tallinn: http://www.eckeroline.fi/en/default.aspx Rond de €20,- voor een enkele reis.
Hopelijk herstel je snel van je blessure zodat je toch op reis kunt.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00