World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 07 jul 2020, 13:10

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Oslo - Bergen in december
BerichtGeplaatst: 20 nov 2010, 11:39 
Intercity

In december heb ik een paar dagen over en nu denk ik er aan om eindelijk eens Oslo - Bergen te doen met de trein.

Trein vertrekt 08:11 en komt aan om 14:52. Nou gaat begin december de zon onder om 15:15 in die regio.

Nou is het laatste stuk van de route het mooiste. Kan ik de trip beter een andere keer maken? Ik hou er ook wel van om wat foto's te maken onderweg. Maar als het het laatste uur al schemert terwijl dat het mooiste stuk van de route is...tja beetje jammer dan.

Wat is jullie idee?

Berichtonderwerp: Re: Oslo - Bergen in december
BerichtGeplaatst: 20 nov 2010, 13:13 
Maglev

Ik heb de route een jaar geleden gedaan in de zomer en vond hem eigenlijk nogal tegenvallen. Overal staat dat het een van de mooiste routes ter wereld is; echter rijdt je een heel groot deel van de route door tunnels. Elke keer als je dan eindelijk een mooi uitzicht zag, was het na 2 seconden alweer donker. Foto's maken lijkt me dus lastig, omdat je voordat je je camera goed heb ingesteld ja alweer voorbij een mooi stukje bent. De ramen kunnen trouwens ook niet open in die treinen.

Maar misschien kwam het omdat ik juist te hoge verwachtingen had dat het tegenviel. :wink:

Belgrado - Bar vind ik zelf 1 van de mooiste bergspoorlijnen die ik bereden heb; deze lijn heeft ook heel veel tunnels, maar daartussen in zitten prachtige stukken waar je een mooi uitzicht hebt.

BerichtGeplaatst: 20 nov 2010, 13:39 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Citeer:
Ik heb de route een jaar geleden gedaan in de zomer en vond hem eigenlijk nogal tegenvallen. Overal staat dat het een van de mooiste routes ter wereld is; echter rijdt je een heel groot deel van de route door tunnels. Elke keer als je dan eindelijk een mooi uitzicht zag, was het na 2 seconden alweer donker. Foto's maken lijkt me dus lastig, omdat je voordat je je camera goed heb ingesteld ja alweer voorbij een mooi stukje bent. De ramen kunnen trouwens ook niet open in die treinen.
Er worden twee soorten materieel ingezet; moderne, snellere treinstellen, en er rijden nog twee dagtreinen met ouder materieel, getrokken door een locomotief.

Treinsamenstellingen zijn hier te vinden:
http://home.broadpark.no/~opin/rute41.html

De B3- en de B5-rijtuigen hebben wel ramen die open kunnen, al is het de vraag of je medereizigers daar blij mee zijn in december. De trein die ErikB wil nemen is echter trein 61 en die wordt gereden met BM73-treinstellen, waar de ramen niet geopend kunnen worden. Ook in de nieuwere B7-rijtuigen kunnen de ramen niet open. In trein 601, die om 10:31 vertrekt vanuit Oslo, kunnen de ramen dus wel geopend worden (B3-rijtuigen).
Citeer:
Belgrado - Bar vind ik zelf 1 van de mooiste bergspoorlijnen die ik bereden heb; deze lijn heeft ook heel veel tunnels, maar daartussen in zitten prachtige stukken waar je een mooi uitzicht hebt.
En de hoogste spoorbrug van de wereld, de Mala Rijeka-brug, 198 meter hoog. Belgrado-Bar staat inderdaad bekend als één van de mooiste spoorlijnen ter wereld.

BerichtGeplaatst: 20 nov 2010, 13:56 
Intercity

hmm ok. Maar dan ben ik nog later op het mooiste stuk :) en doe ik het laatste stukje sowieso in het donker. Eens even over nadenken.

BerichtGeplaatst: 20 nov 2010, 19:43 
Sneltrein

Je gaat niet terug dus als ik het goed begrijp? Anders kun je in de ochtend vertrekken en zie je het stuk bij Bergen alsnog in het licht.
Hoe dan ook, ik vond de route zeker de moeite waard en op sommige stukken erg mooi. Maar ik was er wel in juni, dus het niet te maken met invallende duisternis aan het eind van de route.

BerichtGeplaatst: 20 nov 2010, 20:56 
Trans-Siberië Express

Land: België
Vooral rond Finse vind ik de route erg mooi, eerste stuk van Oslo tot net voor Finse is wel best saai

in de BM73 kun je de stoelen 45° draaien dat je echt puur zicht op het raam hebt, of bij elke nooduitgangdeur zijn er ook loungezeteltjes waar je recht door het raam kijkt.

In de winter zul je op die route waarschijnlijk niet veel meer zien als witte velden, dus ik betwijfel of het heel erg de moeite is

BerichtGeplaatst: 21 nov 2010, 23:16 
Intercity

Nee ik ga niet terug met de trein. Wil nog een dag gaan varen naar het noorden en daarna terug vliegen.

Ik ga er nog eens even goed over nadenken :)

BerichtGeplaatst: 22 nov 2010, 07:49 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Nee ik ga niet terug met de trein. Wil nog een dag gaan varen naar het noorden en daarna terug vliegen.

Route in omgekeerde volgorde afleggen.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 24 nov 2010, 17:03 
Intercity

Citeer:
Citeer:

Route in omgekeerde volgorde afleggen.

groetjes ben2
Denk ik ook nog aan. Hurtigruten vanuit Trondheim naar Bergen (dan pak je 2x daglicht mee) en daarna met de trein naar Oslo.

Een route omdraaien bleek voor mij al eens eerder een ideale oplossing te zijn. Zit alleen nog een beetje met de sneeuw.

BerichtGeplaatst: 24 nov 2010, 18:23 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Zit alleen nog een beetje met de sneeuw.
Normaal gesproken is het dan mooi wit.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 26 nov 2010, 12:12 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Recente beelden van Oslo-Bergen: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... 30,5125219

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00